تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۷
بعد از تلاطمات چند هفته گذشته؛

«انبار نفت» در آرامش؛ خبری از خریدهای هیجانی نیست

بنکداران انبار نفت تهران می‌گویند: تنظیم‌کنندگان بازار اقلام اساسی توانسته‌اند در زمانی که بسیاری از بازارها از جمله بازار ارز، موبایل، مسکن و... دچار تلاطم شده‌اند، از بروز تلاطم در این بازار جلوگیری کنند.

«انبار نفت» در آرامش؛ خبری از خریدهای هیجانی نیست

 

رویداد۲۴ بعد از تلاطمات چند هفته گذشته که بخشی از اقتصاد و حتی بازار لوازم مصرفی را هم درگیر خود کرد و گزارش‌هایی از هجوم مردم به بازار‌های عمده‌فروشی و فروشگاه‌های بزرگ را به‌دنبال داشت، این روز‌ها وضعیت بازار‌های اصلی تهران کاملاً آرام است.

اگر گشتی در بازار بنکداران انبار نفت بزنید شاید این روز‌ها انبار نفت و خیابان‌های اطراف آن آرام‌تر از هر زمان دیگری باشند؛ بازاری که به‌نظر می‌رسد علی‌رغم بازار‌های دیگری از جمله بازار موبایل و مسکن و ارز، دولت توانسته با مدیریت منطقی، از تلاطم آن کاسته و ثباتی نسبی را در آن حاکم کند.

بر اساس این گزارش، بنکداران این بازار معتقدند تمرکز دولت به کالا‌های اساسی از جمله شکر، قند، حبوبات و مواد غذایی از این دست باعث شده تا نه نوسان قیمتی گریبانگیر این بازار شود، نه کمبود و نقص در سیستم توزیع. البته در این بین سیاست‌های کنترلی در خصوص برخی کالا‌ها از جمله رب و تخم‌مرغ چندان موفق نبوده و علاوه بر افزایش قیمت در این دو، شاهد نوسانات قیمتی در این دو قلم کالا هستیم.

یکی از بنکداران و عمده‌فروشان این بازار معتقد است «دولت در این مدت، به‌خوبی توانسته کنترل عرضه و تقاضا در بازار اقلام ضروری را مدیریت کند به‌طوری که علی‌رغم نوسانات قیمتی و به‌هم‌ریختگی تعادل عرضه و تقاضا در بازار‌های دیگر، این بازار چندان دستخوش تغییرات قیمتی نشده. به‌عنوان مثال قیمت شکر در این چند ماهه نه‌تن‌ها افزایش نداشت، بلکه تا اندازه‌ای کاهش هم یافت؛ تنها زمانی که مشکلاتی در سیستم حمل‌ونقل و کامیون‌داران به‌وجود آمد، شاهد بودیم که قیمت شکر کمی افزایش یافت، ولی مجدداً قیمت‌ها به حالت عادی بازگشت و شکر به نرخ گذشته خود یعنی ۳۲۰۰ تومان بازگشت».

یکی دیگر از بنگاه‌داران انبار نفت می‌گوید: «مدیریت بازار اقلام ضروری درحالی انجام شد که در برهه‌های مختلف، فضای مناسب برای افزایش قیمت‌ها وجود داشت؛ مثلاً در برهه‌ای، قیمت عدس روند افزایشی گرفت که با ورود به‌موقع به بازار، قیمت‌ها کنترل شد؛ البته این در مورد همه اقلام نیست چراکه در مورد «ذرت وارداتی» که برای مصارف خانگی است، شاهد افزایش قیمت نسبتاً زیاد بودیم، ولی در اقلام ضروری، هیچ مشکلی در بازار وجود ندارد».

اما این همه ماجرا نیست؛ برخی بنکداران این بازار معتقدند طی هفته گذشته قیمت برنج خارجی وارداتی بین ۸ تا ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته و قیمت برنج ایرانی هم روند رو به رشد داشته است.

در این بین تخم‌مرغ شاید جنجالی‌ترین رشد قیمت را در هفته‌های اخیر داشته؛ موضوعی که با توجه به ارزش غذایی آن و میزان مصرفش در اقشار مختلف مردم به‌خصوص قشر کم‌درآمد، پراهمیت‌تر از دیگر کالا‌ها به‌نظر می‌رسد. یکی از بنکداران انبار نفت می‌گوید: قیمت تخم‌مرغ در این مدت گرچه افزایش داشته، ولی این افزایش به‌اندازه بازار‌های دیگر نبوده، اما با این همه، با توجه به اینکه بسیاری از اقشار مختلف به‌خصوص قشر آسیب‌پذیر، از تخم‌مرغ به‌عنوان یک وعده غذایی استفاده می‌کنند، افزایش قیمت آن برای مردم بسیار پراهمیت است. البته به‌هرحال افزایش قیمت اخیر تا اندازه زیادی به سرد شدن هوا و کاهش دما وابسته است.

او می‌گوید: در یکی دو روز گذشته قیمت تخم‌مرغ تا اندازه‌ای کاهش یافت و قیمت هر کارتن تخم‌مرغ (۶ شانه)، به ۱۰۶ هزار تومان رسیده؛ اما نکته مهم این است که قیمت کارتن، شانه تخم‌مرغ، هزینه چاپ تاریخ مصرف روی تخم‌مرغ و مواردی از این دست، به‌شدت افزایش یافته است، به‌عنوان مثال قیمت هر کارتن از ۸۰۰ تومان به ۳۵۰۰ تومان رسیده یا قیمت هر شانه مقوایی تخم‌مرغ از ۱۴۰ تا ۱۵۰ تومان به بالاتر از ۴۰۰ تومان رسیده است. این افزایش قیمت به‌اندازه‌ای است که ضایعات کارتن‌ها که قیمتی در حدود کیلویی ۲۰۰ تومان داشت، این روز‌ها به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان رسیده است.

 گرچه دولت طی این مدت توانسته با تمرکز بر اقلام و کالا‌های اساسی، این بازار را کنترل کند به‌طوری که نه‌تن‌ها نگرانی از ثبات قیمتی، بلکه نگرانی از کمبود این اقلام هم در بازار وجود ندارد، ولی در برخی کالا‌ها از جمله تخم‌مرغ و رب که مصرف بالایی میان اقشار مختلف جامعه دارند، نوسانات قیمتی آن‌ها می‌تواند برای مردم و به‌خصوص اقشار ضعیف جامعه نگران کننده باشد.

منبع: تسنیم
برچسب ها: خرید ، اقلام خوراکی
نظرات شما
پیشخوان