تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۰۹ دی ۱۳۹۷
آخرین وضعیت بازار ارز؛

دلار بالای مرز۱۰۵۰۰ تومان باقی ماند/ زورآزمایی نوسان‌گیران و بازارساز در بازار دلار

رفت و برگشت قیمتی دلار در روز اول هفته ناشی از زورآزمایی نیرو‌های بازارساز با نوسان‌گیران بود که در مجموع به‌دلیل کاهش روزانه قیمت می‌توان گفت: به سود بازارساز خاتمه یافت.
زورآزمایی نوسان‌گیران و بازارساز در بازار دلار
رویداد۲۴ در اولین روز هفته، بازار ارز دو نیمه متفاوت را تجربه کرد؛ در ابتدای روز قیمت‌ها رویه کاهشی داشتند و دلار تا محدوده ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد. با این حال، از اواخر روز قیمت در مسیر افزایشی قرار گرفت و حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۰ هزار و ۵۵۰ تومان ایستاد. قیمت انتهای روز همچنان ۲۵۰ تومان کمتر از قیمت روز پنج‌شنبه بود، ولی بازگشت قیمتی دلار از نزدیک مرز ۱۰ هزار تومانی انتظارات افزایشی را کمی در بازار فعال‌تر کرد. رفت و برگشت قیمتی دلار در روز اول هفته ناشی از زورآزمایی نیرو‌های بازارساز با نوسان‌گیران بود که در مجموع به‌دلیل کاهش روزانه قیمت می‌توان گفت: به سود بازارساز خاتمه یافت.

به گفته فعالان، در نیمه اول روز بازار در کنترل بازارساز قرار داشت و نوسان‌گیران در برابر این نیرو چاره‌ای جز عقب‌نشینی نمی‌دیدند؛ براساس گفته‌های فعالان ارزی، در ابتدای روز، قیمت دلار از یکسو تحت‌تاثیر فشار نرخ حواله درهم قرار داشت و از سوی دیگر تقاضای چندانی از سوی افراد عادی در بازار وجود نداشت. دیروز نرخ حواله درهم در مقطعی حتی تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان نیز افت کرد، عاملی که فضای فروش را در بازار داخلی نیز تقویت کرد. از آن جایی که نرخ برابری دلار به درهم میخکوب است، معامله‌گران نسبت نرخ برابری درهم به ریال ودلار به ریال را به دقت مدنظر قرار می‌دهند و هر گاه تناسب این اعداد بر هم می‌خورد، سعی می‌کنند از طریق آربیتراژ ارزی کسب سود کنند.

به‌عنوان مثال، زمانی که نرخ حواله درهم ۲ هزار و ۸۰۰ تومان بود، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست نزدیک به ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان باشد. جالب آنکه ارزش دلار در بازار داخلی نیز تقریبا تا همین محدوده یاد شده پایین رفت تا نشان دهد به نوسانات نرخ حواله درهم توجه خاصی دارد. از نظر بازیگران ارزی در نیمه اول روز، تزریق حواله درهم زیاد و بازارساز از این کانال سعی می‌کرد، نوسانات بازار داخلی را مدیریت کند. با این حال شواهد یا اظهارنظر قطعی در مورد عرضه حواله درهم توسط بازارساز وجود نداشت و تنها صحبت‌های برخی بازیگران بازار اشاره به این موضوع داشت.

از نیمه دوم روز، روند نرخ حواله درهم تغییر کرد و به تبع آن روند قیمتی در بازار داخلی نیز دچار تغییر شد. در اواخر روز قیمت حواله درهم حتی تا ۲ هزار و ۹۳۰ تومان بالا رفت؛ با این حال، به سرعت تغییر مسیر داد و در کانال پایین‌تر به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، عرضه ارز در بازار داخلی نیز در سطح مناسبی قرار داشت و همین موضوع باعث شد که قیمت حتی با وجود برگشت درهم نتواند نوسانات افزایشی شدیدی را تجربه کند و در نهایت در مرز ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی به کار خود خاتمه داد. با این حال به گفته فعالان، بازگشت دلار از محدوده ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان، تا حدی انتظارات افزایشی را در بازار فعال‌تر کرد. به گفته عده‌ای از معامله‌گران، کاهشی‌ها تصور می‌کردند قیمت دلار در حال نزول به زیر مرز ۱۰ هزار تومانی است، ولی بازگشت قیمتی تا حدی این تصور را با تعلیق مواجه کرد.

در این میان، عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند، بازگشت قیمت دلار از محدوده ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان طبیعی بود؛ در واقع به گفته آن‌ها طبیعی بود که بازار پس از چند روز روند کاهشی کمی اصلاح قیمتی را تجربه کند. این عده معتقدند آنچه اهمیت دارد این است که بازارساز هر زمان در سه ماه اخیر اراده کرده است، قیمت‌ها را در جهت مورد تمایل خود حرکت داده و دامنه نوسانات را نیز تا حد زیادی کاهش داده است. در این میان نیز هر گاه مانند چهارشنبه گذشته شدت نوسان زیاد شد، بازارساز به سرعت با تاکتیک‌های جدید در برابر افزایش آن ایستادگی کرد و بازار را به شرایط عادی بازگرداند. در این میان، افزایشی‌های بازار با تکیه بر متغیرهایی، چون کاهش قیمت نفت سعی می‌کنند، معامله‌گران دیگر را متقاعد به خرید کنند. در روزی که دلار کاهش قیمت را تجربه کرد، سکه تمام بهار آزادی ۴۰ هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۳میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید.
برچسب ها: قیمت دلار ، قیمت ارز
نظرات شما
پیشخوان