تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷

با حمایت از فعالیت های شرکت های دانش‌بنیان بخشی از مشکلات جامعه حل می‌شود

عضو هيات رئيسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامی در رابطه با ارتباط صنعت و دانشگاه ها و همین طور حلقه مفقوده بین آن ها گفت: ما در این رابطه دچار نوعی عقب ماندگی جدی هستیم که لازمه آن تلاش مستمر و توجه ویژه دانشگاه و صنعت است. 
 
رویداد۲۴ سلیمی ادامه داد: امروزه به لحاظ قانونی،  فعالیت شرکت های دانش بنیان در مجلس تصویب شده است و بستر لازم و ظرفیت قانونی آن برای پیگیری این مساله وجود دارد. 
عضو کمیسیون آموزش و‌تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه کار در معاونت علمی و فناوری به سرعت آغاز شده و امروز بیش از 6هزار شرکت دانش بنیان داریم افزود: اما واقعیت این است که تعداد این شرکت ها باید به رقم  25میلیون شرکت برسد تا این پتانسیل افزایش یابد.
وی یادآور شد: اگر بتوانیم این شرکت ها را هرچه سریعتر راه اندازی کنیم بخشی از مشکلات حل خواهد شد. البته برخی از این شرکت ها سوری هستند که نیازمند رصد دقیق و به موقع اند. 
او با بیان اینکه دانشگاه های ما دچار نوعی کم کاری شده اند اضافه کرد: امروز دانشگاه های ما به دلایل مختلف خروجی مناسبی در پاره ای از موارد ندارند ؛ منظور از خروجی مناسب عدم به کارگیری تولید علم و به کارگیری آن در راه تجاری سازی است. 
او یادآور شد: صنعت ما خود را بی نیاز از دانشگاه می داند. صنعت راه خود را در خلا ادامه می دهد و از طرفی دانشگاه ها موضوع محور و هدفمند نیستند تا مشکلات کشور مرتفع شود.
سلیمی گفت: ارتباط صنعت با دانشگاه مستلزم این است که صنعت به سراغ دانشگاه رود و خلا ها و مشکلات را پس از شناسایی به امتیاز تبدیل کند.
او ادامه داد: از طرفی هنگامی که صنعت حس کند که دانشگاه به فریاد او می رسد اینجاست که دست نیاز خود را به سمت او دراز می کند و به این ترتیب علاوه بر  ارتقاء تولیدات در بخش های صنعتی قسمت عمده ای از مشکلات مالی دانشگاه ها حل خواهد شد.
وی عنوان کرد: متاسفانه امروز دانشگاه ها مدعی هستند که به شیوه هیات امنایی اداره می شوند اما در عمل بودجه آنها را وابسته به دولت می بینیم در حالی که باید به خودکفایی رسیده و درآمد خود را از گنجینه علمی که در دانشگاه نهفته است به دست آورند.
علت این وابستگی عادت کهنه دانشگاه ها به بودجه های دولتی و عدم تحرک آن ها است. ما امروز نمی توانیم آمار درستی از عملکرد های علمی_صنعتی دانشگاه های کشور در راستای حل مشکلات موجود در طول سال ارائه دهیم و این یک نقص جدی است. 
او با اشاره به اینکه رشته های دانشگاهی ما با افت کیفیت رو به رو است ادامه داد: این مساله بسیار جدی است که ممکن است در دراز مدت برای ما مشکل آفرین باشد. همچنین وزارت علوم هنوز به درستی نتوانسته است ما را احصاء کند تا بدانیم در کدام رشته چه تعداد دانشجو نیاز داریم. در واقع ما با عدم شناسایی نیاز های کشور، فارغ‌التحصیلانی ناکارآمد تربیت می کنیم.
این عضو کمیسیون آموزش و‌تحقیقات مجلس با بیان اینکه دانشگاه های ما با عدم شناخت نیازها، نتوانسته اند به سمت مهارت آموزی حرکت کنند افزود: فارغ‌التحصیلان ما افراد کت و شلوار بپوش آچار به دستی نیستند که بتوانند مشکلات صنعت را حل کنند و یا تشخیص درستی از ارتقاء خط تولید داشته باشند. در یک کلام باید گفت متاسفانه یک کارگر ماهر از یک تحصیل کرده دانشگاهی ما توانایی بیشتری دارد که این موضوع نشان دهنده ضعف جدی دانشگاه بوده که تغییر روند حرکتی آن ها را می طلبد.
 
او درادامه به فعالیت های مثبت موسسه دانشمند در حوزه دانش بنیان کفت: تمامی موسسات و‌نهادها باید بسمت حمایت از شرکت های دانش بنیان حرکت کنند تا از این طریق هم مشکلات جامعه را مرتفع کنند و هم خود کسب درآمد داشته باشند.فعاليت موسسه دانشمند در اين زمينه قابل تقدير است
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان