تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۷
وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که وظیفه وزارت شهرسازی، تعادل بخشی به بخش عرضه و تقاضای مسکن است، جدیدترین وضعیت مربوط به افزایش وام مسکن را تشریح کرد.

افزایش وام مسکن منتفی شد؛ وارادات لاستیک انحصاری است

رویداد۲۴ محمد اسلامی در یک برنامه تلویزیونی با بیان این‌که به طور طبیعی حداقل سالانه باید ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تهیه و آماده عرضه کنیم، اظهار کرد: این اقدام می‌تواند به تقاضای سالانه مسکن پاسخ درستی دهد و به عنوان راهبرد اساسی باید به آن پایبند باشیم، اما متاثر از شرایط دخالت‌های موجود، مسکن‌هایی ایجاد شده که نمی‌تواند پاسخگوی تقاضای فعلی باشد، زیرا این مسکن‌ها گران قیمتند.

وی با بیان این‌که دوره جدید وزارت راه و شهرسازی حدود ۲ هفته قبل آغاز (۶ آبان‌ماه ۹۷) و ایجاد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در ۳ تألیف رسما اعلام و به سازمان‌های مربوط اعلام شد، افزود: باید تقاضای اجاره را جایگزین تقاضای تملک واحد‌های با قیمت مناسب کنیم ایجاد ۴۰۰ هزار واحد از جمله اقداماتی است که در این راستا صورت می‌پذیرد. شناسایی و در اختیار سازندگان قرار دادن زمین‌های موجود در بافت فرسوده شهری یکی از اقدامات در دست کار ماست البته این عرضه زمین تنها در مورد اراضی دولت و زمین‌هایی که در دست دولت باشد صورت می‌پذیرد. امسال حدود ۲۰۰ هزار هکتار از این دست زمین‌ها توسط دولت واگذار شده است.

وی با اشاره به واگذاری مجوز‌های رایگان ساخت و ساز به سازندگان و پیمانکاران مسکن به عنوان دیگر اولویت این وزارتخانه یاد کرد و ادامه داد: دولت با تزریق تسهیلات ریالی به بانک تجارت قصد ایجاد تحرک در بازار مسکن دارد که پیمانکاران و سازندگان مسکن بتوانند در پیشبرد ساخت و ساز شان تسریع داشته باشند.

اصلاح تراکم سازه‌های شهری از دیگر اولویت‌های ما در شهر‌های غیر کلان شهرهاست به گونه‌ای که در صورت امکان تراکم برخی سازه‌ها افزایش خواهد یافت در بافت‌های فرسوده، با تجمیع پلاک‌ها می‌توان بهسازی در فضای شهری ایجاد کرد. بحث معماری در سازه‌ها بسیار مهم است، زیرا اگر بحث اصالت معماری، تاریخی، فرهنگی و ملی را حفظ نکرده باشیم بی شک به وظیفه تاریخی خود عمل نکرده ایم.

مالیات راهی برای رهایی از تله

وزیر راه شهرسازی با اشاره به موضوع مالیات، اظهار کرد: مالیات بر عایدی سرمایه موضوع مهمی است، چون باعث می‌شود از در تله افتادن درآمد‌های کشور جلوگیری شود، تخصیص حدود ۲ و نیم میلیون واحد مسکونی گران قیمت حجم زیادی از درآمد‌های مالیاتی کشور را به خود اختصاص می‌دهد. البته جوانب و چند و، چون این مبحث در مجلس در حال بررسی است.

اسلامی از وجود طرح مکمل در دل طرح ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن خبر داد و افزود: صدور کارت خرید مصالح ساختمانی و بهره مندی از موضوعات فنی مهندسی از زیر مجموعه‌های طرح مکمل هستند که سبب ایجاد بازار تعهدی و نقدی می‌کند. تفاهم نامه این طرح تا هفته آینده با بانک عامل قطعی خواهد شد. این امر سبب می‌شود قدرت خرید افزایش یابد. مهمترین هدف این برنامه سامان دهی اقشار مورد نظر در شهر‌های انتخاب شده است.

وی یادآور شد: تالیف دوم ایجاد ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده است که ۲۷۰ محله هدف در ۳۱ استان برای این منظور در نظر گرفته شده و در نهایت ایجاد و احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲۱ شهر جدید است که این شهر‌ها در حال شناسایی و بررسی هستند. این ۳ تالیف در مدت ۲ سال تدوین و برنامه ریزی شده است. تا پایان سال ۹۹ احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تالیف و تدوین شده به پایان خواهد رسید.

الزام بنگاه‌های مسکن به تنظیم حمایتی اجاره‌نامه

وی در ادامه به موضوع اجاره بهای مسکن اشاره کرد و گفت: شرایط اجاره مسکن و اجاره بها بسیار حساس و قابل تأمل بوده و نمی‌توان سر و سامان دادن به آن را نمی‌توان به تنهایی از دولت توقع داشت. بازار مسکن به شدت تحت تاثیر سوداگری است ما باید اتحادیه آژانس‌های مسکن را ملزم به تنظیم رویه اجاره و معامله‌ای کنیم به گونه‌ای که حمایتی از حقوق طرفین معامله (مالک و مستأجر) وجود داشته باشد. با اجرای طرح مکمل می‌توان قیمت گذاری بهاء تفاهم شده مسکن را مهار کرد در ضمن فعلا افزایش نرخ وام مسکن در دستور کار ما نیست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که شهر‌های طبس و مکران در جنوب کشور به عنوان شهر‌های جدیدهستند، تصریح کرد: مصوبه شهر طبس حدود ۲۵ سال قبل انجام شد، اما به دلایلی کلنگ آن نخورد، کلنگ احداث این ۲ شهر به زودی به زمین خواهند خورد. البته اولویت ما در ایجاد شهر‌های جدید تکمیل پروژه‌های مسکن مهر در حاشیه کلان شهرهاست به طور مثال در شهر جدید اندیشه ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که به آن‌ها رسیدگی خواهد شد در هشتگرد، پرند و پردیس هم ظرفیت‌های باقی مانده‌ای وجود دارد که مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

اسلامی با یادآوری این‌که حدود ۶۰ هزار واحد مسکن مهر به کمیته امداد واگذار شده است، اظهار کرد: در قانون آمده است که دستکم ۵۰ هزار واحد مسکونی مهر باید به کمیته امداد واگذار شود، این نهاد پروژه به پروژه مسکن‌های واگذار شده را بررسی، صورت جلسه، تکمیل و در اختیار افراد زیر پوشش خود قرار می‌دهد.

مخالفت وزارت نیرو با بارگذاری مسکن در پردیس

وی بیان کرد: با توجه به اینکه امکان نام نویسی برای مسکن مهر وجود ندارد و این طرح ادامه نمی‌یابد تلاش می‌کنیم مسکن آبرومندی به ثبت نام کنندگان مسکن مهر ارائه دهیم. مسکن مهر دچار موانعی از جمله محوطه سازی‌ها و تأسیسات زیربنایی شد. وزارت نیرو با بارگذاری پردیس به دلیل ناتوانی در آبرسانی مخالفت کرد. آبرسانی در طرح‌های مسکن مهر بسیار بیشتر از برنامه بود و نقاط انتخاب شده بر اساس مطالعات و مدیریت شهر‌های جدید نبود افزود: مناطق ایجاد مسکن مهر، مدیریتی انتخاب و دستور اجرای آن‌ها داده شد. امروز هماهنگی‌ها و سیاستگذاری‌ها و مدیرانی که با اعتقاد بتوانند طرح مسکن مهر را به پایان برسانند در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.

وی ادامه داد: برای مسکن مهر پردیس با شرکت پیمانکاری قراردادی برای محوطه سازی منعقد و با شرکتی به دلیل نبود آسانسور در برخی بلوک‌های مسکن مهر پردیس برای تجهیز این بلوک‌ها به آسانسور تفاهمنامه‌ای امضا شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: واحد‌های آماده‌ای در طرح مسکن مهر پردیس وجود دارد که به دلیل نبود تأسیسات زیربنایی و انشعابات قابل بهره برداری نیست. در سال ۹۷ و ۹۸ ماهانه واحد‌هایی از مسکن مهر تکمیل و به مردم واگذار می‌شود. مردم باید بپذیرند بدون مشارکت آنان نمی‌توان طرح‌های مسکن مهر را تکمیل کرد و اگر کسی زمانی پولی را واریز کرده است نباید توقع داشته باشد ما با همان قیمت خانه را بدهیم.
وی افزود: تعدادی واحد مسکن مهر داریم که افراد بدون قرارداد و انجام تعهداتشان و پرداخت نکردن اقساط در آن‌ها مستقر شده اند.

وعده‌های داده شده به کامیون‌داران اجرا می‌شود
وزیر راه و شهرسازی درباره مسائل کامیون داران گفت: آنچه که با کامیونداران گفتگو شده است وعده و وعید نیست و حتماً​ اجرا می‌شود. اکنون بیشتر کامیون داران زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند و موضوع تن-کیلومتر به شرکت‌ها ابلاغ شده است و اگر شرکتی آن را اجرا نکند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با آن برخورد می‌کند. باید عدالت در توزیع بار محقق شود و عرضه و تقاضا متناسب باشد، زیرا در برخی پایانه‌ها بار کم و کامیون زیاد و در برخی بار زیاد و کامیون کم وجود دارد. حجم توان حمل بار در کشور از میزان بار بیشتر است. اگر می‌خواهیم اقتصاد شکوفا داشته باشیم باید توان لجستیک قابل اتکا در کشور وجود داشته باشد.

واردات لاستیک در کشور انحصاری است

وی درباره تأمین لاستیک کامیون‌ها نیز گفت: تا پیش از نوسانات ارزی مشکلی در این زمینه وجود نداشت البته وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول توزیع و تولید لاستیک است. وزارت راه و شهرسازی از انحصار واردات لاستیک و قیمت این کالا شاکی است. برای سال‌ها انحصار واردات لاستیک در اختیار چند شخص بوده و در حالی که ارز مرجع ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک اختصاص یافته، اما قیمت آن در بازار بر این اساس نبوده است.

اسلامی افزود: برای واردات مواد اولیه کارخانجات لاستیک سازی و لاستیک ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص می‌یابد و قیمت لاستیک‌هایی که بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دارند بیشتر از ۲۰۰ دلار نیست. حدود ۲ و نیم میلیون حلقه لاستیک باری و مسافری برون شهری در سال مصرف می‌کنیم، اما بیشترین ظرفیت صنایع داخلی تولید کمتر ازیک میلیون حلقه در سال است. تولید کنندگان داخلی و وارد کنندگان لاستیک باید این کالا را به دلیل دریافت ارز مرجع در شبکه توزیع عرضه کنند. این در حالی است که دولت هیچ تغییری در رویه خود برای تأمین لاستیک نداشته است.

وزیر راه با بیان این‌که بر کیفیت لاستیک‌های وارداتی تأکید داری، گفت: امیدواریم با شکستن انحصار، توزیع لاستیک‌های وارد شده و هماهنگی وزارت راه و شهرسازی با صنعت، معدن و تجارت، موضوع لاستیک به شرایط عادی بازگردد. به کامیون‌ها به میزانی که بار حمل می‌کنند لاستیک اختصاص می‌یابد.

اسلامی با اشاره به این‌که اگر وارد کننده لاستیک واردات خود را ثبت سفارش نکرده باشد، اما در گمرک ثبت شود ارز مرجع به وارد کننده تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: با به کارگیری بخش خصوصی و ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل در پی پیشبرد صنعت حمل و نقل و توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه هستیم.

وی همچنین با یادآوری این‌که اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل کشور که ۱۹ هزار میلیارد تومان منابع آن تخصیص یافته است ۲ هفته پیش در دولت تصویب شد، افزود: برای ساخت آزادراه‌ها با مشوق‌هایی که در نظر گرفته ایم می‌توانیم تعداد زیادی از شرکت‌ها را در این زمینه جذب کنیم. جاده فقط هزینه نیست بلکه درآمد است و هوشمندسازی جاده‌ها یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی با به کارگیری شرکت‌های دانش بنیان است. برنامه کنونی ما نصب ۲ هزار دوربین مراقبتی و پلاک خوان در محور‌های پرخطر کشور است. ضمن این‌که به همه سازمان‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی تأکید شده است که تجهیزات خود را از شرکت‌های داخلی تأمین کنند.

وعده افتتاح راه آهن قزوین-رشت در هفته اول اسفند

وی با بیان این‌که به زودی برای ناوبری فرودگاهی و ساخت واگن و لوکوموتیو با شرکت‌های داخلی مذاکره و قرارداد‌هایی در این زمینه امضا خواهد شد، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم راه آهن قزوین ــ رشت در هفته اول اسفند افتتاح شود.

وزیر راه با بیان اینکه جزو کشور‌هایی هستیم که از دریا استفاده نکرده ایم گفت: ظرفیت بنادر ما ۲۰۰ میلیون تن در سال است. ندر چابهار به دلیل توسعه آن از ظرفیت ۱ میلیون تن به ۸ و نیم میلیون تن رسیده است و در گام بعدی ظرفیت این بندر به ۸۵ میلیون تن خواهد رسید. تلاش می‌کنیم کشتی‌های باری را که به بنادر خلیج فارس می‌آیند به بندر چابهار هدایت کنیم.

به گفته اسلامی، در بنادر کشور‌های جنوبی خلیج فارس بندر در اختیار صاحبان بار و شرکت‌های کشتیرانی است و بنادر کشور ما نیز باید اینگونه باشد.

وی با اشاره به این‌که شرکت هندی قرارداد توسعه بندر چابهار را ندارد بلکه از این بندر بهره برداری می‌کند و خدمات بندری ارائه می‌دهد، اظهار کرد:، چون بندر چابهار از تحریم خارج است هندی‌ها مشتاق هستند از این بندر به عنوان پل ارتباطی با آسیای میانه استفاده کنند. رکت هندی افزون بر بهره برداری از بندر چابهار تعهد تجهیز این بندر را نیز داده است. این شرکت تعهد توسعه ترانزیت نیز دارد که امیدواریم زمینه‌های آن نیز فراهم شود.

اتفاقی برای خرید سوخو نیفتاده است

وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان این‌که صنعت هوایی کشور به رغم تحریم‌ها و خروج غیرقانونی آمریکا از برجام پابرجاست و کار‌های خود را با کیفیت پیگیری می‌کند و توانسته است این صنعت را توسعه دهد، گفت: یکی از شرکت‌های هوایی کشور (آسمان) سال گذشته با شرکت سوخوی روسیه برای خریداری هواپیما تفاهم کرده بود، اما فقط مذاکره اولیه انجام شد و اخیرا ً. نه کسی مذاکره‌ای کرده و نه اتفاقی افتاده است.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
14_t.html,15_t.html
گزارش ویژه
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین