تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
سروش در گفت‌وگوی تفصیلی با رویداد۲۴:

دولت، اصلاح طلبان را مقابل مردم قرار داد/ اجازه نمی‌دهیم مجلس دهم مثل مجلس ششم شود

ابوالفضل سروش می‌گوید: فراکسیونی که اثر اصلی در انتخاب رئیس جمهور داشت نمی‌تواند اپوزیسیون بشود. شاید افرادی منتقد رفتار دولت باشد، اما فراکسیون امید نمی‌تواند اپوزیسیون دولت باشد.

دولت اصلاح طلبان را مقابل مردم قرار داد/ به کسی جز عارف اجازه نمی‌دادند رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان شود/ اجازه نمی‌دهیم که مجلس دهم مثل مجلس ششم شود/

رویداد۲۴  میثم سعادت: ابوالفضل سروش از نمایندگان آرام مجلس است و شاید کمتر کسی بداند او از چهره‌های حزبی و عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران است که چند دوره در شورای مرکزی آن عضویت داشته است.

سروش در این مصاحبه که یکی از معدود مصاحبه‌های تفصیلی اوست، به طرح دیدگاه‌های خود درباره رابطه فراکسیون امید و دولت پرداخته است. او در دفاع از محمدرضا عارف می‌گوید با منشی که اهل تندروی نیست توانسته جریان اصلاحات را پیش ببرد.

سروش می‌گوید: مجلس ششم تندروری کرد و ما پانزده سال به حاشیه رفتیم. ما اجازه نمی‌دهیم که مجلس دهم، تبدیل به مجلس ششم شود و پانزده سال به حاشیه برود.

متن مصاحبه با ابوالفضل سروش را در ادامه می‌خوانید:

ابوالفضل سروش در گفت‌گو با رویداد۲۴ درباره تلاش برخی نمایندگان مجلس برای استیضاح ظریف گفت: در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، ظریف شخصیتی بی نظیر است و بسیار هم ایشان فهم بالایی دارند. شاید در این مدت حدود ده جلسه با ایشان بودیم و ایشان سیاست خارجی را هم خوب می‌فهمند و هم خوب تحلیل می‌کنند. ایشان هم سواد و هوش بالایی دارند و هم شجاع هستند و هم به آرمان‌های جمهوری اسلامی وفادار هستند. با این ویژگی‌ها از افرادی که ایشان را استیضاح می‌کنند تعجب می‌کنم چرا که معتقدم اگر قرار باشد فقط به یک وزیر روحانی، مدال افتخار داده شود، آن شخص ظریف است.

روحانی بر خلاف توصیه ما عمل کرد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود برجام از قطعنامه ۵۹۸ هم مهمتر بود و بعید می‌دانم کسی در ایران می‌توانست این مذاکره را مثل ظریف پیش ببرد. به قول ترامپ، برجام یک باخت کامل برای آمریکا بود، اما متاسفانه بعضی دوستان ما می‌گویند ایران در این مذاکره شکست خورد.

سروش افزود در این شرایط استیضاح ظریف، بی انصافی کامل و بی توجهی به منافع ملی است. با این شرایط پیش بینی می‌کنم استیضاح ایشان منتفی شود، اما اگر احیانا استیضاح در صحن مطرح شود، ظریف بیشتر از دوره قبل رای می‌آورد.

به خاطر عدم مشورت پذیری روحانی ضربه خوردیم

او درباره تغییرات اقتصادی کابینه گفت: وقتی کابینه دوم روحانی آغاز کرد، به ایشان گفتیم از طیب نیا استفاده کنید و نوبخت و سیف، از کابینه خارج شوند. رئیس جمهور دقیقا برعکس عمل کرد. طیب نیا رفت و سیف و نوبخت باقی ماندند. به نظر می‌رسد ضربه‌ای که ما خوردیم، به خاطر عدم مشورت پذیری آقای روحانی بود.

در این یکی دو ماهه حتی بعد از ۱۳ آبان، وضع تحریم‌ها بهتر شد، چون اقتصاد دان‌ها با رئیس جمهور جلسه گذاشتند و مسائل خود را مطرح کردند. امروز همه اقتصاد دان‌ها از همه مکاتب فکری لیبرال و سوسیالیست و ... می‌گفتند طیب نیا عملکرد موفقی داشته، اما چرا ایشان تغییر کرد؟ چون با تیم نوبخت هماهنگ نبود.

دولت، اصلاح طلبان را مقابل مردم قرار داد/ اجازه نمی‌دهیم که مجلس دهم مثل مجلس ششم شود

در مقابل خانواده خود هم دفاعی از عملکرد دولت نداریم

سروش افزود: دی ماه سال قبل،  مشخص بود که تحریم‌ها برخواهد گشت و حتی برای من که اقتصاد دان نیستم این مسئله مسجل بود که ترامپ از برجام خارج می‌شود، اما دولت تا سه روز مانده به تحریم‌ها هیچ برنامه‌ای نداشت. این دولت با سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان روی کار آمده است، اما در برابر پرسش مردم هیچ پاسخی نداشت. مگر می‌شود به مردم بگوییم ما نبودیم؟ ما برای این دولت شهر به شهر تبلیغ کردیم و امروز برای هشتاد میلیون نفر و حتی برای همسر و فرزند خود پاسخی نداریم. همه کار‌هایی که در این چند ماه شد را سال قبل هم می‌شد انجام داد، اما در استفاده از این فرصت تعلل شد.

دستاوردهای اصلاح طلبان در مجلس قابل دفاع است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سوال که چرا حمایت اصلاح طلبان از معترضان بازداشت شده مثل دانشجویان و کارگران کم بوده است، گفت: کمیته‌ای برای پیگیری آزادی زندانیان سیاسی داریم به ریاست خانم فاطمه سعیدی نماینده تهران که بسیار زیاد در این زمینه پیگیر است و تمام وقت خود را صرف پیگیری آزادی زندانیان محیط زیستی و دانشجویی و ... کرده است. 

این مسائل خیلی این مسائل خبری نمی‌شود و برای این کار استدلال‌هایی دارند. کمیته پیگیری زندانیان سیاسی تشکیل شده است و به صورت جدی فراکسیون امید به این مسئله توجه دارد.

او با اشاره به مجوز حزب اتحاد ملت و توسعه ملی گفت: در این مدت با تلاش فراکسیون، احزاب و تشکل‌های خوبی مجوز گرفتند. برای تشکل‌های دانشجویی هم کمیته دانشجویی تشکیل شده و مرتب با دکتر غلامی و دکتر سرسنگی جلساتی برگزار کرده است.

ضمن اینکه پیروزی اصلاح طلبان شورای شهر در شهر‌های بزرگ در انتخابات شورای شهر حاصل تلاش‌های فراکسیون امید است. اگر این تلاش‌ها نبود، همه رد صلاحیت می‌شدند.

سروش گفت: اصلاح طلبان جوان باید همین اندازه که نظام به آن‌ها اجازه فعالیت داده است را باید قدر بدانند. چیزی که می‌خواهیم با چیزی که می‌توانیم تفاوت دارد. آنچه که فضای کشور بازتر شود آرمان خوبی است، اما آنچه می‌شود انجام داد، همین است که می‌بینید و ما نباید فضا را آنقدر تند کنیم که همینقدر فعالیت را هم نتوان انجام داد.

عضو فراکسیون امید در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید در انتخابات سال آینده نگاه مردم به اصلاح طلبان چگونه خواهد بود، گفت: معیشت و اشتغال برای مردم بسیار مهم است. اگر ببینند گروهی می‌تواند برای معیشت آن‌ها کاری کنند، به گروه‌های مرجع مثل جریان احزاب و دانشجویان یا آقای خاتمی اعتماد می‌کنند. اگر دولت در این یک سال بتواند کار موثری انجام بدهد خوب مردم دوباره به آن رای می‌دهند.

اگر دولت و مجلس بتواند در یک سال آینده، کاری کند که به مردم امید بازگردد و اقداماتی مثل بازگشت قیمت ارز، انجام شود، ممکن است مردم به اصلاح طلبان دوباره اعتماد کنند، اما اگر مردم از صندوق‌های رای قهر کنند، اصولگرایان در نبود حضور مردم در انتخابات شانس پیروزی خواهند داشت.

فراکسیون امید نمی‌تواند اپوزیسیون دولت باشد

از سروش درباره نظارت بر ابهام اصلاح طلبان بر دولت پرسیدیم و گفتیم چه اتفاقی در کشور باید بیفتد که بالاخره فراکسیون امید از دولت یک سوال بپرسد یا با یک استیضاح موافق کند؟ او پاسخ داد: فراکسیونی که اثر اصلی در انتخاب رئیس جمهور داشت نمی‌توانذ اپوزیسیون بشود. شاید افرادی منتقد رفتار دولت باشد، اما فراکسیون نمی‌تواند اپوزیسیون دولت باشد. البته این تصمیم عقل جمعی شورای مرکزی ۴۰ نفره فراکسیون است و معتقدند رقابت با دولت به نفع آینده جریان اصلاحات نیست هرچند نظر شخصی من برخلاف این است.

این نماینده مجلس تاکید کرد تصمیمات فراکسیون همه با رای گیری انجام می‌شود، اما نظر رئیس فراکسیون و رئیس مجلس شاید درتصمیمات فراکسیون و مجلس اثرگذار باشد.

دولت، اصلاح طلبان را مقابل مردم قرار داد/ اجازه نمی‌دهیم که مجلس دهم مثل مجلس ششم شود

عارف در مجلس موثر بوده است

سروش درباره سکوت عارف در مجلس گفت: ایشان به عنوان رئیس فراکسیون در خیلی موضع گیری‌ها اثرگذار است. من زمانی که دانشجوی تهران بودم ایشان را می‌شناختم. از زمانی که در قم شاگرد آقای اسماعیلی بودم که بعد نماینده قم در مجلس ششم شد و در اصلاح طلب شدن ما تاثیر بسزایی داشت، تا امروز سیاسی بودم.

آقای عارف را یکی از بزرگترین سیاستمداران ایران می‌دانم که در بسیاری موارد نظر دارد و تحلیل عمیقی از لایحه‌ها و طرح‌ها دارد. در حوزه اقتصاد، سیاست، فن آوری و صنعت، ایشان اطلاعات خوبی دارد. با این تخصص، لازم نیست به فلان وزیر تذکر بدهد. شان ایشان، ریاست جمهوری بوده و حالا کارهایش را در قابل شان ریاست فراکسیونی انجام می‌دهد.

عارف به صد و چند نماینده خط می‌دهد. اگر قرار بود ایشان یک نماینده ساده بشود که وارد مجلس نمی‌شد. او برای ریاست مجلس نامزد انتخابات مجلس شد. لیست امید هم اکثریت بود، اما روز آخر اتفاقاتی افتاد که ایشان رئیس نشد. مثل هاشمی که مجلس ششم اصلا وارد مجلس نشد. مگر شان آقای هاشمی این بود که یک نماینده عادی در مجلس ششم باشد و ببیند کروبی چه می‌گوید. ولی عارف یک اخلاقی دارد. اهل شانتاژبازی نیست. ایشان حرف منتقدان را می‌شنود.  ریز به ریز جریان‌ها را می‌داند، اما مشی او این است که سکوت کند.

سروش می‌گوید: شما فکر می‌کنید اگر کسی جز عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری می‌شد اجازه می‌دادند این نهاد شکل بگیرد؟ ایشان با منشی که اهل تندروی نیست توانسته جریان اصلاحات را پیش ببرد و مختصات ایشان این است که به اندازه حرف بزند، به اندازه مصاحبه کند و کار را پیش ببرد. مجلس ششم تندروری کرد و ما پانزده سال به حاشیه رفتیم. ما اجازه نمی‌دهیم که مجلس دهم، تبدیل به مجلس ششم شود و پانزده سال به حاشیه برود.

این نماینده مجلس درباره آخرین وضعیت محصوران گفت: خبر جدیدی از این افراد ندارم، اما آنطور که اطلاع دارم، هیئت رئیسه فراکسیون امید و دولت به صورت چراغ خاموش فعالیت‌هایی کردند که باعث شده آزادی‌های بیشتری به آن‌ها داده شود.

سروش درباره شایعات تشکیل حزب عارف گفت: فعالان بنیاد امید تمایل دارند حزبی تاسیس کنند، ولی فعلا در مرحله ارزیابی هستند و به همین منظور جلسات مداومی برگزار می‌کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
0
0
خودتان و خودمان را گول نزنیم دولت روحانی همه توان اصلاح طلبان بود از آنهمه ادعا و ترسیم مدینه فاضله همه اش همین روسیاهی است که بر سیمای این دولت نشسته است شما ببینید هر کدام از این وزرای این دولت خود را آخر علم و تخصص و تجربه و توان مدیریتی می دانستند طوری در رسانه هایشان از خود و توان مدیریتی اصلاح طلبان سخن می گفتند که مردم ساده فکر می کردند اینها اگر بر سر کار بیایند ایران را ظرف مدت کوتاهی ژاپن می کنند ولی این یک روی سکه بود و است آن روی سکه واقعیت تلخی است که اینها هیچی نیستند جز عده ای تاجر و سودجو که سودشان را در یدک کشیدن عنوان اصلاح طلبی می دانستند و یا اعتدال گرایی فقط کافیست زندگی ها و خانه و مرام و بچه های اینها را رصد کنید خیلی از اینها حتی توان مدیریت بچه های خودشان را هم ندارند خیلی از اینها بقول خودشان در اول انقلاب مستاجر بودند اما الان فقط یک خانه اشان بالای صد میلیارد قیمت دارد و نمونه های بسیار زیادی دیگر
نظرات شما
پیشخوان