تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۲ آذر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

روند نامشخص کمک به خانوارهایی که از بسته حمایتی جا مانده‌اند/ حاجی دلیگانی: نوبخت گفت ۶۰۰ هزار تومان تا پایان سال پرداخت می‌کنیم

هنوز تکلیف برخی خانوار‌ها و ادامه زمان پرداخت‌ها و همچنین چگونگی محاسبه میزان درآمد خانوار‌ها اعلام نشده است؛ همین موضوع سوال‌های بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.

حاجی دلیگانی: از آقای نوبخت شنیدم بسته جبرانی ۶۰۰ هزارتومان در چند نوبت پرداخت می شود / درآمد 3 میلیون تومان براساس درآمد خانواده  است یا سرپرست خانوار؟ / جاماندن بسیاری از افراد از طرح کمک جبرانی دولت

رویداد۲۴ المیرا بابایی: در میان مشکلات اقتصادی و اخبار تحریم جدید و گرانی‌های بی‌سابقه، شاید بهترین و دست به نقدترین خبر برای مردم، خبر بسته‌های جبرانی و کمک‌های حمایتی دولت باشد؛ اخباری که البته آنقدر ضد و نقیض و پراکنده منتشر می‌شود که واقعیت آن مشخص نیست. ابتدا گفته شد به صورت کالابرگ به مردم کمک خواهد شد، پس از آن بحث ارائه کالاهای اساسی مطرح شد. اخبار دیگری همچون پرداخت ماهانه 200 هزار تومان به گوش رسید، پس از آن گفته شد این رقم فقط برای خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و شماره پیامکی برای نحوه اطلاع از آن اعلام شد و روز بعد خبر رسید که شماره پیامکی متعلق به هیچ وزارتخانه‌ای نیست و پلیس فتا هم پیام هشدار صادر کرد!

رویداد۲۴ برای بررسی بیشتر این موضوع، ماجرا را از یکی از نمایندگان مجلس عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیگیری کرده است و سوال‌هایی درباره اینکه مبالغ وعده داده شده چه زمانی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و اینکه چه مدت این طرح ادامه‌دار خواهد بود مطرح کرده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی به رویداد۲۴ می‌گوید: قاعده کلی این است که هرکسی درآمد ماهیانه کمتر از ۳ میلیون تومان داشته باشد مشمول این طرح خواهد شد، اما اینکه مجموع درآمد خانوار اعم از زن و شوهر مطرح باشد یا اینکه تنها درآمد سرپرست خانوار مد نظر است به طور کامل مشخص نشده است، اما گویا قرار است دولت میزان درآمد سرپرست خانوار را برای اعطای کمک جبرانی مد نظر قراردهد.

به گفته دلیگانی، نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفته است که به هر خانوار مبلغ ۶۰۰ هزارتومان تعلق می‌گیرد که قرار است تا آخر سال این مبلغ در چند نوبت به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

حاجی دلیگانی به ظهور یک معضل جدیدی دراین باره اشاره کرده و می‌گوید: شنیده‌ام قرار است تنها به ۱۵ میلیون نفر این کمک‌ها اعطا شود درحالیکه میزان واقعی مشمولان این طرح ۲ برابر رقم درنظرگرفته شده است و این به بدان معنی است که عده زیادی از دریافت کمک جبرانی دولت جا می‌مانند و همین مسئله می‌تواند باعث ایجاد تبعیض و نارضایتی شود بنابراین این خود یک مشکل است که از یک طرف دولت اعلام می‌کند جامعه هدف افرادی هستن که حقوق زیر ۳ میلیون تومان می‌گیرند، اما از طرف دیگر دولت روی حرف خود می‌ایستد و می‌گوید به ۱۵ میلیون نفر بیشتر کمک اعطا نمی‌شود.

پیش از این محمد حسینی عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به رویداد۲۴ گفته بود: سناریو‌های مختلفی در این طرح وجود دارد که دولت هیچکدام را به طور قطع نهایی نکرده است و هنوز دستورالعمل واحدی در این مورد به کسی ابلاغ نشده است.

حسینی گفته است: کارکنان دولت، کارگران و بازنشستگان اولویت دوم جامعه هدف طرح کمک جبرانی دولت هستند و برای آنکه این قشر نیز از کمک دولت منتفع شوند به عنوان کمک معیشت و نه افزایش حقوق، درنظر گرفته شده است.
 
محمدباقر نوبخت نیز خبر داده بود که بسته جبرانی و حمایتی و معیشتی برای اقشار مختلف مردم آماده شده که از این بسته‌ها، دو بسته معیشتی برای همه اقشار جامعه است، یک بسته معیشتی ویژه پنج دهک پایین جامعه خواهد بود، یک بسته حمایتی برای تولیدکنندگان و یک بسته خاص برای پیمانکاران خواهیم داشت.

در جلسه اخیر هیات دولت «دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم درآمد جامعه» مصوب شد که بر اساس آن سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است برای پرداخت کمک جبرانی به میزان ۲۰۰ هزار تومان به کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشکری، کارکنان قراردادی و کارکنان شرکتی دستگاه‌های اجرایی که از محل منابع بودجه عمومی، حقوق دریافت می‎‌کنند، البته با احتساب چند شرط اقدام کند.

در طرح دولت همچنین آمده بود که مچنین بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح (لشکری)، صندوق بازنشستگی فولاد و سایر صندوق‌های بازنشستگی مشابه که بخشی از مستمری مشمولان آن‌ها از محل منابع بودجه عمومی تامین می‌شود و مجموع آخرین حکم حقوقی (مستمری) در سال ۱۳۹۷ هر یک از آن‌ها کمتر از ۳ میلیون تومان است، از طریق حساب‌های بانکی متصل به حقوق (مستمری) آن‌ها به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

دولت البته سایر اقشار جامعه را در طرح خود دیده و مصوبه را برای به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده است، با اینهمه هنوز تکلیف برخی خانوار‌ها و ادامه زمان پرداخت‌ها و همچنین چگونگی محاسبه میزان درآمد خانوار‌ها را اعلام نکرده است؛ همین موضوع سوال‌های بسیاری را ایجاد کرده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان