تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۷
رویایی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها؛

دولت آمریکا با تعطیلی به استقبال سال ۲۰۱۹ رفت/ دونالد ترامپ چه می‌خواهد؟

آمریکا در حالی به استقبال سال ۲۰۱۹ می‌رود که دولت تعطیل شده و چشم انداز بازار‌های مالی در سال آتی به علاوه جنگ‌های اقتصادی این کشور با جهان نوید روز‌های سخت تری را برای این کشور می‌دهد؛ اما سوال اینجاست که چرا ترامپ دست به چنین قماری زده است؟
چرا دولت آمریکا تعطیل شد؟ / دونالد ترامپ چه می‌خواهد؟
رویداد۲۴ جمهوری خواهان برای سومین بار در سال ۲۰۱۸ دولت را تعطیل کردند و به گفته مجله آمریکایی اکونومیست این بار راه فراری از این تعطیلی وجود ندارد. این نشریه آمریکایی به دو سوال در یادداشت خود پاسخ داده است؛ این که دونالد ترامپ چه می‌خواهد؟ چه برنامه‌ای برای خروج از این تعطیلی دارد؟
 
پاسخ سوال دونالد ترامپ چه می‌خواهد روشن است: او ۵ میلیارد دلار پول برای ساخت دیوار بین آمریکا و مکزیک می‌خواهد. او در دوران تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود که مکزیک خودش هزینه ساخت دیوار بین آمریکا و مکزیک را بپردازد، اما این طرح با شکست مواجه شد و ترامپ از مالیات دهندگان آمریکایی میخواهد که هزینه این دیوار را بپردازند. اما سوال دوم سخت‌تر است.
 
قبل از اینکه ترامپ رییس جمهور شود، هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها اتفاق نظر داشتند که تعطیلی دولت تاثیری بر حزبی که بر سر قدرت است ندارد. چرا که قدرت در واشنگتن تقریبا بین هر دو حزب تقسیم می‌شد و زمانی که تعطیلی‌ها رخ می‌داد هر یک از احزاب سعی می‌کرد حزب دیگری را در تعطیلی مقصر جلوه دهد.
 
در سال‌های ۱۹۹۶-۹۵ زمانی که جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان و دموکرات‌ها ریاست جمهوری را در اختیار داشتند، تقصیر تعطیلی‌های آن زمان در هر دو نوبت به گردن جمهوری‌خواهان افتاد. این امر بر شکست جمهوری خواهان در سال ۱۹۹۶ تاثیرگذار بود و همین امر سبب شد هیچ یک از احزاب دیگری را در تعطیلی مقصر جلوه ندهد؛ تا سال ۲۰۱۳ ! سال ۲۰۱۳ همین اتفاق تکرار شد. مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری خواهان بود کاخ سفید دموکرات‌ها. دولت بار دیگر تعطیل شد. این بار جمهوری‌خواهان تاوان این شکست را در انتخابات پرداخت نکردند و در واقع سال بعد شکست سنگینی را به دموکرات‌ها تحمیل کردند، اما با این وجود جمهوری‌خواهان کنگره درس بزرگی از تجارت قبلی خود گرفته بودند.
 
به همه این‌ها یک رییس جمهور جمهوری‌خواه را اضافه کنید که فاقد بسیاری از باور‌های اخلاف خود درباره مسدولیت‌های دولت در قبال شهروندان کارمندان دولت است و در واقع ابدا باور ندارد که دولتش مسئول کاری است که می‌کند.
 
او در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در اتاق بیضی شکل در حالی که کنار نانسی پلوسی و چاک شومر روسای مجلس نمایندگان و سنا نشسته بود اعلام کرد من با افتخار اعلام می‌کنم دولت برای مرز‌های امنیتی تعطیل می‌شود. من کسی هستم که دولت را تعطیل می‌کند.
 
این به معنای بی توجهی به چیزی است که باید آخرین گزینه به حساب می‌آمد. در سال ۲۰۱۸ جمهوری‌خواهانی که هم کنترل قوه مقننه و هم قوه مجریه را در دست دارند توافق کردند که برای سومین بار دولت را تعطیل کنند.
 
این بار به نظر می‌رسد جدی‌تر از همیشه دولت تعطیل شده است. از نظر اقتصادی تاثیر آن حداقلی خواهد بود. این تعطیلی همزمان با تعطیلات ۲۴ و ۲۵ دسامبر آغاز شده است. خدمات حیاتی نظیر پست و امنیت مرز‌ها تحت تاثیر تعطیلی دولت قرار نمی‌گیرد. بعد از آن نزدیک به ۸۰۰ هزار کارمند دولت در خطر عدم پرداخت حقوق قرار می‌گیرند، اما دولت به محض باز شدن حقوق معوقه آن‌ها را پرداخت خواهد کرد. این بخشی از مشکل است؛ چون اگر تعطیلی دولت به یک فاجعه اقتصادی می‌انجامید رییس جمهور مجبور بود هرچه سریع‌تر آن را متوقف کند.
 
اما برخلاف سایر تعطیلی‌های دولت در سال ۲۰۱۸، هیچ زمان مشخصی برای پایان دادن به آن وجود ندارد. جمهوری‌خواهان اقدامات لازم برای تامین ۵ میلیارد دلار جهت تقویت مرز‌های امنیتی را تصویب کردند. این لایحه موفق به دریافت ۶۰ رای لازم در مجلس سنا نشد. جمهوری‌خواهان تنها ۵۱ کرسی از این مجلس را دارند در نتیجه اگر حتی همه آن‌ها هم به این لایحه رای می‌دادند این قانون هنوز به رای ۹ دموکرات نیاز داشت. رهبر دموکرات‌های سنا به وضوح اعلام کرد که این اتفاق نخواهد افتاد.
 
در عوض سنا لایحه دیگری را از طریق فیلی باستر برای حفظ سطح بودجه دولت به تصویب رساندند. اما بعد از تصویب این لایحه داستان عوض شد و ترامپ اعلام کرد این لایحه را در صورتی که شامل حال هزینه لازم برای ساخت دیوار نباشد امضا نخواهد کرد.
 
ترامپ سعی می‌کند از طریق توییتر به دموکرات‌ها فشار بیاورد. او در توییترخود نوشته بود هیچ دموکراتی به این لایحه رای نداده و همین سبب شد که دولت به تعطیلی کشانده شود و این زمان نیز احتمالا طولانی خواهد بود. مردم نمی‌خواهند مرزهایشان بروی جرم و جنایت باز باشد!
 
رایان کاستلو نماینده جمهوری خواه در توییتر خود نوشت: دموکرات‌ها مسئول تعطیلی دولت هستند.
 
فشار به دموکرات‌ها ادامه دارد و هر روز بیشتر می‌شود. در سوم ژانویه جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را به دست خواهند گرفت با این وجود هنوز هفت رای برای تصویب قانونشان نیاز دارند. دموکرات‌های مجلس نمایندگان می‌توانند قانون حفظ سطح بودجه را بار دیگر تصویب کنند، اما احتمالا ترامپ امضا نخواهد کرد.
 
ممکن است ترامپ تصمیم داشته باشد صبر کند تا مجلس نمایندگان به کنترل دموکرات‌ها در بیاید و در این صورت این سناریوی رییس جمهور که دموکرات‌ها مسئول تعطیلی دولتند خریدار بیشتری خواهد داشت.
 
رییس جمهور همیشه ترجیح داده به جای دولت داری وعده بدهد. با توجه به بازجویی‌های متعددی که علیه رییس جمهور در جریان است او احتمالا از این که هر روز به فاکس نیوز بگوید دموکرات‌ها دولت را تعطیل نگه داشته‌اند تا مانع از اجرای تعهدات او در انتخاب شوند لذت می‌برد. اما این صحیح نیست. با این حال در واشنگتن نیز حقیقت محلی از اعراب ندارد. باوری که یارکشی بهتری داشته باشد، حقانیت دارد!
 
با این زمینه آمریکا وارد سال جدید می‌شود. با دسامبری که بازار‌های مالی در بدترین وضعیت خود از زمان بحران اقتصادی را تجربه کرده‌اند و انتظار می‌رود کندی اقتصاد ادامه داشته باشد. با این چشم‌انداز که کاخ سفید از افرادی نظیر جیمز ماتیس و جان کلی خالی می‌شود. اگر وضعیت دولتی که متحد بوده در شرایط صلح و ثبات این باشد باید تصور کنید این رییس جمهور با دولتی که از هم پاشیده و احتمالا وارد یک بحران واقعی می‌شود چه خواهد کرد. به سال ۲۰۱۹ خوش آمدید.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان