تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

زنگ خطر در بازار لوازم خانگی/ افزایش فروش قطعات دست دوم و زیر پله‌ای

بازار لوازم خانگی در ماه های اخیر از سوی برخی تولیدکنندگان با برند داخلی به انحراف کشیده شد و این مسئله فضای روانی را به وجود آورد که باعث شد مردم متاثر از آغاز تحریم‌ها به بازار هجوم بیاورند و تمام محصولات لوازم را از بازار بخرند.

زنگ خطر لوازم خانگی به صدا درامد

رویداد۲۴ ندا جعفری: پس از افزایش نرخ دلار و در کنار آن رشد قیمت کالا‌ها، قیمت قطعات لوازم خانگی نیز افزایش پیدا کرد و گروه تعمیرکاران نیز قطعات و محصولات نهایی را با نرخ‌هایی بالاتر از قبل به مصرف کنندگان عرضه کردند.

در این میان برخی از تعمیرکاران مدعی هستند که قطعات لوازم خانگی در بازار نیست و باید از قطعات لوزام خانگی دست دوم آن هم با قیمت‌هایی نجومی استفاده کرد.

جواد نوفرستی عضو پیشین انجمن لوازم خانگی ایران به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: بسیاری از لوازم خانگی یا لوزام ایمنی خانه‌ها که نیاز به تعمیر یا سرویس و نگهداری دارند، زمانشان از سوی مردم به تعویق انداخته می‌شود یا در صورت فرسوده بودن امکان تعویض و جایگزینی برای آن‌ها وجود ندارد و این زنگ خطر برای برخی از لوازم برقی و گازسوز از تابستان به صدا درآمده است.

او ادامه می دهد: قطعه مبدل پکیج سال پیش ۲۰۰ هزار تومان بود که امسال با این تغییرات قیمتی به ۱ میلیون تومان رسیده است، همچنین هر پره رادیاتور ۲۲ هزار تومان بود که به ۶۶ هزار تومان رسیده است.

عضو پیشین انجمن لوازم خانگی ایران گفته چالش جدی مربوط به افزایش کاذب نرخ مواد اولیه داخلی است که منجر شده مردم به قطعات دست دوم یا بی کیفیت و زیر پله‌ای روی بیاوردند که در برخی موارد خطرناک است.

نوفرستی ادامه می‌دهد: در بخش لوازم خانگی دو محصول آبگرمکن و بخاری ساخت داخل هستند و همه قطعات آن هم در داخل کشور تولید می‌شود، اما باز هم شاهد افزایش قیمت ۲/۵ تا ۳ برابری آن هستیم. آیا تولید کننده مقصر است؟ و اینکه چرا سازمان حمایت دستور افزایش قیمت‌ها را داد؟

پیش از این سخنگوی سازمان تعزیرات نیز از مخفی کردن تخلفات در سازمان حمایت خبر داده بود. یاسر رایگانی گفته بود در حالی که فهرست قیمت‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ به روز و کامل نیست، اما سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده تخلفی از تولید کنندگان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال نکرده است.

نوفرستی البته معتقد است از زمانی که نرخ محاسبه دلار از ۴۲۰۰ تومان به بالای ۱۰ هزار تومان صورت گرفت، اتفاقات عجیبی در بازار لوازم خانگی افتاد؛ این در حالی است که در این مدت نه افزایش دستمزد داشتیم و نه تغییری در مواد اولیه صورت گرفته است.

او می گوید کلیه محصولات فلزی و پلیمری این دو محصول تولید داخل است و در این مدت با تغییرات نرخ ارز صنایع تبدیلی رو به نابودی رفت و بعضی از شرکت‌ها با تعدیل نیرو مواجه شدند و کارگرانشان بیکار شدند در حالی که صنایع پتروشیمی بیشترین سود را کردند و سودآوری‌شان با دلار ۱۵ و ۱۶ هزار تومان به شدت زیاد شد و سهام پتروشیمی‌ها چند برابر رشد کرد.

نوفرستی می‌گوید: پیامد این اتفاقات را در سال آینده نیز خواهیم دید. با رکودی که در اقتصاد کشور حاکم شده معضلات مختلفی بوجود خواهد آمد زیرا میزان ازدواج‌ها کم می‌شود و همین موضوع بر بازار لوازم خانگی هم تاثیر خود را خواهد گذاشت، زیرا منجر به کاهش خرید‌ها خواهد شد و این رکود ادامه‌دار می شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان