تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۸ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

عملکرد نمایندگان تهران/ از ماجرای لکسوس و سفره انقلاب تا حساب‌های قوه قضائیه

الیاس حضرتی، فاطمه سعیدی، فاطمه حسینی، عبدالرضا هاشم زایی و محمود صادقی پنج نماینده تهران هستند که در این گزارش به بررسی عملکرد آنها پرداخته شده است. در روزهای آینده عملکرد دیگر نمایندگان نیز بررسی خواهد شد.

رویداد۲۴ حدود سه سال پیش، لیست اصلاح طلبان با حرف و حدیث های فراوان به مردم معرفی شد و در تهران، هر سی نفر معرفی شده وارد مجلس شورای اسلامی شدند. در این مدت، نمایندگان گمنام لیست امید تبدیل به چهره‌های شناخته شده در سیاست ایران شدند. برخی به خوشنامی و برخی به سکوت. در این گزارش، به مهمترین چالش‌های شش نماینده تهران در مجلس می‌پردازیم و در روزهای آینده، درباره سایر نمایندگان لیست امید در تهران و چند کلانشهر بزرگ نیز، جدول مشابهی منتشر خواهیم کرد.

گاهی تندروی، گاهی سکوت، ماجرای لکسوس، سفره انقلاب، فحاشی به نماینده زن تهران و حساب های قوه قضائیه

الیاس حضرتی

یکی از نمایندگان نزدیک به مهدی کروبی و مدیر روزنامه اعتماد که سابقه چند دور حضور در مجلس را از حوزه‌های انتخابیه مختلف در کارنامه دارد. در سال‌های اخیر که اختلاف در حزب اعتماد ملی بالا گرفته بود، حضرتی سعی داشت محور اتحاد حزب باشد. سرانجام طیف منتجب‌نیا از حزب اعلام انشعاب کرد و حضرتی جانشین منتجب نیا به عنوان قائم مقام حزب شد. در گوشه و کنار شنیده می‌شود که الیاس حضرتی برای انتخابات ۱۴۰۰ هم برنامه دارد و شاید به عنوان نامزد یا رئیس ستاد یکی از نامزد‌های مطرح اصلاح‌طلبان، در انتخابات شرکت کند.

تلاش برای رفع حصر

الیاس حضرتی تلاش‌های زیادی برای پایان دادن به حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد داشته است. فروردین همین امسال وی با نگارش نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، بار دیگر این خواسته را مطرح کرد و نوشت امیدوارم جنابعالی با تکیه بر اختیارات قانونی خود و با احساس مسئولیت مضاعف در این زمینه، اقدام به برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی کنید و با اتخاذ تصمیم مناسب برای رفع حصر و از میان برداشتن محدودیت‌های غیرقانونی حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی، برای تحقق مطالبات بخش بزرگی از مردم وارد عمل شوید و گره از کار فرومانده نظام در این عرصه باز کنید تا زمینه همگرایی بیشتر میان نیرو‌های انقلاب و مسئولان نظام با مردم فراهم شود.

استعفا از فراکسیون

زمانی که بحث استیضاح کرباسیان در فراکسیون امید مطرح شد، اکثریت فراکسیون با این استیضاح مخالف بودند، اما الیاس حضرتی یکی از نمایندگانی بود که نقش اصلی در استیضاح وزیر اقتصاد را بازی می‌کرد. این نماینده مجلس در آستانه استیضاح اعلام کرد از فراکسیون امید استعفا کرده است و دیگر تعهدی برای تن دادن به مصوبات فراکسیون ندارد. این رفتار باعث شد نقد‌های تندی علیه حضرتی صورت بگیرد.

یکی دیگر از نقد‌های وارد شده به الیاس حضرتی زمانی شد که در روزنامه اعتماد تعدیل نیرو صورت گرفت و بعضی روزنامه‌نگاران قدیمی این روزنامه ادعا کردند به خاطر عقاید سیاسی، از روزنامه تصفیه شده‌اند. ادعایی که با توجه به سکوت حضرتی، باعث انتقاد به رویه او در مدیریت یک رسانه اصلاح‌طلب شد.

گاهی تندروی، گاهی سکوت، ماجرای لکسوس، سفره انقلاب، فحاشی به نماینده زن تهران و حساب های قوه قضائیه

فاطمه حسینی

فاطمه حسینی فرزند صفدر حسینی از اعضای ارشد جبهه مشارکت بود. با توجه به حضور اکثر اعضای جبهه مشارکت در حزب اتحاد ملت، پیش بینی می‌شد که فاطمه حسینی هم ارتباط نزدیکی با این حزب داشته باشد، اما فاطمه حسینی هیچوقت به صورت رسمی عضویت خود را در این حزب اعلام نکرده است.

پیگیری طرح‌هایی در دفاع از حقوق زنان

حسینی اصرار زیادی برای پیگیری حقوق زنان و کودکان دارد. نامه برای رسیدگی به وضعیت نرگس محمدی، پیگیری طرح‌هایی مثل حمایت از حقوق کودکان، افزایش مجازات اسیدپاش‌ها و. از جمله اقدامات فاطمه حسینی بوده است که با استقبال افکار عمومی مواجه شده است.

سفره انقلاب

فاطمه حسینی یکی از نمایندگانی است که قبل از آغاز کار مجلس بیشتر به خاطر پدرش، صفدر حسینی، شناخته می‌شود. در آغاز کار مجلس، مصطفی تاجزاده از زندان آزاد شد و صفدر حسینی پدر فاطمه حسینی به دیدن او رفت. بعد از این دیدار انتقادات تندی به صفدر حسینی به خاطرحقوق بالا مطرح شد. بعد از آن هم مطالبی درباره صرافی همسر فاطمه حسینی در برخی رسانه‌ها منتشر شد.

فاطمه حسینی در مجلس در نطفی جواب بعضی از نقد‌ها را داد. در آن زمان بعضی رسانه‌های اصولگرا نوشتند که فاطمه حسینی گفته این حقوق سهم ما از سفره انقلاب بود. جمله‌ای که هرچند لاریجانی تکذیب کرد، اما هنوز هم بهانه‌ای برای حمله به فاطمه حسینی است.

گاهی تندروی، گاهی سکوت، ماجرای لکسوس، سفره انقلاب، فحاشی به نماینده زن تهران و حساب های قوه قضائیه

فاطمه سعیدی

فاطمه سعیدی یکی از زنان عضو فراکسیون امید است که بعد از حضور در مجلس مشهور شد. او سابقه فعالیت در استان تهران و کرمان را در کارنامه دارد و به خاطر سابقه آموزش و پرورشی، به نظر می‌رسید ارتباط خوبی با احزاب صنفی سیاسی داشته باشد، اما بعد از تشکیل مجلس، نامزد عضویت در شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی شد و با رای مجمع عمومی، وارد این شورا شد. او در سال سوم فعالیت فراکسیون امید، به عنوان سخنگوی این فراکسیون برگزیده شد.

دفاع از زندانیان سیاسی

فاطمه سعیدی بیشتر از هر نماینده مرد یا زن دیگری در مجلس، پیگیر وضعیت زندانیان سیاسی، صنفی، دانشجویی و مطبوعاتی بوده و سعی کرده است از حقوق آن‌ها دفاع کند.

روزنامه کیهان در دو مورد به خاطر پیگیری وضعیت تحصیلی مهدیه گلرو (از دانشجویان ستاره‌دار) و پیگیری وضعیت زندانی شدن شهروندان معترض در نا اعتراضات دی ماه ۹۶، نقد‌های تندی به فاطمه سعیدی وارد کرد.

بعد از تصویب CFT علی خدابخشی از روحانیون اصولگرای توییت‌نویس، در مطلبی نوشت اگر به جای فاطمه سعیدی، **** و ***** وارد مجلس شده بودند، باز هم CFT رای آورده بود.

نقدی نیست

فاطمه سعیدی با وجود اینکه بار‌ها زیر بار نقد‌های تند اصولگرایان افراطی قرار گرفته است، اما از معدود نمایندگان مجلس است که اصلاح طلبان و تحول‌خواهان، نقد جدی به رفتار‌های او وارد نکرده‌اند و از عملکرد او رضایت نسبی دارند.

گاهی تندروی، گاهی سکوت، ماجرای لکسوس، سفره انقلاب، فحاشی به نماینده زن تهران و حساب های قوه قضائیه

محمودصادقی

محمود صادقی قبل از اینکه نماینده مجلس شود، در کنار رهامی در انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه فعالیت می‌کرد و همزمان استاد حقوق دانشگاه هم بود. صادقی بعد از ورود به مجلس به خاطر پرونده دانشجویان بورسیه، با بعضی از اصولگرایان درگیر شد و این درگیری تا امروز با موضوعات مختلف ادامه داشته است. او در کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه رای اول را به دست آورد و وارد شورای مرکزی این حزب شد و با رای اعضا، به عنوان دبیرکل این حزب نیز انتخاب شد.

توییتر فعال

محمود صادقی در صفحه توئیتر و کانال تلگرامی خود بسیار فعال بود تا جایی که خیلی زود مشهورترین نماینده مجلس ایران در این شبکه اجتماعی شد. محمود صادقی که دانش آموخته حقوق بود بیش از هر نماینده دیگری به قوه قضائیه ایراد گرفت و از سران این قوه انتقاد کرد.

عذرخواهی و عقب نشینی

محمود صادقی یکی دو بار توییت‌هایی کرده است که نتوانسته مدارک کافی برای آن‌ها ارائه کند و به این سبب، مورد نقد شدید جناح اصولگرا قرار گرفته است. آن‌ها معتقد بودند منبع خبری صادقی، کانال تلگرامی آمد نیوز است. شاید همین فشار‌ها باعث شد صادقی در یک سال اخیر با احتیاط بیشتری سخن بگوید.

گاهی تندروی، گاهی سکوت، ماجرای لکسوس، سفره انقلاب، فحاشی به نماینده زن تهران و حساب های قوه قضائیه

عبدالرضا هاشم زائی

وقتی فهرست اولیه تایید صلاحیت‌ها در تهران منتشر شد، گفته می‌شد تنها چهار چهره اصلاح‌طلب تایید شده‌اند. یکی از آن چهره‌ها هاشم‌زائی بود. از چهره‌های قدیمی و افراد نزدیک به کارگزاران سازندگی که سابقه نمایندگی مجلس در دور دوم از شهرستان طبس را هم در کارنامه داشت.

هاشم‌زائی رئیس سنی مجلس دهم بود. عبدالرضا هاشم زائی در دوران نمایندگی سفری به یزد داشت و در این سفر از یک تصادف مرگبار جان سالم به در برد، اما مدت زیادی در بیمارستان بستری شد.

رفع حصر

هاشم زائی در کنار غلامرضا حیدری، فریده اولاد قباد و قاسم میرزایی نکو، عضو کمیته رفع حصر فراکسیون امید هستند. او وقتی کروبی در بیمارستان بستری شد برای عیادت او به بیمارستان رفت.

خودوری لکسوس

هاشم زائی در تصادف مرگباری که داشت، به خاطر آنکه سرنشین خودروی لکسوس بود جان سالم به در برد. وی چندی بعد در پاسخ به خبرنگاری درباره استفاده از کالای ایرانی گفته بود اگر خودروی ایرانی استفاده کرده بودم، امروز زنده نبودم. این اظهار نظر با واکنش منفی کاربران فضای مجازی مواجه شد.

گاهی تندروی، گاهی سکوت، ماجرای لکسوس، سفره انقلاب، فحاشی به نماینده زن تهران و حساب های قوه قضائیه

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
1
من به عنوان یک فرد عادی جامعه میبینم که قوه قضائیه کارایی خودشو از دست داده و کارکردش در جهت راحتی مردم نیست بلکه نفع خودش و راحتی خودش
نظرات شما
پیشخوان