تاریخ انتشار: ۱۷:۱۴ - ۲۶ دی ۱۳۹۷

دولت به طلبکاران نفت می‌دهد!

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه طلبکاران دولت در سال ۹۸ به جای بدهی خود می‌توانند نفت دریافت کنند.

دولت به طلبکاران نفت می‌دهد!

رویداد۲۴ در بند الحاقی به تبصره ۵ لایحه بودجه ۹۸ آمده است: (به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف 20 هزار میلیارد تومان از خالص بدهی های قطعی خود به اشخاص حقیقی، حقوقی و خصوصی تا پایان سال 1397 را از محل تحویل نفت خام بر اساس قیمت بورس انرژی با این اشخاص تسویه نماید.) 

همچنین براساس مصوبات کمیسیون تلفیق، در سال ۹۸ حداقل ۷۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی عرضه خواهد شد.

طلبکاران می‌توانند به میزان طلب خود از دولت نفت دریافت کنند 
کاظم زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار داشت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، طلبکاران دولت می توانند به میزان طلب خود از دولت در سال 98 از طریق بورس انرژی تهران نفت دریافت کرده و آن را به فروش برسانند. 

بنیاد تعاون ناجا هنوز بدهی وزارت نفت را پرداخت نکرده 
در حالی خبر این مصوبه منتشر می شود که هنوز ابهام های زیادی در خصوص فروش نفت در تجربه سالهای گذشته و تحریم های قبلی نفتی وجود دارد. 

در پرونده بنیاد تعاون نیروی انتظامی و شرکت های زیر مجموعه آن که در رابطه با خرید نفت و عدم بازپرداخت بهای آن که از دولت دهم وجود دارد بحث و خبر های زیادی منتشر شده و بنا برآخرین اعلام ها از سوی وزارت نفت بنیاد تعاون ناجا هنوز بدهی وزارت نفت را پرداخت نکرده است و پرونده آن هنوز مفتوح است. 

در این خصوص جلال میرزایی نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش اعلام کرد: زمان احمدی نژاد بنیاد تعاون نیروی انتظامی، نفت را خریداری کرد و مشخص نشد که سرنوشت این نفت ها چه شده و هنوز به وزارت نفت بدهکار است و بدهی وزارتخانه را پرداخت نکرده است. 

سوالات و بحثهای جدی و دارای اهمیتی در خصوص این مصوبه با توجه به شرایط تحریمی کشور وجود دارد که در زیر به آن اشاره و لازم است دست اندرکاران اعم از دولت و مجلس شورای اسلامی در خصوص آن اطلاع رسانی دقیق تری داشته باشند: 

1- پیمانکاران طلبکار از دولت که عمدتا در حوزه های عمرانی هستند آیا توان و تجربه مبادلات نفتی را دارند؟ 

2- تامین و پایداری قیمت‌های مصرف کننده کالاهای اساسی از طریق درآمد حاصل نفت پیش بینی شده است. اما این تهاتر ها درآمدی را برای دولت حاصل نمی کند که بتواند در تامین کالاهای اساسی بکار گیرد. 

3- با توجه به شرایط تحریمی و تمام توانی که آمریکا در شناسایی روش های دور زدن تحریم ها انجام می دهد، راهکارهایی برای جلوگیری از شناسایی پیمانکاران طلبکار دولت پیش بینی شده است؟ 

4- روش‌های کاهش ریسک تحریم مجدد برخی از این پیمانکاران که در حال حاضر در خارج از کشور خدمات فنی و مهندسی ارائه می کنند، چیست ؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان