تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۰۱ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

کارخانجات قیر تعطیل شدند

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: کارخانجات قیر کشور تعطیل شده‌اند و صادرکنندگان قیر بلاتکلیف هستند.

کارخانجات قیر تعطیل شدند

رویداد۲۴ وحید شیخی عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: بخش خصوصی امروز به دنبال ایجاد ثبات در نرخ ارز است و این عدم ثبات، صدمات زیادی به فعالیت بخش خصوصی زده است.

وی افزود: در ماه گذشته 15500 تن عرضه عمومی وکیوم باتوم صورت گرفت در حالی‌که 50 هزار تن درخواست وجود داشت، اما در هفته گذشته 45 هزار تن عرضه عمومی این ماده صورت گرفت اما درخواست برای آن فقط 10 درصد این میزان بود.

شیخی با بیان اینکه نرخ فرآورده ما گران است و خریداران خارجی تمایلی به خرید کالا با این نرخ ندارند، گفت: به دلیل افزایش قیمت تمام شده، بازارهای سنتی و مشریان وفادارمان را در بخش صادرات قیر از دست دادیم به طور مثال قطر که یکی از مشتریان وفادار قیر ایرانی بود، اخیراً یک کشتی 37 هزار تنی قیر از یونان و یک کشتی 36 هزار تنی قیر از امریکا دریافت کرده است و شاهد پهلوگیری کشتی 17 هزار تنی قیر از یونان از بنادر امارات هستیم.

وی ادامه داد: محصولی که سهم 10 درصدی در بازارهای جهانی داشت امروز بازارهای سنتی خود را از دست داده و شاهد هستیم که وکیوم باتوم در مخازن پالایشگاه‌ها پر شده و به فروش نمی‌رسد؛ برای مثال خروجی روزانه وکیوم باتوم از پالایشگاه تهران 5000 تن بود که این رقم در دو روز گذشته به روزی 25 تن رسیده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه "کارخانجات قیر کشور تعطیل شده‌اند و صادرکنندگان قیر بلاتکلیف هستند"، گفت: وزارت نفت مصوبه جدیدی را در تاریخ بیستم آذرماه صادر کرده که بر مبنای آن نرخ تسعیر ارز وکیوم باتوم از آبان ماه با نرخ تسعیر ارز نیما محاسبه می شود و با صدور این مصوبه، مابه‌التفاوتی که نسبت به نرخ تسعیر 4200 تومانی از سوی دولت پرداخت می‌شد دیگر پرداخت نمی‌شود و پالایشگاه‌ها برای تولیدکنندگان قیر برای آبان و آذر فاکتور مابه‌التفاوت صادر کرده‌اند در حالی که این مصوبه نباید عطف به‌ماسبق می‌شد.

وی افزود: از سوی دیگر وکیوم باتوم، یک ماده اولیه و خوراک تولید قیر است، پس نباید روی آن سقف رقابت را برداریم، در صورتی که برای خوراک در بورس بخواهد سقف رقابت باز باشد، میزان کالا و قیمت آن برای تولیدکننده‌ای که از این ماده به عنوان خوراک اولیه استفاده می‌کند نامشخص می‌شود.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گاز ، قیر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
وقتی سلطان قیر اعدام می شود و ان شرکتها فقط برای یک خریدار کار کرده اند حالا باید پاسخ عدم خرید قیر را دریافت کنند
نظرات شما
پیشخوان