تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۹ دی ۱۳۹۷
هادی حق‌شناس:

حذف چهارصفر اولویت دهم بانک مرکزی است/ سیاست‌گذار پولی به سراغ کنترل نرخ تورم برود

کارشناس و فعال اقتصادی می‌گوید: اگر بخواهیم بگوییم که امروز اولویت بانک مرکزی چیست؟ حذف چهار صفرشاید اولویت دهم آن باشد و به نظر می‌رسد این یک عمل جراحی زیبایی برای اقتصاد ایران باشد.

رویداد۲۴ هادی حق‌شناس کارشناس و فعال اقتصادی و نماینده اسبق مجلس، درباره طرح بانک مرکزی مبنی بر حذف چهارصفر از پول ملی کشور، گفت: معمولا قبل از اجرای جراحی بر روی مریض و یا هرگونه درمان بیماری، به سراغ بررسی فشارخون بیمار و دمای بدن او می‌روند، اگر این دو شرایط نرمال نداشته باشند درمان و یا جراحی را به تاخیر می‌اندازند، یا اینکه دما و فشار را تحت کنترل می‌آورند و سپس جراحی را اجرا می‌کنند.

وی افزود: در اقتصاد دمای بدن و فشارخون، نرخ تورم و نرخ بیکاری است. در اقتصاد مهم است که این دو عدد چه رقم‌هایی را نشان می‌دهند، و اگر این دو عدد نرمال نباشند، اول تلاش می‌کنند که این دو را درمان کنند اگر درمان امکان‌پذیر نباشد کنترل آنها را در دستور کار قرار می‌دهند.

حق شناس گفت: پس از آنکه این دوفاکتور مهم را تحت کنترل درآوردند جراحی‌های لازم و مورد نظر خود را انجام می‌دهند، اقتصاد ایران در سال جاری تلاطم‌های شدیدی در بازارهای مختلف داشته است و از بازار کالا تا بازار ارز شاهد این نوسانات بودیم. دیدم که ارز زیر 5 هزار تومان تا نزدیک 20 هزار تومان رسید یعنی قیمت آن 4 برابر افزایش پیدا کرد.

وی افزود: خب در این شرایط موضوع حذف 4 صفر از پول ملی مطرح می‌شود. باید ببینیم مزایا و معایب آن چیست؟ در میان ترکیه، زیمبابوه، برزیل، آلمان و بسیاری از کشورهایی که به حذف چند سفر از پول خود پرداختند، آنهایی موفق بودند که محیط اقتصاد آنها در ابتدا در ثبات به سر می‌برده است و نرخ‌های تورم آنها تحت کنترل بود و رشد اقتصادی مناسبی داشتند.

حق شناس گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت امسال نرخ رشد اقتصادی ما شاید صفر یا اندکی بالاتر از صفر باشد و اگر شانس بیاوریم منفی نشود و نرخ تورم ما در خوشبینانه ترین حالت شاید به 30 درصد هم برسد.

سیاست‌گذار پولی به سراغ کنترل نرخ تورم برود

وی تاکید کرد: مقام و سیاست گذاری پولی در ایران اگر قرار است کاری انجام دهد اول باید به سراغ کنترل نرخ تورم،دوم به سراغ رشد نقدینگی و سوم باید به سراغ مطالبات معوقه بانک ها برود، هدف یا راهبرد بعدی می‌تواند کنترل بانک‌های عامل باشد که نسبت پرداخت تسهیلات آنها به سپرده‌های بانکی باید در زمینه استاندارد جهانی باشد.

حذف چهارصفر اولویت دهم بانک مرکزی است

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر بخواهیم بگوییم که اولویت بانک مرکزی امروز چیست؟ حذف چهار صفرشاید اولویت دهم آن باشد و به نظر می‌رسد این یک عمل جراحی زیبایی برای اقتصاد ایران باشد. چرا؟ چون همه کسانی که امروز به بقالی و سوپرمارکت مراجعه می کنند و خریدهای روزانه انجام می دهند مشکل مبادله پول ندارند، بلکه مردم مشکل قدرت خرید دارند. امروز بچه های مهدکودک هم کارت پول دارند و ظرف چند ساله آینده احتمالا به نقطه ای خواهیم رسید که نیاز به پول نقد هم نداریم و با کارت های بانکی مشکل پول نقد حل می‌شود.

از اعتماد عمومی برای اصلاح شاخص های پولی استفاده شود

وی افزود: البته ممکن است تا چند سال دیگر ضرورت پیدا کند که این کار انجام شود اما بحث این است که امروز ضرورت اقتصاد ایران و ضرورت بانک مرکزی موضوعات دیگری است، همتی در چند ماه اخیر ترتیبی به خرج داد که دلار نزدیک به 20 هزار تومان به 10 هزار تومان برسد، مردم امروز به بانک مرکزی اعتماد پیدا کرده‌اند و سرمایه اجتماعی دراین زمینه ایجاد شده است که بهتر است از آن برای اصلاح شاخص های پولی یا عمل جراح واقعی اقتصاد نه زیبایی استفاده شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان