تاریخ انتشار: ۲۱:۰۲ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷

یوسف داودی: یارانه خرید گوشت و لبنیات مستقیم به مردم داده شود/ دلار ۴۲۰۰ تومانی هم سبب کاهش قیمت کالاهای دامی نمی‌شود

داودی گفت: هیچ کنترلی روی گوشتی هم که با ارز دولتی وارد کشور می‌شود صورت نمی‌گیرد تا به صورت عادلانه بین مردم توزیع شود و متاسفانه تعداد خاصی از افراد و مجموعه ها هستند که این گوشت را ارزان می‌گیرند و آن را در بازار آزاد و با قیمت آزاد به فروش می‌رسانند که باعث می شود قیمت گوشت تا ۱۰۰ هزار تومان بالا رود.

رویداد۲۴ نایب رییس کمیته دام، طیور و آبزیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختصاص ۱۰ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات نهادهای دامی به نفع مصرف کننده ها نبوده است، اظهار کرد: این ۱۰ میلیارد دلار ¼ درآمدهای نفتی و گازی کشور است تا لبنیات ارزان به دست مردم برسد، اما می بینیم که این مهم در عمل محقق نشده است و بهترین راهکار این است که یارانه‌ی آن به خود مصرف کننده نهایی یعنی مردم داده شود.

دکتر یوسف داودی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در رابطه با وضعیت قیمت گوشت در کشور اظهار کرد: سالانه ۱۰ میلیارد دلار از درآمدهای ارزی کشور که عمدتاً از فروش نفت و گاز به دست می‌آید برای واردات نهادهای دامی هزینه می‌شود. به عبارت دیگر این ارز به این دلیل در اختیار واردات قرار می‌گیرد که نهادهای دامی ارزان‌تر به دست مرغداران، دامداران و کشاورزان برسد تا آنها هم تولیدات خود را با قیمت پایین تری تولید و به دست مصرف کننده نهایی که مردم هستند برسانند.

تخصیص ۱۰ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردکنندگان نهادهای دامی نمی تواند هدف اصلی را تامین کند

او ادامه داد: اما این هدف هرگز محقق نمی شود و دامداران و خریدارن گوشت و لبنیات، رضایت کافی از قیمت‌ها ندارند و پروتئین‌های دامی بسیار گران به دست مردم می رسد. در واقع این ۱۰ میلیارد دلار ارزی که با قیمت ۴۲۰۰ تومان در اختیار واردکنندگان نهادهای دامی قرار می‌گیرد نمی تواند هدف اصلی را تامین کند.

واردات بی رویه برخی از اقلام کمر کشاروزان داخلی را شکسته است

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات بی رویه برخی از اقلام کمر کشاروزان داخلی را شکسته است تصریح کرد: این واردات نهادهای دامی باعث شده که کمر تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی شکسته شود زیرا مثلاً ذرتی که با ارز دولتی وارد کشور می شود باعث می گردد ذرت ‌کار ما نتواند با آن رقابت کند از سوی دیگر هم باعث شده است که کشاورزان رغبتی برای زراعت نداشته باشند و در نهایت به شهرها کوچ می‌کنند که جمعیت روستاها هم به شدت رو به کاهش است.

هیچ نظارتی بر گوشت های وارداتی با ارز دولتی صورت نمی گیرد

گروه های خاصی گوشت های وارداتی را گرفته و در بازار آزاد به فروش می رسانند

داودی ضمن انتقاد از نبودن نظارت بر گوشت های وارداتی اظهار کرد: هیچ کنترلی روی گوشتی هم که با ارز دولتی وارد کشور می شود صورت نمی گیرد تا به صورت عادلانه بین مردم توزیع شود و متاسفانه تعداد خاصی از افراد و مجموعه ها هستند که این گوشت را ارزان می گیرند و آن را در بازار آزاد و با قیمت آزاد به فروش می‌رسانند که باعث می شود قیمت گوشت تا ۱۰۰ هزار تومان بالا رود.

¼ درآمدهای نفتی و گازی کشور صرف واردات نهادهای دامی می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: از این ۱۰ میلیارد دلار ارز دولتی که به نهادهای دامی اختصاص پیدا کرده است رانت خواران و افرادی که از بیت المال سوء استفاده می کنند بیشتر بهره می برند تا مردم. این ۱۰ میلیارد دلار در واقع ¼ درآمدهای نفتی و گازی کشور است که صرف واردات نهادهای دامی می‌شود تا لبنیات ارزان به دست مردم برسد، اما می بینیم که این مهم در عمل محقق نشده است و بهترین راهکار این است که یارانه‌ی آن به خود مصرف کننده نهایی یعنی مردم داده شود.

قاچاق دام به خارج از کشور بسیار افزایش یافته است

داودی با اشاره به افزایش قاچاق دام به خارج از کشور گفت: در حال حاضر قاچاق دام به خارج از کشور بسیار افزایش یافته است در حالی که در سال های قبل، قاچاق دام از خارج به داخل کشور بیشر بود و علت آن اختلاف قیمت دلار است و اگر خرید با یارانه دولتی درست طراحی شود جلو این قاچاق دام گرفته می شود و پروتئین به صورت کاملا ارزان به دست مردم می رسد.

به جای روغن های وارداتی که باعث افزایش بیماری های متابولیک می شود پروتئین و روغن حیوانی در اختیار مردم قرار گیرد

نایب رییس کمیته دام، طیور و آبزیان مجلس در ادامه به افزایش بیماری متابولیک به دلیل روغن و شکر وارداتی اشاره کرد و گفت: گسترش بیماری های متابولیک در بین مردم به خاطر افزایش واردات شکر و روغن است و به جای آن بهتر است پروتئین، لبنیات و روغن حیوانی در اختیار مردم قرار گیرد و راهکاری را تعریف کنیم که یارانه نهایی هر فرد که از بابت پروتئین و نهادهای دامی تخصیص می یابد مستقیم بابت خرید همین اقلام هزینه شود نه کالاهای دیگر.

مصرف سرانه گوشت در کشور به ۶/۵ کیلوگرم کاهش یافته است

او در پایان از کاهش سرانه مصرف گوشت به دلیل افزایش قیمت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مصرف سرانه گوشت در کشور ما به ۶/۵ کیلوگرم در سال رسیده است در حالی که در کشورهایی مثل ترکیه ۲۷ کیلو و در کشورهای اروپایی بالای ۴۰ کیلوگرم است.

منبع: شفقنا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گوشت ، لبنیات ، کشاورزان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان