تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

علی لاریجانی چهره غایب ۲۲ بهمن/ پیروزی بدون خونریزی اصولگرایان تندرو! +جدول کامل سخنرانان

حساسیت اصولگرایان روی گزینه‌ای مثل علی لاریجانی در حالی اتفاق می‌افتد که چهره‌های اصلاح طلبی مثل اسحاق جهانگیری و فرهاد دژپسند در شهر‌های شیراز و ساری، سخنرانان مراسم روز ۲۲ بهمن خواهند بود. به جز این افراد، علوی وزیر اطلاعات و حسینعلی امیری نیز در این مراسم سخنرانی خواهند کرد. حساسیت صرفا روی خود علی لاریجانی است. مردی که بدون شک در معادلات آینده سیاسی ایران، نقشی پررنگ خواهد داشت.

حساسیت بی سابقه اصولگرایان نسبت به علی لاریجانی در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب +جدول کامل سخنرانان ۲۲ بهمن

رویداد۲۴ میثم سعادت: رهبر انقلاب روز جمعه در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش در توصیه‌ای درباره راهپیمایی ۲۲ بهمن اعلام کرد «ممکن است کسانی به هر دلیل و منطق و مبنایی، از فلان مسئول یا فلان آقا خوششان نیاید، اما نباید با شعار دادن بر ضد او، راهپیمایی را به مظهر اختلاف و درگیری تبدیل کنند چرا که این حرکت پرشور ملی باید همچنان با عظمت و وحدت ادامه یابد.» شاید بیشترین مصداق این سخن در این روزها علی لاریجانی باشد؛ چهره اصولگرایی که حتی نتوانست روز تعطیل در چند کیلومتری پایتخت سخنرانی کند.

در هفته‌های گذشنه انتقاداتی از طرف اصولگرایان نسبت به سخنرانی روحانی در مراسم ۲۲ بهمن مطرح شد، اما مهمترین اتفاق، مخالفت امام جمعه کرج با سخنرانی علی لاریجانی در راهپیمایی ۲۲ بهمن در این شهرستان بود.

با فشار امام جمعه، سرانجام سخنرانی رئیس قوه مقننه و برادر رئیس قوه قضائیه در شهر کرج لغو شد. این خبر، پیروزی بدون خونریزی جریان اصولگرای افراطی بر لاریجانی بود. جریانی که شش سال قبل و در مراسم ۲۲ بهمن قم، با پرتاب مهر به لاریجانی در قم، اعتراض خود را به او علنی کرده بود.

اعتراضات سال ۹۱ بعد از استیضاح پر حرف و حدیث شیخ الاسلامی وزیر کار و نمایش تصویر فاضل لاریجانی در مجلس توسط احمدی نژاد اتفاق افتاد که بخشی از جمعیت حاضر در مراسم با شعار‌های «خواص بی بصیرت» مانع سخرانی علی لاریجانی شدند و حتی مهر و ظرف آب به سمت جایگاه سخنرانی رئیس مجلس پرتاب کردند.

اما این بار تندرو‌های کرج، روشی سریعتر برای رسیدن به هدف انتخاب کردند. آن‌ها خوب می‌دانستند رفتاری مثل هو کشیدن یا پرتاب مهر، شاید در کوتاه مدت برای آن‌ها شادی آفرین باشد، اما لغو سخنرانی با کمک امام جمعه، این پیام را به سراسر کشور مخابره می‌کند که می‌توان با لاریجانی مخالفت کرد. پیامی روشن و واضح برای انتخابات ۱۴۰۰ که علی لاریجانی قطعا نامزد اصولگرایان نخواهد بود.

نماز جمعه کرج به محلی برای جمع آوری امضا و نوشتن طومار علیه علی لاریجانی تبدیل شد. فردای این نامه نگاری ها، دفتر رئیس مجلس نامه‌ای منتشر کرد و خیال همه را راحت کرد. «آنگونه که در رسانه‌ها آمده امام جمعه محترم کرج در خطبه‌های روز گذشته فرمودند: گویا انتخاب سخنران روز ۲۲ بهمن در کرج از طرف مرکز بوده است، عده‌ای به این انتخاب اعتراض دارند. هفته آینده راجع به این موضوع بحث می‌کنیم که وظیفه ما چه خواهد بود. یک هفته‌ای به دوستان وقت می‌دهیم ببینیم تدبیری می‌اندیشند یا خیر. رئیس مجلس براساس اصرار جناب آقای لطفی قائم مقام محترم آیت الله جنتی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سخنرانی روز ۲۲ بهمن را پذیرفتند و تصور این بود که با آقای امام جمعه هماهنگی شده است. آقای لاریجانی وقتی مطالب ایشان را شنید سخنرانی خود را لغو کرد و گفت مسئله در حدی نیست که ایشان به شورای هماهنگی مرکز اولتیماتوم یک هفته‌ای بدهند. امروز کشور به وحدت نیاز دارد و مخصوصاً راهپیمایی ۲۲ بهمن بایستی مظهر وفاق در کشور باشد و آقای امام جمعه خودشان سخنرانی کنند یا هر کسی که مطلوبشان هست، دعوت کنند.»


بعد از این اتفاق البته یاران لاریجانی به حمایت از او پرداختند. ۱۹۱ نماینده مجلس در بیانیه‌ای ضمن دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، هر حرکتی که وحدت مردم را خدشه دار می‌کند، محکوم کردند و خواستار رسیدگی نهاد‌های ذیربط در موضوع لغو سخنرانی علی شدند. «ما این اقدام و موارد مشابهی که برای برخی از همکاران نماینده پیش آمده را توهین به ساحت مردم و رکن رکین نظام و انقلاب یعنی مجلس شورای اسلامی و برگزیدگان ملت می‌دانیم و خواستار رسیدگی به این امر توسط نهاد‌های ذیربط هستیم.»

در میان چهره‌های اصلاح طلب هم غلامعلی رجایی عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران اصلاح طلب در یادداشتی آورده است «تصور من این است که جناح تندرو از هم‌اکنون مشغول ریختن آتش بر تنور انتخابات شده. گروهی از اصولگرایان همین اندازه‌ای که آقای لاریجانی گاهی در برخی از مواضع به اعتدالی‌ها نزدیک می‌شود، خشنود نیستند و این نزدیکی را برنمی‌تابند. این گونه اقدامات و هجمه‌ها علیه مسئولان مقدمه آن است تا شرایطی ایجاد کنند که اگر اصلاح‌طلبان نتوانستند ژنرال‌های خود را وارد صحنه کنند، به فکر حمایت از لاریجانی نیفتند و برای همین درپی تخریب شخصیتی مانند آقای لاریجانی می‌روند که اگر قصد کاندیداتوری در ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارد او را تحت تاثیر قرار دهند تا تجدید نظر کند. باید تاکید کرد که این برداشت، بسیار سطحی و کودکانه است چرا که اگر آقای لاریجانی قصد کاندیدا شدن در ریاست جمهوری آینده را داشته باشد باید روی حمایت اصولگرا‌ها هم حساب شود.»

حساسیت اصولگرایان روی گزینه‌ای مثل علی لاریجانی در حالی اتفاق می‌افتد که چهره‌های اصلاح طلبی مثل اسحاق جهانگیری و فرهاد دژپسند در شهر‌های شیراز و ساری، سخنرانان مراسم روز ۲۲ بهمن خواهند بود. به جز این افراد، علوی وزیر اطلاعات و حسینعلی امیری نیز در این مراسم سخنرانی خواهند کرد. حساسیت صرفا روی خود علی لاریجانی است. مردی که بدون شک در معادلات آینده سیاسی ایران، نقشی پررنگ خواهد داشت.

حساسیت بی سابقه اصولگرایان نسبت به علی لاریجانی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان