تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
نظر افضلی مطرح كرد؛

قاچاق دام مولد، کشور را با بحران روبرو می‌کند/ مرز‌ها باید بیشتر کنترل شوند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: قاچاق دام مولد یک چالش بزرگ برای کشور است و اگر این روال ادامه پیدا کند و نظارت‌های لازم وجود نداشته باشد به زودی با کمبودی بیش از این مواجه خواهیم شد.
قاچاق دام مولد، کشور را با بحران روبرو می‌کند/ مرز‌ها باید بیشتر کنترل شوند
رویداد۲۴ پس از افزایش یکباره نرخ ارز هیچ کالایی در امان نمانده و هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار هستیم. در این بین افزایش برخی کالا‌ها زندگی مردم را مختل کرده که یکی از آن‌ها گوشت است. گفته می‌شود در برخی بازار‌ها قیمت هر کیلو گوشت به نزدیک ۱۱۰ هزار تومان هم رسیده و همین باعث شده تا خیلی از خانواده‌ها قید خوردن گوشت که یکی از نیاز‌های اصلی است را بزنند.

در همین خصوص نظر افضلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بعد از افزایش نرخ دلار، قاچاق دام و به خصوص دام مولد شدت پیدا کرد. به قدری این اتفاق زیاد شده که امروز در کشور با کمبود گوشت مواجه شده‌ایم.

وی در ادامه افزود: قاچاق دام مولد یک چالش بزرگ برای کشور است و اگر این روال ادامه پیدا کند و نظارت‌های لازم وجود نداشته باشد به زودی با کمبودی بیش از این مواجه خواهیم شد. ما پیش از اینکه نرخ دلار افزایش پیدا کند و به تبع آن قاچاق دام زیاد شود به ۱۰۰ هزار تن گوشت وارداتی احتیاج داشتیم، یعنی ۸۰۰ هزار تن تولید داخلی ما بوده و با ۱۰۰ هزار تن واردات، مجموعاً ۹۰۰ هزار تن گوشت نیاز کشور بوده است. حال با قاچاق‌های اخیر دامی که در این ماه‌ها در حال انجام است تولید داخل به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و از طرفی میزان واردات هم به مراتب بیشتر از گذشته شده است. همین اتفاقات کافیست که قیمت گوشت بالا برود و می‌بینیم که امروز بسیاری از خانواده‌ها میزان خرید گوشت خود را کاهش داده‌اند.

نماینده نهبندان و سربیشه تصریح کرد: اولین کار برای سر و سامان دادن به این بازار این است که مرز‌ها کنترل شود تا دیگر در این شرایط نامناسب اقتصادی شاهد قاچاق دام نباشیم.

قاچاق دام مولد، کشور را با بحران روبرو می‌کند/ مرز‌ها باید بیشتر کنترل شوند
افضلی ادامه داد: دوره پروار دام سه ماه است و پس از آن وقت آن می‌رسد که دام به بازار عرضه شود. از این‌رو حمایت دولت در این دوره برای ارائه تسهیلات به دامداران از اهمیت بالایی برخوردار است که امیدوارم مسئولان اهتمام وی‍‍ژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

وی در پایان و در پاسخ اینکه آیا این بحران گوشت وضعیت کاری وزیر جهاد کشاورزی را متزلزل خواهد کرد یا خیر، گفت: گوشت یکی از غذا‌های اصلی مردم است و مدیران وزارت جهاد باید همه تلاش خود را به کار بگیرند تا این معضل در آینده نزدیک به حداقل برسد. در رابطه با این بحران آقای حجتی، وزیر جهاد کشاورزی به کمیسیون کشاورزی آمدند و توضیحاتی را ارائه دادند و از طرفی عنوان شد که جلوگیری از قاچاق متوجه وزارت کشور است، ولی در عین حال موضوع با اهمیت این است که همه مسئولان باید دست به دست هم دهند تا از این روال نادرست و غیرمنافع ملی جلوگیری شود. در حال حاضر نمایندگان به خاطر این موضوع بنا به استیضاح وزیر ندارند و امیدوارم به زودی این مشکل حل شود.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان