تاریخ انتشار: ۰۶:۵۱ - ۱۸ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد:

بودجه فرهنگی سال ۹۸ تنها ۴ دهم درصد است/ خانه فرهنگ دارد روی سرمان خراب می‌شود/ اگر جامعه المصطفی تقویت نشوند، داعش تربیت می‌شود

مازنی می‌گوید: بودجه همه دستگاه‌های فرهنگی در سال ۹۷ اعم از صدا و سیما با همه ماموریت‌های سنگینی که دارد و اینهمه شبکه‌های گسترده و وزارت ورزش و جوانان، سازمان میراث گردشگری، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه، مجموعا ۶ دهم درصد بودجه کشور است.

رویداد۲۴ رئیس کمیسیون فرهنگی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بودجه همه دستگاه‌های فرهنگی اعم از صدا و سیما، وزارت ورزش و جوانان، سازمان میراث گردشگری، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه، در سال ۹۷ مجموعا ۶ دهم درصد بودجه کل کشور بوده است که برای سال ۹۸ هم ۲ دهم درصد کاهش دارد.

به گزارش رویداد۲۴ احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس روز دوشنبه ۱۷ دی ماه در جلسه افتتاحیه پژوهشکده عروه‌الوثقی که با حضور برخی قضات دادگستری، نمایندگان فعلی و ادوار مجلس، وکلا و برخی مسئولان اجرایی کشور و برخی علما برگزار شد، شرکت کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بااشاره به ماموریت این پژوهشکده اظهار کرد: موضوع این پژوهشکده موضوع دانشگاهی است که با عنوان مذاهب اسلامی کار می‌کند و دانشگاه هم بر اساس ماموریتی که مجمع تقریب مذاهب اسلامی برعهده دارد و مجموعه آن‌ها مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ریشه در اندیشه امام و انقلاب دارد، فعالیت می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از کاهش بودجه فرهنگی در سال ۹۸ تصریح کرد: نسبت بودجه حوزه فرهنگ، هنر، ورزش، صنایع دستی، وزارت گردشگری و میراث فرهنگی، از حوزه علمیه گرفته تا سینما و موسیقی در سال جاری ۶ دهم درصد بوده است. یعنی سال ۹۷ کل بودجه فرهنگ و دستگاه‌های ذیل کمیسیون فرهنگی همین رقم است!

مازنی خاطرنشان کرد: بودجه همه دستگاه‌های فرهنگی در سال ۹۷ اعم از صدا و سیما با همه ماموریت‌های سنگینی که دارد و اینهمه شبکه‌های گسترده و وزارت ورزش و جوانان، سازمان میراث گردشگری، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه، مجموعا ۶ دهم درصد بودجه کشور است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در شورای عالی بیان کردم متاسفانه عده‌ای شیاد با روش‌هایی عوام فریبانه یک عدد و رقمی از اعتبارات فرهنگی را از قسمتی برمی دارند و در نطق‌ها و و سخنانشان مطرح می‌کنند که‌ای مردم اگر فقر و حاشیه‌نشینی و آسیب اجتماعی و کاهش ازدواج و بیکاری و .. دارید، پول‌ها را به کار‌های فرهنگی اختصاص داده اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه الان فصل بودجه است، خاطرنشان کرد: الان فصل بودجه است در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی عرض کردم بودجه حوزه فرهنگ در سال ۹۸ نسبت به سال قبل کاهش داشته است و به آقای روحانی گلایه کردم و گفتم اولین مسئله حوزه فرهنگ است.

خانه فرهنگ دارد روی سر همه ما خراب می‌شود
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: ما به عنوان اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی دور یک میز نشسته‌ایم، ولی درک مشترکی از حوزه فرهنگ نداریم و ممکن است هر چند نفر روی یک موضوع تمرکز داشته باشیم. گروهی از جریان‌های سیاسی ما وقتی نسبت به بودجه حوزه‌های علمیه نقدی در جامعه مطرح شود، خوشحال می‌شوند و بخشی دیگر اگر درباره موسیقی و سینما و هنر نقد شود، خوشحالند. در نتیجه خانه فرهنگ دارد روی سر همه ما خراب می‌شود.

او ادامه داد: معضل اصلی ما در حوزه فرهنگ است که نمی‌توانیم در حوزه سیاست با هم گفت: وگو کنیم. درحوزه فرهنگ مشکل داریم و از زمان مصدق گفته می‌شود نفت بلای جان ما شده و نمی‌توانیم گردشگری را به جای نفت تقویت کنیم. این به اقتصاد و فرهنگ کشور کمک می‌کند. در مصرف و روابط اجتماعی هم مشکل فرهنگی داریم.

مازنی اضافه کرد: به آقای روحانی گفتم هر چقدر از حوزه فرهنگ، بودجه را بزنید باید برای زندان هزینه کنید. در زندان‌ها تلاش فرهنگی می‌کنند تا زندانی را آموزش دهند و شخصیت و دانششان و توانمدی شان بازپروری کنند تا بتوانند در جامعه زندگی کنند. اگر از طریق حوزه علمیه و مراکز فرهنگی و هنر تلاش کنیم از نظر اقتصادی هم می‌توانیم آن‌ها را به خودکفایی برسانیم.

آن روی جامعه المصطفی داعش است
مازنی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «جامعه المصطفی و مجمع تقریب مذاهب اسلامی اگر فکر می‌کنید خاصیتی برای کشور ندارد تعطیلش کنید» اعلام کرد: درالی که اگر این نهاد‌ها تقویت نشوند، داعش تربیت می‌شود و داعشی که تا پشت در مجلس آمد و گروهی را شهید کرد و کل جهان اسلام را با چهره منفی مواجه کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم تاکید کرد: جامعه المصطفی مثل همه دانشگاه‌ها که مجوز رسمی دارند کار می‌کند و ماموریتش این است که همه مسلمانان مذاهب مختلف را در داخل کشور و خارج جذب حوزه‌های علمیه می‌کند و اگر این کار را نکند آن روی سکه جامعه المصطفی داعش است. کل این اعتبارات در سال جاری ۶ دهم درصد است که در لایحه بودجه ۹۸ هم ۲ دهم درصد کاهش یافته است.

مازنی در ادامه انتقادات خود یادآور شد: اینجا می‌گویم آقای دولت و آقای مجلس و همه کسانی که فکر می‌کنید مشکل کشور بودجه فرهنگی است، این ۶ دهم درصد بودجه فرهنگی که البته به ۴ دهم درصد رسیده است هم نمی‌خواهیم، به شرط اینکه بگویید سال ۹۹ کدام مشکل اشتغال کشور را حل کرده اید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هچنین در بخش دیگری از صحبت هایش اضافه کرد: هر چقدر تولید آثار کنیم و در جهت تبیین گفتمان انقلاب اسلامی تلاش کنیم دشمنان چند برابر ما هزینه می‌کنند. هر چقدر ما کم بگذاریم، دشمن تلاشش را بیشتر می‌کند و سعی ما بی تاثیرتر می‌شود.

مازنی ادامه داد: در داخل کشور آثار به زبان فارسی چه در قالب گفتار، نوشتار، موسیقی، کتاب، مقاله، تاتر و سینما و آثار هنری که گفتمان انقلاب را تبیین کند، وجود دارد، ولی ضمن تلاش همه هنرمندان ما ناکامی زیادی در این حوزه داشته ایم. این ناکامی صرفا مربوط به جوانان و نسل جنگ ندیده نیست، مختص به عوام هم نیست. متاسفانه حتی خواص ما درباره گفتمان فرهنگی انقلاب توجیه نیستند.
رضاخان در برابر کشف حجاب اجباری زنان شکست خورد
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: امروز ۱۷ دی ماه روزی است که رضاخان کشف حجاب را به عنوان روز ترقی زنان ایران اعلام کرد، ولی با مقاومت ایثارگرانه زنان ایرانی با شکست مفتضحانه‌ای مواجه شد. سال‌ها بعد پسرش در مصاحبه با رسانه‌ای خارجی اعلام کرد پدرم با سرنیزه حجاب از سر زنان ایرانی برداشت، ولی من طوری سیاست گذاری کردم که زنان خودشان حجاب از سر برمی دارند.

او افزود: آن‌ها همه راه‌ها را رفتند تا حجاب و عفاف را از زنان ایرانی بگیرند، ولی زنان ایرانی مقاومت کردند. در همین روز درسال ۵۶ در مشهد و قم مردم تظاهرات کردند و ۱۹ دی ماه هم به نوعی یکی از سرچشمه‌های مقاومت حضور زنان بود هم تظاهراتی گسترده شکل گرفت. بعد از آن در سال ۵۶ و ۵۷ زنان در کنار مردان مقاومت کردند و طومار ۲۵۰۰ ساله شاهنشاشی را پیچیدند، چون مخالفت نظام حاکم با ارزش‌های اسلام و مقابله با عفت و حجاب بود.

مازنی با طرح این سوال که ما دراین باره به عنوان یک موضع فرهنگی چقدر توانسته ایم موفق باشیم، ادامه داد: قانون نوشته شده است، ولی در اجرای قانون کاستی‌هایی وجود دارد. ما در مجلس درباره عدم اجرای قانون در این باره اقدامتی در کمیسیون فرهنگی انجام داده ایم و در جلسه‌ای هم که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان گفتند شورای عالی انقلاب فرهنگی این موارد را دنبال کند و ما هم تابع نظر ایشان هستیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: این بدان معنا نیست که تنها از طریق قانون گذاری بتوانیم گفتمان انقلاب را تدوین کنیم بلکه زمانی موفق هستیم که برای جامعه در سطح خواص این گفتمان را با زبان مشترک بتوانیم در معرض گفت: وگو قرار دهیم. به همین دلیل وقتی شخصی درباره گردشگری اظهارنظر می‌کند و می‌گوید «یکی از راه‌های توسعه گردشگری این است که پوشش را برای زنان در مناطق آزاد، آزاد بگذاریم» معترض شدم که این بحث انحرافی است و ما اگر هنرداشته باشیم، می‌توانیم صد‌ها میلیون مسلمان جهان را که دغدغه حجاب ندارند به ایران دعوت کنیم، این زمان است که ما موفق بوده‌ایم.

مازنی تاکید کرد: گردشگران نمی‌آیند که ارزش‌های ما را زیر پا بگذارند، بلکه بهایران می‌آیند که ببینند ما چطور زندگی می‌کنیم. یک نفر از گردشگران اروپایی در شیراز با من صحبت می‌کرد و برایش جالب بود و می‌پرسید اینکه روی سرتان می‌گذارید چیست و چگونه بسته می‌شود؟ نوع پوشش عشایر، زنان، مردان، نوع عروسی، عزا و رفتارشناسی مردم ایران برایشان جذابیت دارد.
مسجد اگر مسد باشد هزاران بیمارستان و دانشگاه و کارخانه از قبال آن ساخته می‌شود

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به روایتی از آیت الله بروجردی اشاره کرد و گفت: گفته اند زمانی که آیت الله بروجردی مسجد اعظم را می‌ساختند به ایشان گفتند بیمارستان و دانشگاه و کارخانه می‌ساختید، ایشان هم گفتند مسجد اگر مسجد باشد هزاران کارخانه و دانشگاه و بیمارستان از کنار آن ساخته می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: باید برای دفاع از گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی از روش‌های عینی استفاده کنیم و آن را تبیین کنیم. این موضوع زمان‌بر است و پروژه نیست بلکه پروسه است، به شرطی که هدف‌گذاری کنیم و راهبرد‌ها را تعریف کنیم و دراین راه قدم برداریم.

برچسب ها: مازنی ، مجوز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
نانو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
0
0
عجب
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان