تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
عباس عبدی:

وضعیت فعلی پرداخت نقدی یارانه‌ هیچ ارتباطی با عقلانیت سیاسی ندارد

فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از وضع فعلی پرداخت یارانه حامل‌های انرژی به صورت نقدی گفت: اسم این وضعیت را هدفمندی یارانه نمی‌توان گذاشت چون هیچ حساب و کتابی ندارد.

وضعیت فعلی پرداخت نقدی یارانه‌ هیچ ارتباطی با عقلانیت سیاسی ندارد

رویداد۲۴ عباس عبدی در نشست بررسی رایانه های حامل های انرژی در کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی با اشاره به وضعیت نابسامان تخصیص یارانه ها به سوخت و حامل های انرژی در کشور گفت: وضعیت فعلی توزیع یارانه ها هیچ ارتباطی با عقلانیت سیاسی ندارد حتی به این وضع، هدفمندی یارانه نمی توان گفت چون هیچ حساب و کتابی در نحوه توزیع یارانه های انرژی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بانک جهانی می‌گوید ایران سالانه ۴۵ هزار میلیارد دلار یارانه می دهد، افزود: ریشه این بی انضباطی در توزیع یارانه ها، اقتصاد نفتی است. اگر هم قرار شود ساماندهی شود با استقبال مردم مواجه نخواهد شد چون بی اعتمادی عمومی به دولت و حکومت وجود دارد.

فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: من از پرداخت یارانه نقدی حامل های انرژی در سال ۸۹ دفاع می کردم اما قانون در آن زمان ناقص اجرا شد بلکه می توان گفت قانون را کنار گذاشتند تا یک طرح دیگر را اجرا کنند همین مساله سبب شد بی اعتمادی فراگیر در مردم ایجاد کنیم.

وی با اشاره به توزیع کوپنی کالاها در زمان جنگ تحمیلی یادآور شد: در آن زمان بحث شد به جای اعطای کوپن، کالا به صورت آزاد توزیع و ما به التفاوت آن را به صورت نقدی به مردم پرداخت کنند. توجیه آنها این بود که مردم بهتر می دانند پول نقد را چگونه هزینه کنند. از همین رو نخستین کالایی که از توزیع کوپنی خارج شد مرغ بود ولی از آن زمان تا کنون حتی یک ریال مابه التفاوت آن را به مردم پرداخت نکرده اند. بعد هم در جلسات می گفتند مشکل مرغ را حل کردیم. در حالی که نمی دانند داستان چوپان دروغگو را اجرا کرده اند.

عبدی با اشاره به پرداخت نقدی یارانه حامل های انرژی و اعلام مشکلات تامین منابع این طرح از سوی دولت گفت: پول خود مردم را به خود مردم می دهید منت هم می گذارید؟

وی یادآور شد: از سوی دیگر هر گاه دولت پول کم می آورد مسائلی مانند بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران و بهره وری آن را بهانه می کنند و قیمت سوخت را افزایش می دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: علیرغم آنکه با افزایش نرخ حامل‌های انرژی موافقم اما اگر منافع آن به جیب مردم نرود قطعا با آن مخالفت می‌کنم اما یارانه ها می توانند هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم پرداخت شود به طور مثال در کشوری مانند نروژ مردم می دانند یارانه هایی که به صورت غیرمستقیم در حمل و نقل عمومی پرداخت می شود از چه محلی است و چگونه خرج می شود از همین رو به دولت اعتماد دارند اما در ایران چند نفر می شناسید که مطمئن باشند که اگر بنزین دو هزار تومان شود ما به التفاوت سود آن به جیب مردم خواهد رفت و سرمایه گذاری عقلانی خواهد شد؟ به خصوص که بر اساس تحقیقات جهانی رابطه درآمدهای نفتی و فساد اقتصادی مستقیم است.

عبدی ادامه داد: طرح پرداخت نقدی یارانه حامل های انرژی در سال ۸۹ از ابتدا مورد اقبال مردم بوده اما در سال ۹۰ در هنگام انتخابات مجلس شورای نگهبان کاندیداهای طرفدار رئیس جمهور سابق را رد صلاحیت کرد و وی در حالی که اعلام کرده بود قرار است در اسفند ماه همان سال و پس از برگزاری انتخابات، مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها را اجرا کند اما وقتی با رد صلاحیت گسترده کاندیداهای طرفدار خود مواجه شد آن را اجرا نکرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هم اگر طرح جدید هدفمندسازی حامل های انرژی عقلانی باشد بار دیگر مردم از آن استقبال می کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان