تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۷
تامین قطعه سخت‌تر از همیشه؛

دست رد کونلون بانک به صنعت خودرو

کونلون بانک به عنوان یکی از معدود راه های ارتباطی تجاری ایران و چین به دلیل تحریم ها نمی تواند با صنعت خودرو همکاری کند و باید منتظر ماند ودید تامین قطعه و مواد اولیه با چالش بیشتری مواجه خواهد شد.

دست رد کونلون بانک به صنعت خودرو

رویداد۲۴ با اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع پیشران کشور هدف اصلی تحریم‌ها قرار گرفت و دولت آمریکا برای فشار بیشتر به ایران شرایط سختی را برای همکاران و شرکای ایرانی در صنعت خودرو ایجاد کرد.

یکی از چالش‌ها در دوران تحریم، مبادلات بانکی است و در این بین چین که بیشترین مراودات بانکی را با ایران داشت با چالش جدی مواجه شد تا پس از مذاکرات چند ماهه کونلون بانک معاف از تحریم‌های آمریکایی به عنوان بانکی که با ایران مبادلات بانکی را انجام خواهد داد معرفی شد و امید را در بین فعالان صنعت خودرو بیشتر کرد. اما در روز‌های گذشته شنیده‌ها حاکی از آن است که صنایع مرتبط با خودروسازی و پتروشیمی، کشتیرانی و فلزات سنگین نمی‌توانند با این بانک تراکنش انجام دهند.

یکی از تفاوت‌های این دوره از تحریم‌های صنعت خودرو نسبت به سال ۹۱ این بود که با وجود فشار‌های زیادی که به این صنعت وارد شد و تولید را به صورت محسوسی کاهش داد، چینی‌ها با ایران همکاری خوبی داشتند و یکی از بزرگترین شرکای تجاری چین در صنعت خودرو ایران بود، اما در این دوره با مسدود شدن مسیر ارتباط کونلون بانک کار بیش از پیش سخت خواهد شد.

مهمترین چالش در این زمینه تامین قطعات و مواد اولیه خواهد بود که به نظر می‌رسد تولید را با مشکل مواجه خواهد کرد کمااینکه در دوره قبلی تحریم‌ها نیز این اتفاق افتاد، اما طرفین با دور زدن تحریم‌ها به تجارت و مبادله کالا اقدام کردند وحالا هم باید منتظر ماند ودید آیا دوباره چین و ایران بر سر پیدا کردن راه دیگری به غیر از کونلون به توافق خواهند رسید و یا ارتباط تجاری دو کشور منقطع خواهد شد.

این در شرایطی است که چندی پیش حریری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفته بود که مبادلت تجاری ایران و چین از سر گرفته شده و مشکلی بابت تراکنش و مبادلات بانکی وجود ندارد و همین اظهار نظر باعث امیدبخشی به فعالان صنعت خودرو شده بود.

این درحالی است که از همان روز‌ها یک کارشناس صنعت خودرو گفته بود همکاری چین با ایران در راستای تحریم هاست و کونلون هم به همین چارچوب با ایران همکاری خواهد کرد به همین دلیل برخی از صنایع تحریم شامل معافیت تبادل بانکی با این بانک نیستند که صنعت خودرو هم یکی از این صنایع است.

وی تاکید کرده بود که صنعت خودرو به دلیل وابستگی در دوران تحریم آسیب پذیر خواهند بود و اساسا صنایعی که وابستگی زیادی داشته باشند در دوران تحریم و عدم ارتباط با کشور‌های دیگر با چالش جدی مواجه می‌شوند.

همچنین عبدالله بابایی کارشناس خودرو به خبرنگار خودروکار می‌گوید: «یکی از بزرگترین شرکای چین در صنعت خودرو ایران است و مبادلات قطعه‌ای و خودرویی چینی‌ها همواره با ایران حجم زیادی داشته و خواهد داشت.»

او می‌افزاید: «بازار ایران و سودی که چینی‌ها از تجارت با ایران می‌برند آن قدر مناسب هست که بعید است چینی‌ها به راحتی از کنار آن عبور کنند و در خصوص این چالش هم حتما به دنبال راهکار خواهند بود.»

این کارشناس خودرو با اشاره به مبادلات قطعه و خودرو فعلی بین طرفین خاطر نشان می‌کند: «الان چه به صورت CKD و چه به صورت واردات مبادلات زیادی انجام می‌شود و برخی از خودرو‌های چینی توسط شرکت‌های خودرو ساز تولید می‌شوند.»

بابایی در پاسخ به این سوال که مسدود شدن ارتباط بانکی ایران و چین بر تامین قطعات و مواد اولیه چه تاثیر خواهد گذاشت تصریح کرد: «مشکل اصلی خودروسازان و قطعه سازان نقدینگی است و ارتباط چندانی به مباحث سیاسی و تجاری بین دوکشور ندارد و اگر نقدینگی لازم باشد خودروساز راه‌های تامین قطعات را پیدا خواهد کرد، اما نکته اینجا است که در حال حاضر به دلیل کمبود نقدینگی خودروساز با ضرر تولید می‌کند.»

اودر پایان ابراز امیدواری کرد که ایران و چین به دلیل وابستگی و سود دوسویه از تجارت در صنعت خودرو حتما راه چاره‌ای برای تبادلات بانکی خواهند اندیشید و بعید است اتفاق خاصی در روابط دو کشور ایجاد شود.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان