تاریخ انتشار: ۰۶:۱۷ - ۲۰ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

عملکرد نمایندگان تهران/ از افشای ماجرای پیامک‌ها و سفر به کانادا تا نماینده‌ای که حرف نمی‌زند! + جدول

کاظم جلالی، ابوالفضل سروش، پروانه مافی، احمد مازنی و علیرضا رحیمی پنج نماینده تهران هستند که در این گزارش به بررسی عملکرد آنها پرداخته شده است.

رویداد۲۴ میثم سعادت: پیش از این و در آستانه سه سالگی پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، رویداد۲۴ کارنامه ۵ نماینده تهران را بررسی کرده بود. قسمت دوم این گزارش درباره عملکرد کاظم جلالی، ابوالفضل سروش، پروانه مافی، احمد مازنی و علیرضا رحیمی، ۵ نماینده دیگر تهران در مجلس یازدهم را بررسی می‌کنیم.

از افشای ماجرای پیامک‌ها تا سلفی حقارت و سفر به کانادا و نماینده ای که حرف نمی زند!

کاظم جلالی

کاظم جلالی قرار نبود در فهرست اصلاح‌طلبان قرار بگیرد. با این حال در روزهای آخر در توافقی بین چهره‌های حزب اعتدال و توسعه و اصلاح‌طلبان، نام او در فهرست نمایندگان اصلاح طلب مجلس قرار گرفت. در مجلس نهم همواره این شایعه مطرح بود که کاظم جلالی حزب رهروان را با محوریت اعضای فراکسیون رهروان مجلس تاسیس خواهد کرد اما این اتفاق نیفتاد. چند ماه پیش هم که حزبی با این نام تاسیس شد کاظم جلالی گفت تمایل و زمان کافی برای عضویت در این حزب ندارد.

حمایت از دولت

کاظم جلالی به عنوان چهره ای میانه رو و حامی دولت، تلاش زیادی داشته است تا نمایندگان غیر سیاسی مجلس را برای حمایت از روحانی متحد کند و ارتباط بین لاریجانی و روحانی را مستحکم تر کند.

ایجاد اختلاف در فراکسیون امید

جلالی از زمان تاسیس فراکسیون امید مجلس (که در ابتدا هدف آن ریاست عارف بر مجلس بود) وارد این فراکسیون نشد و از ریاست لاریجانی بر مجلس دفاع می کرد. اعضای فراکسیون امید مجلس معتقدند این رفتار کاظم جلالی، باعث ایجاد انشعاب بین اصلاح طلبان و حامیان دولت در مجلس شد. اختلافات عارف و نیروهای طیف لاریجانی، نهایت به آنجا منجر شد که در انتخابات شوراها، لیست امید بدون همکاری نیروهای اعتدالگرا تدوین شد.  

از افشای ماجرای پیامک‌ها تا سلفی حقارت و سفر به کانادا و نماینده ای که حرف نمی زند!

 ابوالفضل سروش

در سال‌های دهه هشتاد، یکی از پزشکانی بود که عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی کشور شده بود و نام او در بعضی بیانیه‌های این تشکیلات به خصوص در سال‌های بعد از ۸۸ دیده می‌شد. مثل نامه‌ای که در کنار جمعی از پزشکان دفاع مقدس نوشته بود و نسبت به سلامت میرحسین موسوی ابراز نگرانی کرده بود.

سکوت

ابوالفضل سروش یکی از ساکت‌ترین نماینده‌های مجلس دهم بوده و احتمالا کمتر از هر نماینده دیگری در مجلس تذکر کتبی و شفاهی یا حضور موثر در صحن علنی داشته است. در یک سال اخیر سروش سعی کرده حضور پررنگ‌تری داشته باشد و ارتباط بهتری هم با خبرنگاران و رسانه‌ها برقرار کرد. سروش در فضای مجازی نیز فعالیت خاصی ندارد.

از افشای ماجرای پیامک‌ها تا سلفی حقارت و سفر به کانادا و نماینده ای که حرف نمی زند!

پروانه مافی

پیش از انتخابات، پروانه مافی به عنوان یکی از اعضای نزد یک به بیت امام خمینی شناخته می شد. این شناخت به خاطر عضویت مافی در جمعیت زنان جمهوری اسلامی بود. حزبی که زهرا مصطفوی رهبری آن را بر عهده داشته است. مافی که سابقه فعالیت در ستاد زنان میرحسین موسوی را در کارنامه دارد، بعد از انتخاب به عنوان نماینده تهران، عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی هم شد.

تاسیس احزاب اصلاح طلب

با آغاز به کار مجلس دهم، پروانه مافی و قاسم میرزایی نکو با رای اکثریت مجلس، به عنوان نمایندگان مجلس در کمیسیون ماده ده احزاب انتخاب شدند. این دو نفر، در این چند سال تلاش زیادی کردند تا احزاب اصلاح طلب بتوانند مجوز فعالیت بگیرند و نتیجه تلاش آنها تاسیس احزابی مثل اتحاد ملت، توسعه ملی، ایثارگران اصلاح طلب، حزب پیشرو اصلاحات و بازگشایی احزابی مثل اعتماد ملی و سازمان ادوار تحکیم وحدت بوده است.

سفر به کانادا

سال ۹۵ برخی سایت‌های اصولگرا نوشتند پروانه مافی حدود یک ماه برای یک سفر سخصی به کانادا سفر کرده است. در مجلس اینطور شایعه شده بود که فرزند مافی ساکن کشوری خارجی است و صاحب فرزند شده و مافی برای دیدار و مراقبت از فرزند در دوران بعد از زایمان به سراغ او رفته است. توضیحات او برای اکثر مردم قانع کننده نبود.

از افشای ماجرای پیامک‌ها تا سلفی حقارت و سفر به کانادا و نماینده ای که حرف نمی زند!

احمد مازنی

یکی از روحانیون نزدیک به مهدی کروبی در بنیاد شهید بود که بعد از نمایندگی مجلس، با اعضای اعتماد ملی نیز رفت و آمد داشت. اما در جریان اختلاف در حزب اعتماد ملی تصمیم گرفت عضو شورای مرکزی این حزب نشود.

کمیسیون فرهنگی

در ابتدای سال سوم مجلس، دو فراکسیون مهم در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفت. کمیسیون آموزش از زاهدی به عارف و کمیسیون فرهنگی از سالک به احمد مازنی. این تغییرات باعث شد مازنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شود ( پیش از این عارف عضو حقیقی این شورا بود) و کمیسیون فرهنگی هم نقش بیشتری در پیشبرد برنامه‌های اصلاح طلبانه داشته باشد. مازنی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد و افراد زیادی مطالب او را دنبال می‌کنند.

در جریان انتخابات شوراها در سال ۹۶، فرزند احمد مازنی نامزد انتخابات شد و تلاش زیادی کرد تا با حمایت پدرش و رسول منتجب‌نیا وارد شورای شهر تهران شود اما در نهایت در لیست امید قرار نگرفت و برای ورود به شورای شهر تهران ناکام ماند. وی بعد از این مسئله در مطالبی که در فضای مجازی منتشر می‌کرد، به شدت نسبت به تصمیم اصلاح‌طلبان انتقاد کرد.

از افشای ماجرای پیامک‌ها تا سلفی حقارت و سفر به کانادا و نماینده ای که حرف نمی زند!

علیرضا رحیمی

از رزمندگان دفاع مقدس که سابقه اسارت را نیز در کارنامه دارد. او در ادوار قبلی مجلس نیز از طرف اصلاح‌طلبان برای نامزدی مجلس معرفی شده بود اما رای کافی به دست نیاورده بود. رحیمی در ایام انتخابات خود را نزدیک به بنیاد باران معرفی می‌کرد و پیش‌بینی می‌شد به حزب ایثارگران اصلاح‌طلب بپیوندد اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

حمایت از ظریف

علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود و از ابتدای نمایندگی سعی کرد تا نگاه این فراکسیون را نسبت به عملکرد سیاست خارجی دولت روحانی تغییر دهد. علیرضا رحیمی برای ارتباط بیشتر با مردم، از توییتر فعال خود نیز بهره می‌برد از جمله پاییز همین امسال که در صفحه توییتر خود خبر داد که منشا پیامک‌هایی که برای نمایندگان مجلس ارسال شده است، شهر مشهد بوده است. توئیتی که توانست فضای مجلس را به نفع حامیان FATF تغییردهد.

سلفی با موگرینی

در جریان سفر موگرینی به ایران، برخی نمایندگان مجلس با او سلفی گرفتند. اصولگرایان با هشتگ #سلفی_حقارت، این رفتار را تقبیح کردند. رحیمی که سال‌ها قبل و در جریان اسارت در عراق، به خانم گزارشگر توصیه کرده بود حجاب بهتری داشته باشد، بیشتر از سایر نمایندگان مجلس زیر تیغ انتقاد اصولگرایان قرار گرفت.

از افشای ماجرای پیامک‌ها تا سلفی حقارت و سفر به کانادا و نماینده ای که حرف نمی زند!

بخش اول گزارش درباره الیاس حضرتی، فاطمه حسینی، فاطمه سعیدی، عبدالرضا هاشم زایی و محمود صادقی را از این لینک مشاهده کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان