تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۲۴ آبان ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

اختلاف نمایندگان و کارشناسان در موضوع مالیات خرید مسکن/ مخالفت مجلس و موافقت کارشناسان

پرداخت مالیات برای خرید مسکن به موضوع اختلاف نمایندگان مجلس و برخی کارشناسان تبدیل شده است؛ کارشناسان معتقدند مسکن مانند هر حوزه‌ای دیگری باید تابع قوانین مالیاتی باشد اما نمایندگان گفته‌اند با طرح مالیات در خرید مسکن، سرمایه‌گذاران فراری می‌شوند!
اختلاف نمایندگان و کارشناسان در موضوع مالیات خرید مسکن/ مخالفت مجلس و موافقت کارشناسان
رویداد۲۴ المیرا بابایی: آخرین روزهای تیر ماه سال جاری قرار بود طرح مالیات بر عایدی مسکن در مجلس تعیین تکلیف شود اما همچنان پرونده این طرح در مجلس باز است و به جلسات آینده در بهارستان موکول شده است.
 
به زعم برخی کارشناسان مسکن طرح مالیات برعایدی مسکن می‌توانست جلوی تقاضا‌های سوداگرانه بازار قد علم کند اما تا اینجای کاردر مجلس تصویب نشده است. از تابستان امسال که قراربود بازار مسکن به یک اهرم مالیاتی برای مهار سودارگران مجهز شود ایراد‌هایی به آن وارد شد و پس از رفع آن مجددا روز گذشته به کمسیون عمران رفت تا پس از چندماه سرگردانی تعیین تکلیف شود، اما آخرین پیگیری‌های رویداد۲۴ با اعضای کمسیون عمران مجلس حکایت از موکول شدن این طرح به جلسات بعدی داشت.

صدیف بدری: مالیات برعایدی مسکن موجب هجوم نقدینگی به بازار‌های دیگر می‌شود

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: آخرین جلسه نمایندگان درباره این موضوع موافقان و مخالفانی داشت که هرکدام نظرات خود را مطرح کردند، اما به نظر می‌رسد اعمال مالیات برعایدی مسکن موجب هجوم نقدینگی به بازار‌های دیگر و تلاطم دردیگر بخش‌ها می‌شود البته برخی از نمایندگان مطرح کردند که مالیات بر عایدی سرمایه باید در تمامی بازار‌ها اعمال شود تا تلاطم صورت نگیرد.

به گفته او در این جلسه مقرر شد تا طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، در کمیته مسکن کمیسیون عمران بررسی شده و گزارش این کمیته در جلسات بعدی کمیسیون بررسی شود و کلیات لایحه به رأی اعضای کمیسیون گذاشته شود.

سید هادی بهادری: ۲ هفته دیگر طرح مالیات بر مسکن بررسی می‌شود

سید هادی بهادری نایب رییس دوم کمسیون عمران به رویداد۲۴ گفته است: درجلسه اخیر مجلس درباره مسکن مسائلی مطرح شد که در آن نمایندگان از طرح مالیات بر عایدی مسکن اقناع نشدند لذا چون طرح رای نیاورده است قرار است در جلسات بعدی که احتمال می‌رود ۲ هفته دیگر باشد این طرح مجددا ارزیابی شود.
 
او گفته است: طرح فعلی با آنکه درماه‌های گذشته اصلاحاتی روی آن انجام شده است، اما به صورت فعلی کامل نیست و به عقیده بسیاری از نمایندگان در شرایط فعلی اقتصاد کشور به ضرر بسیاری از فعالان اقتصادی این حوزه تمام شود و این طرح درست مانند آن است که بگوییم همین میزان اندک سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را هم به صفر برسانید و پول‌های خود را به جای دیگر ببرید.

پازل گم شده مسکن کجاست؟

بهادری بیان کرد: پازل این طرح در گرو بخش‌های دیگر نظیر دلار و سکه است و تا زمانی که بقیه عوامل ساماندهی نشود این طرح عقیم خواهد بود همچنین با اجرای این طرح بخش مسکن که به عنوان یک بخش تولیدی است در خطر افتاده و به تبع آن بسیاری از نیرو‌های کار این حوزه به مشکل برمی خورند.

اما دیدگاه فعالان بازارمسکن با نظر بهارستان‌نشینان متفاوت است؛ آن‌ها معقتدند بستن مالیات بر خرید وفروش مسکن امری منطقی و قابل توجیه از منظر علم اقتصاد است.

مالیات تاثیری در کاهش یا افزایش تقاضا برای خرید ندارد

احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن به رویداد۲۴ گفته است: معاملات مسکن باید دارای مالیات باشد و ادعای مخالفان با بهانه اینکه این طرح موجب فرار سرمایه‌گذاران از بخش مسکن می‌شود، منطقی نیست و باید گفت که سرمایه شکلی دستورناپذیر دارد و هرکجا که سودآور باشد می‌رود از طرف دیگر به دلیل رکود در معاملات مسکن مدت زمان زیادی است که سرمایه به سمت مسکن کاهش یافته است بنابراین اجرای این طرح در کاهش یا افزایش هدایت نقدینگی به این بخش تاثیرچندانی نخواهد داشت.

به گفته او کسانی که قصد خرید یا فروش مسکن دارند باید الزام به پرداخت مالیات برعایدی مسکن بشوند چرا که خریدار یا مصرف کننده نهایی از لحاظ اقتصادی باید مالیات خرید خود را بپردازد تا به روال چرخه اقتصادی کمک کرده باشد.

سرحدی درپاسخ به این سوال که آیا اجرای چنین طرحی در شرایط فعلی اقتصاد به صلاح است یا خیر گفت: بازار ساخت وساز به دلیل قیمت‌های بسیار بالا دچار رکود کامل شده است و بستن مالیات دراین شرایط نیز تاثیری در کم شدن تقاضا در بخش مسکن ندارد، اما ازآنجایی که به طور کلی معاملات مسکن امری سودآور است به همین جهت معامله کننده‌ها باید مالیات خود را بپپردازند و آن مشکل‌هایی که بسیاری از افراد به وجودآن‌ها در بخش مسکن اذعان دارند ناشی از مالیات نیست و ریشه در عوامل دیگر دارد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان