تاریخ انتشار: ۰۶:۱۲ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا قیمت ارز در مدار نزولی قرار گرفت/ با کاهش دلار چگونه سرمایه‌گذاری کنیم

هر دلار آمریکا بعد از ظهر روز گذشته به ۱۱ هزار و ۲۷۰ تومان رسید، اخبار مساعد سیاسی سنگین‌ترین ریزش روزانه شاخص ارزی کشور را در زمستان رقم زد (۹/ ۴ درصد)، با راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی بین ایران و اروپا «SPV»، بازار شایعات نوسان‌گیران کساد شد.

بهای ارز در مدار نزولی

رویداد۲۴ ندا جعفری: در ابتدای هفته قیمت ارز در بازار آزاد نسبت به هفته قبل کاهش یافت؛ صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز گذشته با کاهش نسبت به نرخ پایانی روز پنجشنبه یازدهم بهمن ماه، ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کردند، این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان خریداری کردند این در حالی است که تا بعد از ظهر بهای دلار به ۱۱ هزار و ۲۷۰ تومان رسید اما روز پنج شنبه بهای دلار ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده بود.

هفته گذشته شایعه ناکارآمدی SPV و تعویق چند‌باره راه‌اندازی آن باعث افزایش نرخ دلار به بالای مرز ۱۲ هزار تومانی شده بود اما از ابتدای هفته خبر راه افتادن سازوکار ویژه مالی موسوم اینتکس، باعث شد فضای بازار تغییر کند و قیمت دلار باز هم کاهش بیابد.

کامران ندری مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: نرخ ارز معمولا هرسال در ابتدای بهمن ماه به دلیل اتمام سال چینی افزایش پیدا می‌کند و با نزدیک شدن به پایان سال چینی و با توجه به حجم بالای تجارت ایران با چین، تجار ما هنگام سررسید بدهی‌شان و تسویه حساب‌ها، متقاضی ارز در بازار می‌شوند و معمولا شاهد افزایش نرخ‌ها هستیم.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی می‌گوید: اخباری در بهمن ماه در خصوص CFT کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریستم مطرح شد و سیگنال‌هایی در این مورد به بازار وارد شد و احتمال می‌رود که این لایحه از سوی مجلس تصویب نشود که در این صورت روابط مالی ما با دنیا با موانع بیشتری روبرو خواهد بود. 

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی ادامه می‌دهد: ضمن آنکه تردید هم برای عملیاتی نشدن کانال ویژه مالی اروپا وجود داشت که هفته گذشته این کانال به ثبت رسید؛ البته غیر از این موارد عامل روانی نیز تاثیرگذاربود هر چند بانک مرکزی نیز در این شرایط و با افزایش تقاضا در بازار مداخلاتی برای تزریق ارز خواهد داشت.

ندری با اشاره به صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی در مورد ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز می‌گوید: بازار دارایی‌ها بازار پر ریسکی است و به نظر می‌رسد که نه تنها بازار ارز بلکه بازار سرمایه نیز برای سرمایه‌گذاری با مخاطراتی همراه باشد، پس باید مخاطرات آنرا پذیرفت.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی گفته خرید و فروش ارز کاری پر ریسک است و در مقایسه با سرمایه‌گذاری در بانک که ۲۰ درصد سود را در انتهای ماه و در هر شرایطی می‌پردازد، فرق دارد.

او می گوید: در شرایط کنونی خرید اوراق دولتی یا سپرده‌گذاری در بانک ریسک کمتری دارد. در بازار مسکن نیز قیمت‌ها به شدت رشد داشته و حتی از قیمت تعادلی بازار ارز هم بالاتر رفته است و در حال حاضر تقاضایی در حوزه مسکن وجود ندارد و در یک فاز رکودی قرار دارد که معمولا این رکود بین دو تا سه سال ادامه‌دار است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت ارز ، قیمت طلا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان