تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷

آخر هفته ناخوشایند بورسی با افت ۲.۳ درصدی شاخص کل/ بازگشایی مثبت غول پتروشیمی در آخر کار

امروز شاخص کل بورس در پی افزایش فشار فروش نمادهای فلزی و خودرویی با عقبگرد بیش از چهار هزار واحدی مواجه شد. اما یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش امروز شاخص اصلی بازار بازگشایی نمادهای پالایشی در کف قیمتی مجاز بود که به نظر می‌رسداین افت بیشتر به سبب شناسایی سود از سوی سهامداران این نمادها پس از انتشار گزارش‌های شش ماهه دو روز پیش باشد. نکته قابل تامل بازار امروز افت مجدد ارز معاملات خرد به میزان ۲۰ درصد نسبت به روز گذشته است که تداوم این روند کاهشی در روزهای هفته آتی می‌تواند تا حدی نگرانی اهالی بازار سرمایه را به همراه داشته باشد.
آخر هفته ناخوشایند بورسی با افت ۲.۳ درصدی شاخص کل/ بازگشایی مثبت غول پتروشیمی در آخر کار
رویداد۲۴ در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته و پس از پایان رالی انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها در کدال، شاهد خروج سهامداران حقیقی از اغلب نمادهای بزرگ بودیم بطوریکه خروج این افراد سبب تغییر مالکیت 127 میلیارد تومانی از حقیقی به حقوقی بودیم.

همچنین افت شدید و ادامه‌دار قیمت در اغلب نمادهای گروه خودرو سبب تداوم صف فروش در نمادهای اصلی این گروه تا پایان بازار شد. تحرکات حقیقی ها امروز نشان از آن دارد که این گروه در پی انتشار گزارش های شش ماهه گروه پالایشی و افزایش بیش از 200 درصدی قیمت سهام این گروه ترجیح به شناسایی سود در این نمادها دادند و تنها نماد مثبت این گروه «شسپا» با صف خرید پنج میلیون سهمی بود. از این رو در این گروه شاهد خروج 20 میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی بودیم. همچنین گفتنی است امروز با بازگشایی منفی نمادهای پالایشی در کف قیمتی شاهد عقب نشینی بازدهی این گروه به میزان 4.5 درصد بودیم.

دیگر نکته بازار امروز صف فروش سنگین لیدرهای گروه خودرو بود که سبب سرایت کاهش قیمت به اغلب نمادهای خودرویی بود.
 
در این گرروه «خساپا»، «خودرو» و «خپارس» از پیش گشایش با صف سنگین فروش همراه بودند و در ادامه بازار نیز به دلیل عرضه گسترده از سوی حقوقی شاهد سنگین تر شدن این صف بودیم. اما شنیده های غیر رسمی حاکی از آن است که در آینده نزدیک و با معرفی وزیر صنعت جدید خودرویی ها نیز همچون سایر گروه ها افزایش نرخ محصولات را دریافت کنند.

دیگر گروه یکدست قرمزپوش امروز، بانکی‌ها بودند که تلاش های نماد بانک ملت برای ثبت ارقام مثبت قیمتی در اثرعرضه های سنگین حقیقی ها نتوانست از منفی نجات یابد و در نتیجه تمام نمادهای این گروه به جز بانک سرمایه زیان ده در محدوده های منفی معامله شدند. در این گروه نیز به گوش می رسد در روزهای آینده شاهد شفاف سازی بانک ملت درر جهت تسعیر دارایی های ارزی این بانک به نرخ نیمایی خواهیم بود که می تواند جهش بلندی را در قیمت سهام این نماد و هم گروهی های این سهم بوجود آورد.
 
آمار و ارقام بازار امروز

در کل روز جاری شاخص کل با تنزل 4258 واحدی (معادل 2.3 درصد) به پله 181هزار و 60 واحد بازگشت. شاخص هم وزن اما به دلیل افت سنگین شاخص گروه خودرو ریزشی معادل شاخص کل را تجربه و با عقبگرد 577 واحدی (معادل 2.04 درصد) به رقم 27 هزار و 752 واحد رسید. 

در این بین تقریبا دو میلیارد و 500 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان تنها 620 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. 

اما در بین نمادهای با اهمیت بورسی پالایشی ها بیشترین نقش را در افت شاخص بازی کردند تا جایی که «شپنا»، «شتران»، «تاپیکو» و «فولاد»  هرکدام به ترتیب 421، 333، 261 و 174 واحد شاخص را عقب کشیدند. این در حالی است که در پایان بازار و با بازگشایی مثبت نماد «فارس» پس از برگزاری مجمع سالانه و افزایش سرمایه 1.83 شاهد تقویت شاخص کل به میزان 362 واحد بودیم.
 
کوتاه از فرابورس

در فرابورس هم افت قیمتی نمادهای پتروشیمی و فلزی سبب افت 40 واحدی ایفکس بودیم که به پله و دو هزار و 65 واحد رسید. در این بازار نیز تقریبا 720 میلیون ورقه بهادار به ارزش 380 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان بیش از 300 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

همچنین در بین نمادها تاثیرگذار بر آیفکس نیز «میدکو»، «مارون» و «ذوب» بیشترین نقش را داشتند. از سویی دیگر انتشار گزارش های مثبت فراتر از انتظار در نمادهای «هرمز» و «ذوب» تا حدی از ریزش بیشتر ایفکس جلوگیری کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان