تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
فریده اولادقباد در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

فراکسیون زنان برای انتصاب بانوان در پست‌های مدیریتی از وزرا قول گرفته است/ نگرش مردانه مجلس باید تغییر کند

فریده اولادقباد می‌گوید: واقعیت‌های اجتماعی، هم باید شنیده و هم باید دیده شود و هم باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. اکنون خشونت خانگی و اجتماعی وجود دارد و این خشونت گاهی کلامی، گاهی غیرکلامی است و گاهی این خشونت در اجتماع دیده می‌شود. لایحه عدم‌خشونت علیه زنان به قوه قضاییه رفته تا در آنجا جرم‌انگاری بر روی آن صورت بگیرد و امیدوارم هرچه زودتر برای تصویب به مجلس فرستاده شود.

1111111111111111111111111111111

 رویداد۲۴ محمد آیتی: مجلس دهم با حضور ۱۷ زن از این حیث رکوردار تمام مجالس گذشته است و شاید اگر این زنان بتوانند حضوری تاثیرگذار در خانه ملت داشته باشند، بتوان در آینده فضای بهتری را برای حضور هرچه بیشتر زنان در کرسی‌های بهارستان متصور بود.

پس از حضور دو دوره‌ای پروانه سلحشوری بر ریاست فراکسیون زنان مجلس، سال سوم نوبت به فریده اولادقباد دیگر نماینده تهران رسید تا این فراکسیونی که به ظن بسیاری از افراد، تعطیل یا نیمه‌تعطیل بود را مدیریت کند. فریده اولادقباد از عملکرد این فراکسیون و اولویت‌های آن سخن گفته است:

*در زمانی که ریاست فراکسیون زنان مجلس را بر عهده گرفتید روی به چه اقداماتی آوردید؟

اقدام برجسته ما در فراکسیون زنان که از چند ماه پیش آغاز شده، نظارت بر حسن اجرای برنامه ششم توسعه است. ما به عنوان فراکسیون زنان از برخی وزرا و معاونین رییس جمهور دعوت کردیم که به فراکسیون بیایند و به ما گزارش دهند چقدر به برنامه ششم توسعه پایبند بودند و چقدر عدالت جنسیتی که آقای رییس جمهور قول دادند که ۳۰ درصد مدیریت‌های کلان و میانی در اختیار جوانان و زنان قرار گیرد را رعایت کردند.

چند هفته پیش، زمانی که آقای روحانی چهار وزیر پیشنهادی را برای رای اعتماد به مجلس معرفی کردند از آن‌ها خواستیم به فراکسیون زنان بیایند و برنامه‌های خود را برای ما تشریح کنند و از هر چهار وزیر پیشنهادی به صورت کتبی قول گرفتیم که اگر از مجلس رای اعتماد گرفتند به وعده رییس جمهور که همان بکارگیری زنان شایسته در پست‌های مدیریتی بود پایبند باشند.

از طرفی ما پیگیر هستیم تا وضعیت زنان سرپرست خانوار و آسیب‌دیده را دنبال کنیم و با چالش‌های آن‌ها بیشتر آشنا شویم، از این‌رو بنا داریم از رییس سازمان بهزیستی دعوت کنیم که به فراکسیون زنان بیایند و به ما گزارش دهند که تا کنون چه اقدامانی در این خصوص انجام شده و چه برنامه‌هایی در دست اجرا دارند.

ما برای ساماندهی مشاغل خانگی با اولویت زنان هم بررسی‌هایی داشتیم و منتظریم در گزارش‌هایی که قرار است به زودی در این رابطه به دست ما برسد راهکار‌ها و نظرات همکاران خود را ارائه کنیم. ما در فراکسیون یک کمیته حقوقی هم داریم که این کمیته وظیفه دارد خلاء‌های قانونی که در رابطه با زنان وجود دارد را بررسی کند و اصلاحیه خود را برای آن قانون خاص ارائه کند.

* اکثریت اعضای فراکسیون زنان مجلس، عضو فراکسیون امید هم هستند، چقدر فراکسیون امید شما را در طرح و برنامه‌هایی که دارید یاری می‌کند؟

همکاری فراکسیون امید با فراکسیون زنان خوب و قابل قبول بوده و حقیقتاً تا به امروز این دو فراکسیون با یکدیگر چالش خاصی نداشتند و همیشه بنا بر کمک و تعامل بوده است.

* با توجه به اینکه دو سال ریاست فراکسیون زنان بر عهده خانم سلحشوری بوده و حال در سال سوم، این ریاست به شما رسیده، تغییر رویکردی در کار فراکسیون نسبت به دو سال گذشته اتفاق افتاده است؟

تغییر رویکرد خاصی اتفاق نیفتاده و تنها با رای‌گیری که صورت گرفت ریاست و هیات رییسه آن با تغییراتی مواجه شد. سیاست فراکسیون زنان مجلس، پیگیری مطالبات زنان است که نیمی از جامعه را تشکیل داده‌اند. در فراکسیون زنان همه طیف‌های سیاسی حضور دارند، ولی بطور مثال وقتی یک طرحی را یکی از همکاران مطرح می‌کند می‌بینیم که بدون نگاه سیاسی همکار دیگر ما که از جناح دیگر سیاسی است با آن موافقت می‌کند و باید بگویم ما در فراکسیون تلاش می‌کنیم مثل سابق، حامی زنان جامعه باشیم.

*‌ گویا از اول بنا بوده که ریاست فراکسیون زنان به صورت گردشی باشد و هر فردی که رییس این فراکسیون شد تنها یک دوره این مسئولیت را بر عهده داشته باشد.

بله، دقیقاً به همین صورت است و بر اساس همین موضوع، سال دیگر فرد دیگری از همکاران باید به ریاست این فراکسیون برسد.

*‌ در حال حاضر ۱۷ نماینده زن در مجلس حضور دارند که در واقع یک هفدهم کل مجلس را تشکیل می‌دهند، چقدر فضای مجلس در تصویب قوانین، مردانه است؟

خیلی از اتفاقاتی که باید در کشور ما بیفتد نیاز به تغییر نگرش دارد و این تغییر نگرش‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی است، یعنی اگر ما می‌گوییم زنان باید بیشتر از گذشته در پست‌های مدیریتی حضور داشته باشند این موضوع نیازمند تغییر نگرش و کار فرهنگی است. آقایانی هم که در مجلس حضور دارند به نوعی بخشی از جامعه هستند و اگر ما می‌گوییم نیازمند تغییر نگرش هستیم، این موضوع متوجه همکاران مرد در مجلس هم می‌شود. نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند و این افراد دارای حق و حقوقی هستند که همه باید به حقوق آن‌ها احترام بگذارند.

* لایحه عدم‌خشونت علیه زنان به کجا رسید؟

ما در این رابطه یک جلسه‌ای را با آقای اژ‌ه‌ای داشتیم که ان‌شاالله این لایحه زودتر به مجلس شورای اسلامی فرستاده شود. واقعیت‌های اجتماعی، هم باید شنیده و هم باید دیده شود و هم باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. اکنون خشونت خانگی و اجتماعی وجود دارد و این خشونت گاهی کلامی، گاهی غیرکلامی است و گاهی این خشونت در اجتماع دیده می‌شود. لایحه عدم‌خشونت علیه زنان به قوه قضاییه رفته تا در آنجا جرم‌انگاری بر روی آن صورت بگیرد و امیدوارم هرچه زودتر برای تصویب به مجلس فرستاده شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
France
|
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
حقیقتا حضور خانم اولادقباد در راس فراکسیون زنان مجلس تا حدود زیادی امید و تحرک را به این فراکسیون برگردانده است.
نظرات شما
پیشخوان