تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷
زهرا ساعی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

متقاعد کردن سفر توریست‌های خارجی به ایران کار دشواری است/ گردشگری اولویت چندم مسئولان است

زهرا ساعی می‌گوید: متاسفانه مسئولان ما خیلی به صنعت گردشگری بها ندادند زیرا این موضوع، اولویت چندم آن‌ها بوده است. زمانی که حمایت از این صنعت در اولویت‌های ابتدایی مسئولان قرار بگیرد و در این رابطه روی به تصمیم و اجرای واقعی بیاوریم، خواهیم دید که چطور می‌توانیم به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کنیم.

111111111111111111111

رویداد۲۴ محمد آیتی: صنعت توریسم به عنوان یک صنعت بزرگ اقتصادی و پول‌آور در دنیا مطرح است و در این بین کشورهای زیادی توانستند با خلق جاذبه‌های بیشتر، سهم عمده‌ای را از این بازار داشته باشند. برخی کشور‌ها که در اقتصاد کلان دنیا حرفی برای گفتن ندارند، توانستند با گسترش صنعت توریسم، وضع اقتصادی کشورشان را متحول کنند. آمار‌ها نشان می‌دهد ترکیه در سال ۲۰۱۶ میزبان بیش از ۲۵ میلیون مسافر خارجی به کشورش بوده است. دبی در سال ۲۰۱۷، از نیم میلیون ایرانی پذیرایی کرده است.

چند روز پیش سازمان گردشگری اعلام کرد که ایران سالانه میزبان پنج میلیون مسافر خارجی بوده است. مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود البته به این خبر واکنش نشان داد و آن را کذب دانست. فارغ از اینکه این آمار چقدر واقعی باشد آن چیزی که مسلم به نظر می‌رسد، ضعف کشور در جذب توریست است.

زهرا ساعی نماینده تبریز در مجلس دهم در خصوص اینکه اهمیت دادن به صنعت گردشگری در دوران تحریم و فشار‌های اقتصادی چقدر لازم و ضروری است به رویداد۲۴ گفته است: صنعت توریسم به عنوان یکی از صنعت‌های بزرگ اقتصادی در جهان مطرح است و در این ایام که مخصوصاً کشورمان در جنگ اقتصادی با دشمنان نظام قرار گرفته، حمایت از این صنعت ضرورت بیشتری پیدا کرده است.

او گفته است: در شرایط سخت اقتصادی که ایران گرفتار آن شده باید به دنبال جایگزین‌هایی باشیم که بتوانیم به کمک آن‌ها به وضع اقتصادی کشور رونق دهیم. مثلاً اگر فروش نفت ما در دنیا با تحریم‌هایی روبرو شد باید تا حد قابل ملاحظه‌ای روی به صنعت توریسم و گردشگری بیاوریم، مخصوصاً که ایران یک کشور چهار فصل با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی است. صنعت توریسم نه تنها برای ما ارزآور است که می‌تواند به رشد آمار اشتغال‌زایی کشور هم کمک شایانی کند.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: متاسفانه مسئولان خیلی به صنعت گردشگری بها ندادند، زیرا این موضوع، اولویت چندم آن‌ها بوده است. زمانی که حمایت از این صنعت در اولویت‌های ابتدایی مسئولان قرار بگیرد و در این رابطه روی به تصمیم و اجرای واقعی بیاوریم، خواهیم دید که چطور می‌توانیم به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کنیم. حیف است با وجود این همه فضا‌های فوق‌العاده‌ای که در کشور است ما از این صنعت ارزآور محروم بمانیم. شمال غرب کشور ما سهند و سبلان را دارد که بی‌نظیر است و اگر برای توریست برنامه داشته باشیم می‌توانیم از وجود آن‌ها در ایران به نفع اقتصاد کشور استفاده کنیم.

ساعی افزود: حضور یک توریست در ایران می‌تواند معادل فروش چند بشکه نفت باشد و ما نباید از این موضوع مهم غافل باشیم. برخی از نماینده‌ها در مجلس به دنبال این بوده و هستند که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزراتخانه تبدیل شود، زیرا معتقدیم اداره هرچه بهتر این تشکیلات در قالب وزارتخانه، عملیاتی‌تر است.

نماینده تبریز یادآور شد: امروز برای جذب توریست در کشور باید مشکلات خود در این حوزه را برطرف کنیم. به طور مثال بسیاری از هتل‌ها، راه‌ها و ... در ایران، باب دل توریست‌ها نیست و باید تلاش کنیم زیرساخت‌های ما به استاندار‌های جهانی نزدیک شود. از طرفی ما برای متقاعد کردن اینکه یک خارجی به ایران بیاید کار سخت‌تری را نسبت به برخی کشور‌های دیگر داریم، زیرا دشمنان ما تبلیغات وسیعی را بر علیه ایران در دنیا کردند و ما برای اینکه بتوانیم این فضا را بشکنیم باید روی به کار فرهنگی بیاوریم تا حقانیت خود را به جهانیان اثبات کنیم تا آن‌ها بدانند ما کشوری امن و مهمان‌نواز هستیم.

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: تبریز در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های اسلامی برگزیده شد. همین اتفاق باعث شد توریست‌های قابل ملاحظه‌ای به این شهر بیایند و ما دیدیم که آن‌ها چقدر از این سفر احساس رضایت کردند. پس باید به تبلیغات در این حوزه بها داده شود ما نباید دست روی دست بگذاریم تا توریست خودش به این نتیجه برسد که به ایران بیاید. آمدن توریست در گرو تبلیغات هدفمند و ایجاد زیرساخت‌ها و رفع نواقص مرتبط با این صنعت است. با وجود اینکه امسال توریست خوبی به تبریز آمد، اما می‌شد شاهد وضع به مراتب بهتری هم باشیم که به شخصه از برخی مسئولان گله دارم که چرا در تبلیغات بیشتر این رویداد ما را یاری نکردند.

ساعی خاطرنشان کرد: حتی در رابطه با مسافرت‌های داخلی که مردم خودمان هم می‌خواهند داشته باشند عملکرد ضعیفی داشتیم. متاسفانه بسیاری از مردم ما هنوز خیلی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران را ندیدند، اما روی به سفر خارجی می‌آورند. امیدوارم مسئولان ما در این حوزه تلاش کنند تا جاذبه‌های کشور بیش از پیش برای مردم معرفی شود و از طرفی سفارتخانه‌ها و رایزن‌های فرهنگی ما سعی داشته باشند بستری را آماده کنند که توریست‌های بیشتری برای آمدن به ایران متقاعد شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان