تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۱۱ دی ۱۳۹۷
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی:

پول ملی ناموس اقتصادی و حفظ ارزش آن خط قرمز است/ بزرگترین دشمن پول ملی، اقتصاد زیر زمینی است

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه متولی حفظ ارزش پول ملی در کشور بانک مرکزی است، گفت: پول ملی ناموس اقتصادی کشور است و حفظ ارزش آن باید خط قرمز باشد.
پول ملی ناموس اقتصادی و حفظ ارزش آن خط قرمز است/ بزرگترین دشمن پول ملی، اقتصاد زیر زمینی است
رویداد۲۴ علی دیواندری با بیان اینکه با این حال در زمان بالا بودن نرخ تورم در کشور بانک مرکزی به تنهایی قادر به حفظ ارزش پول ملی نخواهد بود، افزود: تصمیم تیم اقتصادی دولت برای تعطیلی بازار ثانویه ارز در فروردین ماه امسال آخرین ضربه برای سقوط ارزش پول ملی بود و با این اتفاق تعیین ارزش پول ملی در اختیار دلالان قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه دو عامل جنگ تحمیلی و تحریم‌ها در کاهش ارزش پول ملی اثرگذار بوده‌اند، درباره برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر حذف صفر از واحد پول به عنوان یک راهکار در این زمینه نیز تصریح کرد: حذف صفر از واحد پول ملی می‌تواند شکل ظاهری آن را تغییر و خواندنش را راحت‌تر کند.

چه کسانی برد کردند؟

دیواندری ادامه داد: در زمان کاهش ارزش پول ملی، کسانی که دارایی‌هایشان در قالب ارز، طلا و کالا است، در واقع برد کرده‌اند. این در حالی است که هر کسی که وجه نقد و ریال دارد، آن را در بانک سرمایه‌گذاری می‌کند و با کاهش ارزش پول طبعا قدرت خریدش نیز کاهش می‌یابد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی بیان کرد: در شرایط فعلی اقتصادی کشور و سطح درآمدها، همه مردم نمی‌توانند طلا و ارز خریداری کنند. از طرفی مردم نیز مرتب تشویق می‌شوند که پول خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.

کاهش ارزش پول ملی به این معناست که در ۲۲ فروردین ماه امسال و در یک شب، قیمت دلار از ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برسد. یعنی با یک اقدام حدود ۲۰ درصد ارزش پول ملی کاهش یابد

وی اضافه کرد: کاهش ارزش پول ملی به این معناست که در ۲۲ فروردین ماه امسال و در یک شب، قیمت دلار از ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برسد. یعنی با یک اقدام حدود ۲۰ درصد ارزش پول ملی کاهش یابد. از سویی بازار ثانویه ارز هم تعطیل می‌شود و بدین ترتیب تعیین ارزش پول به دست صاحبان اقتصاد زیرزمینی می‌افتد.

این مقام مسئول گفت: قیمت محصولات و اقلام مصرفی مردم مانند شیر به صورت صعودی بالا رفت. مثلا مواد شوینده حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت داشت. با افزایش قیمت دلار از ۴ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان نیز قیمت اقلام بیش از ۵ برابر گران شد و این به معنای از بین رفتن ثروت مردم است.

دیواندری در ادامه درباره اینکه آیا طرح حذف سه صفر از پول ملی می‌تواند به بالابردن و حفظ ارزش پولی ملی کشور کمک کند؟ گفت: حذف صفر از واحد پول ملی بیشتر اثر روانی دارد.

پس از جنگ جهانی دوم، پشتوانه‌های ارزش پول ملی کشور‌ها متغیر شدند

وی درباره مقایسه ارزش پول ملی ایران با دیگر کشور‌ها نیز ابراز کرد: در گذشته پشتوانه ارزش پول ملی هر کشوری طلا بود، اما پس از جنگ جهانی دوم، پشتوانه‌های ارزش پول ملی کشور‌ها متغیر شدند بنابراین نمی‌توانیم نسبت ثابتی از نظر برابری برای پول کشور‌های مختلف داشته باشیم.

بزرگترین دشمن برای پول ملی، اقتصاد زیر زمینی و نبود شفافیت اقتصادی است و در کشور ما نیز باید برای بازگشت ارزش پول ملی، روح قانون بیشتر جاری شود

دیواندری اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم، ارزش پول کشور آلمان به شدت سقوط کرد و حتی در فیلم‌ها می‌بینیم که مردم از پول این کشور برای روشن کردن بخاری‌های خود استفاده می‌کردند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در هر کشوری که نابسامانی اقتصادی پیش آید و قانون حاکم نباشد، ارزش پول ملی هم سقوط می‌کند بنابراین بزرگترین دشمن برای پول ملی، اقتصاد زیر زمینی و نبود شفافیت اقتصادی است و در کشور ما نیز باید برای بازگشت ارزش پول ملی، روح قانون بیشتر جاری شود.

منبع: اقتصاد۲۴
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان