تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
مدیرعامل بانک قوامین در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

۴ بانک از فهرست تحریم‌های ثانویه خارج شده‌اند/ بانک قوامین فعالیت ارزی ندارد

مدیرعامل بانک قوامین گفته است: بانک قوامین به شکل عجیبی در لیست تحریم‌هاست زیرا فعالیت ارزی نداشتیم و کلیه فعالیت ما ریالی بوده، اما در مسائل دیگری ما را متهم کردند که در بازار ارز وارد شده‌ایم.

بانک قوامین نباید در لیست تحریم قرار می‌گرفت/ سوئیفت برخی بانک‌ها قطع نمی‌شود

رویداد۲۴ ندا جعفری: بیستم آبان‌ماه آخرین مهلت خزانه‌داری آمریکا برای قطع سوئیفت بانک‌های ایرانی اعلام شد، کار سوئیفت رد و بدل کردن پیام‌های بانکی است که در صورت قطع دسترسی بانک‌های ایرانی به سوئیفت عملا هیچ تبادلی با بانک‌های بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.

در دور قبلی تحریم‌ها علیه ایران در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ نیز ارتباط ما با سوئیفت قطع شده بود و ایران با یکی دو بانک همکاری داشت و از آن طریق ارتباطات بانکی را انجام می داد. یکی از این بانک‌ها کونلون بانک چین و دیگری هالک‌بانک ترکیه بود که این دو بانک نیز بر اثر فشار امریکا ارتباط خود با ایران را قطع کردند. 

پیش از این احتمال قطع سوئیفت برای بانک‌های ایرانی در حالی مطرح بود که اروپایی‌ها قرار بود تا قبل از اجرایی شدن تحریم‌ها راه جایگزینی را برای تبادلات بانکی ایران تعیین کنند.

اروپایی‌ها قرار بود تا چهار نوامبر (سیزدهم آبان) یک سوئیفت ویژه برای ایران طراحی کند یا این‌که یک بانک را برای انجام مبادلات بانکی به ما معرفی کنند اقدامی که هنوز عملیاتی نشده است.

در این میان خبر خروج چهار بانک و موسسه مالی ایرانی از فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا نیز به گوش رسید؛ خبری که به نظر رسید برای ایجاد کانال واردات غذا، دارو و اقلام بشردوستانه بوده است و احتمالا ایران نتواند برای واردات کالا‌های دیگر از این کانال استفاده کند. در واقع گفته شد اشتباهی به وجود آمده و آمریکا اسامی این چهار بانک را نیز در لیست تحریم‌ها قرار داده است.

غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین در رابطه با شرایط و وضعیت کنونی بانک‌ها با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است:

- آیا با قطع سوئیفت و شدت تحریم‌ها امکان مراودات بانکی برای مبادلات دارو و کالای اساسی وجود دارد؟

بله، هم اکنون چند بانک از این موضوع مستثنی شده‌اند، بانک‌های خاورمیانه، حکمت ایرانیان، قرض‌الحسنه مهر ایران و موسسه مالی توسعه از فهرست تحریم‌های ثانویه خارج شده‌اند و این بانک‌ها می‌توانند همچنان به کار خود ادامه دهند.

- بانک قوامین نیز همچنان در لیست تحریم‌ها قرار دارد، آیا شما فعالیت ارزی داشتید؟

بانک قوامین در لیست تحریم‌هاست و به اعتقاد ما این موضوع یک اقدام عجیب است، زیرا ما فعالیت ارزی نداشتیم و کلیه فعالیت ما ریالی بوده، اما در مسائل دیگری ما را متهم کردند که در بازار ارز وارد شده‌ایم، اما این اخبار کذب است و مردم باید به اخبار و مستندات در این خصوص رجوع کنند هر چند بانک ما در این شرایط نیز فعالیت خود را ادامه می‌دهد. تحریم تاثیری در فعالیت‌های ما ندارد و تنها آثار روانی در جامعه خواهد داشت.

- اخیرا کونلون بانک چین ارتباط خود با ایران را متوقف کرده آیا این بانک هم سرنوشت هالک بانک ترکیه را خواهد داشت؟ در مجموع ارتباط ایران با چین از این پس چگونه خواهد بود؟

این اقدام امریکا تنها مربوط به کونلون بانک چین نمی‌شود و کلیه بانک‌هایی که با ایران فعالیت پولی و مالی داشتند را شامل می‌شود و این بانک با ما مراودات مالی زیادی داشت که از این پس به سایر بانک‌های کوچک‌تر این کشور منتقل خواهد شد.

- وزیر اقتصاد شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی از اصلاح نظام بانکی خبر داده و گفته انتظار این است که بر اساس شرایط نرخ ارز کاسته شود آیا به نظر شما این اقدام در شرایط کنونی امکان‌پذیر است؟

موضوع اصلاح نظام بانکی که کلید خورده است، اما در مورد نرخ ارز ترجیح می‌دهم اظهار نظری نکنم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بانک ، سوئیفت ، تحریم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
کارشناس اقتصادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
0
0
بجز خلق چند بابک زنجانی جدید برای چپاول پول نفت مردم ایران چه کردید؟ تا کی این مردم و مملکت باید تاوان بی فکری و سیاست غلط دولتمردان را پس بدهند معلوم نیست.
م.کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
0
چرا ازش نپرسیدن دلیل اینکه پول مردم و در قالب سهام بانکی یک سال و نیم بلوکه کردن چیه. چرا یکسال و نیمه که سهام بانک قوامین بسته است .اسم این کار و چی میشه گذاشت،فقط میتونم بگم خدا ازشون نگذره
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان