تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۷

رونمایی از برنامه جدید کاخ سفید/ تحریک ایران به واکنش تند و ایجاد بهانه برای حمله نظامی

پمپئو بعد از جلسه‌اش با سازمان ملل متحد مدعی شد که ایالات متحده آمریکا متعهد است یک ائتلاف بین‌المللی علیه فعالیت‌های موشکی ایران به راه بیندازد.

رونمایی از برنامه جدید کاخ سفید/ تحریک ایران به واکنش تند و ایجاد بهانه برای حمله نظامی

رویداد۲۴  لارا روزن در المانیتور نوشت: در حالی که مایک پومپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، به تازگی به شورای امنیت سازمان ملل متحد رفت تا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران به منظور محدود کردن فعالیت موشکی این کشور درخواست کند، اروپاییان گفته اند شک دارند سیاست ترامپ مبتنی بر اعمال حداکثر فشار ممکن بتواند به اهداف مدنظرش برای حصول توافقی بهتر با ایران دست یابد. درعوض، نگرانی اروپایی‌ها بیشتر از این است که این سیاست‌ها باعث تحریک ایران به انخاذ تدابیری شود که احتمال رویارویی نظامی را به دنبال داشته باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: مایک پمپئو ۱۲ دسامبر در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درمورد برجام گفت: «امروز، ایران صاحب بزرگترین نیروی موشکی بالستیک در کل خاورمیانه است. این کشور صد‌ها موشک دارد که به عنوان تهدیدی برای هم پیمانان ما در این منطقه به حساب می‌آید. حال سوال این است که راهکار‌های مقابله با فعالیت‌های ایران چیست؟»

وی گفته است که ایالت متحده آمریکا حاضر به همکاری با کشور‌های عضو برای اعمال دوباره تحریم‌ها بر فعالیت‌های موشکی ایران است که مشمول قطعنامه سال ۲۰۱۰ می‌شود که قرارداد هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ جایگزین آن شد.

مایک پمپئو همچنین پیشنهاد کرده است: به غیرازفعالیت‌های موشکی ایران، شواری امنیت نباید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را در سال ۲۰۲۰ لغو کند.

درحالیکه چندین تن از دیگر سفرای کشور‌ها در سازمان ملل گفتند مانند آمریکا درمورد فعالیت‌های موشکی ایران و احتمال انتقال تکنولوژی ساخت این موشک‌ها از ایران به حوثی‌های یمن نگرانند، به اتفاق آرا تاکید کردند که مراقبت از توافق هسته‌ای ایران را یک اولویت امنیتی در سطح بین المللی می‌بینند.

کریستوف هوسگن، سفیر آلمان در سازمان ملل گفته است: «ما از ایران میخواهیم که بیش از این به توسعه موشک‌های بالستیک خود ادامه ندهد و از لفاظی‌های غیرقابل قبول درمورد این فعالیت‌ها دست بردارد.»

وی اضافه کرده است: «معتقدیم که موضع گیری آمریکایی‌ها باعث می‌شود‌تر و خشک با هم بسوزند.»

دیپلمات‌های اروپایی که با دولت آمریکا مساله ایران در ارتباط هستند، معتقدند امید کمی دارند ایران به این زودی‌ها پیشنهاد ترامپ برای مذاکره را بپذیرد. همچنین آن‌ها تردید دارند ایران چیزی شبیه ۱۲ شرط پیشنهادی مایک پمپئو را بپذیرد.

بعضی از این دیپلمات‌های کشور‌های متحد آمریکا، نگرانند که برخی اعضای کابینه ترامپ به جای آن، در تلاشند ایران را تحریک کنند تا واکنش تندی نشان دهد که بهانه‌ای برای حمله نظامی دست و پا کنند. هرچند ترامپ به همتایان اروپایی خود گفته است که خواهان جنگ با ایران نیست.

یک دیپلمات اروپایی در جلسه‌ای با تعداد کمی از خبرنگاران گفت: «درخصوص این سیاست به اصطلاح «فشار حداکثری»، ... در مراحلی لازم است که با احتیاط هرچه بیشتری با ایران رفتار کنیم. اگر فشار زیادی به ایران وارد شود، ممکن است ایران فعالیت‌های هسته‌ای اش را از سر بگیرد. این فشارها، باعث افزایش ریسک رفتار‌های نابهنجارایران خواهد شد. لازم است ما هم کمی انعطاف پذیری نشان دهیم. بعضی از این فشار‌ها ضروری‌اند، ولی فشار بیش از اندازه قطعا اشتباهی غیر قابل جبران است. جدا از این صحبت‌ها، استراتژی اصلی چیست و چه چیز‌هایی انتظارات آمریکا را برآورده می‌کند؟ ترامپ می‌گوید می‌خواهد دوباره با ایران مذاکره کند، ولی ایرانیان حاضر به مذاکره نیستند. خب برای چه به پای میز مذاکره بروند؟ آن‌ها قبلا مصالحه کرده‌اند و حالا دعوت شده‌اند تا طبق ۱۲ اصل پیشنهادی پمپئو دوباره مصالحه کنند.»

وی افزود: «احتمال اینکه ایرانیان در این مدت کوتاه دوباره سر میز مذاکره برگردند، بسیار کم است. سیاستی که آمریکا در مقابل ایران در پیش گرفته فقط تحریم و محدودیت است. اثر سیاست حداکثر فشار آمریکا بر روی ایران می‌تواند دو نتیجه داشته باشد: یا اینکه ایران را مجبور به امضای توافقی طبق ۱۲ اصل پیشنهادی مایک پمپئو کند، که به معنای منع تهران از داشتن هرنوع سلاح هسته‌ای است، یا اینکه به برآورده شدن خواسته بعضی از نزدیکان ترامپ منجر شود و آن حمله نظامی است که گزینه بسیار خطرناکی محسوب می‌شود.»

این دیپلمات ادامه داد: «اگر ایران نتواند نفتش را صادر کند احتمال ارتکاب رفتار‌های ناهنجار ازسوی آن افزایش پیدا می‌کند و اگر تصمیم بگیرد که برنامه هسته‌ای‌ای اش را دوباره آغاز کند، گزینه حمله نظامی روی میز می‌آید. این می‌تواند یکی از آثار سیاست حداکثر فشار باشد که مطمئن نیستیم همین الان نیز مدنظر قرار نگرفته باشد؛ بنابراین همه چیز به این بستگی دارد که ما بتوانیم از این تنش‌ها بکاهیم.»

پمپئو بعد از جلسه‌اش با سازمان ملل متحد مدعی شد که ایالات متحده آمریکا متعهد است یک ائتلاف بین‌المللی علیه فعالیت‌های موشکی ایران به راه بیندازد.

وی گفت: «اکنون زمان آن است که شورای امنیت سازمان ملل تصمیم جدی‌ای درمورد اقدامات خطرناک ایران بگیرد. ما از رهبری آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف جهانی استفاده خواهیم کرد تا مانع فعالیت موشک‌های بالستیک ایران شویم. ولی در حال حاضرتلاش‌های دونالد ترامپ در جهت ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه ایران، با شکست مواجه شده است.» اما دیپلمات‌های اروپایی تردید دارند آمریکا درحالی که از توافق برجام خارج شده و ایران را مسئول تک‌تک مشکلات خاورمیانه می‌داند، موفق شود کشور‌های زیادی را با سیاست ضد ایرانی خود همراه کند.

 

منبع: انتخاب

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان