تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۱۹ آذر ۱۳۹۷
حمیده زرآبادی مطرح کرد؛

دولت لیست قیمت همه کالا‌ها را اعلام کند/ علت مقاومت بازار برابر کاهش قیمت‌ها

عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم علت پایین نیامدن قیمت برخی کالا‌ها پس از کاهش نرخ ارز را مقاومت بازار در برابر کاهش قیمت‌ها عنوان کردو گفت: این عدم کاهش قیمت‌ها نشان می‌دهد منافع تولیدکننده و فروشنده در افزایش قیمت و سوددهی بیشتر است.
دولت لیست قیمت همه کالا‌ها را اعلام کند/ علت مقاومت بازار برابر کاهش قیمت‌ها
رویداد۲۴ چند ماهی می‌شود که وضعیت ارز و سکه در کشور نابسامان است و به‌تبع همین موضوع، تورم زیادی بر بازار تحمیل شده و باعث شده زندگی بر مردم سخت‌تر از همیشه شود. مسئله اصلی این است که چرا با وجود ثبات نسبی که امروز در بازار ارز حاکم شده همچنان قیمت اجناس که با بالا بردن نرخ دلار افزایش یافت، این روز‌ها پایین نمی‌آید؟ چرا قیمت کالا‌های مختلف با رشد نرخ ارز افزایش پیدا می‌کنند، اما با کاهش قیمت ارز پایین نمی‌آیند؟

سیده‌حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم در این درباره گفت: در اقتصاد یک قاعده‌ای به نام "چسبندگی" وجود دارد که وقتی افزایش قیمت روی کالا‌ها اعمال می‌شود حتی اگر دلیل و منشا آن افزایش را هم کنترل کنید قیمت کالا به راحتی کاهش پیدا نمی‌کند. از این‌رو وقتی نرخ دلار افزایش پیدا کرد قیمت اجناس هم با همان سرعت بالا رفت، ولی کاهش نرخ دلار باعث پایین آمدن قیمت کالا‌های مختلف نشده است. دلیل اصلی این اتفاق این است که بازار در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کند. بطور مثال کالا‌هایی که در ایران تولید می‌شد و ارتباط مستقیمی با نرخ دلار نداشت هم، افزایش قیمت پیدا کرد، یعنی منافع تولیدکننده و فروشنده در افزایش قیمت و سوددهی بیشتر است.

وی افزود: از نظر من افزایش قیمت دلار کاملاً کاذب بود و دولت در آن ایام برای کنترل این افزایش، هیچ برنامه‌ای نداشت و اصلاً نباید این اتفاق می‌افتاد که حالا شاهد چنین تورمی در جامعه باشیم. فارغ از ضعف مدیریتی دولت در خصوص افزایش نرخ دلار، شاهد عدم‌نظارت دولت هم در این رابطه بودیم که این موضوع کار را برای مردم به مراتب سخت‌تر کرد؛ یعنی استراتژی حمایت از واحد‌های تولیدی، نظارت بر واردات و صادرات با مشکلات مدیریتی جدی روبرو شد. البته وقتی می‌گویم دولت، منظور کل سیستم مدیریتی نظام است. در این آشفته بازار عده‌ای سوءاستفاده‌کننده در تولید و نرخ‌گذاری مواد اولیه ورود پیدا کردند و بازار را برهم زدند. متاسفانه جامعه هم خیلی شاهد برخورد با این اختلال‌گران نبوده است. قوه قضاییه تاکنون در موارد معدودی در این اختلالات بازار ورود پیدا کرده که مورد اصلی آن برخورد با سودجویان بازار سکه بود که از نظر من در این خصوص گزارش شفافی به جامعه داده نشد، یعنی باید مشخص می‌شد که متهمان بازار سکه که دستگیر شدند چه میزان در آشفتگی این بازار تاثیرگذار بودند و آیا سکه‌هایی که در اختیار داشتند از مسیر غیرقانونی کسب کرده بودند؟ چون ثبت‌نام سکه کار خلاف قانونی نبود. از طرفی معلوم نشد که دارایی‌های این افراد ضبط شد یا نه؟ و اگر ضبط شد چرا تاثیری بر بازار و زندگی مردم نگذاشت؟

نماینده قزوین در پاسخ به اینکه حال دولت چه باید بکند تا قیمت اجناس واقعی شود، گفت: مهمترین کاری که دولت در این شرایط می‌تواند انجام دهد تا کمی آرامش بر بازار و زندگی مردم حاکم شود این است که برای کالا‌ها نرخ‌گذاری کند. متاسفانه امروز قیمت اجناس مشخص نیست در حالی که مدت‌هاست نرخ ارز به ثبات رسیده است. وقتی دولت شفاف لیست قیمت همه کالا‌ها را بدهد آن وقت باید با هر فروشنده‌ای که خارج از این لیست اعلام‌شده عمل کرده برخورد شود. چطور دولت هر روز نرخ ارز و سکه را اعلام می‌کند، پس می‌تواند برای همه کالا‌ها قیمت‌گذاری کند و به نظر من باید این سیاست هرچه سریع‌تر در دستور کار دولت قرار بگیرد. گزارش‌های دولت باید واقعی و شفاف باشد و مردم اثرات این کار‌ها را در زندگی خود لمس کنند. مثلاً مدتی است که می‌گویند فلان تعداد گوشی از گمرگ ترخیص و وارد بازار شده، اما در نهایت ما شاهد کاهش قیمت در این حوزه نیستیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان درباره افزایش قیمت خودرو، گفت: اگر افزایش قیمت توسط خودروساز انجام شود، قانونی نیست و قرار بود که قیمت خودرو توسط وزارت صنعت صورت بگیرد. اکنون هم، وزارت صنعت موظف است که به موضوع ورود پیدا کند و اگر تخلفی انجام شده با آن برخورد کند.
 
 
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان