تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۰۸ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

کمبود ۱۰۰ هزار تنی گوشت قرمز/ مصائب فروش گوشت با کارت ملی

قیمت گوشت قرمز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵۰ رصد رشد داشته و همین امر باعث کاهش تقاضا در بازار شده است و دولت برای رفع نیاز اقشار آسیب پذیر اقدام به واردات گوشت یخی از برزیل و توزیع آن در میادین تره بار کرده است.

کسری ۱۰۰ هزار تنی گوشت قرمز/ رشد ۵۰ درصدی بهای گوشت

رویداد۲۴ ندا جعفری: توزیع گوشت منجمد با کارت ملی و با قیمت ارزان‌تر از چند هفته پیش آغاز شد تا با این روش هر خانوار هفته‌ای شش کیلو گوشت منجمد خریداری کنند. نحوه شناسایی سرپرست خانوار در این طرح عجیب مشخص نیست و عجیب‌تر آنکه معلوم نیست کارت‌های ملی قرار است توسط چه کسانی و با چه مکانیسمی بررسی شود. وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور دام به عنوان متولی طرح نیز حاضر نشده درباره این طرح توضیحی بدهد. تنها مدیرعامل سازمان میادین و میوه تره‌بار کلیاتی درباره این طرح اعلام کرده است: سازمان امور دام سهمیه‌ای برای توزیع گوشت منجمد در ۱۵۱ میدان در نظر گرفته است که در ۲۲ میدان تره بار توزیع می‌شود و قیمت هر کیلو آن ۲۸ هزار تومان خواهد بود.

برخی منابع خبری به رویداد۲۴ گفته‌اند صف‌های بلندی در محل توزیع گوشت‌های یخ زده ایجاد شده درگیری‌هایی برای خرید گوشت به وجود آمده است.

امیرخسرو فخریان رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفته میادین میوه و تره بار و برخی فروشگاهها که اقدام به توزیع گوشت برزیلی می کنند این عمل را از خودشان در آورده‌اند و اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجازه این کار را به اعضای خود نمی‌دهد.

نظر افضلی نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: اینکه توزیع با چه مکانیسمی انجام شود، توسط میادین میوه و تره‌بار باید مدیریت شود یا می‌توان آن را در فروشگاه‌ها عرضه کرد.

او گفته هم اکنون ۱۰۰ هزار تن کسری گوشت در کشور داریم و دولت به دنبال واردات دام زنده است، به همین منظور مجوز کشتارگاه چابهار نیز در دست بررسی است تا به جای گوشت منجمد، گوشت گرم توزیع شود لذا بهترین راه حل، واردات دام زنده از کشور‌های برزیل، چین، افغانستان و پاکستان و کشتار و ذبح آن در کشتارگاه چابهار است تا بتوان این کمبود ۱۰۰ هزار تنی را جبران کرد. البته این پروژه زمان‌بر است بنابراین سریع‌ترین راه توزیع گوشت منجمد بود که بیشتر برای رفع نیاز اقشار آسیب‌پذیر صورت گرفت، هم اکنون منابع داخلی کم است، اما درصددیم با ارز ۴۲۰۰ تومانی گوشت گرم جایگزین گوشت منجمد شود.

علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفته عرضه گوشت با قیمت مصوب مشکلی حل نمی‌کند زیرا حتی اگر در فروشگاه‌ها هم عرضه شود این‌قدر میزان تناژ آن بالا نیست که راهگشا باشد و از طرفی ذائقه مردم هم خیلی به سمت گوشت‌های یخ زده نمی‌رود لذا ورود دولت به این شکل برای تنظیم قیمت گوشت را موثر نمی‌دانم. این نوع روش‌ها هدر دادن منابعی است که تاثیر خیلی جزئی دارند.

علی اصغرملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی به رویداد۲۴ می‌گوید: بیشتر واردات گوشت از کشور‌های آسیای میانه و استرالیا صورت می‌گیرد و گوشت‌های منجمد به صورت کارتنی از برزیل وارد کشور می‌شوند. توزیع گوشت منجمد از سوی سازمان امور دام انجام شده و اتحادیه‌ها در آن نقشی ندارند.

او گفته قیمت گوشت گوسفندی در حال حاضر بین ۶۵ تا ۶۶ هزار تومان است که قصابی‌ها آن را با ۱۰ درصد سود به دست مصرف کننده می‌رسانند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به رشد ۵۰ درصدی بهای گوشت نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌گوید: افزایش قیمت باعث کاهش تقاضا در بازار شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان