تاریخ انتشار: ۰۶:۱۳ - ۰۸ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تولد احزاب جدید اصلاح طلب/ سازماندهی یاران بهزاد نبوی در آستانه انتخابات مجلس یازدهم

در آستانه انتخابات مجلس یازدهم دو حزب کوچک اصلاح طلب، یکی منشعب از حزب اعتماد ملی و دیگری نزدیک به سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

دو حزب جدید اصلاح طلب در آستانه تولد

رویداد۲۴ در حالی که یک سال به انتخابات مجلس یازدهم زمان باقی مانده است، برخی اخبار حاکی از احتمال تاسیس دو حزب جدید اصلاح طلب است که قرار است در سپهر سیاست ایران نقش آفرینی کنند.

حزب رسول منتجب‌نیا که حزبی انشعابی از اعتماد ملی است یکی از این دو حزب است. گفته می‌شود چهره‌هایی مثل حجت الاسلام بیگدلی و قربانعلی قائمی در میان اعضای هیات موسس حزب جدید منتجب نیا قرار دارند.

اعضای این حزب نام کانال تلگرامی اعتماد ملی که در اختیار آنان بود را به «اعتماد نو» تغییر داده‌اند. بدین ترتیب می‌توان پیش بینی کرده اسم این حزب نیز «اعتماد نو» خواهد شد.

منتجب نیا پیش از این اشاره‌هایی درباره تشکیل حزب جدید داشته است. او گفته است فعالیت سیاسی بدون حزب معنا ندارد. هر فردی که بخواهد فعالیت سیاسی انجام دهد، باید خود را در قالب تشکیلات شناسنامه‌دار تعریف کند. فعالیت سیاسی بدون تکیه بر حزب اگر امکان عقلی داشته باشد، عملا ممکن نیست و موفق نخواهد بود. لازمه فعالیت سیاسی، تشکیل حزب، ورود به آن و پرداخت هزینه است. حضور در حزب لازم و ملزوم و مستلزم پرداخت هزینه است.

او درباره حزبش گفته حزبی دارای اهداف و آرمان‌های بلند و مرام‌نامه روشن و مردمی خواهد بود. حزبی که هم مردمی بوده و هم مبنای اعتقادی، اخلاقی و فقهی دارد.

منتجب نیا و چهره‌های نزدیک به او به واسطه اختلاف نظر با الیاس حضرتی از اعتماد ملی جدا شدند. رسول منتجب‌نیا، اسماعیل دوستی و محمدولی کارگر، محمدقادر رئوفی، سیدمحمد حائری چهره‌های نزدیک به منتجب نیا هستند که احتمال حضور آنها در حزب جدید وجود دارد.

سازماندهی یاران بهزاد نبوی در آستانه انتخابات مجلس یازدهم

همزمان با تشکیل اعتماد نو، حزب راه ملت نیز که مدتی قبل مجوز اولیه را از وزارت کشور گرفت، به زودی کنگره خود را برگزار خواهد کرد. جمعی از اعضای سابق سازمان مجاهدین انقلاب، جمعی از فعالان ستاد میرحسین موسوی و جمعی از مدیران شهری، اعضای این حزب را تشکیل می دهند. بنا به شنیده‌ها هفته آخر بهمن، کنگره این حزب اصلاح‌طلب برگزار خواهد شد.

تلاش اعضای سابق سازمان مجاهدین برای بازگشت به عرصه سیاست در دهه نود بیشتر از سایر احزاب زمان برد. دو طیف رادیکال و محافظه‌کار جبهه مشارکت در اتحاد ملت و ندای ایرانیان سازمان یافتند. اعضای سازمان مجاهدین نیز چهار درخواست تاسیس حزب دادند. یکی توسعه ملی، دیگری ایثارگران اصلاح‌طلب (که طعنه‌ای به رقیب اصولگرا بود) و سومی پویندگان اصلاح‌طلب کشور که سومی ظاهرا پرونده فعالیت خود را به بایگانی سپرد. راه ملت درخواست چهارم بود که به تازگی مورد موافقت وزارت کشور گرفته است. برخی اعضای سازمان مجاهدین به خاطر محدودیت‌های قانونی یا شرایط سنی، از ویترین فعالیت سیاسی کنار رفته‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان