تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۱۰ دی ۱۳۹۷
میرلوحی:

به چگونگی طرح مسائل مربوط به جنگ برای مردم فکر کنیم

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بعد از سالیان سال از تمام شدن جنگ و گذشت بیش از سه دهه از آن، سئوال این است که چگونه حوادث آن زمان را باید بازگو کنیم، باید به این موضوع فکر کنیم.

به چگونگی طرح مسائل مربوط به جنگ برای مردم فکر کنیم

رویداد۲۴ محمود میرلوحی اظهار کرد: حوادث مربوط به عملیات کربلای ۴ خیلی تلخ است، آن زمان مانند الان فضای مجازی و ارتباطات نبود، تلکسی بود که اخبار محرمانه را از طریق آن جابه‌جا می‌کردند و همه در جریان جزئیات ماجرا قرار نمی‌گرفتند.

وی ادامه داد: کربلای ۵ با فاصله کمی توانست با پیروزی‌هایی که خیلی سخت بدست آمد، عزم رزمندگان و شهدا را برای انتقام گرفتن از صدام نشان دهد؛ هر چند کربلای ۵ هم سانت به سانت و به سختی جلو رفت.

میرلوحی گفت: بعد از سالیان سال از تمام شدن جنگ و گذشت بیش از سه دهه از آن، سئوال این است که چگونه حوادث آن زمان را باید بازگو کنیم، باید به این موضوع فکر کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از اخبار جنگ به دلیل شرایط خاص، طبقه بندی بودن‌شان و اینکه ما همواره دشمنانی داشتیم، تا کنون گفته نشده است، بسیاری از موضوع‌ها در زمان خودش گفته نشد و به صورت مکتوم و مکتوب ماند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: زمانی که شرایط عادی شد، وقتی آقای هاشمی به عنوان فرمانده جنگ به همراه اقشاری که دستی در جنگ داشتند، شروع کردند موضوعاتی از جنگ را مطرح کردن، عده‌ای به مخالفت با آنان برخواستند.

وی گفت: من خودم در کمیته انقلاب بودم، در جنگ لشگر داشتیم؛ اما فکر می‌کنیم بخشی از خاطرات و مسائل عملیات مرصاد نزد دوستان ما هست و هنوز هم به خاطر برخی مسائل و موضوعاتی که در آن خصوص اتفاق افتاد، منتشر نکردیم. با کمال تاسف بخشی از این ناگفته‌ها را سیاسی کردند.

میرلوحی با بیان اینکه «در حال حاضر سه دیدگاه نسبت به انتشار اخبار محرمانه جنگ وجود دارد» اظهار کرد: بخشی می‌گویند این اخبار باید سر بسته بماند؛ اما طرفداران این نظریه باید بپذیرند که اخبار اینچنینی دو طرف دارد و اخبار هم دست دشمن است و هم ما؛ بنابراین نمی‌شود همیشه اخبار و واقعیت‌ها را پوشاند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: بخش دیگری هستند که گزینشی عمل می‌کنند. آن قسمت‌هایی که به نفع‌شان است را با نگاه ابزاری بیان می‌کنند و منفعت جریان خود را تامین می‌کنند.

میرلوحی گفت: بخش سوم معتقد هستند که باید همه اطلاعات را گفت. من فکر می‌کنم به مصلحت است تا همه واقعیات گفته شود. ممکن است برخی موضوعات را در زمان جنگ نگفته باشیم، چون راهبرد تبلیغاتی در جنگ فریب دشمن و غافلگیری او بوده است و به تعبیر یکی از فق‌ها اصل جنگ بر نیرنگ است. آن زمان که مجبور بودیم بگوییم فریب بوده، الان که نباید همان موضوع را تکرار کنیم.

وی در پایان گفت: همین می‌شود که الان عده‌ای می‌گویند اگر عملیات کربلای ۴ فریب بوده است چه حقی داشتید جان جوانان مملکت را بگیرد. باید راست گفت و آثار تصمیمات گذشته را صادقانه با مردم در میان بگذاریم. نه بهره برداری از جنگ به مصلحت است و نه غیر واقعی جلوه دادن موضوعات آن زمان مصلحت است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان