تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷

لاریجانی: در سال ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه مخفی می‌دهیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید به همدیگر اعتماد داشته باشیم. آن‌هایی که این‌ور میز نشسته‌اند با رای مردم آمده‌اند و مسئول پیگیری مسائل مردم هستند. حتی افرادی که این‌ور میز نشسته‌اند باید شنونده درد‌های مردم باشند و آن‌ها را درک کنند و پیگیر باشند.
 رویداد۲۴ علی لاریجانی عصر پنجشنبه در هشتمین جلسه شورای اداری استان و فعالان اقتصادی بیان داشت: شرایط کنونی کشور عادی نیست و باید با هم کار و فکر کنیم. مسئولان باید شنونده باشند و مردم هم شرایط کشور را درک کنند. مسئولان و مدیران استانی برای شنیدن حرف مردم و بخش خصوصی وقت بگذارند و بدون شنیدن نظر مردم تصمیم نگیرند.

وی عنوان کرد: رهبر انقلاب اسلامی بدرستی بر روی آبادانی سواحل مکران تاکید دارند و از روز گذشته بازدید از این مناطق در برنامه داشتم و آینده جاسک بر روی آینده هرمزگان و کل کشور اثرگذار است. کشورمان به دلیل تصمیمات و ادوار گذشته از دریا دور بوده و قدری از توسعه دریا غافل بوده ایم.

اهم سخنان علی لاریجانی بدین شرح است:

*در مورد امحال وام کشاورزان، قبول دارم که بانک‌ها ابهاماتی ایجاد کردند که در مجلس این قانون اصلاح شد و در شورای نگهبان است تا پس از تایید قابلیت اجرایی پیدا کند. بانک‌ها باید سود ساده بگیرند چرا سود مرکب می‌گیرند.

* اینکه درآمد گمرکات و بنادر در استان‌ها هزینه شود منطقی نیست، زیرا زمانیکه می‌گوییم بودجه بدون نفت همین است که از محل درآمد‌ها و مالیات هزینه‌های اداره کشور تامین شود. اگر سقفی برای منابع گمرکات و بنادر در هر استان گذاشتیم و بیشتر از این درآمد کسب شود در خود استان هزینه شود ایده خوبی است و می‌توانم این ایده را در مجلس پیگیر باشم.

*همایش بین المللی سرمایه گذاری در استان هرمزگان با دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برگزار شود و زمینه‌های سرمایه گذاری استان معرفی شود. اطلاع رسانی در حوزه جذب سرمایه گذاری افزایش یابد. همین عدم شناخت سرمایه گذاران مشکل ایجاد کرده است.

*در مورد مشکلات ارزی سرمایه گذاران حوزه آب شیرین کن ها، بخشی از مشکلات ارزی را حل خواهیم کرد. شرایط کشور اجازه نمی‌دهد که یارانه آب را حذف کنیم. قیمت بنزین در کشور‌های همسایه عربی ۵۶ سنت است و در ترکیه ۱.۲ دهم دلار است، اما در کشور بنزین ۱۰۰۰ تومان است یک یارانه مفصلی در این حوزه است. می‌دانیم یارانه‌ها مخل تولید است، اما نمی‌توانیم یارانه برق، آب و سوخت را به دلیل پایین بودن سطح درآمدی مردم را برداریم و مردم مضطرب خواهند شد.

*پلکانی شدن قیمت برق را دنبال می‌کنیم، توصیه نمی‌کنم الان یارانه‌ها را حذف کنیم. با تلاش زیادی این شرایط در حوزه ارز آرام شده است.

*باید قبول کنیم کهدر شرایط تحریمی که آمریکایی‌ها به دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور هستند و ناامیدی را در دل مردم پمپاژ کرده اند و مسئله آفرینی در حوزه امنیتی و همه جور فنی را به کار می‌برند. باید طوری با مردم صحبت و همفکری کرد که هم اعتماد آن‌ها وجود داشته باشد و بدانند که همه خواسته‌ها را نمی‌توانیم برآورده کنیم.

*خواسته‌ها را در حد معقول برآورده خواهیم کرد. اما ملاحظاتی داریم و خبر دارید در ماه‌های اخیر در حوزه ارز چه اتفاقاتی رخ داد. همه چیز به موضوع تورم ارتباط نداشت در قانون مجلس نگفتیم ارز را فیکس کنید، شناور مدیریت شده متناسب با تورم از سوی مجلس به دولت اعلام شد تا قیمت ارز منطقی شود. این را قبول دارم که دولت در این زمینه درست عمل نکرد.

* این تشنجی که در قیمت ارز بوجود آوردند به خاطر عملیات‌های روانی دشمنان بود. عده‌ای ابزار این آشوب در کشور بودند و یک شرایط بی اعتمادی در کشور ایجاد شد. با تدبیر رهبری جلسه‌ای با حضور سران سه قوه برگزار شد و راهکار‌هایی ارائه شد و قیمت ارز از ۲۰ هزار تومان به زیر ۱۰ هزار تومان کاهش یافته است و هنوز برای کاهش تلاش داریم.

*اگر قیمت ارز شتابان بود صنعتگران و تولیدکنندگان نمی‌توانستند کار کنند. قبول دارم که مشکل صنعتگران فقط مسئله ارز نیست، اما یکی از موضوعاتی که می‌توانست به بدنه تولید لرزه بیاندازد حوزه ارزی بود. در سال ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه مخفی می‌دهیم که دو برابر بودجه کشور است.

* در شرایط فعلی وضعیت کشور دشمنان نیاتی برای نابسامانی در کشور داشتند، اما خودشان متوجه شدند که این قدرت را ندارند. برخی از کشور‌های منطقه هم سر و صدا‌هایی به راه می‌انداختند که نباید توجهی کرد. ایران کشور مهمی است و انقلاب اسلامی هم به نسل جوان آموخته که باید مستقل فکر کنند. داشتن این نظام مردمی که مسئولان با انتخاب مردم هستند با ارزش است.

* کشور‌های امیر نشینی هستند که دیگران برایشان تصمیم گیری می‌کنند اصلا قابل قیاس با ملت متمول ایران نیستند. می‌دانند با یک ملت غیور و شجاع و بصیر مواجه هستند. اما شیطنت‌هایی در حوزه‌های اقتصادی و بعضی هم ایضا‌های امنیتی است که می‌خواهند مسئله آفرینی کنند، اما نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی از قدرت برخوردار است و هوشیاری در مسئولان وجود دارد که این مسائل را رصد می‌کنند.

*اگر این کشور‌های منطقه بخواهند بیش از این جسارت کنند به شکل دیگری با ان‌ها حرف خواهیم زد، ولی حالا با حوصله با آن‌ها گفتگو می‌کنیم و نمی‌خواهیم با همسایگان با اوقات تلخی رفتار کنیم، ولی امور حدی دارد و تردیدی ندارم با تدابیری که در نظام جمهوری اسلامی این مسیر را باز خواهد کرد و آن‌ها به خواسته هایشان نخواهند رسید منتهی باید وفاق در داخل کشور حفظ شود.

* وفاق یک مسئله مهم در کشور است. در برخی مواقع اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد که فردی است و این نباید مسئله اصلی کشور شود. کشوری که در راس آن یک رهبر حکیم، متدین و اهل معنا به عنوان، ولی فقیه وجود دارد بن بستی در امور آن وجود ندارد ایشان تدبیر خواهند کرد همانگونه که در گذشته از شرایط سخت‌تر از این را هم عبور کرده ایم. اما اختلافاتی که در داخل کشور بوجود می‌آید باعث می‌شود تدابیری که برای کشور راهگشا است زمین بماند.

*مقام معظم رهبری در مورد بودجه بندی در حوزه اشتغال و حمایت از تولید تدابیری را به دولت و مجلس ابلاغ کردند.
منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لاریجانی ، یارانه ، رهبری ، مردم
نظرات شما
پیشخوان