تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۰۷ دی ۱۳۹۷
علی ابراهیمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

ورود وزارت جهاد کشاورزی به بازار مرغ و گوشت راهگشا نیست/ حجتی تجدید نظر نکند، برکنار می‌شود

ابراهیمی می‌گوید: خیلی اعتقادی به عرضه مرغ منجمد با قیمت مصوب ندارم، زیرا حتی اگر در فروشگاه‌ها هم عرضه شود این‌قدر میزان تناژ آن بالا نیست که راهگشا باشد و از طرفی ذائقه مردم هم خیلی به سمت چنین مرغ‌هایی نمی‌رود.

11111111111111111111111111111111111

رویداد۲۴ محمد آیتی: در ماه‌های اخیر، قیمت هیچ جنسی در امان نبوده و حتی برخی کالا‌ها رشد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی را هم به خود دیدند. مرغ یکی از کالاهایی است که در ماه‌های اخیر، هم کم شده و هم قیمت آن نسبت به گذشته رشد زیادی داشته است.

مدتی است که دولت برای تنظیم قیمت مرغ روی به عرضه مرغ‌های منجمد آورده، اما سوال اصلی اینجاست که تا چه زمانی می‌توان از این روش برای کنترل بازار استفاده کرد و اساساً این رویکرد، نسخه شفابخشی برای نابسامانی در این حوزه است یا خیر؟

علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به رویداد۲۴ گفته گوشت مرغ با حجم جوجه‌ریزی و عرضه تولید مرغ ارتباط مستقیمی دارد. گاهی در مقاطعی می‌بینید که وقتی زمان کشتار کمی عقب یا جلو می‌شود، عرضه جوابگو تقاضا نیست و از این‌رو با افزایش قیمت مواجه می‌شویم. اکنون نقدینگی موردنیاز برای پرورش طیور افزایش پیدا کرده که دلیل اصلی آن هم، افزایش ارز است.

او می‌گوید: با توجه به اینکه در فصل سرما هستیم و استان‌های گرمسیر امکان جوجه‌ریزی دارند تولید، کمی روند رشد را پیدا کرده و به نظرم احتمالاً در آینده نزدیک قیمت مرغ کمی متعادل‌تر خواهد شد. از طرفی من خیلی اعتقادی به عرضه مرغ منجمد با قیمت مصوب ندارم، زیرا حتی اگر در فروشگاه‌ها هم عرضه شود این‌قدر میزان تناژ آن بالا نیست که راهگشا باشد و از طرفی ذائقه مردم هم خیلی به سمت چنین مرغ‌هایی نمی‌رود. در کل من ورود دولت به این شکل برای تنظیم قیمت مرغ را موثر نمی‌دانم. این نوع روش‌ها هدر دادن منابعی است که تاثیر خیلی جزئی دارند.

نماینده شازند می‌گوید کمیسیون کشاورزی مجلس یک بار گزارش تولید را گرفته و خوشبختانه ما امسال شاهد تلفات خاصی در این حوزه نبودیم و روند تولید، مسیر طبیعی را داشته، منتهی همه باید ملاحظات عرضه و تقاضا را بپذیریم و خوب است که بدانید قیمت مرغ در اکثر کشور‌های دنیا و مخصوصاً کشور‌های همسایه ما بین ۱.۲ الی ۱.۳ دلار است پس می‌بینیم که این قیمت جهانی در ایران هم پابرجاست.

ابراهیمی در خصوص قاچاق گوسفند که این روزها بسیار زیاد شده، گفته: این اتفاق و اتفاقات مشابه این موضوع، همه به خاطر تفاوت قیمت است. مثلاً در مرز‌های غربی و جنوب غربی انواع و اقسام مبادلات و قاچاق صورت می‌گیرد و موضوع خیلی جدیدی نیست. قبلاً گوسفند در مناطق جنوبی ایران به خاطر نوع کیفیت گوشت آن به کشور‌های حوزه خلیج فارس می‌رفت، ولی این روند خیلی غیرطبیعی نبود، اما در این ماه‌های اخیر که ارزش پول ملی ما پایین آمده هر راس گوسفندی که از کشور خارج می‌شود ارزآوری در حدود ۱.۵ تا ۲ برابر برای فروشنده آن دارد.

عضو کمیسیون کشاوزی مجلس در مورد استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گفت: در خیلی از مواقع و مخصوصاً ایامی که زمان سختی کار است، استیضاح به صلاح نیست اما گاهی از مواقع نمایندگان ناچار می‌شوند که روی به استیضاح وزرا بیاورند. ما متاسفانه در خصوص قیمت گندم که هم کشاورز حمایت شود و هم امنیت غذایی تا حدودی تامین شود و مشکل خاصی آن را تهدید نکند، توقعات بیشتری از وزیر جهاد کشاورزی داشتیم. محور اصلی استیضاح آقای حجتی، قیمت گندم است و هم به همین خاطر طرح استیضاح را امضا کردم و اگر هم‌اکنون دولت تجدید نظری در این خصوص داشته باشد و من این اراده را ببینم به ماندن آقای حجتی در راس وزارت جهاد کشاورزی رای خواهم داد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان