تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
طرح ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران در سنا رای نیاورد؛

ناکامی دوباره مخالفان برجام

دموکرات های کنگره آمریکا بار دیگر مانع از تصویب طرح ممانعت خرید آب سنگین ایران از سوی دولت آمریکا شدند تا بحث در مورد مخالفت تندروهای هر دو کشور با توافق هسته ای بار دیگر مطرح شود.
رویداد۲۴- دموکرات های سنای آمریکا بار دیگر مانع از تصویب طرح ممانعت خرید آب سنگین ایران از سوی دولت آمریکا شدند تا بحث در مورد مخالفت تندروهای هر دو کشور با توافق هسته ای بار دیگر مطرح شود.

خرید آب سنگین ایران توسط دولت آمریکا در هفته های گذشته تبدیل به یکی از پرحاشیه ترین مسائل سیاسی در هر دو کشور شده است؛ از یک سو تندروهای ایران همواره درصدد حاشیه سازی هستند و هر بار با جریان سازی هایی همچون مطرح کردن بحث ارزان فروشی آب سنگین ایران به آمریکا، درصدد ممانعت از این امر هستند.

از سوی دیگر، جمهوری خواهان آمریکا نیز با وجود هدفی مشابه هدف تندروهای داخلی، از روشی متفاوت برای جلوگیری از این امر بهره می برند؛ روشی که تابحال از سوی دموکرات ها ناکام مانده است.

جمهوری خواهان سنای آمریکا در جدیدترین اقدام برای جلوگیری از خرید آب سنگین ایران توسط آمریکا، طرحی را در حوزه آب و انرژی به رای گذاشتند که به موجب یکی از متمم های آن، دولت آمریکا از خرید آب سنگین ایران منع می شد.

این طرح بار دیگر از سوی دموکرات ها با مخالفت همراه شد تا با 50 رای مخالف، برای بار سوم مانع از تصویب آن شوند.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، پس از این اتفاق خواستار رای گیری مستقیم در مورد این متمم شد تا شاید از این طریق جمهوری خواهان موفق به ممانعت از خرید آب سنگین از ایران شوند.

بحثی که پس از این اتفاقات مطرح می شود آنکه چرا دموکرات ها برای بار سوم مانع از تصویب طرح ممانعت خرید آب سنگین از ایران می شوند؟ و حتی تا این مرحله پیش می روند که در صورت تصویب این طرح در، شخص باراک اوباما آن را وتو خواهد کرد.

مطمئنا هر دو طرف در این معامله منتفع خواهند شد و انگیزه دموکرات ها صرفا منافع مالی نخواهد بود. احتمالی که مطرح می شود آن است که دولت باراک اوباما قصد دارد تا حدودی که در حوزه اختیارات کاخ سفید قرار دارد، حداقل نمودهای عینی پایبندی به توافق هسته ای را به نمایش بگذارد.

دموکرات ها به خوبی به این نکته پی برده اند که تنش در روابط دو کشور به سود هیچ یک از طرفین نیست، به خصوص در برهه ای که آمریکا با پدیده ای به نام دونالد ترامپ در انتخابات قریب الوقوع ریاست جمهوری خود مواجه است.

این موضوع (ممانعت دموکرات ها از تصویب این طرح) می تواند بار دیگر بیانگر این موضوع باشد که آمریکا نیز به توافق هسته ای با ایران احتیاج داشته و چنانچه صحبت از پایبندی دولت اوباما به توافق به میان می آید، مقصود وجهه بخشیدن به چهره آمریکا نیست؛ بلکه تاکیدی بر این نکته است که آمریکا نیز مانند ایران به توافق هسته ای و نتایج آن نیازمند است.

انگیزه دموکرات ها از ممانعت تصویب این طرح و به دنبال آن پایبندی (خواسته یا ناخواسته) به توافق هسته ای، هرچه که باشد؛ نتیجه آن تنها و تنها یک چیز است؛ سیاست خارجی و دیپلماسی دولت ایران در مقید کردن دولت آمریکا به توافق هسته ای موفق بوده و رفتار جدید دموکرات ها در کنگره نیز یکی دیگر از مصادیق آن است.  
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان