تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷
کرباسچی:

یکی از شاداب‌ترین دوران سیاسی ایران دهه ۷۰ بود/هر جامعه‌ای نیازمند احزاب سوسیالیست یا محافظه‌کار است

دبیرکل حزب کارگرزان گفت: دموکراسی بازی تقسیم قدرت نیست. هدف از سیاست ورزی هم بازی انتخاباتی نیست. هدف از انتخابات اداره کشور و خدمت به ملت است. مبادا آن قدر در بازی دموکراسی افراط کنیم که مردم بگویند صد رحمت به دیکتاتوری.

یکی از شاداب‌ترین دوران سیاسی ایران دهه ۷۰ بود/هر جامعه‌ای نیازمند احزاب سوسیالیست یا محافظه‌کار است

رویداد۲۴  غلامحسین کرباسچی در سومین کنگره حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه تکوین کارگزاران سازندگی ایران از آغاز بر مبنای ایده و اندیشه «کار» بوده است، گفت: ما در هیئت موسس این حزب (که از اول هم قرار نبود حزب باشد) به این فکر می‌کردیم که کشور نیاز به کار دارد و برای تداوم کار و سازندگی ایران باید جلوی حذف یک جناح (هر جناحی) به وسیله جناح دیگر را بگیریم.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: در طلیعه ظهور کارگزاران با قهر جناح چپ و قدرت گرفتن جناح راست، این فکر به وجود آمده بود که چپ برای همیشه حذف شده است و راست در یک قدمی قدرت مطلقه است. این تصور و تلقی از سیاست به نظر ما نادرست بود.

وی با اشاره به اندیشه‌های رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: این مطلب از دیدگاه آیت‌الله هاشمی هم نادرست بود. می‌دانید که ایشان در آغاز معرفی دولت خود در سال ۱۳۶۸ اعلام کرد «کابینه من کابینه کار است». ایشان به شوخی گفته بود که من وزیر سیاسی انتخاب نکردم خودم به جای همه آنها سیاسی هستم!

وی خاطرنشان کرد: در حالی که شخصیت‌های سیاسی کشور از دو جناح در آن کابینه بودند؛ آقای خاتمی، آقای نوری، آقای معین و غیره اما همین حرف آقای هاشمی از سوی جناح چپ آن زمان به خصوص لایه‌های جوان‌تر مورد انتقاد واقع شد و به سیاست‌زدایی تعبیر شد. درحالی که یکی از شاداب‌ترین دوران سیاسی ایران همان دهه ۷۰ بود. این شادابی را می‌توان در سیاست، فرهنگ، مطبوعات، اقتصاد و جامعه ایران یافت.

کرباسچی با بیان این که بحث برانگیزترین فیلم‌های سینمایی رسانه‌های مکتوب و گروه‌های سیاسی در آن دوره شکل گرفت، اظهار داشت: از روزنامه سلام و نشریه عصر ما و ایران فردا تا همشهری و ایران و مجله کیان و مجله زنان در آن دوره منتشر شدند.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: مجاهدین انقلاب در همان دوره احیا شد. نطفه جریان ملی مذهبی شکل گرفت و آثار ادبی و هنری برجسته‌ای از آثار داریوش مهرجویی و بهرام بیضایی تا ابراهیم حاتمی‌کیا و بهروز افخمی در آن دهه تولید شد.

وی افزود: ما آن زمان چون در بطن کار بودیم خیلی رابطه علت و معلولی این پدیده را درک نمی‌کردیم. اما جامعه شناسان گفته‌اند هر رشد اقتصادی به رشد اجتماعی و در نهایت به رشد فرهنگی و سیاسی منتهی می‌شود و این کلیت مفهوم توسعه را تشکیل می‌دهد.

کرباسچی خاطرنشان کرد: آقای هاشمی بنا به هوش سیاسی خود این رابطه را فهمیده بود ،هر چند ممکن بود کسی نتواند دقیقا آن را به زبان روشنفکران بیان کند به خصوص که روشنفکران ما هم نوعا چپگرا و چپ زده بودند و نمی‌گفتند که چگونه توسعه و سازندگی به تکوین طبقه متوسط منجر می‌شود و قدرت گرفتن طبقه متوسط هم سبب می‌شود دموکراسی تقویت شود.

وی با اشاره به این‌که نمی‌گفتند که فقر اتفاقا سبب رشد استبداد می‌شود و اگر به استبداد اشراف نیانجامد به دیکتاتوری پرولتاریا هم نمی‌انجامد، گفت: ما کارگزاران را با این فکر ایجاد کردیم که تولید بنای توسعه و توسعه پایه آزادی است و تولید و توسعه فقط با حضور همه افکار و جناح های سیاسی قابل تحقق است. ما در مجلس پنجم مقابل حذف چپ ایستادیم و در مجلس ششم با پدیده حذف راست مخالف بودیم. چپ روی و راست هر دو باطل است.

کرباسچی ادامه داد: ما هرگز در پی تاسیس یک جناح سوم نبودیم و هنوز هم در فکر این کار نیستیم اما همیشه این چپ روی و راست روی است که میانه‌روی را به شکست می‌کشاند.

وی افزود: دقت کنید که ما با چپ و راست مخالف نیستم. هر جامعه‌ای نیازمند احزاب سوسیالیست یا محافظه‌کار است. آنچه بد است چپ زدگی یا راست زدگی و حذف چپ و راست به دست یکدیگر است.

دبیرکل حزب کارگزاران گفت: ما از دولت سازندگی، دوران آقای هاشمی و کارگزاران سازندگی چهره آرمانی و رویایی ارائه نمی‌کنیم. حتما به دهه ۷۰ انتقادات بسیاری وارد است. شاید عدم توجه مفاهیمی مانند تامین اجتماعی به عنوان معیار و ملاک عینی عدالت اجتماعی، عدم تفکیک آزادسازی از خصوصی سازی، بی‌توجهی به برخی رانت‌ها و فسادها و عدم توجه به روشنفکران سیاسی ایرادات آن دوران باشد اما جوهر حرف آن زمان درست بود.

وی تاکید کرد: راه آزادی از سازندگی می‌گذرد. تا کار نکنیم حرف، بی‌فایده‌ است، دموکراسی یک کالای لوکس و تشریفاتی نیست که ما یک سال را صرف ترتیبات برای انتخاب شهردار تهران کنیم و نتوانیم ثبات اجرایی و اداری در اداره یک شهر را که مردم با هزار امید آن را به ما سپرده‌اند به وجود آوریم.

کرباسچی با اشاره به این موضوع که زمان به سرعت سپری می‌شود، گفت: دموکراسی برای ما طریقت دارد، یعنی ابزار کار آمدی ماست. من به صراحت می گویم چه در سطح نظام جمهوری اسلامی، چه در سطح دولت و قوه مجریه و چه در سطح جبهه اصلاحات فقط و فقط با کارآمدی است که می‌توان مشروعیت نظام، دولت و جبهه اصلاحات را نزد مردم حفظ کرد.

وی ادامه داد: دموکراسی بازی تقسیم قدرت نیست. هدف از سیاست ورزی هم بازی انتخاباتی نیست. هدف از انتخابات اداره کشور و خدمت به ملت است. مبادا آن قدر در بازی دموکراسی افراط کنیم که مردم بگویند صد رحمت به دیکتاتوری.

کرباسچی با ذکر این موضوع که این خطری است که در انقلاب مشروطیت پس از یک دوره بیست ساله هرج و مرج به یک دوره بیست ساله دیکتاتوری انجامید، گفت: آن چیزی که امروز در اثر چپ روی و سیاست زدگی ، نه چپ گرایی و سیاست ورزی در حال تکوین است، دموکراسی نیست؛ آنارشیسم است و آنارشیسم بزرگترین خدمت را به توتالیتاریسم می‌کند و در واقع آنارشیسم جاده صاف کن توتالیتاریسم است.

وی ادامه داد: ما در مقدمه منشور سازندگی سند مواضع کارگزاران سازندگی ایران نوشته‌ایم اگر چه اساس حکومت باید بر رضایت جامعه باشد و گرچه استقرار حکومت باید با انتخاب ملت صورت گیرد اما تداوم مشروعیت حکومت فقط با رضایت جامعه از عملکرد دولت ممکن است.

شهردار پیشین تهران گفت: بر این اساس سیاستمداران نباید تنها به انتخابات یا دیگر فرایندهای مشارکت سیاسی فکر کنند بلکه باید با توجه به اصول حکمرانی خوب باید کشور را به صورتی اداره کنند که کارآمدی دولت ها موجب تداوم و توسعه مشروعیت حکومت‌ها شود.

وی ادامه داد: حرف ما پس از دو دهه همان است که بود؛ «کار». زمانی احزاب کارگری، کار را فقط در نیروی کارگری خلاصه می‌کردند اما خطاب ما به کار آفرینان است. تا کارآفرین نباشد کارگر نیست و تا کارگر نباشد کارآفرین نیست.

کرباسچی افزود: همه ما در برابر تولید و توسعه و ترقی و تعالی کشور مسئول هستیم. همه ما چه در نظام چه در دولت چه در جبهه اصلاحات که از مردم رای می‌گیریم باید به مردم پاسخگو باشیم، هر کسی به قدر خویش. مردم نمی‌پذیرند که ما به ضرب و زور استدلال و تبلیغات آنها را به پای صندوق رای بیاوریم، بگوییم با همین قانون و با همین حاکمیت امکان کار وجود دارد اما وقتی دولت، مجلس و شهرداری قدرت را درست گرفتیم نمی‌گذارند کار کنیم.

شهردار پیشین تهران ادامه داد:  مردم حق دارند به ما بگویند اگر این گونه بود اصلا چرا وارد میدان شدید؟ اصلا چرا نامزد شدید؟ حل مشکلات کار کردن هم خودش بخشی از کار کردن است من جناح مقابل را تبرئه نمی‌کنم. اما ما مقاومت آنها را می‌شناختیم که وارد این میدان شدیم. ما قدرت خود را می‌شناختیم که وارد این میدان شدیم.

دبیر کل حزب کارگزاران گفت: ما تجربه دولت آقای هاشمی و دولت آقای خاتمی را داشتیم که به دولت آقای روحانی رای دادیم. پس عذری پذیرفته نیست.

وی با بیان این‌که اصلاح‌طلبی اسم مستعار هیچ حزب و گروه سیاسی نیست، گفت: اصلاح طلبی به معنای جدید خود حرکتی و نهضتی است که پس از یک تاخیر ده ساله ناشی از جنگ تحمیلی و در امتداد انقلاب اسلامی از دهه ۷۰ برای بازسازی و نوسازی ایران شکل گرفت و همه جریان‌های چپ و راست اصلاح‌طلب در دولت‌های هاشمی و خاتمی و روحانی کارگزاران هستند.

کرباسچی تاکید کرد: ما باید هم به ملت و هم به حاکمیت کارآیی و کارآمدی خود را اثبات کنیم و با عدد و رقم و براساس معیارهای عینی و مادی به مردم ثابت کنیم که هدفمان از سیاست ورزی و انتخابات، خدمت به ملت است و نه انتخابات برای انتخابات و سیاست برای سیاست.

نظرات شما
پیشخوان