تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷

گلایه نادر طالب‌زاده از بی‌توجهی نشریات غربی به «به وقت شام» حاتمی‌کیا

نادر طالب زاده مستندساز معتقد است که جشنواره فیلم مقاومت می تواند محافلی را برای نمایش فیلم های ایرانی را در غرب برپا کند.
گلایه نادر طالب‌زاده از بی‌توجهی نشریات غربی به «به وقت شام» حاتمی‌کیا
رویداد۲۴ نادر طالب زاده مستندساز و پژوهشگر درباره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و محفلی که این جشنواره می‌تواند در کشورهای خارجی برپا کند، بیان کرد: ما کارهای موقتی زیاد انجام داده‌ایم اما هنوز این تجربه را نداشته‌ایم که محفلی ایجاد کنیم تا فیلم‌های دفاع مقدسی و مقاومت ما در غرب به خوبی معرفی و نقد و بررسی شود.

او با اشاره به فیلم «به وقت شام» تصریح کرد: من از فیلم آخر آقای حاتمی‌کیا تاکنون فقط یک نقد در نشریات غرب دیده‌ام که آن هم از طرف فردی بود که پیش از این مهمان کنفرانس افق نو شده بود. او این فیلم را دیده بود و نقد زیبایی بر آن نوشته بود اما چرا نشریه‌ای چون ورایتی و یا دیگر منتقدان غربی نباید بر این فیلم نقد بنویسد؟ به نظرم هنوز فرمولی برای ارایه و معرفی این آثار در غرب نداریم درحالیکه فیلم‌های جشنواره مقاومت نیاز به تبلیغ دارند.

این مجری و برنامه ساز توضیح داد: این تبلیغ باید در دست افرادی باشد که دو فرهنگ دارند و فرهنگ غرب را مثل فرهنگ مادری شان می‌شناسند. اگر این افراد نوعی طراحی برای معرفی و تبلیغ آثار مرتبط با مقاومت داشته باشند و محفل‌های سینمایی در غرب ایجاد کنند این جشنواره بیشتر دیده می‌شد.

او در توضیح تبلیغ آثار مرتبط با مقاومت توسط افرادی آشنا با فرهنگ غرب عنوان کرد: به طور مثال می‌توان در دانشگاهی در آمریکا ۱۰ فیلم مقاومت را نمایش داد و کارگردانان این آثار نیز با اسکایپ درباره آثارشان حرف بزنند و جلسه پرسش و پاسخ برگزار شود. به این ترتیب دیگر نیازی به ویزا هم نیست و طی کردن پروسه اداری هم نیست و به راحتی هم می‌توان چنین محفل‌هایی را در غرب ایجاد کرد ولی ما چنین کاری انجام نمی‌دهیم.

طالب زاده با اشاره به اینکه برگزاری این محفل‌ها را به محمدمهدی حیدریان رییس سابق سازمان سینمایی پیشنهاد داده بوده است، گفت: من چندی پیش طرحی دادم که طبق آن محفلی در تالار اصلی فرهنگی واشنگتن برگزار شود و ۱۰ فیلم خوب ایرانی با حضور کارگردانان نمایش داده شود و چند نفر از منتقدان آمریکایی هم که پیش از این مهمان ما در کنفرانس‌ها و جشنواره‌ها بوده‌اند در آن محفل‌ها حضور پیدا کنند.

او افزود: ممکن است با برگزاری چنین محافلی منافقان و یا گروه‌های سلطنت طلب بخواهند محفل را به هم بزنند اما اگر یک سرهنگ آمریکایی که موافق ماست و یا استاد دانشگاه و منتقدی که ما را قبول دارد و اتفاقا ضد اسراییلی هم هستند در این محافل حضور داشته باشند آنها دیگر نمی‌توانند جوسازی کنند.

این مستندساز با اشاره به نمایش فیلم‌های ایرانی در غرب عنوان کرد: فیلم‌های ایرانی اگر در حضور رجل فرهنگی آمریکایی دیده و بررسی شود، می‌تواند گفتمان مقاومت را به جریان بیندازد. بخش بین‌الملل جشنواره فیلم مقاومت هم باید پاتوق‌های سینمایی را در کشورهای غربی برگزار کند که البته این پاتوق‌ها باید با افرادی که اهل چنین محافلی هستند راه اندازی شود.

او در پایان گفت: دولت‌های غربی درباره ایران دروغ گفته اند و جنایت کرده‌اند اما بسیاری از این رجل فرهنگی حاضرند در حمایت از ایران سخنرانی کنند و تنها ما باید زمینه‌ای را برای این افراد فراهم کنیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان