تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۴ آذر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازار لوازم خانگی در خواب زمستانی/ سونامی گرانی در راه است؟

مشکلات مختلفی دامنگیر بازار لوازم خانگی شده؛ از نبود جنس در بازار و وارد نشدن از قطعات و مواد اولیه این صنعت باعث شده توان تولیدکننده کاهش یابد.
لوازم خانگی در خواب زمستانی/ آیا باز هم سونامی گرانی در راه است؟/ یخچال و فریزر صدرنشین گرانی ها
رویداد۲۴ المیرا بابایی: بازار لوازم خانگی به خواب زمستانی رفته و خیال بیدار شدن هم ندارد؛ درست از زمانی قیمت دلار پر نوسان شد و پس از آن ماجرای ارز دولتی مطرح شد و در آن واردات محصولات خانگی به ممنوع شد، کم کم رکود و گرانی این بازار را هم مانند دیگر بازار‌ها فرا گرفت.

گذشته از روز‌های پرنوسان ارزی که باعث می‌شد قیمت‌ها هر روز بالاتر برود، کمبود جنس، وارد نشدن کالا، نبود قطعات و حتی مواد اولیه برای ساخت تولید هم مزید بر علت گرانی‌ها شد تا جایی که کار از نفروختن و احتکار اجناس در انبار‌ها گذشت و مدتی پیش فعالان کسبه امین حضور چند روزی را به اعتراض و اعتصاب دست زدند، اما نتیجه‌ای حاصل نشد، حتی طرح‌های پیش فروش محصولات داخلی هم آنطور که باید استقبال نشد و به جز یک برند، دیگر برند‌های داخلی وارد این طرح نشدند و قیمت‌ها همچنان افزایش یافت؛ از طرف دیگر به دلیل کمبود جنس مشتری ناچار است هر قیمتی که مغازه‌دار می‌دهد را بدون، چون و چرا قبول کند!

مشاهدات خبرنگار رویداد۲۴ از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد که اکثر مردمی که برای خرید ماشین لباسشویی یا یخچال می‌آیند به خرید اجناس ایرانی بسنده می‌کنند. قیمت یخچال و فریزرها که صدرنشین گرانی‌ها در اقلام موجود مغازه‌ها هستند، در برندهای ایرانی از قیمت ۳ شروع شده و در برندهای خارجی تا ۲۰ میلیون می‌رسد. رتبه بعدی از آن ماشین لباسشویی و ظرفشویی است که باید پول گزافی را درازای آن داد که این با واقعیت مالی اکثرجامعه در تضاد است.

وزیر جدید صمت چندی پیش، از تحریم‌ها به عنوان یک فرصت برای شکوفاترشدن این بازار یاد کرد و گفت: صنعت لوازم خانگی از آن دسته بازار‌هایی است که می‌تواند بازار‌های صادراتی منطقه را از آن خود کند؛ این درحالی است که تا پیش از تحریم‌ها تمایل مردم به خرید کالای ایرانی به نسبت خارجی زیاد نبود و درحال حاضر شیب تند قیمت‌ها باعث شده مصرف کنندگان به اجبار تن به خرید کالا‌های ایرانی بدهند.

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به رویداد۲۴ گفته است: مشکلات مختلفی دامنگیر بازار لوازم خانگی شده است؛ از گرانی گرفته تا نبود جنس در بازار و وارد نشدن بسیاری از قطعات و مواد اولیه برای این صنعت، همگی باعث شده تا توان تولیدکننده کاهش یابد.

غزنوی گفته است: تحریم‌ها نه تنها برای تولید داخل فرصت نیست بلکه به منزله تهدید هم هست زیرا این محدودیت‌ها برای تولید مشکلات زیان باری به وجود آورده است، درحال حاضر تمام مسیر‌ها به سمت تولید بسته است و این گونه نیست که مسیری بسته شود و انتظار توسعه هم داشته باشیم.

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید: مطابق نیاز کشور به طور متوسط به میزان ۱ میلیون و ۵۰۰ دستگاه یخچال، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار ماشین ظرفشویی، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار اجاق گاز و ۱ میلیون ۲۰۰ هزار دستگاه ماشین ظرفشویی در طول یک سال نیاز داریم که متاسفانه این تعداد برای امسال درنظر گرفته نشد. همچنین براساس آمار وزارت صنعت در ۶ ماه اول سال شاهد بیشترین کاهش تولید داخلی بودیم؛ به طوریکه نزدیک به ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش تولید داخلی را تجربه کردیم.

او مهم‌ترین مشکل فعلی این صنعت را انتقال ارز عنوان کرد و گفت: از یک ماه پیش تاکنون به دلیل تحریم‌های اعمال شده مشکل انتقال ارز به کشور را داریم جدا از مشکلات مطرح شده ارز‌های فعلی به لوازم خانگی اختصاص داده نمی‌شود که همین مسئله مشکل را بیشتر می‌کند.

غزنوی بیان کرد: اگر به حال این بازار فکری نشود ممکن است در ماه‌های پیش رو باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم البته از یک ماه گذشته تاکنون افزایش قیمت ۱۰ درصدی را شاهد بودیم که ممکن است با ادامه روند فعلی قیمت‌ها باز هم صعودی شوند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان