تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۶ آبان ۱۳۹۷
پیشتازی آسیا؛

بیشترین و کمترین مصرف کنندگان موتور سیکلت در کدام قاره‌ها هستند؟

موسسه تحقیقاتی MIT بررسی‌های گسترده‌ای در زمینه موتوسیکلت و دوچرخه در سراسر دنیا انجام داده که آمار‌های جالبی نیز به همراه داشت است.

بیشترین و کمترین مصرف کنندگان موتور سیکلت در کدام قاره‌ها هستند؟

رویداد۲۴ موتورسیکلت وسیله نقلیه ای با ایمنی کمتر نسب به خودروهای سواری به شمار می‌آید که علاقمندان بسیاری در همه جای دنیا دارد. آمارها نشان می دهد که کشورهای آسیایی به دلیل تراکم جمعیت و ترافیک‌های بی‌شمار علاقه بیشتری به این وسیله نقلیه دارند و کشورهای توسعه یافته با هدف کاهش تلفات جاده‌ای و تصادفات‌ به جای استفاده از موتور سیکلت به سمت استفاده از خودروهای پاک رفته‌اند و کمترین میزان مصرف از این وسیله نقلیه را به خود اختصاص داده‌اند.

این موسسه در ۵۲ کشور دنیا با بیش از ۱۰۰ هزار نفر مصاحبه انجام داده اند تا بتوانند میزان استفاده از موتورسیکلت و دوچرخه را بدست آورند. در این تحقیقات مشخص شدکه ۱۰ درصد از کل جمعیت جهان از وسیله‌های نقلیه با دو چرخ استفاده می‌کنند که پراکندگی اکثریت آن‌ها در قاره آسیا است.

همچنین میزان استفاده از دوچرخه، موتور‌های برقی و مواردی از این دست بیشتر به کشور‌های اروپایی مربوط می‌شود در حالی که تعداد اندکی از کشور‌های آسیایی نیز در این زمینه به رتبه‌های بالا رسیده اند.

بیشترین میزان استفاده از موتوسیکلت در دنیا به کشور ویتنام می‌رسد. شهر هانوی، پایتخت همه موتورسیکلت سواران دنیا به شمار می‌آید چرا که طبق برآورد‌های انجام شده ۸۰ درصد از مسافرت‌های شهری در این منطقه با استفاده از موتورسیکلت انجام می‌شود. البته ویتنام از این فرصت و فرهنگ موتورسواری استفاده کرده و تبدیل به منطقه‌ای توریستی برای موتورسیکلت سواران تبدیل شده است. بسیاری از علاقمندان به این وسیله نقلیه از سراسر دنیا تنها برای طی کردن کل کشور با استفاده از موتورسیکلت و دیدن مناظر به ویتنام سفر می‌کنند.

در رتبه بعدی از شلوغ‌ترین کشور‌هایی که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند باید اندونزی را قرار دهیم. ۶۷ درصد از مسافرت‌های شهری در اندونزی با استفاده از موتورسیکلت انجام می‌شود. اندونزی یکی از کشور‌هایی است که سالیان سال با مشکل تراکم وسیله نقلیه و ترافیک مواجه بود تا اینکه رشد تولید موتورسیکلت در این منطقه باعث شد تا در میان سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ افزایش ناگهانی در میزان استفاده از این وسیله نقلیه در این کشور رخ دهد. در حال حاضر تولید نرم افزار‌های درخواست تاکسی موتورسیکلت نیز در حال رشد است.

تایوان در رتبه سوم قرار می‌گیرد. آمار ۴۸ درصدی در استفاده از موتورسیکلت برای انجام مسافرت‌های شهری نشان از آن دارد که این کشور یکی از مهد‌های استفاده از موتورسیکلت به شمار آمده و علاقمندان بسیاری در آن حضور دارند. مشکلات آلودگی که این موتورسیکلت‌ها برای شهر به وجود آورده اند باعث شده است تا دولت به فکر راه حلی برای این موضوع باشد. ورود موتورسیکلت‌های الکتریکی برای کنترل میزان آلایندگی و همچنین ادامه روند استفاده مردم از این وسیله نقلیه از جمله مهترین راه حل‌هایی است که در این کشور در حال اجرایی شدن است.

هند که به عنوان یکی از کشور‌های پرتراکم دنیا شناخته می‌شود از نظر استفاده از موتورسیکلت در رتبه چهارم قرار گرفته است. این کشور در آخرین آمار‌های بدست آمده از چین و پاکستان نیز عبور کرده است. علت به وجود آمدن این علاقه در میان هندی‌ها برای استفاده از موتورسیکلت افزایش تعداد موتورسواران خانم در این کشور است. بانوان هندی طی سال‌های آینده علاقه بیشتری به موتور برای فرار از ترافیک‌های اذیت کننده پیدا کرده اند و همین امر باعث افزایش تعداد موتورسیکلت در کل این کشور شده است.

بار دیگر نقش زنان در کشور جایگاه پنجم مشخص می‌شود. سازمان بانوان سوار بر چرخ که اختصارا (WoW) خوانده می‌شوند در پاکستان با ایجاد موجی باعث شد تا زنان این کشور علاقمند به استفاده از موتورسیکلت شوند و به همین سبب پاکستان هم از چین عبور کرد تا ۳۸ درصد از مسافرت‌های شهری آن با کمک موتورسیکلت انجام شود. این اقدام در پاکستان البته کلاس‌های آموزشی و ایمنی نیز برای بانوان در نظر گرفته است تا آن‌ها بدون دغدغه سوار بر این وسیله نقلیه شوند.

همانطور که اشاره کردیم کشور‌هایی که بیشترین میزان استفاده از موتورسیکلت را دارند از نظر آمار‌های آلودگی هوا و کشته شدگان جاده‌ای نیز آمار‌های قابل توجهی دارند. ویتنام به عنوان کشوری که بیشترین تراکم موتورسیکلت سوار را در دنیا دارد سالانه شاهد بیش از ۱۰ هزار تصادف منجر به فوت موتورسیکلت سواران است.

در ادامه این گزارش در مورد کشور‌هایی که بیشترین میزان استفاده از دوچرخه و یا موتورسیکلت‌های برقی را استفاده می‌کنند نیز آمده است که نشان می‌دهد کشور‌های پیشرفته فضای ترافیکی خود را از موتورسیکلت خارج کرده و به سمت وسایل نقلیه پاک‌تر حرکت داده اند.

بر اساس این گزارش، هلند با ۳۹ درصد استفاده از دوچرخه به عنوان بهشت دوچرخه سواران دنیا شناخته میشود. با افزایش میزان استفاده از خودرو در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی فرهنگ دوچرخه سواری در این کشور افزایش یافت و سرمایه گذاری‌های هنگفتی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم انجام شد. این کشور همچنین از آمار تلفات پایینی برخودار است چرا که سال‌ها بر روی مسائل ایمنی دوچرخه سواران فعالیت کرده است. در این بخش کشور‌های دانمارک با ۲۹ درصد، سوئد ۱۹ درصد، ژاپن ۱۹ درصد و آلمان ۱۸ درصد مسافرت‌های شهری، در رتبه‌های بعدی از نظر استفاده از دوچرخه و اسکوتر‌ها قرار گرفته اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار حوادث
نظرات شما
پیشخوان