تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
معاون سازمان بنادر در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دلایل ۱۲۱ مورد انحراف سازمان بنادر و دریانوردی از قانون چه بود؟/ معاون سازمان: پیمانکاران به موقع انتخاب نشدند

در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ آمده است؛ سازمان بنادر و دریانوردی ۸۱ درصد از اهداف سرمایه گذاری خود را محقق کرده و در عین حال ۱۲۱ مورد انحراف از قانون و مقررات داشته است.

۱۲۱ مورد انحراف سازمان بنادر و دریانوردی از قانون

رویداد۲۴ در بخش مهمترین نتایج رسیدگی‌ها و گزارش‌های حاصل از حسابرسی‌های دیوان محاسبات کشور مربوط به تعدای از دستگاه‌های اجرایی و موضوعات با اهمیت گزارش تفریغ بودجه به نمایندگان مجلس آمده است؛ بیشترین انحرافات در بخش جذب سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به بنادر شهید رجایی در استان هرمزگان، بندر امام خمینی استان خوزستان، بندر انزلی در استان گیلان و بندر شهید بهشتی در استان سیستان و بلوچستان است.

هادی حق شناس، معاون دریایی سازمان بنادر در گفت‌وگو با خبرنگار رویداد۲۴ در این باره می گوید: سازمان بنادر به عنوان یک سازمان بخش عمده فعالیت بین الملی خود را در حوزه خدمات به کشتی‌های خارجی و داخلی دارد و اگر خدمات این سازمان در حد استاندارد نباشد طبعا زیان‌هایی به کشور خواهد رسید.

او ادامه می‌دهد: در صورتی که یک کشتی خارجی برای تخلیه و بارگیری و واردات یا صادرات  به بنادر ایران رجوع کند، اگر کشتی در آن زمان تخلیه یا بارگیری نشود اصطلاحا دموراژ یا هزینه دیرکرد تخلیه کشتی به خارجی‌ها باید پرداخت شود و مجلس برای این منظور دو سال پیش به منظور تسریع در تخلیه کشتی‌ها قانونی را تصویب کرد تا سازمان بنادر بتواند فرایند مالی خود را ساده‌تر طی کند تا خدمات بهتری را به خارجی‌ها و داخلی‌ها ارائه دهند.

حق شناس می گوید: در سازمان بنادر بخشی از سرمایه‌گذاری متعلق به منابع سازمانی است و ۸ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه بخش خصوصی بوده و طبق گزارش رسمی بیش از ۸۰ درصد به هدف رسیده و منابع داخلی نیز بخش عمده‌اش به هدف رسیده است، بخشی از این منابع انحراف داشته که به دلیل عدم انتخاب به موقع پیمانکار یا نوسان‌های نرخ ارز بوده است.

او ادامه می دهد: در سال جاری فاز ۳ بندرشهید رجایی را اغاز کریدم که ۱۴۰۰ متر اسکله با آب خور ۱۸ متر برنامه ریزی شده است، برآورد مالی امروز با نوسان‌های نرخ ارز و هزینه احداث قطعا انحرافاتی را در پی خواهد داشت و این موضوع اجتناب ناپذیر است.

معاون دریایی سازمان بنادر می گوید: در پروژه‌های مختلف حوادث غیرمترقبه یا برخی از شوک‌های سیاسی نظیر خروج امریکا از برجام را باید در نظر گرفت ضمن آنکه پیمانکاران نیز در این رابطه نمی‌توانند تعهدات خود را به درستی انجام دهند.

۱۲۱ مورد انحراف سازمان بنادر و دریانوردی از قانون

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان