تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۰۷ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۳۰۶ نظر

محمدرضا شاه پهلوی که بود؟/ مردی برای افسوس یا دیکتاتوری بی‌رحم؟ +تصاویر

محمدرضا شاه پهلوی دومین و آخرین پادشاه ایران بود که از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بر ایران حکومت کرد. حامیان او در ایران سلطنت طلبان هستند که هنوز افسوس دوران گذشته می‌خورند. منتقدان او نیز، شاه را دیکتاتوری عنان گسیخته خوانده‌اند.

محمدضا شاه

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: «شمار اندک و حقیری هستند که اعتراض می‌کنند. ایرانیان اگر ایرانی باشند پس از آن همه کاری که برایشان انجام داده ایم نباید علیه رهبرشان به پاخیزند. این است پیشوایی حقیقی که ما در کشور خود داریم. آحاد ملت با دل و جان پشت سر پادشاه خود ایستاده‌اند.» (محمدرضا پهلوی سال ۱۳۵۲)

«آزادی افکار! آزادی افکار! دموکراسی! دموکراسی! این حرف‌ها یعنی چه؟ هیچکدامشان به در من نمی‌خورد. ما این‌ها را نمی‌خواهیم.» (محمدرضا پهلوی سال ۱۳۵۵)

بیوگرافی محمدرضا شاه پهلوی

آخرین پادشاه ایران، محمدرضا پهلوی در سال ۴ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. مادرش تاج الملوک آیرملو معروف به ملکه مادر، دومین همسر رضا خان بود. اشرف پهلوی خواهر دوقلوی محمدرضا بود که پنج ساعت پس از او به دنیا آمد. اشرف در کتاب خاطراتش می‌نویسد پس از به دنیا آمدن آن دو، رضاخان برای سومین بار ازدواج کرد که باعث شد ملکه مادر خانه خود را از آن‌ها جدا کند. محمدرضا تا سن شش سالگی بیشتر وقتش را با دو خواهرش شمس و اشرف و برادر کوچکش علیرضا سپری می‌کرد.

در سن شش سالگی پدرش رضا خان تاجگذاری کرد و او به عنوان ولیعهد تاج کوچکی بر سر گذاشته و از خواهران و مادرش جدا شد و به تعبیر پدرش «از دامن زنان بیرون کشیده شد.»

پس از ولیعهدی در کاخی اختصاصی که تمام خدمه آن مرد بودند تحت نظر مادام ارفع معلم و سرپرستش بزرگ شد. محمدرضا پهلوی بعد‌ها در کتاب خاطراتش از تربیت دوره کودکی خود اعلام نارضایتی کرده و از محدودیت‌هایی که پدرش برای رفت و آمد و دیدار‌های او وضع کرده بود گلایه می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴ ماروین زونیس در کتاب شکست شاهانه جدا شدن ولیعهد از خانه و مادر و همبازی‌هایش و انتقالش به فضایی خشک و مردانه را نخستین ضربه روحی دوره کودکی محمدرضا پهلوی می‌داند که باعث انزوا و تنهایی‌اش شد. تربیت در فضای مردانه تاثیری دیرپا بر ولیعهد داشت. چه آنکه در زمان پادشاهی اش در مصاحبه‌های متعددی نظر خود مبنی بر نقصان عقلانی زنان و نامناسب بودن روحیات زنانه برای امور سیاسی را علنا اعلام کرد. خواهران و اطرافیان محمدرضا موظف بودند او را والاحضرت خطاب کنند. تربیتی این چنین غریب که از طرفی همراه با احترام و ستایش بیش از حد و تصنعی از سمت اطرفیان و در عین حال تحقیر و جدایی از محیط کودکانه بود آثار خود را در افکار خودبزرگ بینانه بعدی محمدرضا پهلوی نشان می‌دهد.


بیشتر بخوانید: رضا شاه پهلوی؛ موسس ایران نوین و بنیانگذار ورود نظامیان به اقتصاد


محمدرضا شاه و همسرش ثریا

محمدرضا شاه پهلوی و همسرش ثریا بختیاری

لئو اشتراوس در کتاب روانشناسی استبداد می‌نویسد «این تمایل در افراد قدرتمند وجود دارد که برای خود اعتباری را در نظر بگیرند که در عالم واقعیت وجود ندارد. دیکتاتور‌ها تمایل دارند که قدرت و توانایی خود را بیش از واقعیت‌ها نشان دهند. آنان در حقیقت خود را یک قهرمان می‌بینند.»

تمایل به برگزیده بودن در خاطرات محمدرضا پهلوی کاملا مشهود است. او در کتاب ماموریت برای وطنم به تفاریق از برگزیده بودن خود می‌گوید: «از دوران کودکی دانسته‌ام که دست تقدیر مرا به سرپرستی یک کشور باستانی و دارای تمدن که مورد ستایش من است خواهد گماشت و باید در بهبود وضع مردم کشور و مخصوصاً طبقه معمولی کوشش کنم.» این جنون خودبزرگ بینی_که به تعبیر زونیس واکنشی دفاعی برای پوشاندن خلا عاطفی و کمبود شخصیت او بود_ گا‌ها با عقاید مذهبی او همپوشانی پیدا می‌کردند.

برای مثال در توضیح بهبود یافتنش از بیماری توضیح عجیبی در کتاب ماموریت برای وطنم وجود دارد: «در یکی از شب‌های بحرانی کسالتم مولای متقیان علی علیه‌السلام را به خواب دیدم که در حالی که شمشیر معروف خود ذوالفقار را در دامن داشت و در کنار من نشسته بود، در دست مبارکش جامی بود و به من امر کرد که مایعی را که در جام بود بنوشم. من نیز اطاعت کردم و فردای آن روز تبم قطع شد و حالم به سرعت رو به بهبود رفت.»

او در مصاحبه با اوریانا فالاچی ادعا کرد در جریان سفرش به امام زاده داوود زمانی که از اسب به زمین افتاده و هیچ گونه آسیبی ندیده و اطرافیانش از این رخداد شگفت زده شده اند: «ناچار برای آن‌ها فاش کردم که در حین فرو افتادن از اسب، حضرت ابوالفضل (ع) فرزند برومند حضرت علی (ع) ظاهر شد و مرا در هنگام سقوط گرفت و از مصدوم شدن مصون داشت.»

محمدرضا شاه پهلوی در کتاب پاسخ به تاریخ نوشته در محوطه کاخ سعدآباد با امام زمان دیدار کرده است. ماروین زونیس ریشه استبداد بعدی او را همین احساس برگزیده بودن از سمت خداوند که حاصل روان ضربه‌های کودکی او بود و توجیه اقداماتش بر پایه خرافات مذهبی می‌دانست.

محمدرضا پهلوی

محمدرضا شاه پهلوی به همراه خانواده‌اش

دوران کودکی محمدرضا با اعزام وی به همراه برادرش علیرضا به مدرسه له روزه سوئیس در تاریخ پانزدهم شهریور ۱۳۱۰ به پایان رسید. شرایط تحصیل در مدرسه له‌روزه برای محمدرضا دشوار و ناخوشایند بود. چرا که علاوه بر دروس خود مدرسه به صورت مضاعف توسط معلم سختگیرش دکتر علی اصغر نفیسی زبان و ادبیات فارسی به او آموزش داده می‌شد.

محمدرضا شاه در خاطراتش نوشته در مدرسه له‌روزه موفق به دریافت دیپلم شده و پس از آن به ایران بازگشته است. برخی مدارک و اسناد باقی مانده در آن مدرسه نشان می‌دهد که او پیش از اتمام تحصیل و اخذ مدرک دیپلم به ایران بازگشته است. سوابق مدرسه له‌روزه، محمدرضا را دانش‌آموزی «بسیار خوب» توصیف می‌کنند.

محمدرضا شاه پهلوی پس از اقامت ۵ ساله در سوئیس به همراه دوست دوره تحصیلش ارنست پرون به ایران بازگشت و در دانشکده افسری مشغول به تحصیل شد. دو سال بعد به درجه ستوان دومی رسید. در این سال‌ها او با پدرش رابطه نزدیکتری گرفت و به مشورت او در اداره امور کشور پرداخت.

شاه در سال ۱۳۱۸ (۱۶ مارس ۱۹۳۹) نخستین بار هنگامی که ولیعهد در قاهره ازدواج کرد. بزرگترین مشکل برای این ازدواج، اصل 37 متمم قانون اساسی بود که بر اساس آن مادر ولیعهد الزاماً باید ایرانی‌تبار می‌بود. مجلس در اقدامی بی‌سابقه نه تنها به فوزیه تابعیت ایران داد، بلکه او را ایرانی‌تبار نامید. حاصل ازدواج محمد رضا با فوزیه دختری به نام شهناز بود. ازدواج فوزیه و شاه ایران به جدایی انجامید. ثبت رسمی طلاق در مصر به سال ۱۹۴۵ و در ایران به سال ۱۹۴۸ انجام شد.

محمدرضا شاه پهلوی که بود؟/ مردی برای افسوس یا دیکتاتوری بی‌رحم؟ +تصاویر

محمدرضا شاه پهلوی و همسر اولش فوزیه

به گزارش رویداد۲۴ در شهریور ماه سال ۱۳۲۰ متفقین ایران را اشغال کرده و رضا شاه پهلوی را از قدرت برکنار کردند. برای جانشینی رضا خان دو نفر مطرح بودند. یکی محمد حسین میرزا، فرزند احمد شاه و آخرین ولیعهد قاجار که اکنون افسر نیروی دریایی بریتانیا شده بود و گزینه بعدی محمدرضا پهلوی ولیعهد رضا شاه. انتخاب متفقین محمدرضا پهلوی شد و مجلس نیز تغییرات انجام گرفته در ساختار قدرت را تصویب کرد و بدین ترتیب محمدرضا پهلوی در ۲۲ سالگی پادشاه ایران شد.

متفقین با فرماندهی شخص شاه بر ارتش به شرط همکاری کامل با آن‌ها موافقت کردند. نخستین اقدامات شاه جدید عبارت بودند از افزایش بودجه نظامی، به گونه‌ای که ۲۶ درصد از بودجه سالانه را به وزارت جنگ اختصاص داد و به بازسازی و تقویت نیرو‌های نظامی.

یرواند آبراهامیان در کتاب تاریخ ایران مدرن می‌نویسد: «مشهور است که درآمد‌های بادآورده نفتی دهه پنجاه باعث جنون خودبزرگ بینی شاه شد؛ اما او مدت‌ها پیش از رونق درآمد‌های نفتی سودا‌های این‌چنینی در سر می‌پروراند.»

او زمین‌ها و دارایی‌هایی را که توسط پدرش تصاحب شده بود را به صاحبان آن‌ها بازگرداند و برای روز مبادا یک میلیون دلار به حساب شخصی اش در نیویورک منتقل کرد. روابط شاه جدید با مالکان و صاحبان زمین و سرمایه خوب بود. او همچنین سعی در تحکیم رابطه‌اش با مراجع مذهبی داشت؛ به سفر‌های زیارتی می‌رفت و به آیت الله العظمی حسین قمی، از مجتهدان بلند پایه نجف، اطمینان داد که با حجاب و دین مبارزه نخواهد کرد. به گزارش سفارت بریتانیا طبقات مالک، دولت و شاه به منظور « منحرف کردن اذهان افراد از کمونیسم و توجه آنان به مذهب» مشتاق نوعی ائتلاف با روحانیون بودند.

مورخان سلطنت محمدرضا شاه پهلوی را به دو دوره تقسیم می‌کنند. دوره اول از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ بود که شاه کنترل ارتش را در دست داشت اما -برخلاف پدرش- بوروکراسی و پشتیبانی دربار را از دست داده بود. در این دوران سیزده ساله مرکز ثقل قدرت سیاسی از پادشاه به اعیان و اشراف بازگشت.

اعیان و اشرافی که در دوره رضا خان به حاشیه رانده شده بودند دوباره به صحنه سیاسی بازگشتند و در مجلس و کابینه دولت‌ها نفوذ کردند. در نتیجه فاصله طبقاتی بسیار بیشتر شده و باعث واکنش‌هایی از سمت جامعه شد که مهمترین این واکنش‌ها تاسیس حزب توده بود. محمدرضا پهلوی در دوره نخست سیزده سال حکومتش قدرت بسیار کمتری نسبت به پادشاه قبلی و قدرت‌های سیاسی اوداشت. اما دو رخداد مهم استبداد او را تضمین کردند. رخداد اول موضوع اعلام خودمختاری آذربایجان و کردستان بود که تحت حمایت شوروی بودند و شاه به کمک قوام توانست حمایت شوروی را از آن‌ها برداشته و سرکوبشان کند. دومین رخداد ترور نافرجام شاه در دی ماه ۱۳۲۷ بود که شاه به بهانه آن حزب توده را غیرقانونی اعلام کرده و سران حزب را دستگیر و محاکمه کرد.

ترور شاه همچنین بهانه‌ای به دست او داد که مجلس موسسان را تاسیس کند که از طرفی اختیارات شاه را بالا برد و از طرف دیگر تشکیل مجلس سنا -که نیمی از نمایندگان آن را شاه منصوب می‌کرد- را تصویب کرد.

محمدضا شاه پهلوی که بود؟ +تصاویر

محمدرضا شاه پهلوی و همسر دومش ثریا

محمدرضا شاه پهلوی سال ۱۳۲۹ بار دیگر ازدواج کرد. درباره این ازدواج نوشته‌اند: انتخاب ثریا برای همسری محمدرضا به وسیله خواهر بزرگ‌تر شاه، شمس انجام گرفت. شمس در یک مجلس مهمانی در سفارت ایران در لندن که ثریا هم دعوت شده بود، در همان نظر اول او را پسندید و مسئله را با خلیل خان اسفندیاری در میان گذارد. ثریا با آمادگی قبلی برای روبرو شدن با شاه به تهران آمد.

ثریا در کتاب خاطرات خود می‌نویسد که بزرگ‌ترین آرزوی او پیش از اینکه ملکهٔ ایران بشود، هنرپیشگی سینما بوده و پیش از اینکه برای اولین دیدار با شاه به کاخ سلطنتی برود، با پدرش شرط کرده بود که اگر شاه او را نپسندید یا او از شاه خوشش نیامد، او را به هالیوود بفرستد.

چند سال بعد به علت حامله نشدن ثریا، شاه از او طلاق گرفت. محمدرضا شاه پهلوی از ثریا خواست تا به سنت موریتز برود و روز ۲۴ بهمن ۱۳۳۶ با تشریفات رسمی تهران را ترک گفت و بعد از آن دیگر هیچ وقت به ایران بازنگشت. در روز ۲۴ اسفند ۱۳۳۶ از وی جدا شد و طلاق او از طریق مجلس شورای ملی اعلام شد.

محمدرضا شاه یکبار دیگر پس از ثریا ازدواج کرد. ازدواج سوم شاه با فرح دیبا بود که تا پایان عمرش دوام داشت. فرح دیبا در منزل شهناز پهلوی در حصارک با محمدرضا پهلوی دیدار می‌کرد. یک هفته پس از آن دیدار شاه به فرح پیشنهاد ازدواج می‌دهد.

نامزدی محمدرضا شاه پهلوی و فرح پهلوی در ۳۰ آبان ۱۳۳۸ بود. ده ماه پس از ازدواج، رضا نخستین فرزند آن‌ها به دنیا آمد. ثمره این ازدواج سه فرزند دیگر بود؛ فرحناز در ۲۲ اسفند ۱۳۴۲ در کاخ سعدآباد، علیرضا در ۸ اردیبهشت ۱۳۴۵ و لیلا ۷ فروردین ۱۳۴۹ زاده شدند.

محمدرضا شاه پهلوی

بیشتر بخوانید: فرح پهلوی؛ بنیانگذار نهادهای موازی در ایران +تصاویر


محمدرضا شاه پهلوی با کودتای ۲۸ مرداد دو جزء دیگر قدرت سیاسی یعنی بوروکراسی و نظام پشتیبانی دربار را هم به دست آورد و سلطنت مطلقه‌ پدرش را ادامه داد.

افزایش بسیار زیاد در آمد‌های نفتی از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲ ایران را تبدیل به دولتی کاملا رانتی و نفتی تبدیل کرد. اما باعث افزایش جاه طلبی‌های نظامی محمدرضا پهلوی شد. بودجه نظامی در این سال‌ها ۱۲ برابر افزایش پیدا کرد. او همچنین به گفته‌ی خود «برای مقابله با خطر کمونیسم و گروه‌های مختلف چپ» در سال ۱۳۳۵ سازمان اطلاعات و امنیت کشور، ساواک، را تاسیس کرد.

در سالروز تولد ۴۸ سالگی‌اش تاجگذاری کرد. نظر عمومی بر این است که رژیم شاه تا سال ۱۳۳۲ قابل اصلاح بود. پس از این تاریخ بود که تمام راه‌های دموکراتیک و بدون خشونت برای تغییر وضعیت بسته شد.

محمدرضا شاه پهلوی

از کودتای ۲۸ مرداد به بعد شخصیت و منش محمدرضا شاه پهلوی هرچه بیشتر به سمت خودکامگی و استبداد همه جانبه معطوف شد. سرکوب مخالفان که از زمان کودتا شدت بیشتری گرفت بیشتر معطوف به گروه‌های چپ گرا همچون حزب توده و در سال‌های بعد چریک‌های فدایی خلق بود. شاه نا آرامی‌های دهه پنجاه را «وحشت سرخ» توصیف می‌کرد.

زمانی که در مقابل مخالف‌ها و اعتراضات رو به گسترش انعطافی ظاهری نشان داده و قول فضای باز فرهنگی و سیاسی را داد؛ گروه‌های چپگرا را از این قاعده مستثنی کرد و آن‌ها را متهم به براندازی و مخالفت با قانون اساسی کرد.

بیشترین سازش شاه با مخالفان مذهبی بود؛ چه اینکه برای مصالحه با مذهبیون شریف امامی را به نخست وزیری برگزید که اقداماتش معطوف به اصلاحات مذهبی بود. حتی انقلاب سفید که در آن اختلافاتی میان شاه و برخی روحانیون بر سر مساله حق رای زنان پیش آورد نگاه او به طیف مذهبیون و مخالفان مذهبی تغییر نداد. این نکته با توجه به اینکه او استبداد و سرکوب مخالفانش را با استدلالی مذهبی _برگزیده بودن از جانب خداوند_ انجام می‌داد همخوانی دارد.

طیف مذهبی، اما به اصلاحات جزئی راضی نبود و تغییرات ریشه‌ای را خواستار بود. از طرفی طیف بازاری هم که از سیاست مبارزه با گرانفروشی آسیب دیده بودند به طیف مخالفان مذهبی پیوسته بودند و به نارضایتی‌ها و شکاف میان حاکمیت و گروه‌های مذهبی دامن می‌زدند.

میثاق پارسا در کتاب زمینه‌های اجتماعی انقلاب ایران می‌نویسد: «بازاریان در گام‌های اولیه شان با گروه‌های سکولار مدرن همراه بودند... اما با شروع اصلاحات اقتصادی من جمله مبارزه با گرانفروشی به طیف مذهبی پیوستند.» پیوند بازرایان و مذهبیون مخاطره‌ای جدی برای شاه که خود دارای عقاید مذبی و ارادت به روحانیون سنتی بود بوجود آورد که اصلاحات مذهبی شریف امامی هم نتوانست آن را رفع کند؛ و نهایتا به انقلاب اسلامی منجر شد که در آن گروه‌های دیگر مخالف با رژیم شاه به مرور حذف شدند و طیف مذهبی و بازاری در بازی قدرت هژمونیک شد.

محمدرضا شاه پهلوی در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ برای همیشه ایران را ترک کرد و در ۵ مرداد ۱۳۵۹ پس از سرگردانی بسیار درشهر قاهره بر اثر سرطان در حالی که شصت سال داشت درگذشت.

عباس میلانی در کتاب نگاهی به شاه، زندگی محمدرضا شاه پهلوی را با حکایتی تمثیلی-دینی خلاصه می‌کند: «شاید (هلندی سرگردان) نام مناسبی برای شاه نبود شاید بهترین اسم تمثیلی شاه همانی بود که دستگاه‌های دیپلماتیک و اطلاعاتی اسرائیل از دیرباز در مکاتبات محرمانه‌شان برای اشاره به او استفاده می‌کردند. او را در این مکاتبات شائول می‌نامیدند؛ اولین پادشاه یهودیان که بالمآل مغضوب خدا شد. شائول پادشاهی بود دمدمی مزاج. به روایت کتاب مقدس وقتی این پادشاه قدرقدرت مغضوب خدا شد، فلستاین‌ها او را منکوب کرده و به‌جایش بر تخت سلطنت نشستند.»

محمد قائد در مقاله‌ای درباره محمدرضا شاه پهلوی نوشته او از عجایب پادشاهی در ایران است. موردی عجیب که سال ۱۳۵۷ از ایران اخراج شد و یکی دو دهه بعد، برخی افسوس خوردند که چرا او را اخراج کرده‌اند!

محمدرضا شاه پهلوی

منابع:

خاطرات اشرف پهلوی به کوشش پژمان آزاد فدا/ انتشارات به آفرین
شکست شاهانه؛ نویسنده ماروین زونیس ترجمه عباس مخبر/ انتشارات طرح نو
روانشناسی استبداد نویسنده لئو اشتراوس ترجمه‌ محمدحسین سروری/ نشر نگاه
ماموریت برای وطنم/ خاطرات محمدرضا شاه پهلوی
گفت‌وگوهای اوریانا فالاچی ترجمه غلامرضا امامی / نشر افق
پاسخ به تاریخ به کوشش شهریار ماکان / نشر البرز
زمینه‌های اجتماعی انقلاب ایران نوشته میثاق پارسا
نگاهی به شاه؛ زندگی محمدرضا پهلوی نوشته عباس میلانی/ نشر اختران
ایران بین دو انقلاب؛ یرواند ابراهیمیان/ نشر نی

تصاویر محمدرضا شاه پهلوی

محمدرضا شاه پهلوی

محمدرضا شاه پهلوی

محمدرضا شاه پهلوی

محمدرضا شاه و فرح دیبا

محمدرضا شاه پهلوی

محمدرضا شاه پهلوی

محمدرضا شاه پهلوی

محمدرضا شاه پهلوی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۰۶
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
66
147
شما که این تحلیل را درج کرده اید شاهدوستید؟
چرا نبش قبر می کنید؟ شاه که مرد و پوسید!
با این حرفها گرانی ها حل نمی شود!
اگر راست می گویید در باره روحانی چنین تحلیلی بیاورید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
این شاه پوسیده ی قزاقستانی را ولش کنید
هما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
روحش شاد ..
هما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
پوسید اون مغز بی مصرف شماست
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
جاوید شاه.روحت شاد.با این مطلب نوشتن نمی تونید دزدی ها و اختلاس ها تون توجیه کنید.که مردم بگن همه حکومتها همینم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
به همدیگه فحش ندید.میخواید نظر مردم بدانید که همراه شما هستن یا نه فقط یه مثبت منفی هر نظر دقت کنید.
حقدوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
جانب داری و حمایت کورکورانه و یا دشمنی کورکورانه هیچ دردی از ایران دوا نمیکنه باید اصل فقط بر سر منافع ملی تمامیت ارضی و استقلال و قدرت کشور باشه نه تحت تاثیر رسانه های سلطنت طلب مبلغ شاه که در اصل تبلیغ منافع خودشان را میکنند یا دشمنانی که برای منافع خود دشمنی میکنند ، شاه مشکلات بسیاری داشت اولا حکومت به شدت دیکتاتوری و بسته و یکنفره بود و هر نوع نقد و تفکر و دموکراسی خواهی به شدت سرکوب میشد شاه و پدرش هردو با نفوذ قوای خارجی و با قرارداد و برای حفظ منافع انها بر سر کار امدند و حتا این قدرتها در کل دولت و سیاسیون و حکومت ایران نفوذ داشتند و همین اوضاع باعث میشد شاه اول و دوم فقط فکر حفظ سلطنت خود باشند و منافع قدرتها را کاملا به منافع کشور ترجیح بدهند زیرا دارای قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی نبودند و استقلال هم نداشتند و قدرتهای غربی قیم ایران بودند و به راحتی منافع و خواست خود را تحمیل میکردند و اکثریت تصمیمات کشور باید طوری گرفته میشد که انها راضی باشند نه مردم یا منافع کشور تامین شود شاه وقتی حکومت میکرد که کشور ثروتمند ایران دچار هیچ تحریمی نبود و حتا با اسراییل روابط خوب داشت اما این روابط خوب همه به نفع طرفهای مقابل بود نه کشور و کشور کاملا توسط غربی ها اداره میشد از نفت و منابع و معادن و کارخانه جات همه در اختیار غربی ها قرار داشت و شاه نمیتوانست از انها برای اهداف و منافع و قدرتمند کردن کشور بهره ببرد قوای نظامی ایران هم کاملا تحت نفوذ و فرمان و منافع امریکا قرار داشت و سلاح های امریکایی و غربی تحت اراده و اختیار مستشاران و منافع غرب با قرارداد های کاملا یکطرفه در ایران بود یعنی اگر قرار بود یک جنگنده امریکایی که مال ایران است عملیات انجام دهد باید با امریکا هماهنگ و اجازه دریافت میشد مبادا ضد منافع و خواست امریکا باشد خوب همچین حکومتی نمیتوانست حافظ منافع مردم و کشور باشد و روز به روز میزان نارضایتی افزایش پیدا میکرد و حتا امریکا و غرب تشخیص میدادند به جای پول نفت چه چیزهایی به کشور صادر کنند و بخش زیادی از ان را سلاح صادر میکردند سلاح هایی که دوره اقتدار انها پایان یافته بود و در اصل با پول ایران کارخانه جات اسلحه سازی خود را ارتقا میدادند و حتا بخشی از این سلاح ها با جغرافیا و تهدیدات بر علیه کشور همخوانی نداشت ، در همان روزها اکثریت مردم ایران در فقر و بدون هیچ امکاناتی بودند و دنیا اینگونه نبود و این در حالی بود که شاه و اطرافیان و دربار و سیاسیون دائما بین هزاران کاخ داخلی و خارجی و ییلاق و قشلاق و تجملات بی حد و حصر در حال خوشگذرانی بودند ایرادات حکومت پهلوی بسیار زیاد بود که اینجا نمیشود همه را گفت هرکس بر پایه زمان و شرایط میتواند خود قیاس کند حکومت جمهوری اسلامی هم خطاها و اشتباهات زیادی دارد اما هرگز قابل قیاس با پهلوی نبوده و نیست نه از لحاظ علم نه نظامی نه سیاسی نه دیپلماسی نه دموکراسی و ازادی افکار و نقد نه از لحاظ فساد و ناکارامدی نه از لحاظ ایجاد راه و جاده و پل و سد و پالایشگاه و پتروشیمی تاسیسات اب و برق و گاز و مخابرات تولید دانش و هر چیزی که فکرش را بکنید انهم در شرایطی که پهلوی تحریم نبود جنگ نبود و منافع غرب برقرار بود و اکثریت کارخانه جات و شرمتهای داخل کشور تحت تملک غرب بود و شاه تنها وارد کننده کالاهای انان بود اما در دوران جمهوری اسلامی ده سال جنگ حداقل ده سال هم منابع کشور را صرف بازسازی میکند و بیست سال درجا زدن و عقب ماندن به همراه دارد به اظافه تحریم های بیشماری که بعد از بیرون راندن غرب و امریکا و دشمنی های بیشمار انان باعث خسارتهای بسیار اقتصادی و اجتماعی و سیاسی برای کشور شد که حاصل اقدامات انان است نه جمهوری اسلامی که تفاوتش با پهلوی زمین تا اسمان است و قدرتهای غربی ۴۰سال نقشه میکشند که جلوی رشد و توسعه و قدرت ایرانی که مستقل و تحت اراده و حافظ منافع غرب نیست را بگیرند و مهارش کنند مبادا قدرت و منافع خود در اطراف ایران را هم با قدرت گرفتن کشور از دست بدهند ، اما به هر حال این چند سال اخیر مشکلات بسیار زیاد شده و هرچند که بسیاری از مشکلات حاصل اقدانات غربی است اما به هر حال جمهوری اسلامی مسئول است و باید با اقداماتی توطئه ها و نقشه های انان را خنثی میکرد اما کم کاری هایی صورت گرفت و اختلاف های سیاسی و سلیقه ای داخلی باعث تقویت اقدامات دشمنان کشور شد که اگر این اختلاف سلیقه و تفرقه و دعواهای سیاسی بر علیه یکدیگر اتفاق نمی افتاد و مسئولان به جای حمله و تخریب یکدیگر به فکر مشکلات مردم و کشور میبودند امروز به مراتب شرایط بهتری داشتیم و هر چند تقصیر و حل بخشی از مشکلات هم به مردم برمیگردد اما بازهم جمهوری اسلامی مسئول است و باید کم کاری های افراد دولت و حکومت را جبران کند و به وضعیت و نارضایتی های مردم سر و سامان دهد ، حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی را با تبلیغات روباهان مکار استعماری و سلطه جوی دزد و جنایت کار غرب مقایسه نکنید خودتان زمان بگذارید و در حوزه ها و زمینه های مختلف و در زمان و شرایط خود قیاس کنید تا گول رسانه های سیاسی و دولت ها و کشورهای مختلف که تنها برای منافع خود به هر روشی دروغ و تحریف میکنند را نخورید رسانه مستقل وجود ندارد و مخصوصا رسانه های فارسی زبان غربی هر کدام حافظ منافع و تفکر خاص سیاسی خود و یا دولت کارفرما خود هستند نه به فکر و حافظ منافع مردم ایران و همین خاعنان هستند که به دشمنان ایران کمک میکنند تا به کشور و مردم ایران برای تحمیل منافع و خواست و اراده خود فشار بیاورند و حتا در این دشمنی از خود غربی ها هم مکار تر و پلیدتر و کثیف تر هستند
حقدوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
غیر مستقل بودن بی ارادگی ، دیکتاتوری و غیر دموکراسی بودن سرکوبگر بودن دست نشانده بودن حافظ منافع غرب بودن فساد و تجمل و هزاران کاخ داخلی و خارجی در زمانی که اکثریت مردم در فقر بودند بدون ساده ترین امکانات پزشکی و رفاهی عقب ماندگی کشور سطح دانش و علم و سواد پایین نداشتن قوای نظامی مستقل وارد کننده تمام عیار با پول نفت و صدها نقطه ضعف و منفی دیگر در زمان پهلوی ها چه ربطی به این حکومت داره ، اولا زیاد رسانه های فارسی حافظ منافع غرب نگاه نکنید و جوگیر نشوید پهلوی ها با اسناد محکم با قرارداد با غرب شاه شدن نه مثل دیگر شاهان ایران با قدرت و اراده خود و جنگ و تسلط بر کشور ، اگر میخاهید قیاس عادلانه کنید نیم قرن حکومت پهلوی تحت قیومیت غرب بر ایران رو دز زمان خودش با کشورهای دنیا مقایسه کنید بدون تحریم و با داشتن رابطه حتا با اسراییل ۴۰سال این حکومت را هم در زمان خودش قیاس کنید با این حد از دشمنی و تحریم غربی هایی که منافع و قیومیت خود را از دست دادند و بعد این دو را از حیث کارهای انجام شده منتصب به تصمیمات خود حاکمیت قیاس کنید زنده باد مرده باد و تبلیغات دروغ نه به درد مردم ایران میخوره نه به درد منافع و قدرتمند شدن کشور مهم اینه که در دو قرنی که ایران تضعیف شد و زیر بار تجاوز و جنگ و استعمار و قیومیت رفت چه کسانی واقعا توانستند این ضعف و استعمار را کاهش دهند منافع ملی را تقویت کنند کشور را دارای استقلال و اراده کنند و جلوی قدرتها بایستند و باج ندهند و پای منافع و حق ایران بایستند تلاش کنند بجنگند مرده باد زنده باد تحت تاثیر جو ۴تا رسانه غیر مستقل دروغگو مزدور خاعن به هیچ درد مردم و ایران نمیخوره ، مشکلات کشور از زمانی تشدید شد که دچار ضعف نظامی و سیاسی و دانش و علم شدیم و در جنگها شکست خوردیم و مورد تجاوز و غارت و دزدی قدرتها قرار گرفتیم و انان بر ما مسلط شدند ، و دوباره بازگرداندن کشور به جایگاه اصلی و روزهای اوج اقتدار اقدامات و تلاش و فهم و دانش بسیار زیادی میخاهد که همه مردم ایران باید متحدانه برای ان تلاش کنند و این مرده باد و زنده بادها پشیزی نمیرزد و کارایی جز تفرقه و دشمنی و مشکلات بیشتر برای مردم و کشور و خوشحالی دشمنان و قدرتهای استعماری سلطه جوی دزد جنایتکار مکار و پلید که دائما به کشور ما خسارت زدند و بهره کشی کردند ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
پانترک جان شاه قزاقستانی نبود رضاشاه دورگه ترک و مازنی بود و شاه هم مادرش ترک بود بیشتر رگ ترکی داشت منتها چون مثل قاجار ایران و خاک بر سر نکرد و تمام رگ ترک نبود اینطور باهاش دشمن شدید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
دقیقا بدلیل همین اراده‌ای عجیب و غریب و از سر تعصب کور باید اون دوران تحلیل درست و واقعی بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
شاه تو جنگ جهانی دوم ایران رو تحویل گرفت بعد هم که جنگ سرد بود شوروی دنبال فرصت بود تا ایران رو اشغال کنه ایران ی کشور ضعیف محمد رضا شاه چکار باید میکرد بین شوروی و امریکا کدوم رو باید انتخاب میکرد.
با امریکا متحد شد و کشور رو بطرف صنعتی شدن برد و اخرش هم بخاطر نقشه های شوروی در سال 1357 امریکا حکومت رو داد به اخوندا تا کمونیستها رو سرویس کنن چون شاه ادم کشت و کشتار نبود.
هر کشوری هم سازمان امنیت داره ایران زمان شاه هم داشت و کلا افرادی که بنام امنیت اعدام شدن و میشه اسم برد کمتر از 20 نفر بودن(گلسرخی و نواب صفوی و......) بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
حیف که تو رفتی چه کسانی اومدن ...
روحت شاد
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
28
354
الان یعنی شاه بد بود و بعضیها که میلیاردها دلار در سایر کشورها هزینه میکنن ولی بودجه 1200 میلیاردی تجهیز مدارس رو به بخاری و سیستم گرمایشی استاندارد نمیدن خوبن!! شاه بد بود که پول خرج ارتش کشور میکرد و بعضیها که خرج نیروهای سایر کشورها میکنن خوبن!! شاه بد بود که آزادی میداد ولی بعضیها که بزور میخواد آزادیهای ساده رو از دختران و پسران بگیرن خوبن!! شاه بد بود که استادیوم و امکانات باکیفیت میساخت که سالها بدرد کشور خوردن ولی بعضیها که یا کار نکردن یا اگر کردن با یک باد یا زلزله یا حتی افتتاح نشده ساخته هاشون خراب شد خوب هستن!! مرگ بر شاهی که بد بود و درود بر بعضیها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
ایول داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
الان چون یسری چیزا بدتر شده پس شاه خوب بود؟ الان چون ما ملت بدشانسیم پس شاه خوب بود؟
پ.ف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
36
318
مثلا میخواهید بگویید که شاه رفت و مشکلات ایران حل شد چرا به کارهاییکه کرد اشاره نکردید مثلا مس کرمان هلیکوپتر سازی کرمان و جاده سازیها و حق رای به زنان که روحانیت مخالف بودن بابا انصاف خوب چیزیه همین صدام جرات نگاه کردن به چشمان شاهو نداشت بعدش به ایران حمله کرد. پشت سر کسیکه نمیشناسیم حرف نزنیم. بدرود دوستان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
دوست عزیز صدام بارها به مرز ایران در زمان شاه حمله کرد همین الانشم کلی اتوبان و راه و راه اهن افتتاح میشه و اگه تحریمها نباشه اقتصاد هم درست میشه
حمید
| United States of America |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
برادر درگیری های مرزی بود که منتهی به قرارداد الجزایر شد که باعث خفت و خواری صدام شد.صدام جرات داشت اونموقع میجنگید نه اینکه قراردادی رو امضا کنه که بعدا بگه در شرایط ضعف امضا کردم.تاریخ رو چپه نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
حمید جون چرا واگذاری کل اروند رود و مناطق نفت خیز اطراف خسروی تا مندلی به عراق توسط پدر شاه رو نمیگی که باعث اغاز جنگ تحمیلی شد
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
ناشناس ۰ معلومه سرت تو آخور اخوند هاس
ناشناس مادرتو گاییدم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
خیلی ساندیس خور ی
صلح
|
Sweden
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
229
32
شاه چوب اشتباهات خودش را خورد دير صداى مردم را شنيد كه ازادى را نداد، ميدانست كه بايد مملكت را ترك كند مثل پدرش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
لطفا از آزادی الاان با ذکر مثال توضیح دهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
روحش شاد.سوال اینجاست شاه رفت درحالی که میتوانست قتل عام کند.تاتوانست به مملکت خدمت کرد.درسخونده های دوران شاه رو با دانشگاه الان مقایسه کنید.تنهاچیزی که من دیدم الان ظلم تبعیض پشت دین قایم شدن است..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
آقازاده ای که تو سوئد هستی آزادی به چه معنیه؟ من تو ایران بیکار و تو سوئد عشق و حال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
چه ربطی چرتیه که بعضی‌ها تا درباره شاه صحبت میشه میگن پس الان که اله و بله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
آره اون وقتها فکر می کردیم شاه چوب اشتباهاتش رو خورد الان می بینیم کسانی که دستی را که عسل در دهانشان می گذاشت گاز گرفتند مجبورند پاهایی راببوسند که لگدشان می کند این لگدها پیش اون چوبها چیزی نیست
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
26
333
من زمان شاه بوده ام در زمان شاه نه وحشت سرخ بود و نه استبداد. الکی میگن. در مدرسه با بهترینها تغذیه می شدیم . نان و پنیر . پسته . شیر . کیک . موز . سیب و پرتقال و یادمه کت و شلوار هم می دانند و کتابهای درسی مجانی بود و جهت ثبت نام وجهی دریافت نمی شد . خدایا کاش می شد ان زمان را یک باردیگردر خواب می دیدم چه کیف و حالی داشت ان زمان . نه از جنگ خبری بود و نه از گرانی هر ساعته و نه از بیکاری رنج می بردیم با تمام دنیا رابطه حسنه ای داشتیم و فرزندان با استعداد اگر از لحاظ مالی در مضیقه بودند با بورسیه جهت تحصیل به هر کشوری که دوست داشتند می رفتند . خدا بداد جوانان این مملکت برسد .
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
ایجوری زمان شاه زمان شاه می کنی انگار داری از بهشت صحبت می کنی! خودمون نبودیم نهنه بابام که بودن! هر روز مملکت دعوا و تظاهرات بود هر روز بگیر و ببند و بکش بود بیشترین سواد هم دیپلم بود نه کاری بود و نه رونقی

اینهارو که می گم نه اینکه الان همه اینها هست می خوام بگم اون دوره هم مثل الان خبر خواصی نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
مجید جان منم اون زمان بودم واقعا امکاناتی داشتیم؟برق شبها میرفت لباسهای کهنه میپوشیدییم تلویزییون و حتی رادیو کالاهایی لوکس بودند که هر کسی در منزلش نداشت اتوموبیل که کالایی فوق لوکس بود میوه ها فصلی و مال همون منطقه بودند اکثرا
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
اگر ده درصد حرفهات هم درست باشد. پس دیوانه بودی که انقلاب کردی!!!!!!!!!!
اکبر
| Netherlands |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
حداقل مردم در زمان شاه روانی نبودند و دل شاد و امیدوار داشتند . ( لطفا بهت بر نخوره )
فرهنگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
درزمان پهلوی معلم اول دبستان ما به اندازه دکتری الان سواد داشت خداون حقش رو به ما حلال کند
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
در حال حاضر 99 درصد این افرادی که انقلاب کردند اعتراف می کنند که اشتباه گردند انقلاب کردند.
عل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
خدارو شکر الان خودرو لوکس داریم دربست میبرمون بهشتی که آقایون به ما میگفتن به زور دولت نان دانه ای 1000 تومان نیست همه چی خوب هست ما توهم زدیم.
در 8 سال محمود جون به اندازه کل تاریخ نفتی ایران درآمد داشتیم چی شد؟
این همه پول رو به هرکس هم میدادن بیشتر از آقایون پروژه میساختن , بسته دیگه داریم له میشیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
به محمد
اخه توکه قدرت فکر نداری و زمان گذشته کشور رو با زمان حال مقایسه می کنی چی داری میگی زمانی که تو کشور ما دیپلم بود تو کشور های دیگه سیکل هم نبود :) ن حالا
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
بعضی میگن از بهشت صحبت میکنی.. درسته بهشتی نبود اما داشتیم پیشرفت میکردیم قبل از پهلوی ببینید چه داشتیم قبل پهلوی مردم به خاطر بیماریهای ساده فوت میکردن زمان پهلوی را وقایسه کنید با زمان قاجار و زمان حال را مقایسه کنید با زمان پهلوی ... آیا الان به پیشرفت امیدی دارید؟ فقط همه مردم دعا میکنن تورم زیاد نباشد ... اگه اون زمان مردم فکر آزادی بودن الان در مرتبه پایینتری از خواسته هاشون هستند یعنی بتوانند کار کنند و خرج زندگی خود را در بیاورند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
مشکل شما اینه که با الان مقایسه میکنید.قیاس مع الفارق.زمان روحش شاد رو با کشورهای اطرافمان مقایسه کنید تو همون زمان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
مشکل اینجاست دارید مملکت رو با ۵۰ سال پیش مقایسه میکنید!!!خب معلومه امکانات اون موقع خیلی کمتر بوده ولی مهم اینه خبری از تورم و گرانی نبوده و خالصانه مسئولین برا ملت کارمیکردن خود این شهدا دفاع مقدس وتمام ادمهای خوب که ترور ئا کشته شدند پرورش یافته اون دوران اند مشکل اینه میدزددن میخورن با همه بد هستید و ملت رو خوار میکنید مشکل از حد گذشت زبان از بیان بسته گشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
ايول مثبت در مقابل منفي
کارگران فقیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
14
225
کشوری با این همه ثروت خدادادی! پس از گذشت 40 سال از رفت شاه سالی وجود ندارد که یا هواپیما به کوه برخورد نکند یا اتوبوس که دارای نقص فنی است واژگون نگردد و 10 خانواده را عزادار نکند! یا ساختمان پلاسکو آتش نگیرد یا معدن فرو نریزد یا یا یا یا!!
رضا
|
Denmark
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
23
267
هرکس به شاه توهین کند آن دنیا باید پاسخگو باشد.
برای مال دنیا ننویسیم. برای دل و عقیده و میهنمان بنویسیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
دمت گرم اقا رضا.
چه جواب دندان شکنی دادی به اونایی که نون و به نرخ روز میخورن.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
دمت گرم
حالا که به اون دنیا اعتقاد داری امیدوارم خودت و امواتت توی اون دنیا با شاهنشاه همنشین و محشور باشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
بهتر از مهشوری با شماست
محمود توتونچی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
225
26
رفاه شاه فقط برای مرکز تهران و چندتا شهر بزرگ بود بقیه ایران مخروبه ای بیش نبود در شهرستانها و روستاها فقر و بی سوادی و عدم امکانات پزشکی بیداد می کرد و شاه بزرگترین خریدهای کل جهان رو به صورت تسلیحاتی از امریکا انجام می داد و با پورسانتش تبدیل به میلیاردترین حاکم دنیا می شد.
در اون زمان اگه شاه به علم و فناوری می پرداخت زمانی که ایران تحت تحریم نبود (حداقل از مزایای نوکری غرب و اسرائیل در راه توسعه علم و صنعت استفاده می کرد) شاید الان ما به لحاظ تکنیک در حد کره یا حد اقل ترکیه بودیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
من بچه روستا هستم و اون موقع برای ما خانه فرهنگروستایی تاسیس کرده بود در یک نقطه دورافتاده کشور و وضعیت ما با اینکه روستا بودیم خوب بو د تغذیه رایگان داشتیم این صحبتهای شما صحیح نیست
منصف باید باشیم، شاه به روستاها رسیده بود و داشت سعی خودش را می کرد
حرفای شما همه حرفای تکراری و کلیشه ای است
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
شما هم حال و روز الان سیستانو خوزستانو خبر نداری
شاه سپاه دانشو سپاه ترویجو ابادانی و خانه انصاف رو برای بقیه نقاط ایران ایجاد کرد.مردمی که حدود هفتاد درصدش بی سواد بودن انتظار فراگیریه فناوری داری،بجای خدمت سربازی داوطلبا میتونستن با گذروندن دوره چند ماهه به مناطق مختلف برنو درس بدن،خانه های بهداشت،تعاونی ها ک تو روستاها میبینی ک البته حداقل تعاونی درشون تخته شده برای توسعه بهداشت و کشاورزی بوده لطفا اصول انقلاب سفید رو مطالعه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
در حد ترکیه شدن که کاری نداره
چندتا قمارخونه و فاحشه‌خونه لازمه
آدمش که فراوونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
والا پدرو مادر ما روستا بودن دور افتاده مدرسه موز شیر پسته و خیلی چیزا میدادن نمیدونم بعضی ها چی فکر میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
حتی پدر شاه هم به مملکتش حدمت کرد از راه اهن گرفته تا تقسیم ارازی و ... که بعد انقلاب به اسم منابع طبیعی از چنگ مردم نصفش رو در اوردن و الان توش ملک و کارخونه ساختن برا دولت...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
همان زمان هم از لحاظ تکنیک از کره وترکیه جلوتر بودیم ،آن تسلیحات را که می گویی همان هلی کوپترها واف 14 هایی هستند که هنوز پوز همانها را می دهید وذخیره تسلیحاتی که وقتی ته کشید قهرمانانه جام زهر را سرکشیدید از همان جام زهرهایی که تا بحال هیچکس رانکشته،آن ارتشی که جلوی صدام ایستاد شما نبودید ذخیره پروپیمانی بود که همان شاه بجا گذاشته بود ارتش شما همانی بود که در سوریه اگر روسها بدادشان نمی رسیدند جلوی یک نیروی شبه نظامی هم درمانده شده بود
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
7
109
بزرگترین اشتباه این است که ما دائما درحال مقایسه این دوران با دوره پهلوی ویا این دوره ریاست جمهوری با دوره های قبلی هستیم اما از مهمترین موضوع غافلیم ازاین که چرا کشوری مثل ایران که ازلحاظ منابع خدادادی و منابع انسانی و موقعیت سوق الجیشی واستراتژیکی و هزاران نعمت دیگربرخورداراست باید مردمی داشته باشد که افسوس گذشته را بخورند آخرگیر کار کجاست که حل نمی شودکشوری که بااوصاف یاد شده دومین نداردچرا نمی تواند مسئولین کارآمد وبه روزداشته باشد آسیب شناسی لازم است تا عیوب برطرف شود@
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
ملتی که زبون خودشو بزرگان مملکت خودشو ول کنه همین میشه
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
مشکل کار اینه که پنجاه سال پیش برای این نسل تصمیم گرفتن اگه بار دیگر رای گیری بشود فکر میکنی چند درصد به جمهوری اسلامی رای می دهند؟ ۹۸٪؟
این تحریم هایی ک میگین جلو پیشرفت مملکت رو میگیره از کجا اومده از انتخاب سیاست های غلط،از اتیش زدن پرچم بقیه ملت ها،از سر دادن شعار مرگ بر فلان...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
از این موضوع غافل نیستیم وضعیت موجود سد راه حل این مشکلات است
ایراندوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
14
188
برای نزدیک 15سال قیمت دلار رو 68ریال نگهداشت،یک روز تونستین ثابت نگهدارین شماها!!؟با وجود اینکه مدت زیادی از دوره حکومتشون کشور رسما در اشغال انگلیس بود اما از 1332 تا57 یعنی 25 سال کشور حتی یکبار رشد منفی اقتصادی نداشت،رشد 30درصدی اقتصادی فقط در یک سال از دیگر اقداماتشون بود و رشد میانگین حدود 10درصد در همه سالها،طبیعتا کشوری جنگزده و در اشغال کامل مدیریتش به مراتب از ایران 57سخت تر بود اما ایشون به بهترین شکل انجامش داد.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
19
205
اگر شاه از امریکا خرید نظامی نمیکر صدام حسین تمام روحانیت و قم را با خاک یکسان کرده بود اگر شاه از امریکا خرید نظامی نمیکرد سربازان عراق به زنان و دختران و حتی کودکان رحم نمیکرد کسانی که از شاه بد میگویند یا دروغ گو هستند و یا ظالم
پاسخ ها
فریال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
روحش شاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
به جای خرید نظامی باید تکنولوژی دفاعی ایجاد می کرد مثل کاری که الان میکنیم. و الا پول دادن و خریدن که هنر نیست.
لازم به ذکر است که پهلوی بیش از 50 سال حکومت کردند
وحید قمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
فاصله‌ی قم تا عراق خیلی زیاده، مسلما روستاهای شما قبل از قم با خاک یکسان میشدند و ...
در همین سایت درباره‌ی بچه‌های قم مطالعه کن مثل ناخدا افضلی و قبل از انقلاب تیمسار اویسی و شجاع الدین شفاء و بعد درباره‌ی هم‌ولایتی‌هاتون که به قم برای تحصیل مهاجرت کردند تصمیمگیری کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
عزیزم ما حتی یک جنگنده نداشتیم ک به حمله صدام پاسخ بدهیم ک اقای صحتی عضو ارتش با هلیکوپتر یکی از انها را سرنگون کرد اگر شاه خوب بود این همه روشنفکر به ان دوران گیر نمیدادن مثل علی شریعتی وجوانان اون موقعه خیلی غیرت داشتن حتی به یه نخ مد ناموسشون الان هم روی مملکتشون هست مثل رفتن به حمله با داعش ولی باید رو فرهنگمون بیشتر کارشود ببین واجب القتل بودن همه مردمش کی بود؟انشالله موفق باشید
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
واقعا روحش شاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
5
105
در زمان شاه استاد مطهری در دانشگاه تدریس می کرد مطهری یکی از ستونهای انقلاب بود.
رضا ناصري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
201
17
آنچه پدران و مادران ما از دوران استبداد شاه مي گفتند اگر فقط يك هزارم آن صحت داشته باشد باز نبايست شاه حتي يك روز سكاندار اين مملكت مي شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
پدران و مادران :)
مگه سن شما چقده اصلا از سن انقلاب و زمان شاه بزرگ چقد گذشته
دست بردار از افکار آلودت
ملیکا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
نکنه میخوای بگی اینا شایستگی انقلاب رو داشتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
حتما بشما تجاوز شده البته به حریمتون لال بشی خیلی خوبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
پدرومادرهای تو هم لابد جزو کسانی هستند که شغل ومنصب ودرامدشان را از قبل سهمیه ها مجوزهای خاص بدست آوردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
مشکل اینجاست که همان یک هزارم هم صحت نداشت
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
126
19
متن فوق العاده دقیق و مستدلی بود.ممنون
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
ا ح م ق
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
17
128
مثلا این گزارش رو نوشتین که نظر مردم رو برگردونید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
نظر مردم از همون موقع که انقلاب شد برگشت عزیزم اینا اطلاعاته دوست نداری تو جامعه اطلاعات عمومی نداشتع باشی نداشته باش کسی نگرفتت
رضا کیان
|
Turkey
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
13
179
الان که ریش و قیچی دست شما افتاده( 40 سال) چرا همه چیز خراب شد؟ دیگه این چه ربطی به شاه و وزیر داره؟ گفتین شاه بلد نیست و دیکتاتوره و ظلم بیداد میکنه، گفتیم چشم شما درستش کنید، خوب کجاست، کو؟ پس چرا همه چیز نابود شد؟
ایرانژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
6
124
خدا لعنت کند کسی که کاری را که نتواند انجام دهد و دست خود گیرد
جد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
150
14
ای بابا دوباره برگشتید به لیلی زن بود یا مرد ما ان زمان نوجوان بودیم سرمان از ساست هم نمی شد لاکن واقعا بدون تعارف بگیم شاه به مردم نمی رسید بطور کل کاری نداشت دست اندکاراش هم گوچکترین قدمی بدون رشوه برنمی داشتند خیلی کم بود کارمند رشوه نگیرد باب شده بو بخصوص شهربانی ژانارم ها ودادگاها کسی هم.حق اظهار نظر سیاسی یا در باره شاه داخل خانه خودش نداشت خطر ناک بود روستاها99درصد برق نداشت شهرهای بزرگ مشکل داشت جاده همیطور روستاها اب نداشتند بهداشت در بدترین وضع بود بحث بیمارستانها واقعا درشهرای ایران بخصوص کوچک وجود ندا شت یک دکتر هندی در هر شهری بود نا جوانمردی وناسپاسی است مقایسه بعد از انقلاب با زمان شاه لاکن در زمان شاه نظم سیستم اداری بهتر از حالابود پول مردم نداشتند ولی هرروز گرانی نبود قانون نظارت بر اصناف بسیار محکم بود در تهران کریت یک ریال بود در کوره ده هم یک ریال بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
شما اون زمان بودی یا فقط اینا رو از فیلم های 100 درصد دورغ زمان شاه تو تلویزیون ملی دیدی دوست نیمه متمدن من
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
الان همه شدن رشوه بگیر حرام خور
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
در جواب شما همین الان رو میشه مثال زد ک ازادراه تهران شمال چند دهه طول کشید همین الانم بعضی نقاط سیستان گاز لوله کشی ندارن
عباسی108
|
Germany
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
9
133
دیگه این حرفا فقط چرت و پرت حساب میشه.
40 سال از انقلاب گذشته هنوز در پیچ اولش گیر کردید.
دیگه این حرفا همش پاچه خواری حساب میشه .
هرکی اینو نوشته پاچه خواره.تمام=
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
ببخشید میتونم بپرسم الان تو کدوم کشور هستی که این حرف رو میزنی میدونی الا وضع مردم ایران چجوریه تو که داری عشق و حالتو میکنی پس هیچی نگو حداقل اگه شاه کاری نکرده باشه اینایی که الان حکومت میکنن پس واقعا هیچ کاری نکردن
تورک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
193
19
بعضی ها واقعا ادمای کثیفی هستن لعنت به شاه و دوست دارانش
پاسخ ها
کرمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
لعنت به آدمای جاهلی که در خواب هستند مثل تورک،آدمی که خواب باشه میشه بیدارش کرد اما کسی که خودشرو به خواب زده نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
کرمی احتمالا زمان شاه رو ندیدی و این بهشت توهمی رو شنیدی البته با مبالغه درسته اونزمان ارزانی بود ولی درامدها بسیار کم بودند الان میبینی یک خونواده فقیر اتوموبییل دارند اونزمان یکی اتوموبیل داشت همه میدونستند باید بسیار پولدار باشه قیمت یک پیکان با یک خونه بزرگ برابر بود فکر میکنی شبها بیدار شدن و نفت بخاری رو پر کردن اسون بود؟شبهایی که نفت تموم میشد و از سوز سرما مجبور بودی بری حیاط با تلنبه دستی نفت بریزی تو جا نفتی بخاری دستات قرمز میشد از سوز سرما یا باید ساعتها تو صف کپسولهای گاز وایسی صف نون که باید از ساعت 5 صبح میرفتی تو خونه ها حمام نبود و بعدا که حمام بود با تمام شدن نفت ابگرمکن و خراب شدن زود به زودش تو حمام یخ میزدی برق شبها نبود جاده های خاکی روستاها با کوچکترین برف مسدود میشد روزها ابگرمکنهای نفتی همش خراب میشدند و خانمها لباسها رو تو اب سرد حیاط با دست میشستند تلویزیون هم در خانه همه نبود و اونقدر فیلمهای مستهجن نشون میداد خجالت میکشیدی با خونوادت نگاه کنی انتها همیشه باید تنظیم میشدند بخاطر فرستنده های ضعیف بسیاری از میوه هایی که الان میخوری اونزمان اسمشونم تو ایران اکثرا نمیدونستند شبها تو خیابانها مستها مزاحمت ایجاد میکردند برای همه و قانون چیزی بهشون نمیگفت مگه خبری از ایزوگام بود بامهای کاهگلی باید هر سال مرمت میشدند اغنیا اسفالت میریختند به سقفشون تخلیه چاههای فاضلاب خانگی طاقت فرسا بود و بوی تعفنش محله رو برمیداشت امکانات ورزشی محدود به مدارس میشدند و تنبیه گسترده در مدرسه با شلاق و چوب و مد بود توهین در سربازی و شنیدن فوحشهای انچنانی توسط سربازان عادی بود و سالی چند روز به زور مرخصی میدادند متاسفم برای افراد نادانی که با همه اینها از اونزمان بهشت ساختند
رضایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
جناب ناشناس کسی نگفته زمان شاه بهشت بوده،چراغ و بخاری نفتی هم هنوز در خیلی از روستاها و حتی بعضی استانها با همین سیستم چهل سال بعد از انقلاب وجود داره نمونش سیستان و بلوچستان،اون زمان اگه بچه کتک میخورد الان هم کتک میخورن.

در زمان شاه، در سال 32 دلار 90 ریالی و حداقل دستمزد کمتر از 100تومنی از مصدق تحویل گرفت و در سال57 دلار 68 ریالی و حداقل دستمزد800 تومنی یا8هزار ریالی تحویل داد یعنی حدود120 دلار در ماه که در حدود 70% حداقل دستمزد در آمریکا و کشورهای صنعتی بوده و بالاترین حقوق و دستمزد در خاورمیانه،رشد اقتصادی ایران در دهه چهل به 30درصد هم میرسیده و در همه سالها میانگین بالای 10 درصد بوده،دستمزدها هر سال بالاتر از نرخ تورم واقعی رشد میکرده که در دهه پنجاه هرسال به اندازه یک سکه طلا هر ماه به حقوق کارگر اضافه میشده یعنی حدود 100تومن در ماه،از نظر قدرت خرید هم 120 دلار چهل سال پیش به علت تورم آمریکا حداقل 20برابر امروز ارزش داشته که یعنی بیشتر از 2 هزار دلار در ماه.

پدر من کارمند اداره بندر بوده و اون زمان از بسیاری از کشورهایی که الان آرزوی مردم ما کار در اون کشورهاست افرادی در گمرک کارگری میکردن مثل کره جنوبی و آرژانتین و..اینی هم که میگین حموم نداشتین خونه شما نداشته وگرنه بسیاری از خونه های خرمشهر و آبادان و شهرای دیگه داخل خونه حموم داشتن و در ایران ساخت حموم به شکل امروزی تقریبا از سال50 به بعد آغاز شد البته در خود آمریکا هم از دهه 50-60میلادی یعنی 30-40 شمسی آغاز شده بود.

در سال 57 یک کارگر ساده با حقوق یک روزش میتونسته 2 دست کله پاچه یا 2کیلو پسته مرغوب بخره ولی امروز باید حقوق 2هفتش رو بده چون 400-500هزار تومن میشه.

درامد نفتی ایران دوره شاه از 32 تا 57 حدود25 میلیارد دلار بوده و با تورم دلار میشه 500 میلیارد دلار در 25 سال که فقط در8سال احمدینژاد800میلیارد دلار درامد داشته ایران و در کل این چهل سال با تورم آمریکا بیش از5هزار میلیارد دلار میشه!! که یعنی میتونستن 10برابر شاه امکانات و خدمات بسازن در این چهل سال که اگر این کار رو میکردن ایران حداقل در منطقه کشور نخست بود .

دلار68ریالی تحویل گرفتن و امروز قیمت واقعی دلار یعنی کالایی که ما میخریم 20هزار تومنه یعنی 3هزار برابر شده مقایسه کن با شاه که 90 ریال تحویل گرفت و 68 ریال تحویل داد یعنی حتی ارزش پول ملی به نسبت دلار 1/5برابر شد،بیکاری دوره شاه صفر بود و الان ...!!

در کل شاه هم انسان بود اما منطقی که برسی میکنیم میفهمیم کشوری که رضاشاه تحویل گرفت زیر صفر بود و 52سال بعد قدرت اول منطقه و قدرت دوم اقتصادی آسیا بود یعنی بالاتر از چین و کره.

تلویریون چهل-پنجاه سال پیش تکنولوژی گرونی بوده در همه جهان ولی با این وجود با 2-3ماه حقوق میشده یک خوبش رو خرید که الان با وجود اینکه تکنولوژی پیشرفت کرده و ارزون شده کسی خوبش رو بخواد10ماه حقوقش رو باید بده،خیلی چیزهای دیگه هم به تکنولوژی ربط داره که اونزمان حتی در آمریکا هم یا نبوده یا بسیار گرون بوده مثل اینترنت،کامپیوتر و حتی حوزه پزشکی بسیاری از واکسنها و داروها و جراحیها مثل پیوند اعضا و.. در این20-30سال اخیر بوجود اومده و مشکل از جانب شاه نبوده،پیکان هم که میگین اون زمان ماشین ارزونی نبوده در جهان و چیزی در حد مزدا3و هیوندای سوناتا یا حتی بالاتر بوده اما با 5-6هزار تومن میشده ژیان خرید که اونم در حد 207 الان بوده که اونموقع با 8ماه کمترین دستمزد میشده خرید ولی207 الان با 80 ماه نمیشده،تحصیل رایگان با تغذیه و کتاب و دفتر رایگان و لباس رایگان و کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان هم وجود داشته و حتی 20هزار نفر بورسیه میشدن هرسال و به خارج میرفتن که برای هرکسی وجود داشته بدون پارتی بازی در حالی که الان دانشگاه آزاد پولهای کلانی میگیره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
جناب رضایی امیدوارم لاف ابادانی برای ما نزنی همه که اونزمان کارمند و حقوق بگیر نبودند یه چیزهایی شنیدی و برای ما تعریف میکنی قیمت پیکان 20 هزار تومن بود سال 48 با دلار 7 تومنی با قیمت الان یعنی 3 هزار دلار یعنی برابر با خودروی 400 میلیونی الان جمعیت 30 میلیونی اونزمان الان شده 80 میلیون نفر اونزمان ایران پزشک کم داشت پزشکهای بی کیفیت هندی و پاکستانی در جامعه طبابت میکردند چرا همه چیز رو با دلار مقایسه میکنی؟همه میدونیم ارزش دلار اون زمان خیلی بیشتر از الانش بوده و ارزش خود دلار در امریکا ثابت نمونده اون زمان با ده دلار میشد یک موتور سیکلت در امریکا خرید که الان پول یک بسته شکلات میشه
اون زمان تکنسین خارجی میومد ایران نه کارگر چون ایران توان ساخت چیزی رو نداشت فرماندهان رده بالای ارتش از فرماندهان و امرای ارتش خارجی اموزش داشتند
کله پاچه و پسه ارزون بوده و متعاقب اون درامد فروش اونم کم بوده این یک معادله دوجانبه هست
بهتره بدونی پیکان اون زمان در جهان ماشینی نبود که در مقابل بنز و بی او وه و ماشینهای سلطنتی امریکایی به چشم بیاد
چرا نمیگی کشوری مثل ایران که روی گاز خوابیده لوله کشی گاز نداشته؟اونم تکنولوژی پیچیده میخواسته؟البته شاید برای شماها که در مناطق گرمسیر زندگی میکنید مهم نباشه ولی برای اشخاصی که در مناطق کوهستانی زندگی میکنند درد بزرگی بوده فکر میکنی چند روستا اب و برق و گاز و تلفن داشتند؟میدونی پول هر خط تلفن چند تومن الان میشده ؟الان با 5 هزار تومن سیمکارت موبایل میخری اون زمان با پول الان باید 20 میلیون تومن میدادی و چند سال بعد خط تلفن میگرفتی در حالیکه در ترکیه اون زمان خط تلفن و تکنولوژیهای دیگه به مراتب مدرن تر و ارزانتر بود
چند کیلومتر اران ازاد راه داشت؟چند سد داشت؟از نظر کشاورزی بیش از نیمی از محصولات وارد میشد در حالیکه جمعیت ایران تقریبا یک سوم الان بود
اگه مشکل زمان رو عنوان میکنی چرا پاکستان همسایه در اونزمان به ایران پزشک میفرستاد؟
اگه مشکل زمان بوده چرا مستشاران نظامی و کارشناسان خارجی تماما در ایران فعال بودند و با رفتن انها همه چیز لنگ میشد؟
دومین اقتصاد اسیا؟اونم با فروش منابع نفتی در روز 8 میلیون بشکه بخوای حساب کنی عربستان هم اقتصاد بزرگی میشه
پاسخ ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
بیشتر گازکشی که شما عنوان میکنی کمتر از 20سال اخیر اتفاق افتاده یعنی بعد از 77 اینجوری نبود که امروز انقلاب بشه و سال بعد گازکشی کنن،وقتی صحبت از بیش لز چهل سال پیش میکنی متوجه نیستی تکنولوژی و ابزار و امکاناتش وجود نداشته که بخوان کل ایران رو اون زمان گازکشی کنن،یک دستگاه هوابرش ساده یا دریل صنعتی یا دستگاه برش و... که در بسیاری از صنایع استفاده میشه اون زمان یا اصلا ساخته نشده بودن یا چون تازه اختراع شده یودن قیمت بالایی داشتن،دهه هشتاد میلادی دنیا از نظر صنعتی پیشرفت چشمگیری داشت که بسیاری از ابزار و امکاناتی که ازون به بعد ساخته شد به شکل گسترده و نسبتا ارزان در همه جا مورد استقاده قرار گرفتن.

در دوره محمدرضا شاه کل صنایع سنگین بنا گذاشته شدن از پالایشگاهها تا پتروشیمیها و ذوب آهن و فولاد و مس و آلومینیوم و صنایع بزرگ نساجی و .. بخاطر این کشور رشد اقتصادی بالایی داشت، همه این صنایع الان به دلیل فساد و سو مدیریت داره ورشکست میشه، همین گازکشی که شما ازش دم میزنین با ساخت و توسعه عسلویه بوده که در سال 56و57 کل کارهای تحقیقاتیش انجام شده بوده و طرحهای همه فازهای عسلویه آماده بود و قرار بود تا قبل از سال 70سراسر ایران گازکشی بشه و عسلویه هم تکمیل میشد.

ایران قرارداد20هزار مگاوات نیروگاه اتمی رو در اون دوره بسته بود که تا سال67 همه اونها ساخته میشد

پزشکی هم که میگی آیا یک شبه یا یک ساله مگه کسی پزشک میشه!!! رضاشاه از 1305 تا 1320 مدارس ابتدایی و دبیرستان ساخت و دانشگاه ساخت چیزهایی که تاقبل ازون اصلا وجود نداشت و فقط چند مدرسه نسبتا مدرن در کل ایران بود و چند صد نقر د خارج دانشگاه میرفتن که به هیچ وجه کافی نبود اما از دوره رضاشاه به چندین هزار نفر رسید اما از بد حادثه جنگ جهانی شد و در اون شرایط رضاشاه دو راه پیش رو داشت یکی جنگ با روسیه و انگلیس و آمریکا که نتیجش فقط چندماه جنگ و نابودی کل ایران و چندین میلیون کشته بود و دومی راضی شدن به استعفا بخاطر ملت و کشور، فرانسه که اون زمان قدرتی بود برای خودش 48 ساعته توسط ارتش آلمان شکست خورد و اشغال شد.

تولید نقت به هیچ وجه 8میلیون بشکه نبوده و در اوجش سال56 به 6میلیون رسیده البته سال 32 درحد چند صدهزار بشکه بوده و از سال46به بعد به 1میلیون بشکه رسیده و کم کم بالا رفته،درامد نفتی کل دوره پهلوی پدر و پسر 30میلیارد دلار بوده،با تورم هم که در نظر بگیریم باز از 8سال فروش نفت احمدینژاد کمتر میشه،یعنی شما از کل دوره پهلوی باید نصف 8سال احمدینژاد انتظار پیشرفت و توسعه داشته باشی تازه محدودیت امکاناتی و ابزار دوره پهلوی هم در نظر بگیر،مالزی از دهه هشتاد 80% مردمش روی خونه درختی زندگی میوردن و در کمتراز15سال سال 2000با همت مهاتیر محمد به یک کشور پیشرفته تبدیل شد،امارات،عربستان،قطر،بحرین،عمان و حتی ترکیه در سال57 به مراتب از ایران عقبتر بودن و الان همه ملت ما آرزشونه برن اونجا زندگی یا کار کنن.

مستشار نظامی هم چیزی شنیدی و مثل طوطی میگی آخه f14 که نیروی هوایی آمریکا هم نداشت رو و تکنولوژیش محرمانه بوده رو معلومه که فقط به شرط به ایران فروختن. آیا ما تونستیم همون f14 رو کامل بسازیم!؟ اسراییلشم اجازه نداره الان f35 رو بدون اجازه آمریکا و بدون نمایندگان شرکت آمریکایی دست بهش بزنه.

شهید عباس دوران بخاطر اینکه در دوره آموزش پرواز دوتا افسر آمریکاییا رو کتک زد از دست شاه بخاطر میهن پرستی مدال گرفت،20-30هزار دانشجوی پزشکی و مندسی و..که اون زمان در امریکا و.. درس میخوندن وقتی برمیگشتن خیلیهاشون استاد دانشگاه میشدن و ایران از پزشک و مهندس هم بی نیاز میشد که باوجود اینکه انقلاب شد خیلیهاشون برگشتن و نیاز کشور به پزشک و .. تامین کردن کم کم،هند و پاکستان مستعمره انگلیس بودن با وجود فقر بسیاری از زیرساختهای آموزشی رو از سال 1800 داشتن و حتی شبکه راه آهنشون و خیلی چیزهای دیگشون از 200سال پیش داشتن،اینکه میگی جرا دکتر هندی ایران میومد مثل مالزی الانه که کلی دکتر مهندس ایرانی الان دارن اونجا کار میکنن،آیا ایران از مالزی توسعه یافته تر هست!!؟ خوب معلومه مالزی تازه داره از نسل اولی که بعد از توسعه پرورش داده بهره برداری میکنه و اکثر آدمادیی میانسالشون متخصص نیستن اما کره جنوبی که پیشرفت رو از بیست سال قبل اونا شروع کرده الان به دکتر و مهندس خارجی نیازی نداره اما تا20سال پیش کلی نیرو و مستشار آمریکایی توی کره بودن،ایرانم از این قاعده خارج نیست ،شماها هنوز درک نکردین ایران دوره قاجار هیچی نداشته نه راه نه سیستم آموزشی و علمی و نه زیربنا و ارتش درست و حسابی،نسل اول پزشکان و اساتیدی که از دوره رضاشاه پرورش پیدا کرد از حدود سال40به بعد استاد دانشگاه شدن،سیستم انقدر شایسته سالاری بوده که پرفسور حسابی وزیر و دکتر کردوانی رییس سازمان میشد.

ما جنگزده بودیم و در سیبری ایران زندگی کردیم و سال80 تازه محله ما گازکشی شد یعنی23سال بعد انقلاب.

بسیاری از متنی که قبلا فرستادم متاسفانه سانسور شده و کل اون بخش‌هایی که فاصله افتاده حقایق مستندی بوده که چاپ نمیکنن و دوباره ننوشتم که باز سانسور نکنن،یکی از دلایلی که ثابت میکنه ایران در این سالها از اکثر جهات نسبت به دنیا عقب افتاده همین سانسور دلایل و مستندانی بوده که من نوشتم،ایران در اون زمان قدرت سیاسی نخست منطقه و کل جهان اسلام و قدرت تعیین کننده اوپک و یکی از قدرتهای نظامی جهان بود،خط تولید f16 و بسیاری صنایع مهم دیگه درحال ساخت بود.

پیکان درسته در حد بنز یا بی ام 518 نبوده اما نصف اون قیمت داشت در جهان و ماشین متوسط رو به بالا بود درست در حد مزدا3 الان بوده،تویوتا گالانت1975رو با پیکان جوانان همون سال راحت میشه در یک سطح دونست،پیکان همون ماشینیه نخست وزیر کشور یعنی هویدا از47تا57 با افتخار و بدون محافظ و راننده سوارشد ولی الان وزیرا بنز و بی ام و و لندکروزر سوار میشن.

اگه همه راضی هستن، چرا بچه های مسئولانخارج زندگی میکنن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
در دوران محمد رضا شاه حتی اواسط حکومتش علم بقدری پیشرفته بود که فضاپیما به کره ماه میرفت و این توجیه که علم عقب بود ابدا پذیرفته نیست قطعات ریز و حساس جنگنده ها با دقت میکرون ساخته میشدند البته گاز کشی منازل بصورت جدی از سال 72 اغاز شد و همه میدونیم جنگ 8 ساله و سالها اشوبهای منافقین و خرابیهای پس از جنگ باعث این وقفه شد
همه میدانیم تعداد کارخانه ها و پالایشگاهها اتوبانها پلها و تاسیساتی که بعد از انقلاب ساخته شدند قابل مقایسه با زمان شاه نیست
میزان تولیدات کشاورزی بعد از انقلاب با زمان شاه ابدا قابل مقایسه نیست تولیدات کشاورزی که اصلا تکنولوژی برتری نمیخواهد
چطور حوادث جنگ جهانی و نبود زیر ساختها و مدارس و جنگ داخلی در شبه قاره هند بین مسلمانان و هندوها و ایجاد کشوری جدید بنام پاکستان تاثیری نداشت در میزان پزشکهای ان کشور جدید و حتی پزشک هم به ایران و چند کشور محروم میفرستاد؟
درسته درامد نفتی زمان شاه در مقایسه با زمان احمدی نژاد کم بوده ولی ارزش دلار در جهان انزمان بسیار بالاتر بوده و این مقایسه از اساس غلط هست
بافتها و مدارس فرسوده سوغات زمان شاه برای ایران بود که با حوادث اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی بازسازی اونها سالها با تاخیر صورت گرفت
و اما در مورد اف 14 باید عرض کنم امریکا خودش مدلهای بروزتر این فانتوم رو داشت و صد البته به بهایی بسیار گزاف فروخته شدند که عملا در مقابل میراژهای فرانسه در جنگ تحمیلی کم میاوردند بخاطر تکنولوژی قدیمیتر
پیکان در خود ایران اتوموبیل متوسط رو به پایین بوده در حضور شورلتها بیوکها شورلت نوا اتوموبیلهای المانی رنجرور بیوک اسکارلاک وحتی پژو 504 برتریهای بسیار زیادی داشتند حالا بنز و بی ام وه که هیچ
تصرف فرانسه چند ماه زمان برد البته جنوبش فتح نشده باقی ماند ولی بازهم ارتش فرانسه توانای داشت و البته شجاعت بجنگه ولی ارتش بزدل رضا شاه بدون جنگ با راهپیمای دول شکست خورده فتح شد
شما در دوران محمد رضا شاه عقب ماندگی رو به علم مربوط میدونید ولی زمان قاجار توقع داشتین ایران مدرن باشه؟
اینکه شما سال 80 گازکشی کردید دال بر این نیست که قبل ازون گازکشی نمیشده همونجوری که گفتم ما با انکه در شهریکوچک ساکن بودیم سال 72 گاز کشی شد منزلمون که البته جنگ تحمیلیو سالها رفع خرابیها بیتاثیر نشد در وقفه گاز رسانی
چرا تعداد روستاهای که راه اسفالت داشتند رو اعلام نمیکنی؟ایا اسفالت تکنولوژی پیچیده ای داشت؟کدام روستا زمین ورزشی داشت؟ جاده ها با کوچکترین برفی مسدود میشدند راه داری در کار نبود همون راه گرده حیران بقدری غیر ایمن بود دو تریلی نمیتونستند از کنار هم رد شوند
کدام روستا درمانگاه داشت؟با کوچکترین برفی راههای روستایی مسدود میشدند
کل جاده ای که ایران رو به اروپا متصل میکرد جاده قدیمی و و پر از پیچ و خم میانه بود که الانهم با تعریض و استاندارد سازی و احداث ازاد راه تلفات زیادی میگیره
ایا واقعا باور داری ترکیه زمان شاه از ایران عقب بود؟دهان باز مانده رضا شاه در ترکیه اینو نمیگه و البته میزان ازاد راهها و راه اهن و زیر ساختهای ترکیه در قیاس با ایران
مثل اینکه اطلاع نداری تهاجم عراقبه ایران در اصل بخاطر هدیه دادن اروند رود و مناطق اطراف اون از جانب رضا شاه به عراق صورت گرفت؟ کجای دنیا کشوری از اب و خاک خودش هدیه میده؟
غصب زمینهای مردم هم عادی بود اون زمان در اصلاحات ارضی زمینهای وسیعی ازپدر بزرگم غصب شد و اینجوری زمینهای وسیع کشاورزی تکه تکه شده و کشاورزی از رونق افتاد
ایا تکنولوژی خریداری شده اف 16 بهتره یا تولید بومی جنگنده که الان اتفاق میفته؟
زمان اشغال ایران میدونی چقدر سربازان اشغالگر مزاحم نوامیس مردم میشدند؟میدونستی شاه ایران حق بازخواست گروهبان امریکایی رو نداشت؟
تازه اکثر تکنولوژیهای روز دنیا هم زمان قاجار وارد ایران شده بود مثل برق اتوموبیل تلفن قطار ساعت گرامافون دوربین و....
همون هویدا که میگی وارد تجارتخانه ما شد و نهایت اطلاعش از اقتصاد این جمله بود داد و ستد چه جوره؟
میدونی شرکتهای امریکایی برنده مناقصات ساخت و ساز میشدند و مهندسین ایرانی و معماران توانمند اکثرا بیکار بودند؟
زمین بسیار بزرگی هم پدر بزرگ پدریم در شهر داشت اونم توسط شاه ملی اعلام شد و غصب شد بدون دادن یک ریال
تمامی سندهای املاک بدون نقشه و دقت اکثرا ایراد دار نوشته میشدند بگذریم از قصرهای رنگارنگ نزدیکان شاه که قاشق های طلایی داشت مثل کاخ مروارید و پله هایی کریستال ایا به نظرت با پول مردم ساخته نشده بودند؟
مالزی الان رو با زمان شاه مقایسه میکنی؟رفتن پزشکان به مالزی بخاطر نبود و کمبود پزَک مالزیایی نیست بخاطر نیاز زیاد جامعه اونهاست همونجور که میدونیم مالزی خودش مقصد دانشجوهای جهان هست ولی ایران زمان شاه نظام اموزشی غلط و طاقت فرسایی داشت که معدود پزشکها هم اکثرا برای تحصیل به ترکیه میرفتند همانند عموی من که تنها دندانپزشک شهر بود
میدونی اکثر افسرهای اون زمان با 5 کلاس سواد استخدام میشدند و سواد کافی برای نگارش هم نداشتند؟
ایا نحوه برخورد قضات با مردم عادی رو دیده بودی؟لگد زدن و فحاشی که عادی بود نمیگم الان مشکلات نیست که خیلی هم زیاد هست ولی اون دوران هیچ چی نبود یه چیزهایی شنیدی ولی سنت قد نمیداد ببینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
اگه زمان شاه خوشی بوده چرا نزدیکان و اقوام شاه خارج درس میخوندند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
تو که سرت و مثل کبک زیر برف کردی و از هیچی خبرنداری و از اقا زادها هستی و در حال اختلاس لطفا چیزی نگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
ای ابله احمق نابکار :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
لعنت به تو که به یه آدم خوبی مثل محمدرضا توهین میکنی
روحش شاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
لعنت به هفت جدو آبادت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
لعنت.برادم.نفهمی.مثل‌شما‌
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
دمتگرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
نه عزیزم کثیف اونهایی هستند که به دیگران لعنت می فرستن چون صرفا با اونا همنظر نیستند
گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
150
13
فقط اینامیذونم وطن فروش بوده وخائن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
توکه بلدی نیستی پی پیت و بشوری نظر نده

نترس اگه نظر نداری کسی نمیگه لاله.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
اگه وطن فروش بود اموالشو از کاخ سعدآباد ونیاوران برمیداشت ولی برنداشت،پس چرت نگو
۹۱۲
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
بلاخره مملکت ما قرار نبود همه جاش از اول اباد باشه واگر شاه هم بود تا الان ما از ژاپن زده بودیم جلوتر واقعا نمیدونید چه کلاهی به سرمان گذاشته اند.
اینم شد مملکت؟
بیکارم بیمه ندارم بیمار خاص هستم پول کمک معیشت که اسمش حالمو بهم میزنه بهم ندادن میگن گردش حسابت بالا بوده
IRAN سکولار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
9
130
سلام
بی تعصب

شاه اگر دزد بود و وطن فروش تمام جواهرات موزه جواهرات روخارج میکرد
همه اموالش در کاخ را خارج میکرد

شاه ، دزد کشور نبود.
=========================
خائن به کشور خاوری های موجود هستند که قانون کاری به کار آنها ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
وهمانطور قانونگزارانی که قانونی برای استرداد او ندارند ومجریانی که دشمنان رهبر را آنور دنیا هم ترور می کنند ولی می گویند خاوری وامثال او را نمی توانیم برگردانیم
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
6
122
تازه دیگه تمام این حرفها رو بریزد دور تاریخ قضاوت خودش رو کرد و با پوست و جون و خونمون فهمیدیم چه خبر بوده و الان داره چی میگذره فقط اگر قیامتی باشه که نیست خیلی ها باید تقاص پس بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
محمدرضا چیزهایی که از سال 68 تا حال دیدم خیلی چیزا رو ثابت کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
9
140
واقعیت اینه که مردم درحسرت زمان شاه هستندنمیدانم چرا ؟خلاصه برترین ناوگان هوایی،پاپورت معتبر،اعتبارملی،زیرساختهای درخشان.......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
خدا باباتو ، و کل امواتتو هفت پشت رو بیامرزه با این حرفی که گفتی
حرفته باید طلای 24 عیار نوشته قاب کرد به سر در شهر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
117
14
تمام افرادی که امکانات ، رفاه ، و ... زمان شاه را با نظام جمهوری اسلامی مقایسه می کنند و می گویند زمان شاه بهتر بود ، یا دچار توهم هستند و یا متعصبانه از شاه دفاع می کنند و یا علیه جمهوری اسلامی عناد دارند .
من زمان شاه دانش آموز بودم .
کمتر از ده درصد روستاها از امکانات رفاهی مانند ،آب لوله کشی ، برق ، مدرسه ، بهداشت ، جاده ، تلفن ، امکانات ورزشی و ... برخوردار بود .
روستای ما در حاشیه شیراز قرار داشت ، از تمام این امکانات محروم بود .
حالا ما منکر برخی امکانات رفاهی زمان شاه مانند ورزشگاه و ... در چهارتا شهر بزرگ مثل تهران و شیراز نیستیم .
اما منصفانه نگاه کنیم ، امروز در روستاها و شهرهای استان فارس چند هزار سالن ورزشی وجود دارد ؟
چند هزار مرکز درمانی و بهداشتی در روستاها احداث شده است ؟
چند هزار کیلومتر جاده ، شبکه آب رسانی ، برق رسانی ، گازرسانی ، مخابرات و ... فقط در روستاها احداث شده است ؟
امکانات رفاهی ، سطح زندگی روستاها غیر قابل مقایسه با زمان پهلوی منحوس است .
چند درصد از جوانان روستاها از
اقشار تحصیل کرده ، پزشک ، استاد ، نماینده مجلس و هستند ، همان کسانی که زمان حکومت منحوس پهلوی ، حتی رنگ شهر را درست نمی دیدند .
و در کلام آخر اگر منصفانه نگاه نمی کنید ، اگر با جمهوری اسلامی عناد دارید ، اگر چشم و گوش بسته اظهار نظر می کنید ، یه کم تعقل به خرج دهید و چنانچه می خواهید ، امکانات و رفاه ایجاد شده در دوران انقلاب اسلامی را با زمان حاکمیت سلسله وابسته و منحوس پهلوی مقایسه کنید ، از زبان هیچ یک از وابستگان به انقلاب اسلامی نشنوید ، فقط به سخنان ارتشبد زاهدی گوش دهید .
بله ، جناب زاهدی کیست ؟
از خاندان وابسته به پهلوی !!
خود و پدرش نقش مستقیم در بازگرداند محمد رضا به قدرت و سرکوبی قیام مصدق دارند !!
داماد شاه !!
سفیر ایران در آمریکا !! ‌
وزیر امور خارجه شاهنشاهی !!
...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
راست میگفت بخدا وقتی انقلابی ها میبینن داره ی چیزی از خوبی شاه فحشا میشه دروغ های بیشتری یاد میدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
بخاطر اینکه خودت می گویی یک دانش آموز روستایی بودی که فقط روستای خودت را می دیدی ومی بینی نگاه نکردی که در سال 1305 ایرانی که پهلوی تحویل گرفت چگونه بود؟ هیچکدام از راههای شوسه اصلی وراه آهن وجود نداشت تراخم نیمی از مردم ایران را کور می کرد وفقر حتی در شهرهای بزرگ بیداد می کرد،نگاه نکردی در دوران شاه چنین کشوری به جایی رسید که بزرگترین بانک خاورمیانه را داشت بزرگترین پالایشگاه نفتی جهان در آن زمان را داشت سد دز چهارمین سد بزرگ دنیا در زمان خودش بود،کشت وصنعت های مغان وگرگان وجیرقت هنوز از پایه های کشاورزی کشورند همچنان که دانشگاههای تهران وملی وتبریز وشیراز ومشهد وشریف هنوز دانشگاههای مادر کشور محسوب می شوند ،زمانی که خودروسازی های تهران وتراکتورسازی های اراک وتبریز ساخته شدند ، قرار دادها برای ساخت بیست نیروگاه اتمی در ایران بسته شده بود،کشوری با ارتشی در حد قاجار حالا بزرگترین نیروی هوایی ودریایی وزمینی خاورمیانه را داشت ،بیمارستان هزار تختخوابی تهران هنوز از بزرگترین بیمارستانهای تهران است ،اگر اف 16 ها را هم تحویل می گرفتیم با همان امکانات چهل سال پیش هنوز قدرت برتر هوایی خاورمیانه بودیم ،تمام پروژه ایی که در آن زمان افتتاح شد قد واندازه جهانی داشت واساسا منطقه مانند ترکیه وکویت وعربستان برای ما کوچکتر از آن بود که بخواهیم خود را با آن مقایسه کنیم ،اگرندیدی ونخواندی یا دوست نداری جز نوشته های خودت وپدرت نوشته های دیگری را بخوانی که حرفی نیست برای خودت خوش باش
ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
پرفسور اینایی که نوشتی راه و جاده یا برق و گازکشی وظیفه هر دولتی هستش اینچیزا پیشرفت نیستن وظیفه هستن هر دولتی رو با 50 سال پیشش مقایسه کنی پیشرفت کرده ما هنوز زباله گرد داریم و هنوز با حقوق بخور و نمیر فقط زنده ایم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
6
50
من خودم زمان شاه نبودم ولی تااونجاکه مطالعه کردم ومیدونم این چیزایی که تومان اومده هیچ کدوم درس نبوده حالا که نیس بهترنیست که حرف حق روبزنیم
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
8
123
توییکه مینویسی در زمان شاه کمتر از ده درصد روستاها برقو آب لوله کشی داشتن.....چقد ساده لوح هستی!!!!!!!چون در اون زمان دبی و کشورهای پیشرفته الان مشتی شن و بیابان بودن......چطور اینو نمیفهمی!!!!!!!!هر زمانیرو با زمان خودش مقایسه کن،یا مثل اونیکی که میگه رادیو و تلویزیون کالای لوکس بوده!!!!!!پس نه نبوده!؟؟؟؟؟فهمم خوب چیزیه ها
ببین دبی چی بوده ما چیبودیم!؟؟الان اون چیه ما چییم!
ببین اونموقع ایرانی پاسپورتش چه ارزشی داشته الان چی!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
6
123
میخوان با انتقاد بی جا از شاه قصد دارن بی لیاقتی خودشون و توجیه کنن.
هشت سال با صدام جنگیدید به لطف خرید های نظامی شاه بود همین که خرید های نظامی شاه تموم شد قطع نامه رو امضاء کردین.
الان که انرژی هستی راه انداختین ومیگین حق مسلم ماست، در دوره شاه راه افتاد.
شماها که از اختلاسای شاه میگین یه گوچولو از اختلاسهای بعد انقلاب رو هم بگین.

خود کرده را تدبیر نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
7
108
در دوره شاه ملت کادیلاک بیوک بنز بی ام و ، باقی ماشینای روز وسوار میشدن اخرشم جفتک انداختیم که پراید50میلیونی وانواع ماشینای قراضه چینی رو سوار شیم.
حالا اگه میتوتین برین پراید 50میلیونی بخرین.
اهورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
9
109
اگر شاه بد بود و شماها خوب
پس چرا اینهمه لنگ میزنید
علی اصغر همدانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
122
8
شاه منتخب متفقین و مهره انگلیس و از ۲۸ مرداد مهره امریکا در ایران بود.
بنده ۶۰ سال سن دارم و با پوست و گوشت و استخوان نظام پهلو ی را تجربه کرده ام.
لیاقت شاه دوستان همان است که بود.
یعنی یک زیر دیپلم زناکار(متبع ؛کتاب ظهور و سقوط پهلوی)۲۲ ساله ،عنان اداره ایران بزرگ را بدست بگیرد.
جوانان برنای مملکت را در کوره های آدم سوزی ساواک(بروید موزه عبرت و از نزدیک ببینید)شکنجه کند آخر کار هم ۳۵ میلیارد از ثروت این مردم مظلوم را بتاراج ببرد‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
دست بردار از افکار کثیف و آلودت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
اگه واقعا۶۰سالته از سنت خجالت بکش
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
شاه زیر دیپلم بود بابا مغزتو
شاه خلبان جنگده هوایی بود هواپیما مسافربری خلبانی میکرد
به حدی از نظام پیش رفته بود که سینش دیگه جای مدال نداشت دیگه میخوای دروغ بگی یه چیزی بگو راحت باشه چرت وپرت نگو که شاه زیر دیپلم بوده فهمیدی آقای همدانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
خلبان جنگنده بودن در اون دوره نشانه ی تحصیلات دانشگاهی داشتن نیست جناب شاهنشاهتون به زور باباش رفت دانشکده افسری و دوره های نظامی رو گذروند اون مدالها هم مشخصه که وقتی یک نفر ولیعهد یک کشورها و بعدم شاه بشه چه خبره مثلا پرنس هری اسما در جنگ افغانستان حضور داشت یا عمه اش پرنس آن فرمانده نیروی دریایی سلطنتی بریتانیاست ولی ......
آرمین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
والا من تاحالا آدم شصت ساله ندیدم که بتونه با کامپیوتر و گوشی هوشمند کار کنه به اینترنت وصل بشه جیمیل داشت باشه و کامنت بزاره به حق چیزهای ندیده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
9
111
نسلی عاشقت شد ک تو رو هرگز ندید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
7
93
نمی دونم چرا اینقدر قدرت فهم بعضی از افراد پایین هستش که اینقدر قدرت تشخیص ندارند زمان کنونی کشور رو با زمان کنونی کشور های دیگه مقایسه کنن و زمان قبل کشور رو (زمان سلطنت شاه ) رو با همون زمان کشور های دیگه مقایسه کنن زمانی که در کشور های دیگه چیزی به نام بزرگ راه ، راهن آهن ، اتومبیل و خیلی چیزها دیگه وجود نداشت حتی اسمشم به گوششون نخورده بوده ما تو کشورمون داشتیم و خوبشم داشتیم و خیلی چیزای دیگه که اگه بخواییم اینجا اسم ببریم باید چندین صفحه ردیف کنیم
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
7
103
پنجاه سال پیش اروپاهم زیادپیشرفته نبود.پهلویهاخرابه ای راازحضرات قجرتحویل گرفته بودند.قیاس مع الفارق کردی رفیق!
مهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
7
90
سلام بابا بی خیال چکار شاه بیچاره دارید اگه راست میگید بگید این 40سال چه کاری کردندجز بیکاری تورم فقر فساد دزدی اختلاس فحشا و.................................................................. طرف با مدرک پنجم ابتدایی استخدام اداره دولتی میشد الان چی با مدرک فوق لیسانس جونها همه بیکارند بعد اقایون چند شغله داریم که حال ندارند حرف بزنند
بس کنید توروخدا زمان الان رو داریدبازمان 40سال پیش مقایسه میکنید اخه عقل هم خوب چیزی اگه داشته باشید انگار کشورهای دیگه پیشرفته بودند ما نبودیم اون زمان هیچ کشوری امکانات الان رو نداشته کاری نداره همین کشورهای حوزه خلیج فارس رو اون زمانش رو باایران مقایسه کنید والان هم ببینید بعد قضاوت کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
8
69
دوره ی شاه هیچی نبود ولی همه چیز ارزون بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
8
71
خدا رحمت کند رفته گان را
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
9
97
شاه اگر میخواست می تونست تمام ارتش وهواردانش بفرسته توخیابون همه رو به زور ساکت کنند درزمان اون تو زندانها به زنان تجاوز نمیشد.نفت شمال انگلیس،فولاد وکارخانه ذوب اهن اصفهان(هنوز بعداز 40 سال یک کارخانه ذوب آهن نزدیم)به اقرار صدا وسیمای ایران فقط سال 56 حدود شش میلیون فقیر داشتیم ولی الان 38 میلیون فقیر مطلق.الان چی داریم امنیت غذایی ،امنیت اخلاقی ،امنیت شغلی،احترام در سیاست بین المللی کدوم داریم.دریای خزر 50 درصد مال ما بود شده 11درصد یعنی وسعتی درحدود 4 برابر کشور بحرین ازدست دادیم.اگر شرق مرز افغانستان تشریف ببرید 200هکتار مربع بخشیدیم به افغانستان.هنوز نتونستیم غرامتمون از عراق بگیریم.برسیم سطح سواد خود روحانیون با رفتن دانش آموزان به مدارس مخالف بودند وبزرگترها یادشونه روحانیون دانش اموزانی را که به مدرسه میرفتند فلک می بستندومیگفتند قرآن برای بچه ها بسه.دختران رو از مدرسه رفتن نهی می کردند.سپاه دانش اومد سطح سواد ایران رو به 47 درصد ظرف ده سال رسوند والان بعداز چهل سال سطح سواد ایران از فلسطین کمتره وسطح بهداشت ایران از مغولستان ،ترکیه و...پایین تره.سومین پول باارزش دنیا رو داشتیم ومهندسین کره جنوبی برای دوره می اومدندتهران.قراردادهای بین المللی که نگید نفت شمال انگلیس،شرکت بنز،سهم در تجهیزات وکارخانه های نظامی وماشین سازی امریکا واروپا،همه از کارهای دوره پهلوی بود.رضا شاه 12 سال حکومت کد 160 کار انجام داد اصلاحات ارضی پهلوی نبود هنوز روستاییان باید بردگی خانها می کردند هرچند امام خمینی اون موقع گفته بود روستاییان عرضه کشاورزی ندارند پس چرا رعیت باید زمین داشته باشه.درباره پهلوی منصفانه قضاوت کنید.بعداز انقلاب اصلا سبک معماری داریم اما اونهایی که معماری خوندند میدونند ماحتی سبک معماری مخصوص دوران پهلوی دریم.مه غرامت هایی که ما ازجهان طلب داریم ناشی از زحمات دوران پهلویه.بعداز انقلاب حتی نتونستیم آیت الله طراز اول تحویل بدیم تمام آیت الله های طراز اول مال اون دارنند.بعداز انقلاب جز شعار بیست تا کار زیربنایی هم نکردیم حتی نمی تونیم تمبر،مهر نماز،چادر ،فندک سیگار تولید کنیم.اگروضعیت الان بااون موقع مقایسه میکنید حتما وضعیت کشورهای دیگه مثل امارات،ترکیه،پاکستان و...اون زمان وزمان فعلی درنظر بگیرید.همین پهلوی کاری کر ایران درگیر17 جنگ نشه.کشورتو دوتا جنگ جهانی سرپاحفظ کرد.اولین ارتش منسجم بعداز 1000سال بنیان گذاری کرد.ادازه ثبت احوال،قوه قضاییه،وزارت ورزش،وزارت آموزش وپرورش،وزارت محیط زیست،یارانه رایگان به مردم ....دست آورد اون زمان بود.اون اگر نوکر آمریکا بود آمریکا تحویلش می گرفت.عادلانه قضاوت کنیم امام خمینی موقع تبعید هیچ کشور اسلامی پذیرش نکرد وچرا باز غرب اون راه داد.اما شاه رو هیچ کشورغربی پذیرش نکرد اما جهان اسلام اون راه داد/امام حسین میگه دین ندارید آزادمرد باشید.اون دنیا باید حساب پس بدیم پس قضاوتتون عادلانه باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
خلاصه از آدم بودن یا انسانیت دورمون کردین
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
6
86
روحش شاد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
7
90
وای خدایا ایران امروز یعنی بهشت .از کجاش بگم خونه هایی که زلزله خرابش کرد و تبدیل شد به ویلاهای ضد زلزله وتوش پر از حیوانات بهشتی مثل عقرب ومار شدند یا خونه هایی که سیل ویرون کرد و الان همشون ویلاهای استخردار شدند. یا این اقازاده ها که حصار میزنند تا فقیر ،فقرا سمت اونا نرن.شاید هم خیابون ها و چهار راه ها رو که پر از گل های رنگ و با رنگ هستند اما ریششون به جای خاک در دست بچه های ۵ ،۶ ساله است گاز و نفت و برق و ابمون مفت شده .یا زمین های مفتی که به فقرا دادند و خونه شد .خدا رو شکر الان شاه نیست که بگید شاه میخوره پس چرا اینقدر اختلاس هست؟ یه روز دریای خزر واگذار میشه یه روز خلیج فارس. درحالی که سالی یک بار دست بچه هامون به ماهی نمیرسه ماهی ها رو به چین واگذار میکنن. فاصله طبقاتی هم که دیگه هیچ یکی سه شب شکم گرسنه سر رو بالش میزاره یکی هم توی رستوران با پول مردم هزار جور غذا سفارش میده
وللش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
7
103
محمد رضاشاه پهلوی...
تاریخ تا ابد شرمنده تو شد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
درود بر شما
فریال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
7
83
خدا بیامرزتت ای شاه
توکه نمیدونی این سد زاینده رودی که ساختی و باعث شدی شهر اصفهان،قم ،یزد ویاسوج آب داشته باشه رو رو الکی گفتن شاه عباس ساخته.
پاسخ ها
دنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
زاینده رور ربطی به یاسوج نداره عزیزم اب یاسوج اصلن از زاینده رود نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
آره بابا اصلا سازه های آبی شوش هم محمدرضا شاهتون ساخته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
20
21
با سلام به نظر من شاه خوب بودیابدتمام شد الان درباره الان حرف بزنید کلی متن الکی می‌نویسید کمک کنید ایرانی ابادوباپیشرفت وسربلندداشته باشیم فقیرنداشته باشیم خرابه نداشته باشیم انقدرقدرت بگیریم که هرننهقمری زورنگدمیشوددوره شاه تمام شد هی بحث شاه خوب بودیابدالان رابفکرابادانی پیشرفت باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
داری از چی حرف میزنی آقا جان اینا اجنوی هستن شرف ندارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
چرت نگو چطور اباد کنیم مگه مارو راه میدن تو دولت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
شما حرفت درسته ولی ببین کامنتها رو مردم‌ما اهل کار و تلاش نیستن دوست دارن بشینن و یا افسوس گذشته رو بخورن و الکی تصور کنن بهشت بوده و یا از وضع موجود انتقاد کنند خلاصه میخوان از یکی بت و بهشت بسازن و دلشون خوش کنن حال ندارن خودشون تکون بخورن همه ی مصیبتها رو هم میندازن گردن آسمان و زمین و کچل و کوچول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
تا عامل خرابی را نشناسی وبرطرف نکنی هیچوقت به آبادی نمی رسی پس هیچ چیز تمام نشد همه را پاسخگو خواهیم کرد
مژگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
6
79
روحت شاد
علیرضا مزروعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
10
92
شاه مثل پدرش غیرت داشت اگه ميخواست میتونست انقلاب رو به زور مسلسل و شلیک گلوله سرکوب کنه ولی نکرد. چرا نکرد؟چون نمیخواست سلطنت را به بهای ریخته شدن خون مردم حفظ کنه با ناراحتی رفت ولی به کشور و مردمش خیانت نکرد بد نیست بدانید اولین فضانوردی هم پا به کره ی ماه گذاشت یعنی نیل آرمسترانگ آمریکایی سال 48 مهمان شاه در ایران بود
پاسخ ها
a
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
چرت نگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
خدا بیامرز هیچ خونی ازین ملت نریخت ساواک و کشتارهای سال ۵۶ و ۵۷ و ۴۲ و ۳۲ و....همش توهمه
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
ناشناس شست شو خورده
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
علیرضا راست میگه
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
A ساکت شو
مزروعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
10
91
در یک کلام مرد با شرافت و بزرگواری بود اينو به این خاطر میگم چون نذاشت سلطنت پهلوی به قیمت ریخته شدن خون مردم پابرجا بمونه، اينو میگم چون موقع فرار هیچ چیزی از این مملکت رو برنداشت ببره با خودش و در آخر این که حقش نبود بعد از 37سال زحمت از میهن خودش پرتش کنن بیرون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
دیگه چی باید به امثال شماها گفت ...
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
بابا ساکت شو ناشناس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
9
87
ایران و ملت ایران از بهشت زمان شاه رانده شدن بعد از اون ملت روز خوش ندیده چون قدرش رو ندونستن. 40 ساله چه گلی کاشتین؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
10
81
روحش شاد. او ایرانی بود. تمام پزشکانی که بعد از انقلاب مشغول به کار شدند مقدمات تحصیلشان در زمان شاه فراهم شد. اگر پدرش ایران را از دست قاجارها نجات نداده بود چی میشد. خورشید را با جوهر نمی توان سیاه کرد. آموزش و پرورش پیشرفته و رایگان. دانشگاه های طراز اول نیروی هوایی فوق مدرن کمترین دستاورد های اوست
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
10
79
دم شاه گرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
75
9
زمان شاه خبری نبود
اونایی که رژیم شاه نبودن و ندیدن برن تو گوگل جستجو کنم ( حلبی آباد و زاغه نشینان تهران ) در سال ۵۶ و ۵۷ و خاطرات عکاس فرانسوی در سال ۵۷ رو ببینم بعد اظهار نظر کنن‌ لااقل از خودشون سوال کنن که چطور شاه یک مملکت مثلاً قوی با گوشه چشم سفیر انگلیس و آمریکا کنار میره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
داداش خودتو خسته نکن یه عده کور و کرند
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
کور تویی
امثال شما باشد نابود شه
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
ببخشید ناشناس
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
لطفاً از چیزی که نمی‌دونی حرف نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
خاطرات عکاس خارجی از ایران هزاروسیصد هم هست طوری نمی شه به اون هم نگاهی بندازین ببینین ایرانی که شاه تحویل گرفت چه شکلی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
8
73
خدا پدرش را بیامرزد خدا در بهشت سکنا بده از کدام بدی میگویید فقر هزار برار شده فساد از کشور خارجه میدیدیم الان توی همه خونه ها هست از بی بند وباری که نگو از اقتصاد از فرهنگ از امنیت از چی بنالیم از خدا بترسید دست از سرش برمیداریم
رضا
|
Canada
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
6
52
فعلاً که ما از صدقه سر مسئولین فقط زنده ایم ونفس میکشیم ،خدا راشکر،منتظر عزرائیل نشسته ایم تا کی تشریف بیاورد وما را از این زندگی نکبت بار واجباری راحت کند
شما هم مشغول زندگی وعیش ونوش خود باشید
خدایی آن بالا نشسته وآخرت و روز حسابی هم هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
6
57
مخالفان انقلابی محمدرضاشاه، با هر فکر و مرامی در همه سال‌های پس از انقلاب اسلامی این‌طور القا کرده‌اند که هدف‌شان از برانداختن حکومت شاه، استقرار آزادی و دموکراسی و اعتلای حقوق بشر بود؛ ادعایی که دلایل قانع‌کننده‌ای ندارد و انقلابیون هم نتوانستند برایش دلیلی ارائه دهند.

اینکه بر زبان‌شان کلمات آزادی و دموکراسی جاری بود اصلا به این معنا نبود که مرادشان از آزادی و دموکراسی همان بود که جهان آزاد از آن مراد دارد. بسیاری از چپ‌های انقلابی آن زمان، مدینه فاضله‌شان شوروی کمونیستی و اروپای شرقی بود. در کدام‌یک از این کشورها در آن زمان آزادی و دموکراسی وجود داشت؟

آلمان شرقی که به آن "جمهوری دموکراتیک آلمان" می‌گفتند محل استقرار بسیاری از مخالفان شاه بود. کافی است به عملکرد این گروه‌ها و ارتباط‌‌شان با «اشتازی» (سازمان اطلاعاتی آلمان شرقی) دقت کنید و همین‌طور به جنایات اشتازی، تا دریابید که آن جمهوری و پسوند دموکراتیک همان بود که این مخالفان از دموکراسی و جمهوری و آزادی مراد می‌کردند.

چگونه می‌توان ادعای آزادی‌خواهی گروه‌هایی را باور کرد که آمال و آرزوهاشان رساندن ایران به کشورهایی با جنایت‌کارترین حکومت‌های صد سال اخیر باشد؟

حکومت شاه مدینه‌ی فاضله نبود و نواقص و کاستی‌هایی داشت اما مخالفان او اتفاقا با بخش‌هایی از زمامداری او مخالف بودند و قصد برانداختنش را داشتند که نقاط قوت شاه بود.
کافی است به فهرست کتاب‌های پرفروش در دو سال‌ ابتدايی استقرار جمهوری اسلامی که فضای سياسی کمی بازتر بود نگاهی کنیم تا دریابیم که جامعه و رهبران فکری آن و انقلابیون به دنبال چه بودند.

در فروردين ۱۳۵۸ روزنامه «آيندگان» فهرستی از کتاب‌های پرفروش هفته منتشر کرد که کتاب‌های علی شریعتی در حوزه اسلام انقلابی، ابوالحسن بنی‌صدر در حوزه اقتصاد اسلامی، کتاب‌های لنین و جلال‌ آل‌احمد و مائو و مانند این در صدر پرفروش‌ها بودند. کافی است در آثار این‌ها جست‌وجو کنیم تا معنایی که انقلابیون ۵۷ از آزادی و برابری در نظر داشتند آشکار بشود.

محمدرضاشاه صد ساله شد و از عمر انقلاب اسلامی چهاردهه گذشت. امروز بهتر می‌شود درک کرد که محمدرضاشاه برای ایران چه می‌خواست و انقلابیون چه.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
7
74
روحت شاد رضاه شاه
حرف حساب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
5
72
مطمئن هستید آدم بده رفته آدم خوبهااومدن؟ ؟؟؟بیشترین فرارمغزها بیشترین نرخ بیکاری بیشترین نرخ تورم بیشترین اختلاس مالی تاریخ و...........مارا ببو انگاشتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
خیر بزرگوار فقط بخش اول جمله انجام شده فقط آدم بده رفته
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
ول کن حرف حساب حرف این بزدل رو گوش نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
فرشته خوبیها رفت از وطن دیو پلیدی ها بجاش پا گذاشت
محمود نظری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
7
72
درود بر شاهنشاه ایران محمدرضا پهلوی روح شون شاد
aadel
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
7
71
اونی که داره این همه متن درباره بدبودن شاه میذاره 100درصدمهره نظام است واز برکت سفره انقلاب داره میلیارد میلیارد پول این مردم بدبخت را می دزده ومیخوره.خدالعنتتون کنه.
فرزانه
|
Italy
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
9
58
خیلی بده ک پشت سر ی مرده اینجوری حرف میزنی؟ البته تقصیر شما نیس وقتی صدا و سیما میگه دیگه شما چیزی نیستی در مقابل صدا و سیما. وقتی ی آدم از این دنیا میره شیطان رهاش میکنه اما شما آدما.....! تازه تمام حرفاتون ب دروغه. خواب دیدنش رو مسخره میکنین مگه شما کی هستین ک در مورد خواب شاه قضاوت میکنین. منم 12امام رو دیدم تو خواب. منم حضرت ابوالفضل رو دیدم. خودتو اصلاح کنین
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
7
66
کمتر چرت و پرت بنویسین، الان نه محیط زیست سالمی داریم، نه صنعت بروزی، نه وضع مشیتی درستی و حسابی و بی دغدغه ای.
حتی از قدرت نظامی که حرفش رو میزنید هیچی نداریم.
هنوز بهترین جنگنده مال همون ۴۰ سال پیش هستش.
شرافت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
7
60
اقا این حرف ها دیگه خریداری نداره. به خدا در مقابل دزدان ملیاردی عکس این اقا را باید قاب طلا گرفت. مردم دوست بود. خدا وکیل وضع روحی و مالی مردم و عدالت چقدر بهتر بود. چقدر به دین و روحانیون خدمت کرد. استبداد برقرار بود ولی آیا به شدت الان ؟ الان اسم ریس برخی از ادلرات را بدون القاب دکتر .و ... صدا کنید ناراحت می شوند. او که شاه مملکت بود. بله نقاط ضعف و قوت هر حکومتی را باید گفت. شما را به خدا این گونه نظر ندهید و نقاط مثبت را هم بگووییم. . به خصوص در مورد پدر ایشان مرحوم رضا شاه که در تاریخ ایران مظلوم واقع شده .
سورنا
|
Hong Kong
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
4
48
مرد واقعی بود این دیکتاتور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
6
61
روحش شاد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
6
61
روحش شادخدابیامرزتش شاه مردبود
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
6
55
گذشت زمان درتاریخ همه چیز رو مشخص میکنه کو تا حالا مردم بفهمند شاه کی بود چکار کرد برای ایران ازهمه مهم تر نکته اینجاست از همه مهم تر می خاست چه کار کنه ایران میشد ابرقدرت یا فوقش یکی از پنج کشورهای غنی دنیا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
6
69
شاه یه جنتلمن بود.
یه مردبامعرفت.
یه ازادیخواه.
یه وطن دوست.
یه مردباشرف.
یه مردبادشمنان فراوان نادان.
یه مردکه اخرین مردی بودکه برای ایران گریه کرد.
یه مردبزرگ که دشمنان کوچیکیش به ناموسش گفتن فاحشه.
یه مردکه کارای بزرگش سبب شدتاکوتاه فکراتحمل بودنش ونداشته باشن.
یه مردمودب که به دشمنانش کوچیکترین بی حرمتی رونکرد.
یه مردکه توقلب یه ملت جاداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
سن هر نمه دین دوز دی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
7
57
درودبررضاشاه کبیر.
درودبرفرزندانش.
درودبرشرفش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
8
56
دردو بر رضا شاه کبیر.
درودبر محمد رضا شاه کبیر.
مردی که امام زمان دورانش بود اب درکوزه و ما گرد جهان بودیم.
این مرد چه مظلومانه رفت . رفت بدون اینکه از کسی و جیزی گله کنه .
هدفش سر بلندی ایران بود.
چه بیگانگانی که به خاطرعظمت اون وایران درمقابلش زانو زدند.
بیگانگان در برابرش زانو زدند اما ملتش تبر بر عظمت و اهدافش زدند.
ایرانی که به جا گذاشت کو ایران تحویل و داد وبعد41 سال ویرانه تحویل دادن.
ایا به نظرتون ما ملت در حقش جفا نکردیم جفا کردیم جفارو نمیشه جبران کرد حداقل از کارامون نادم باشیم.
زنده که بود بهش بی احترامی کردیم حداقل الان که نیست حرمتش وحفظ کنیم.
به شاه نمیگم خدا بیامرزتت چون غیر خوبی کاری نکرد که محتاج خدا بیامرز گفتن من وشما باشم.
این مرد همتا نداره نمونش و تاریخ هرگز نخواهد دید.
زنده که بود تنش و لرزوندیم حداقل حالا که نیست اجازه بدیم تنش تو گور نلرزه.
درود بر این مرد اریایی سر افراز .
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
6
51
فقط دیدگاهتو نوشتی،وگرنه من چیزی جز انسانیت شاه فقید از نوشته شما عایدم نشد،روحش شاد که نیتش خدمت به وطن بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
7
51
جاوید شاه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
5
37
پس چرا همه باهم متحد نمیشین تا راحت بشیم
اریا
|
Canada
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
8
48
فرو چون چکد خونم از قلب پاک خدا شاه میهن نویسد به خاک. جاوید یاد آریامهر بزرگ، ننگ بر دروغ‌هایی‌ که بر ضد وی گفته شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
7
47
جاویدشاه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
جاویدشاه پاینده ایران
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
48
8
سلام در زمان شاه سینما ها محل فساد بود و فقر زیاد بود در آن زمان نه خویشی بود نه رفاهی شاه فساد گسترده ای می کرده و حذفش جیب خودش بوده
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
ازگل هیچی نمی دونی نگو
هاشمی پور
|
Poland
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
48
8
وای چقدر دذوغگو‌ و طرفدار شاه و سلطنت طلب توکشور زیاد شده اگر مردم زمان شاه دررفاه بودند اینجوری که این اقایایون برایش سوت کف میزنند وبه پاچه خواریش وتملق وچاپلوسی برایش مشغولند که انقدر جوانان را ومردم را کشت ودهان شاعران و ازادیخواهان را دوخت وهمه جارا گل وبلبل کرده بود ماکه ۶۰ سال داریم و سختی ها ومشکلات ان دوران را دیده ایم اینهاغیراز یک مشت اراژیف ساخته شده توسط بهایبان وسلطنت طلبان برای بزک کردن و بزرگ نشان دادن زمان شاه بیش نیسته اگر مردم سراسر ایران بجز دو استان تهران و ۰۰۰که انهم بعضی ها همان حلبی اباد تهرون و شهرنوها ش ومشروب فروشی ها را ندیدند که چرا با انهمه تعریفی که اقایایون ازان دوران میکنند مردم انقلاب کردند قدر نشناس ها اینها همه اش دروغها ودسیه ها اربابان انها واستکبار و امپریالیزم و استعمار و استثمار هسته برای دشمنی کردن عده ای با امام ره و نظام اسلامی گرچه اکنون هم کم وکاستی هایی وجود دارد ولی انقلاب دستاوردهای زیادی هم داشته که بعضی کوردلان وبیمار قلبان انها را نمیبنند
پاسخ ها
آرمین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
کم دروغ بگو.بسه دیگه.هر کس جای شما بود دیگه حرف نمی‌زد از این همه کثافت و خرابی که به ایران زدید.همین طور داری چرندیات و دروغهای یک مشت ایرانستیز را تکرار میکنید.ما هم توی اون دوران بودیم چرا دروغ میگی.پهلوی ها مملکت را از هیچ به یک کشور پیشرفته تبدیل کردند اعتبار و آبرو داشتیم توی دنیا،پولمون ارزش داشت،درگیر جنگ نبودیم،امنیت داشتیم.تااینکه ...هر چی ساخته شده بود خراب شد.جنگ آمد،بدبختی آمد،اعدام و کشتار آمد،پاسپورت و پولمون بی ارزشترین در جهان شد،مملکت را کردید فاحشه خانه.دریای خزر را به روسیه فروختند و جنوب ایران را به چین و هند.چقد شما بی آبرو و وقیح هستید.خجالت بکش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
ولشون کن اینا به بهانه اینکه الان اوضاع مردم و کشور خوب نیست دارن میگن ماست سیاهه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
هاشمی پور سر پیری ادم شو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
سنگ بدگوهر اگر کاسه ی زرین بشکست قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود
شکور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
5
50
روحش شاد و نامش جاودان در نظر بگرید که دوره پهلوی مصادف شد با جنگ جهانی اول ودوم از خوشی زیاد دلشان آزرد سد شکسته شد و همه چیز آب برد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
6
49
اگه بهشت و جهنمی وجود داشته باشه جات کنج بهشته محمد رضا شاه ...هرچی به مردمت خدمت کردی همون مردم نمک نشناس علیه خودت شورش کردند .باید مثه الان به مردم گشنگی میدادی که تمام دقدقه ما نون در اوردن باشه تا از گشنگی نمیریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
44
6
دیکتاتور بود این واقعیت هست فساد هم در سیستم بود اینکه الان ملت عصبانیت و و از حرصشون قربون صدقه اش می رن بخاطر اینه که اونی که انتظارش داشتن نشده وگرنه واقعیت عوض نمیشه شما ببین هرکی ازش تعریف کرده فوری بحث الان رو پیش کشیده
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
2
22
من هر پیامی تا بحال نوشتم رو شما درج نمیکنید .چی بگم چرا اظهار نظر کنم .
متین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
5
27
چرا وجودش رو ندارید یه آدرس ایمیلی شماره ای چیزی از نویسنده متن بذارید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
1
28
مرد باید نظربدن کی خوبه کی وطن فروشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
6
46
دوردبرروح بزرکش بارفتن اوهمه چی ازایران رفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
7
45
به نظر من آدم وطن فروشی نبود چونکه ایرانی واقعی بود
ایران ویران شده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
2
32
خواب دیدن یکی میشه خود بزرگ بینی و در مقابل حرف زدن نوزاد به محض خروج از شکم مادر میشه نشانه بزرگی و ابهت .
تا زمانی که این دیدگاهها هستند پس ایرانی عزیز منتظر باش تا با ساده نگری تو و من ایران روز به روز ویرانتر شود
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
45
7
در زمان شاه جوانان همه شرابخوار بودند و دولت به آن ها یاد میداد که چطور مواد بکشند و شراب بخورند و با این کار ان ها را بکشند و مال و اموالشان را به چنگ بیاورند در آن دوران جوانان به خاطر این کار ها میکردند و روز به روز همین روند ادامه داشت شاه به بهانه ی حفظ منابع ایران روز به روز میلیاردها تومان و دلار از این مردم می دزدید و مردم به خاطر نداشتن پول با بیماری های ساده میکردند و روز به روز هر بچه ای که به دنیا میومد به خاطر بیماری های ساده میمرد و کسانی هم که در ساواک شکنجه میشدند از شدت شکنجه جان میدادن اگر شاه یک سال دیگر بر این کشور حکومت میکرد همه مردم ایران چهار حالت داشتند ۱ مرده بودند ۲ کشته شده بودند ۳ از این کشور فرار کرده بودند ۴ در حال مرگ بودند
خوش به حال جوانان الان این حکومت نه فساد میکنه نه فلسفه در الان هم راه است هم پول هست هم در حال پیشرفت رمان شاه هیچ کدوم نبود و همه از دم فقیر بودند اما الان همه وضعیتشان خوبه جوانان که الان دارن کیف میکنن برید درباره اون زمان مطالعه کنید ببینید جوانان اون زمان همشون آرزوی مرگ داشتن و خیلی زودم به آرزوشون میرسید و همین طور از اینکه تو این حکومت به دنبا اومدید شکر کنید و هی نگیر میخواید برید اون زمان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
یه سری به شوش و راه آهن و مولوی بزن تا با مواد و موادی و مواد فروشان بهتر آشنا بشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
شما این همه دانش و نبوغ و سواد رو چی جوری حمل می کنی ؟؟ مواظب باش لاستکیت نترکه یه وقت خدای ناکرده چپ کنی و کار دست مملکت بدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
راست می گی مردم اون زمان تو غارها زندگی می کردند استفاده از قاشق چنگال رو هم خمینی به مردم یاد داد
جعفر
|
Afghanistan
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
25
5
سلام به همه دشمن ودوست همه چیز از شاه و فرزندش هست پیش منه یاعلی
نوشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
7
47
شاه خدایت بیامرزتت...
ناشناس
|
Australia
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
6
46
روحت شاد یادت گرامی حیف تو واقعا خدا تو دنیا پشت پناهت باشه تو این دنیا ک نامردی درحقت کردن بعدشم اگه شاه خدا تومن برده بود اون قدر زجر نمیکشید این کشور اون کشور نمیشد از ناراحتی دق کرد مرد ما داریم تاوان اشکاشو میدیم
امیر محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
6
48
چیکاره شاهه بدبخت دارید؟؟؟؟؟شاه یکی از قدرتمندترین های ارتشو ساخت می تونست راحت ارتششو بفرست و مردمو ساکت کنه ولی با سکوت از ایران رفت....بعد یه عده ی بی عقلو میان میگن شاه از ایران فرار کرد...
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
5
50
هر وقت تونستید یک مجموعه ورزشی زیبا مثل آریامهر بسازید
هر وقت تونستید پاسپورت ایران رو بین 10 پاسپورت اول دنیا کنید
هر وقت تونستید یک میزبانی جهانی و بزرگ ورزشی تو تهران بگیرید
هر وقت تونستید صفر های پول ملی رو کم کنید
اصل مقایسه رو اونایی می کنند که جبهه رفتند و انقلاب کردند حدود 90 درصد می گن اون دوره با تمام محدودیت ها و محرومیت هاش بهتر بوده
ایرانی عزت داشته شرف داشته وطن داشته
چطوریه که هر جا می رم می گن خدابیامرز شاه تو بقالی تو اداره تو تاکسی و ...
شاه هر که بود تمام زندگیشو به مردمش نشون می داد همه مردم ایران می دونستن برادرش کیه خواهرش کیه چند تا بچه داره زنای سابقش کیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
جالبه بیش از صدتا بیمارستان در ایران به اسم امام خمینی هست که یه دونشم او نساخته
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
7
38
هردو خیلی به ایران کمک کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
7
45
روحش شاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
6
44
جاوید شاه شاه ادمی خوبی بود چون به مردم خدمت کرد چون ایرانی بود شاه انقدر بی خیال نبود که هر کی دلش خواست هر کاری بکنه زرررر میزنن که میگن شاه
امریکای هارو توی ایران راه داد اینا دزدن ولی شاه خوب بود یه ایرانی حق مردم نمیخوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
51
6
مرگ بر شاه
پاسخ ها
جعفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
مرگ بر خودت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
خوشبختانه خیلی زود در نظرگاه تاریخ تبرئه شد و حقانیتش ثابت شد و کارنامه قبولی گرفت .قضاوت رو به زمان و ملت بسپاریم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
40
5
خدا گناهاش و ببخشه،بالاخره هر غلطی هم که کرده الان دستش از دنیا کوتاهه،و حسابی داره تقاص پس میده،دیگه نیازی به لیچار نداره،شماها هم الکی وقت تلف نکنین،به جای اینکه پشت ملت وایسین پشت حیوون های غرب زد۶ ی ادم نما وای نستین،همینا فقط منتظر اشوب و جنگ داخلی هستن تا زهرشونو بریزن و اولین نفر سراغ شما ادمای ساده و سست ایمان میان،یکم به هوش بیاید،یکم فکر و تفکر کسی رو نمیکشه
پاسخ ها
کامکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
امثالت باعث بدبختی ما شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
حیوان خودتی مزودر دوزاری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
ساندیس بهت ساخته معلومه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
ببخشید مردم نمی دو.نستن شما بهشت وجهنم رو تقسیم می کنید وبه خدا هم مشاوره می دین وگرنه از این نظرا نمی ذاشتن
نوربخش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
7
36
روحت شاد شاه من
Omid
|
United States of America
|
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
7
31
روحت در آرامش پدر من پدر ما پدر ایران زمین
در آرامش بخواب پدر هنوز نفس میکشیم
عاشق انسانیت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
5
29
در سوای همه این توضیح های این مقاله فقط اونجایی که نوشت شاه حساب کسبه گرونفروش رو رسید و تخماشونو کشید رو حسابی حال کردم، کاری که جمهوری اسهالی نتونست تو 42 سال انجام بده... راستی امروز 7 مرداد 1400 یه ساندویچ فلافل خوردم نبش 4 راه طالقانی 35 هزار تومان.... کجایی شاهنشاه که ببینی مرغ و پلوی 1 قرونی میدادی به سلف دانشگاه ها ... راستی شاهنشاه مرغ امروز صفی شده، راستی شاهنشاه یسال پیش یه طبعه مست انگلیسی تو ایران به یه زن دست درازی کرد، همه مسئولین و سردار و سید رفتن با استقبال بدرغش کردن تا فرودگاه... آره شاهنشاه الان کاپیتولاسیون اجرا میشه.... بخواب شاهنشاه، ما بیداریم... البته روزی 14 ساعت شبکاری، با لیسانس، تو کارخونه، کارگر ساده... بخواب شاهنشاه که چیزی رو اردست ندادی، ایران الان از زمان حمله مغول هم بدتره، آروم بخواب
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
6
20
الان همه چی ارومه ما چقدر خوشبختیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
5
26
یه جوری میگید ساواک که انگار الان اطلاعات نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
5
22
آقای حقدوست که از وابستگان اهل قلم نظام جمهوری اسلامی ایران هستند وبا اسم مستعار وارد شده اند
ایشان که ماهانه پول هنگفتی از طرف جمهوری اسلامی به حساب مبارکشان واریز می شود وجانبداری از این نظام تحت هر شرایطی میکند.
Korosh amperator
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
22
4
محمدرضا پهلوی یک انسان کاملا معمولی
و مثل همه انسانهای معمولی میتونست نسبت به افکار خواست‌ها منافع خوب یا بد باشه و طبیعتاً مثل همه آدمهای معمولی اجازه نمیداد منافع و..در خطر قرار بگیره.
یعنی نمیشه از یک آدم معمولی توقع انتظارات خاص داشت پس اقداماتش نسبت به آنچه بود کفه بهتر بودنش سنگینتر از بدتر بودنش بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
تو غضنفری اونم نوع خل و چل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
6
33
روحت شاد بزرگ مرد بعد خودت ببین چی میکشیم
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
4
25
یعنی الان مخالفان آزادانه می‌توانند اعتراض کنند و اطلاعات و سازمان های امنیتی دمارش رو درنمی آورند .هنوز داریم از مزایای قرارداد و پیمان های زمان قبل استفاده و سود میبریم
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
14
4
شما که از توهمات خودتون می‌گید چرا ما نگیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
5
34
این بحثها نشون میده که شاه هنوز از ایران نرفت و محبوبترین شخصیت سیاسی ایران ! جاویدشاه پاینده ایران
اهورا مزدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
31
6
لعنت به شاه
محمد
|
United States of America
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
31
8
خخخخخخ
این حرفها چیه
من و تمام خانواده ام در این نظام میلیارد میلیارد پول و ثروت به جیب می‌زنیم و در این نظام جمهوری داریم عشقوحال میکنیم سالانه چندکشورخارجی میرویم و واقعاً از زندگی در این نظام راضی هستیم
کسانی که ناراحت و ناراضی هستن برن بمیرن چون مشکل از خودشونه چون فکر فقیری دارن
درود بر جمهوری اسلامی
و مرگ بر شاه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
اسمت خیلی بهت میاد سعی کن حفظش کنی از اسمت که پیداست ایرانی نیستی چون مغز و روحی لجن داری . دریغ از یک ذره وطن پرستی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
از اسمت معلومه ساندیس خور هستی . زیاد از خودت تعریف نکن شماها ملیجک این سیستم هستید و در حد ساندیس بهتون حال میدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
نمرود هم از خودش خیلی راضی بود خوب شد ابواب محترم سند 30 20 رو تصویب نکردن وگرنه تقصیر تربیت امثال تو رو هم می ذاشتن بر گردن سازمان ملل
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
35
1
سلام
در زمان شاه قمار خونه ها باز بودن و شراب آزادانه مصرف می‌شده همین یه دلیل هم اینو ثابت می‌کنه که شاه دین اسلام رو نپذیرفته بوده چون اگه مسلمون بود از شراب خواری و هزار تا غلط کاری دیگه حمایت نمی کرد پس میشه گفت شاه کافری بوده که بر ملت مسلمان چیره شده و دفع اون بر مردم مسلمان واجبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
31
4
پیگیری جنایات شاه باکیست ! طرح دعوابرعلیه اودردادگاه های باکیست؟کشف گورجمعی درگودخشت مال های مشهدوقربانیان چه کسانی هستند؟وجرمشان ازنطرشاه جه بودچرانبایدخبرجهانی شود؟وطیفه نطبوعات ایران چیست؟مدفن شهدامسجدگوهرشادکجاست؟ وقبرشان کجاست چرانبایدجست وجوشودومردم به پیداکردن محل دفن اجسادفراخواند؟این ثروت ملت ایران معادل دوسال بودجه کشورنقدی و۴۶۰چمدان جواهرات حاصل دسترنجپنجاه وچندسال شاهنشاهی بدگودجرانبایدبه کشوربرگردد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
برگرده که الباقی را … بخوره؟ ای خاک تو اون مخ پوکت کنند....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
جوابتو دادیم ولی شرمنده که قابل انتشارنبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
34
4
حیف شاه شد!حیف واقعاحیف!منوملت ایران افسوس میخوریم ۱۰۰افسوس که شاه رفت!واقعااگرمحاکمه میشدومیرفت تمام جنایات که ه حداقل بخشی ازجنایات اوکشف میشدهزارن گمشده درکشورکجارفتندکه زنان بیوه شدندوبجه هایشان یتیم مگروطن پرستی وگخالفت باشاه پرستی حکمش اعدام وکشتاراست ؟!چرانبایدیکایک فراریان پای میزمحاکما بایند واعتراف کند برای ثبت درتاریخ نهمحاکمه شخص اوازیک دزخیم حمایت کرده ودستورات اورااجراکرده است !!افسوس! وافسوس!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
31
5
بحرین خوب شدبه اعراب بخشیدشمال ایران هم سروبدردنخوربایدرصاشاه میبخشید پول هم وملک هم اخلاق مردم رافاسدمیکندبدردشاهان میخورددرباریان بایدپول وثروت رابرندتامردم فاسدنشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
گمشو، مزدور روسی چینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
شاه در مورد چهارجزیره که از زمان قاجار از حاکمیت ایران خارج شده بود با غرب درگیر بود که سه جزیره یعنی ابوموسی،تنب بزرگ وتنب کوچک را پس رفت شما اگه مردید لااقل بحرینو پس بگیرین چهل ساله فقط زرشو می زنین که به موقش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
33
4
کدوم شاه .... شاه دزد خائن که نوکر حلقه به گوش امریکا و انگلیس بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
نه بابا راست میگی ؟ پس عمامه به سرهای انگلیسی چی؟؟؟
جعفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
6
36
اخ فدای اون تیپ و جنتلمنیت.جات ❤
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
5
36
جاویدشاه
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
پدر سوخته خفه شو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
تو ساکت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
6
29
جاوید باد
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
لعنت باد
صالح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
0
1
بفففبی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
1
20
باسلام
خدمت همه نظرنویسان چه خوب چه بد،
چه طرفدار سلطنت چه طرفدار ولایت،
چه از شمال چه ازجنوب.
هر حرفی زده میشه اولا باید ادب وگفتار ونوشتار در هردوطرف مباحثه گرها برای سخن گفتن متعادل فی مابین رعایت بشه.
دوما بایستی هر سخنی،نظری،با توجه به مستندات و واقعیتهای ثبت شده باشه.
بعداز زمان مرگ ولیعهدی عباس میرزا در تبریز که بجاش بردار ناتتی وکوچکتر ناصر ولیعهد میشه.
روزگار ایران زمین غریبی رو همراه با ضعف ورو به افول تجربه وزندگی میکنه که خوشبختانه همشون ثبت وضبط ومکتوب هستن.
باتوهین چیزی حل نشده ونمیشه.
واقعیات رو بایستی گفت هرزمان که باشه.
باآروزوی بهروزی وبه ورزی برای ایران زمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
7
27
درود به روان پاکش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
6
26
کجایی که ناشکری کردیم و بیچاره شدیم، نور به قبرت بباره.........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
1
14
خدایا این ملتو شفا بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
4
25
پادشه خویبها.....روانش شاد
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
28
4
لعنت برشاه
رازی بودن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
2
18
والاه پدران واجدادما اون زمان بودن خیلی رازی بودن ولی الان افسوس خوردن چاره ای رو درمان نمیکنه
پسر‌کورش‌ایرانباستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
2
20
حرف‌من‌وشما‌مهم‌نیست‌حقیقت‌محم‌است‌ اگر‌شا‌ه‌‌نرفته‌بود‌‌ایران‌یکی‌از‌ابرقدرت‌های‌جهان‌بود‌وما‌بودیم‌کا‌آمریکا‌رو‌تحریم‌میکردیم‌‌هر‌حرفیو‌که‌میشنوید‌باور‌نکنید‌‌شاه‌باید‌‌ازش‌بترسی‌وگرنَ‌که‌سنگ‌روسنگ‌بند‌نمیشه‌مهم‌خدمت‌گزاری‌به‌‌وطنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
8
3
گرچه وضع مالی مردم و توسعه عمرانی زمان شاه نسبت به حال ضعیفتر بود اما سیل صادرات مواد خام و منابع ارزشمند در زمان شاه وجود نداشت درواقع باتوجه به درامدهای کلان کشور که بطور واقعی اعلام نمیشوند، حق مردم ادا نمیشود. بالا بودن سطح ازادیهای فردی و صداقت مسئولین و ثبات قیمتها در زمان شاه، تحمل فقر و اوضاع بد اقتصادی را اسان ساخته بود. توجه به بهبود زندگی در اوایل انقلاب یک تاکتیک جلب حامی بوده و اکنون که نظام نیازی به مردم ندارد راه جفا و ستم پیش گرفته. نسل فعلی داستان تحریف شده از انقلاب و ریشه های ان میشنوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
نه نسل فعلی داستان تحریف شده از انقلاب وریشه های آن نمی شنود این حقیقت انقلاب وریشه های آن است که بعد از چهل وسه سال کم کم هرروز هویداتر می شود ،اینها واقعیاتی است که اگر مردم آن زمان می دانستند هرگز به خیابانها نمی آمدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
20
2
متنی سرار دروغ و تعصب
(شاه اگر میخواست می تونست تمام ارتش وهواردانش بفرسته توخیابون همه رو به زور ساکت کنند درزمان اون تو زندانها به زنان تجاوز نمیشد.)اثبات دروغ یک. ۱۷ شهریور مسمی به جمعه سیاه خیابان ژاله ایت فقط یک فقره از جنایات دیکتاتور بود
(نفت شمال انگلیس،فولاد وکارخانه ذوب اهن اصفهان(هنوز بعداز 40 سال یک کارخانه ذوب آهن نزدیم)به اقرار صدا وسیمای ایران فقط سال 56 حدود شش میلیون فقیر داشتیم ولی الان 38 میلیون فقیر مطلق.) )دروغ دو .طبق بانک جهانی در سال ۵۶ ۴۶ درصد زیر خط فقر بودند
یکی از مطالعات بسیار دقیق و جامع در زمینه فقر در دوره پهلوی، مطالعات مرحوم دکتر حسین عظیمی (به نقل از همایون کاتوزیان، ص 316 تا320) است.
(دریای خزر 50 درصد مال ما بود شده 11درصد یعنی وسعتی درحدود 4 برابر کشور بحرین ازدست دادیم.) دروغ سه.آخ این دروغ عالیه قشنگ میشه با لودر ازشون رد شد
در کدام معاهده ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ اشاره به تعیین حدود بستر و زیر بستر شده است مگر نه اینست که دو معاهده ناظر به بحرپیماییست؟
ضمنا ۱۱ درصد سند خیانت الپهلویست کودن
با پذیرش خط فرضی و جعلی حسینقلی آستارا
یعنی یه تپه ن ندارید در خاک فروشی
( برسیم سطح سواد خود روحانیون با رفتن دانش آموزان به مدارس مخالف بودند وبزرگترها یادشونه روحانیون دانش اموزانی را که به مدرسه میرفتند فلک می بستندومیگفتند قرآن برای بچه ها بسه.دختران رو از مدرسه رفتن نهی می کردند.)
در سال ۱۳۵۵ ۵۲ درصد از جمعیت بیسواد بودند
با توجه بع اینکه معیار سواد آن موقع صرفا خواندن و نوشتن بود واقعن خاک
(سپاه دانش اومد سطح سواد ایران رو به 47 درصد ظرف ده سال رسوند)
در ۱۳۴۱ خورشیدی، طرح سپاه دانش به اجرا در آمد.۲ سال پس از تشکیل سپاه دانش یعنی در ۱۳۴۳ خورشیدی کمیته ملی پیکار جهانی با بیسوادی تشکیل شد تا به امر سوادآموزی بزرگسالان بپردازد.
ده سال سپاه دانشو از کجا آوردی کذاب
بعد سپاه دانش رو و یا هرچی بعد تر اونرو داری یا نهضت سواد آموزی مقایسه میکنی خقیقتا متعصبی
(والان بعداز چهل سال سطح سواد ایران از فلسطین کمتره وسطح بهداشت ایران از مغولستان ،ترکیه و...پایین تره.) شاخصه توسعه انسانی الان کجاییم دوره گل و بلبل کجا بودیم حالت خوبه؟
(سومین پول باارزش دنیا رو داشتیم)
سند جزء شانزده تا در سال ۵۶ موجود هست اما سند سومین بودن کجاست؟؟؟؟؟
(ومهندسین کره جنوبی برای دوره می اومدندتهران).
قراردادهای بین المللی که نگید نفت شمال انگلیس،شرکت بنز،سهم در تجهیزات وکارخانه های نظامی وماشین سازی امریکا واروپا،همه از کارهای دوره پهلوی بود.) اتفاقا ما هم میگیم بود چرا که فساد و رشوه هاش سر به فلک داشت تاریخ مطالعه کنید از رشوه های شرکتهای خارجی به الپهلوی
(رضا شاه 12 سال حکومت کد 160 کار انجام داد اصلاحات ارضی پهلوی نبود هنوز روستاییان باید بردگی خانها می کردند) نکنه یکی از اون خدمات ریل سراسرییست؟!
رضادیکتاتور در تبعید مدعی بود یک ده درصد کشور ؟!!!!!!!!مال اوست
اصلاحات ارضی هم که زمینه ساز بدبختی مردم شد که.
( هرچند امام خمینی اون موقع گفته بود روستاییان عرضه کشاورزی ندارند پس چرا رعیت باید زمین داشته باشه.) کجا دقیقن؟
(غرامت هایی که ما ازجهان طلب داریم ناشی از زحمات دوران پهلویه.) کدام زحمات فروش نفت ارزان به آمریکا نفت ایران در روزهایی که قیمتش 12 دلار بود، با تخفیف 5 دلار در هر بشکه به شرکت‌های آمریکایی فروخته می‌شد و در ازای آن، تسلیحات آمریکایی با سه برابر قیمت واقعی به ایران تحویل می‌شد که البته بخش قابل توجهی هیچگاه به ایران نیامد.
در دهه پایانی حکومت پهلوی، 20 میلیارد دلار قرارداد تسلیحاتی امضا شد که بیشترین سهم متعلق به آمریکا بود؛ گرچه قیمت نفت افزایش پیدا کرده بود اما در فرمول آمریکایی‌ها نفت ایران بین 40 تا 50 درصد از قیمت روز کمتر خریداری می‌شد.
(بعداز انقلاب جز شعار بیست تا کار زیربنایی هم نکردیم)ارجاع به شاخصه توسعه انسانی رتبه اول دنیا در سرعت پیشرفت رو تجربه کردیم و دوره قمپوزیسم پایینتر از اردن و ازبکستان، هم‌سطح با غنا و کنیا!
(اگروضعیت الان بااون موقع مقایسه میکنید حتما وضعیت کشورهای دیگه مثلامارات،ترکیه،پاکستان و...اون زمان وزمان فعلی درنظر بگیرید). البته حتما در سال‌های قبل از انقلاب در حالی 13 درصد جمعیت ایران در وضعیت فقر مطلق بوده‌اند که این میزان در ترکیه کمتر از دو درصد بوده است.
بررسی‌های آماری نشان می‌دهد ضریب جینی در ایران از 4606/0 در سال 1351 به4992/0 در سال 53 و به 5020/0 در سال 54 رسیده بود که این میزان تا سال 1356 به 4584/0 رسیده است. آمارهای بانک جهانی نیز این ارقام را تایید می‌کند، به‌طوری‌که ضریب جینی ایران تا سال 1975 به 502/0 رسیده، این در حالی است که در همین زمان رقم ضریب جینی در کشورهای چین، هند و ترکیه به ترتیب 266/0، 420/0 و 4700/0 بوده است.ضمنا عکس های هوایی امارات در آن دوره رو هم مشاهده کنید تا از این خرافه که کشورهای منطقه بیابون بودند بیرون بیاید
(همین پهلوی کاری کر ایران درگیر17 جنگ نشه).
جنگ ظفار. تحهیزات ایران در خدمت آمریکا در ویتنام کمک به عدبستان در جنگ با یمن و....‌
(کشورتو دوتا جنگ جهانی سرپاحفظ کرد.)
البته در جلسه با متفقین درصدر مجلس بودند دو پدر و پسر.طرف و تو ده راه نمیدادند سراغ کد خدا رو میگرفت.
(اولین ارتش منسجم بعداز 1000سال بنیان گذاری کرد.) ارتش مدرررررن و منسجم بدون شلیک یک گلوله تسلیم شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
پاسخت را دادیم رویداد منتشر نکرد یا خاطر تورامی خواست یا خاطر خودش را در هردو صورت خاطرخواهی برجوانان عیب نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
2
19
فرشته خوبیها رفت از وطن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
2
15
روحت شاد مرد بزرگ ودل شکسته
آرمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
2
10
روحت شاد یادت گرامی نامت در تاریخ ایران جاودان کردی
آسوده بخواب که فرزندان ایران زمین بیدارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
11
3
رسانه های لندنی من و تو و اینتر نشنال صدای امریکا بی بی سی همه وهمگی در یک نقطه نظر اشتراک دارند جا سرمایه منحط غربی سفید نمایی در مورد عصر پهلوی و اینها همگی ناشی از انحراف از مسیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
همان رسانه هایی که در سال 57 اعلامیه های امام خمینی را منتشر می کردند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
12
2
من نمیدانم با این همه فاکت و سند بر علیه دیکتاتوری رضا شاه و فرزند ناخلفش یه عده چرا خودشون می زنن به ندیدن که انشا الله نه گنجشک پرنده نیست و این عملکرد در بخش اقتصادیو نا کار امدی ان باعث چنین موضع گیری و گزک بدست دادن بر خی که مغرضانه هم هست دامن زده میشود .به قول امام اگه این حکو مت هم از بین بره جای برای خدایگان پهلوی نیست شاید یه عده گول این این شایعات پوپولیستی را که شبکه های معاند که بی ابروترین اش شبکه من و تو وبدنبالش اینترنشنال که از طرف صهیونیست ها ر اه اندازی شدن اثر فوری داشته باشه ولی یه مسلمون از یه سوراخ دو بار گزیده نمیشه خودتان را به کوچه علی چپ نزنید که گم میشد وهرگز ادرس اشو پیدا نمی کنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
برای اینکه این سند ها معلوم شد از دکون یه مشت جاعل سند کلاش دراومده بود
لبیک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
15
1
اللهی شکر که این خاندان فساد به دست امام خمینی و مردم برچیده شد
پدر فاسد
مادر و خواهر فاسد
همسر فاسد
واز همه مهمتر خودش از همه فاسد تر
کمی تاریخ خوندن بد نیست برای یک عده که چشم می بندن و دهان باز می کنند
خود در باریانش از تک تک اینا خاطراتی تعریف می کنند که باعث شرمه
پدرش که یک دزد قلدر بود شد شاه پسرش هم که همش در فکر هوس بازی خودش
خواهرش که ام الفساد بود مادرش هم .......
زنش هم که از زبان درباریانش .......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
شکر که الان شما نمونه این نیومده بودین مردم هنوز نمی دونستن اسلام یعنی این
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
مومن مخلص چرا الحمدلله اصلی رو یادت رفت بگی؟نشستن بر سر سفره پر نعمت(انواع و اقسام)انقلاب.
فکر کردی کم نعمتیه وقتی به خاطر افکار و اعتقادات بر حق شما و امثال شما اکثریت مملکت امام زمان به خاک سیاه نشستند و گرفتار درد و رنج های(انواع و اقسام) ناشی از خود انقلاب گشتند ولی شما از ان در امانید که استفاده هم میبرید.
پدرانمان کفران نعمت کردند و عذابی الیم چون شما بر ما نازل شد
چه بسا اگر شکر می‌کردند ما پابرهنگان کوخ نشین هم دنیا و آخرتمان بهشت میشد
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
16
2
ناکارآمدی الان باعث نمیشه بگیم شاه خوب بوده
خدا لعنت کنه شاهو
پاسخ ها
رسول مقبلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
لعنت به خودت
jafar
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
2
خدایا عاقبتمون رو ختم بخیر کن که آخرتمون رو برای دنیای دیگران خراب نکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
2
12
دوستداران اب و خاک رفتند و وطن فروشان خزر فروش و خلیج فروش جای آنها را گرفتند ندیدم رژیم قبلی جفایی که شما به مردم روا داشتید رو حتی یک صدمش را انجام بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
2
14
هرچه بود دیکتاتور ، مغرور و ... مردم را دوست داشت ایران رو دوست داشت شما نامردان و قاتلان فکر میکنین مردم خرند به زودی در پیشگاه خدا و مردم پاسخگو میشین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
2
11
کار خدارو ببین بعد نیم قرن سکه طوری چرخید که تصاویر خانواده این مرد میهن دوست دست به دست شما میچرخد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
10
3
اون عزیزی که گفت زمان شاه فقط شش میلیون فقیر داشتیم الان سی ملییون، در نظر بگیر که جمعیت ایران اپن زمان بسیار کمتر بوده تا الان که هشتاد میلیون جمعیت داریم، اگه راست میگی با درصد و تناسب مقایسه میکردی،
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
2
12
روحش شاد تاریخ داره قضاوت میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
9
2
اون دیگه گذشت حال به فکر مردم باشین که دیگه اونا فکر حکومت نباشن دیگه پادشاهی مردم ایران نمیخوان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
2
6
آسوده بخواب دوستدار واقعی ملت و سرزمین ایران.روحت قرین آرامش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
2
4
روحش‌شاد‌یادش‌گرامیباد❤❤❤
آرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
2
6
کسانی که میگین دلار گرون شده وضع اقتصادی خوب نیست شما جماعت کوفی حقتان همین وقتی شاه بیرون کردین گفتین نمیخواهیمت باید به این جا هم فکر میکردین مردم ایران بسیار نمک نشناس اند باید تا نفس می‌کشید این حکومت تحمل کنید اگر صدا هم کنید اعدام تان می کنن قربونش برم چقدر خدا خوب جزا آدم های نمک نشناس میده
پیروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
2
10
هرکس ذره ای سواد و مطالعه داشته باشه میفهمه که خاندان پهلوی ایرانساز ترین دودمان تاریخ بودن.از لجنزار قاجار تبدیل به گرداننده اوپک شدیم به دوچرخه میگفتن بچه شیطان بعدش سهامدار بنز شدیم.این خاندان ۳۰۰سال ایرانو به جلو بردن همه هم اینارو میدونن ولی خودشون رو میزنن به خواب.روحش شاد و یادش تا ابد گرامی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
2
6
اگه تو شب تاریک ستاره قطبی یا جدی نباشه و وسایل پیدا کردن راه برای دریانوردان نباشه کشتی تو دریا یا اقیانوس راهش و گم میکنه و همه خدمه کشتی نابود میشن. محمد رضا شاه پهلوی حکم همون ستاره قطبی و برا ملت ایران داشت که به محض اینکه از عرصه حکمرانی کشور حذف شد ستاره اقبال این مملکت به خاموشی گرایید. روحش شاد.
فرزندایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
1
9
خدای من.فقط یک ایرانی اصیل ونجیب صادق میتونه ازاین همه احساسات پاک نسبت به شاهنشاه خدوم وخدمتگزار به ایران وایرانی ازصمیم قلب خوشحال بشه وتحسین کنه.واون کسانی که به این همه احساسات پاک توهین میکنند.بی تردید مشتی مزدوروبی بوته .بی وطن هستند.والا کی هه که ندونه شاهنشاه جزخدمت وبازخدمت کار دیگه ای برای ایران وایرانی نکرد.کسی که همه دغدغه عمرباعزتش فقط وفقط عزتمندکردن وسرفرازکردن ملت ایران بود.ملتی که اعتباروعزت پاسورت شون از تابعیت آمریکا ودول غربی بالاتروبرتربود. از روحش شاد.قرین رحمت ابدی اهورامزدای ایران زمین.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
1
11
درود به شرافت شاه ، زنده باد ایران و ایرانی . روحش شاد .
چه ایرانی به جا گذاشت و به چه ایرانی تبدیل شد ، شاه میتونست روح‌الله خمینی رو با یک حرکت نیست و نابود کنه اما فقط به دلیلی که مردم دوستش داشتن ، هیچ اقدامی برخلافش انجام نداد . مردی که واقعا از ته دل برای ایران تلاش کرد . امیدوارم روحش در آرامش باشه . بهترین پادشاه و حکومت ایران زمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
1
5
خدا وکیلی مردم از شکم سیری انقلاب کردن واگر نه ماهم از ضعیفهای تهران بودیم ولی اگر میخواستیم بدون شک به انچه که فکر میکردیم دست پیدا میکردیم ولی تا از سربازی تمام شد امدم که به ارزوهام برسم .٢١ بهمن ٥٧ کار ت پایان خدمت را گرفتم واز ان تاریخ ببعد هم که همه میدانیم چگونه گذشته.همه بربادشد
آتوسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
1
5
روحش شاد و یاد و خاطرش تا ابد ماندگار
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
1
6
من تا 6ماه پیش طرفدار انقلاب بودم ولی الان فهمیدم که به نام اسلام چه کلاه گشادی سرمان رفته
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
1
3
روحش شاد ،و یادش گرامی
ممی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
1
2
مردم توراخدا هرکی هر شعری می‌تونه بسازه برای اینهمه بدبختی اینهمه بدبختی کوچکترین دل خوشی نداریم هرکی گریه ای داره برا ایران گریه کنه هرکی نفرینی دارد برای کسانیکه این بلا رو آوردن سر مملکت نفرین کند.بدبختی فلاکت بیچارگی بی کسی سرگردانی تجاوزگری به نوامیس پاک ایرانیان دزدی واختلاس دروغ دروغ دروغ شده دستاورد انقلاب ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
0
3
مرگ بر فاسد
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
0
3
روحش شاد یگانه مرد اریای قبل از شاه هیچ امکاناتی در کشور نبو مردم در مکتب خانه هادرس می خواندن مدرسه دانشگاه راه‌آهن فرودگاه خیلی امکانت دیگر برای کشور با سیست وطن پرست به وجود آورد روحش شاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
0
0
مهمترین عامل سقوط شاه، ارزش دادن به دانشگاه بود و اگر به اوباش خیابان و سارقین بها میداد، هرگز سقوط نمیکرد همانطور که اکنون این روش مورد استفاده است و دانشگاه و دانشجو و استاد، خوار و بی مقدار شده اما با اوباش و سارقین برخورد جدی نمیشود و انها را نیروهای مردمی مواقع بحران مانند 88 محسوب میکنند. حکومت میداند که باتوجه به ساختار پر هزینه قدرت و عدم برنامه ریزی در خصوص اینده مردم، بحرانهای اقتصادی ویرانگر در راه است لذا به این نیروهای سرکوبگر ظاهرا مردمی نیاز دارد.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
0
محمد رضا شاه روحت شاد ?
نظرات شما
پیشخوان