تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۷
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

دریافت اجاره‌بهای ارزی متوقف شد

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه برخی با افزایش قیمت سکه و ارز، اجاره‌بهای خود را نیز ارزی دریافت می‌کردند، گفت: سکه دیگر ملاک تعیین اجاره بها نیست.

دریافت اجاره‌بهای ارزی متوقف شد

رویداد۲۴ حسام عقبایی درباره وضعیت بازار مسکن گفت: با وجود اینکه از سال ۹۲ تا ۹۶ رکود در این بازار‌ها حاکم بود و نوید خروج مسکن به گوش می‌رسید، اما در سال ۹۷ به یکباره این رکود عمیق‌تر شد به طوری که حجم معاملات در تیر ماه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد، مرداد ۳۶ درصد، شهریور ۴۵ درصد، مهر ۵۴ درصد، آبان ۵۸ درصد و آذر ۶۲ درصد کاهش داشت.

وی ادامه داد: عمق رکود معاملات در سال ۹۷ عمیق‌تر ازسال ۹۶ شده است باوجود اینکه رکود تورمی، شاهد رشد قیمت مسکن نیز بودیم.

عقبایی گفت: نبود توازن عرضه و تقاضا، کاهش ۵۰ درصدی تولید، عدم توجه وزارت راه و شهرسازی به برنامه مسکن اجتماعی، کاهش قدرت خرید وهمسان نشدن تسهیلات بانکی با رشد قیمت مسکن از عواملی است که باعث افزایش رکود مسکن در سال ۹۷ شده است.

وی ادامه داد: رشد نامتعارف ارز نیز یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش بیش از صد درصدی قیمت مسکن بود و مالکان نیز قیمت ملک را با قیمت ارز مقایسه می‌کردند.

نایب رئیس اتحادیه املاک تهران افزود: تابستان ۹۷ بازار اجاره به سمتی رفت که موجران قیمت اجاره را با سکه و دلار دریافت می‌کردند که این موضوع کنترل شد.

عقبایی گفت: بر اساس اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت رشد مسکن ۹۲ درصد است این موضوع باعث شده خریداران واقعی از خرید مسکن جا بمانند و افرادی که منتظر دریافت تسهیلات خرید بودند نیز قدرت خرید یک واحد کوچک را نداشته باشند، زیرا در شهر تهران ملکی که ۵۰۰ میلیون تومان بود به یک باره به قیمت ۱ میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان رسید که خریداران واقعی نمی‌توانند این افزایش قیمت را جبران کنند.

وی ادامه داد: با توجه به رکود عمیق مسکن تا پایان سال ۹۷ افزایش قیمتی نخواهیم داشت و این رکود تورمی نیز ادامه دارد.

عقبایی بیان کرد: اگر قیمت دلار افزایش نیابد نیمه دوم زمستان در واحد‌های بزرگ بیش از ۱۵۰ متری ۲۵ درصد حباب قیمت‌ها شکسته می‌شود، اما در واحد‌های پایین به دلیل متوازن نبودن قیمت عرضه و تقاضا قیمت مسکن با ثبات می‌ماند.

وی گفت: در نیمه اول سال ۹۸ تا پایان شهریور بازار مسکن راکد و توأم با تورم نسبی خواهد بود احتمال افزایش قیمت در شش ماه اول ۹۸ نداریم، زیرا مسکن کشش افزایش قیمت را ندارد.

نایب رئیس اتحادیه املاک تهران افزود: سوداگری در بازار مسکن همواره وجود دارد و این رشد نامتعارف نشأت گرفته از سوداگری است، زیرا خریداران واقعی قدرت خرید ملک را ندارند و پول‌های سرگردانی که در بازار است حجم آن‌ها در حد خرید ملک نیست، زیرا با قیمت ۵۰ میلیون تنها می‌توان در بازار سکه و ارز سرمایه گذاری کرد و در بازار مسکن نمی‌توان ورود پیدا کرد.

نظرات شما
پیشخوان