تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
صادرات ایران به عراق ۹ میلیارد دلار؛

پیشنهاد ایجاد بانک مشترک ایران و عراق

رییس کنفدراسیون صادرات با استقبال از توافقات انجام شده در سفر رییس کل بانک مرکزی به عراق گفت: اگر توافقات انجام شده به ویژه توافقات بانکی عملیاتی شود، افزایش صادرات به این کشور را در پی خواهد داشت.

پیشنهاد ایجاد بانک مشترک ایران و عراق

رویداد۲۴ محمد لاهوتی درباره توافق هفته گذشته بانک مرکزی ایران با عراق برای دریافت بدهی انرژی و همچنین ایجاد تسهیلاتی در زمینه روابط بانکی گفت: سال ۹۸، سال سخت اقتصادی برای کشور پیش بینی می‌شود و راهکار ما باید حفظ بازار در کشور‌های پیرامونی و شرکای تجاری مان باشد.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم بازار را در کشور‌های پیرامونی و همچنین شرکای تجاری مان حفظ کنیم، باید ابزار‌های لازم را برای نقل و انتقال مالی و تحویل کالا پیش بینی کنیم. بانک مرکزی در بزنگاه به بحث روابط مالی و بانکی با عراق توجه و به آن ورود کرد.

رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه عمده صادرات ایران به عراق به شکلی ریالی انجام می‌شد، تصریح کرد: بانک مرکزی متوجه روند رو به گسترش تجارت ما با عراق بود و از آنجایی که صادرات ریالی را به رسمیت نمی‌شناسد، در صدد ایجاد زیرساخت‌های لازم در این زمینه شد.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، با وجود آنکه بانک مرکزی صادرات ریالی را به رسمیت نمی‌شناسد، اما صادرکنندگان به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم چاره‌ای به جز انجام معامله با ریال نداشته اند و برای این منظور لازم است تا مشکل روابط بانکی دو کشور حل شود.

لاهوتی دیدار‌های رییس کل بانک مرکزی با رییس جمهور و نخست وزیر عراق نشان دهنده اهمیت ایران برای مسئولین عراقی دانست و افزود: اگر موضوعاتی که در این سفر روی کاغذ درباره آن توافق شد، عملیاتی شود، افزایش صادرات، تسهیل تجارت و گسترش روابط اقتصادی و سیاسی تهران و بغداد را در پی خواهد داشت.

استقبال از ایجاد بانک مشترک ایران و عراق

وی درباره ایده تاسیس بانک مشترک بین ایران و عراق و رایزنی‌های انجام شده در این خصوص در سفر عبدالناصر همتی به عراق گفت: کشور‌هایی که حجم تجارت آن‌ها با یکدیگر بالاست، از این ابزار استفاده می‌کنند.

رییس کنفدراسیون صادرات با اشاره به وجود بانک مشترک ایران و ونزوئلا و ایران و اروپا اظهار داشت: بانک‌های مشترک می‌توانند نقل و انتقال پول را تسهیل کنند؛ با توجه به اینکه حجم صادرات ایران به عراق به ۹ میلیارد دلار رسیده، تاسیس بانک مشترک با عراق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل صادرات ایران به کشور عراق انجام می‌شود و اگر شرایط کنونی ادامه یابد، امکان بالاتر رفتن این رقم نیز وجود دارد. لاهوتی تصریح کرد که داشتن روابط عادی بانکی، ایجاد بازار‌های مشترک و تجارت با پول‌های محلی می‌تواند به افزایش سطح روابط تجاری و تسهیل تجارت بین ایران و عراق کمک کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صادرات ، لاهوتی
نظرات شما
پیشخوان