تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
جدال‌ها با مرکز آمار پایان نیافت؛

انتشار دوباره نرخ تورم در سایت بانک مرکزی

در حالی که جدال میان بانک مرکزی و مرکز آمار همچنان ادامه دارد، سایت بانک مرکزی اقدام به انتشار نرخ تورم دی ماه کرده است؛ مساله‌ای که طبق صحبت‌های پیشین مقامات مرکز آمار، قرار بود متوقف شود.
انتشار دوباره نرخ تورم در سایت بانک مرکزی
رویداد۲۴ ماجرای بحث بر سر متولی اعلام نرخ تورم، به یک جدل دائمی میان بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تبدیل شده است. ماه‌هاست که مرکز آمار خود را به عنوان تنها متولی اعلام نرخ تورم عنوان می‌کند. همین مساله سبب شد تا نرخ تورم یک ماه قبل که به مرز ۴۰ درصد رسیده بود، از سایت بانک مرکزی حذف شود؛ یعنی تورم آذر ماه تنها توسط مرکز آمار اعلام شد.

اما کمی بعد از حذف خبر از سایت بانک مرکزی، این نهاد اعلام کرد که قصد دارد ابتدا هماهنگی‌هایی را با مقامات ذی‌ربط انجام دهد. همزمان، مرکز آمار عنوان کرد که بانک مرکزی حق انتشار این گزارش‌ها را ندارد و تمامی آمار‌ها باید از سوی مرکز آمار منتشر شود. خبر‌های هدفمند و پشت سر هم که مرکز آمار اقدام به انتشار آن می‌کرد، دال بر همین مطلب بود. خبر‌هایی که همگی یک معنا را در خود داشت: متولی اعلام شاخص‌های مهم اقتصادی از جمله تورم، مرکز آمار است.

با وجود همه این جدل‌ها، بانک مرکزی باز هم اقدام به انتشار نرخ تورم کرده است. این بار اما، خبر از روی سایت حذف نشد و در همه خبرگزاری‌ها هم بازنشر شد. نرخی که بانک مرکزی اعلام کرده همچنان بالاست به طوری که نرخ تورم نقطه به نقطه دی ماه عدد ۵۲.۹ درصد را نشان می‌دهد. در خبر منتشر شده در سایت بانک مرکزی عنوان شده: «شاخص مورد اشاره در دی ماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۵۲.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.».

اما از سوی دیگر، مرکز آمار اقدام به انتشار نظرسنجی‌هایی برای مخاطب‌سنجی کرده است؛ مساله‌ای با نگاه به نتایج آن، می‌توان دریافت که سایت مرکز آمار هم چندان برای مخاطبان آشنا نیست.

در نظرسنجی قبلی که سایت مرکز آمار انجام داده بود، این سوال پرسیده شد که «استفاده از آمار‌های موجود در درگاه ملی آمار تا چه حد نیاز‌های اطلاعاتی شما را برطرف کرده است؟» در همان زمان هم آمار‌ها نشان از بیگانگی برخی مخاطبان با سایت مرکز آمار داشت. ۷۱ درصد گزینه «کم» را انتخاب کردند، یعنی به گفته ۷۱ درصد مخاطبان، استفاده از آمار‌های موجود در وبسایت مرکز آمار، نیاز‌های آن‌ها را برطرف نکرده است.

اما نظرسنجی تازه مرکز آمار درباره دسترسی به اطلاعات این مرکز است. این پرسش مطرح شده که «برای دسترسی به اطلاعات آماری هرچند وقت یک بار به سایت مرکز آمار ایران مراجعه می‌کنید؟» پاسخ‌ها مانند نظرسنجی قبل، قابل توجه است. بازهم ۷۱ درصد مردم عنوان کرده‌اند که تنها ماهی یکبار به این مرکز مراجعه می‌کنند تا از آمارهایش استفاده کنند. در عین حال، ۱۴ درصد اعلام کرده‌اند که هفته‌ای یک بار و ۱۵ درصد هم بیش از یک بار در هفته به این مرکز مراجعه می‌کنند.

با این حال، طبق آن چیزی که مقامات مرکز آمار گفته بودند، قرار بود نرخ تورم دیگر توسط بانک مرکزی اعلام نشود؛ مساله‌ای که برخی دلیل آن را تفاوت نرخی می‌دانند که میان بانک مرکزی و مرکز آمار وجود دارد. کمااینکه این مساله در نرخ اخیر اعلام شده نیز به چشم می‌خورد.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان