تاریخ انتشار: ۰۶:۲۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چالش امامان جمعه؛ از سفر انگستان تا شنیدن مشکلات مردم با لباس مبدل + جدول

چالش تغییر ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه در استان‌های ایران، تا امروز ماجرا‌های زیادی را پدید آورده است

امامان جمعه + جدول

رویداد۲۴ میثم سعادت: حاشیه‌های صورت گرفته درباره امام جمعه اهواز، بار دیگر جایگاه خاص نمایندگی، ولی فقیه در استان‌های کوچک و بزرگ را در مرکز توجه قرار داد. موسوی جزایری اولین امام جمعه‌ای نیست که درباره او صحبت کرده‌اند. در تبریز مدتی است که حجت الاسلام آل هاشم جایگزین مجتهد شبستری شده است. آل هاشم جزو نخستین افردی بود که در اقدامی جالب، نرده‌هایی که صف‌های میان مسئولان و مردم را در نماز جمعه می‌کرد، برداشت. پس از او با درخواست علی اکبری امام جمعه تهران نیز نرده‌های نماز جمعه برداشته شد.

آل هاشم چهره جدیدی از ائمه جمعه در تبریز نشان داده، او سوار تاکسی و مترو می‌شود و برای دیدن بازی‌های تراکتورسازی تبریز به استادیوم می‌رود.

در ارومیه، غلامرضا حسنی روحانی مشهور، مدت‌ها امام جمعه شهر بود، بعد از حسنی، سید مهدی قریشی فرزند یکی از اعضای مجلس خبرگان جایگزین او شد. غلامرضا حسنی اردیبهشت امسال درگذشت.

در اصفهان سید یوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه است، اما هنگامی که آیت الله طاهری از این مسئولیت استعفا کرد، به خاطر بروز برخی اختلافات، تنش‌هایی بین هواداران او و نیرو‌های امنیتی ایجاد شد. آیت الله طاهری موضع انتقادی خود را تا پایان عمر حفظ کرد و در سال ۹۲ درگذشت.

چندی پیش صحبتی از طباطبایی‌نژاد منتشر شد که به دستور رهبری مجلس خبرگان قرار است شورایی را برای رهبری آینده پیشنهاد بدهند. این خبر به سرعت توسط دیگر اعضای خبرگان تکذیب شد.

سیدمحمد مهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج هم در آستانه ۲۲ بهمن حاشیه‌ساز شد. زمانی که با حضور علی لاریجانی به عنوان سخنران روز ۲۲ بهمن مخالفت کرد!

در ایلام ماجرایی شبیه ماجرای اهواز رخ داد، پرادو سواری محمدنقی لطفی امام جمعه سابق استان باعث انتقادات شدید علیه او شد تا جایی که در نهایت لطفی از این مسئولیت استعفا داد و الله نور کریمی تبار جایگزین او شد.

در خراسان رضوی هم حجت الاسلام علم الهدی بدل به مشهورترین خطیب جمعه ایران شده است. از اظهارنظر‌های تند درباره سیاست گرفته تا دیدار با فرماندهان نیرو‌های هوایی و حوادث دی ماه ۹۶ مشهد، نام او را تبدیل به چهره خاص ائمه جمعه کشور کرده است.

در استان فارس بعد از انتقادات فراوان به مرحوم ایمانی، وی در اردیبهشت امسال درگذشت و لطف‌الله دژکام جایگزین او شد. در این استان اختلافات زیادی بین بعضی نیرو‌های اصولگرا و ائمه جمعه سابق استان وجود داشت. پیش از این هم شائبه‌هایی درباره طرح فلاحت در فراغت منتشر شده بود که برخی معتقد بودند به خاطر قدرت رئیس دفتر مرحوم حائری شیرازی امام جمعه پیشین بوده است. دفتر حائری شیرازی این موضوع را تکذیب کرده بود.

در استان قم، سید محمد سعیدی نماینده، ولی فقیه است که برای انتخابات خبرگان از استان خراسان رضوی نامزد شد، اما رای کافی برای ورود به این مجلس را به دست نیاورد.

در استان کردستان، مسئولیت نمایندگی، ولی فقیه و امام جمعه سنندج بین دو روحانی شیعه و اهل سنت تقسیم شده است.

در استان کرمان نیز تابستان ۹۶ به دنبال افزایش فشار نیرو‌های تندروی اصولگرا، سیدیحیی جعفری که از زمان مرحوم امام خمینی، نماینده، ولی فقیه در کرمان بود استعفا کرد و حسن علیدادی سلیمانی جایگزین او شد.

در گرگان فشار‌ نیروهای تندرو روی کاظم نوری مفیدی امام جمعه گرگان افزایش یافته است. اصولگرایان تندرو کنار گذاشته شدن او را فتح یکی از سنگر‌های استراتژیک خود می‌دانند.

زین‌العابدین قربانی نماینده رشت در مجلس خبرگان رهبری نیز ابتدای امسال استعفا داد. این استعفا بعد از آن رخ داد که جمعیت زیادی از مردم رشت به خاطر سرمایه گذاری در یک پروژه به نام مجتمع آدینه تجمعاتی برگزار کردند که ظاهرا ارتباطاتی با دفتر امام جمعه گیلان داشت.

در استان مرکزی قربانعلی دری نجف‌آبادی نماینده، ولی فقیه و امام جمعه اراک است. مخالفت دری نجف آبادی با شهردار اراک در ماه‌های گذشته خبرساز شده بود. او با لحنی شدید از شورای شهر انتقاد کرده بود که چرا فردی دیگر به جز آنکه او معرفی کرده را برای شهرداری انتخاب نکرده‌اند. دری نجف آبادی نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری است.

در انتخابات خبرگان استان هرمزگان اتفاق عجیبی رخ داد و نعیم آبادی نماینده، ولی فقیه در این شهر با وجود آنکه در هر دو فهرست انتخاباتی حضور داشت، رقابت خبرگان را به جوانی به نام صدرالساداتی واگذار کرد.

نام نعیم آبادی در ماجرای اعتراض کارگران آلومینیوم المهدی خبرساز شده بود. کارگران، اعتراض خود را نزد نعیم آبادی برده بودند اما او از تریبون نماز جمعه به آنها پاسخ داد که این مسائل ربطی به او ندارد و کسی نباید پای او را وسط بکشد. نمازگزاران، نماز جمعه را در اعتراض به بی‌اعتنایی امام جمعه نسبت به مشکلاتشان ترک کردند. فیلمی از این اتفاق منتشر شد که بازتاب‌های بسیاری برای امام جمعه به همراه داشت.

محمدرضا ناصری نماینده یزد در مجلس خبرگان رهبری نیز در انتخابات خبرگان از تهران نامزد شد، اما رای کافی برای ورود به این مجلس را به دست نیاورد.

نام دیگر ائمه جمعه در شهرهای کوچک را نیز می‌توان به این لیست اضافه کرد:

حجت‌الاسلام اصغر جدایی امام جمعه خاص شهرستان بیله سوار است که با لباس مبدل به مشکلات مردم گوش فرا می‌دهد و به همشهریانش کتاب هدیه می‌دهد.

حجت الاسلام لواسانی امام جمعه لواسان یکی از چهره‌هایی است که نام او با «مقابله با زمین‌خواری‌های لواسان» گره خورده است. او تلاش کرده به این وضعیت نابسامان، سامان دهد. تاکنون زور دیگران به او چربیده است.

ابراهیم بشکانی امام جمعه بهاباد به علت جریمه‌شدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، نامه‌ای به نیروی انتظامی فرستاد و تشکر کرد.

تصویر بیل زدن حجت‌الاسلام اصغر جدایی امام‌جمعه اسالم شهرستان تالش نیز بازتاب فراوانی یافته بود و به خاطر کمکش به زیباسازی شهر، بسیار از او تقدیر شده بود.

آیت الله فلاحتی امام جمعه رشت به یکی از روستاها رفته بود و در برداشت برنج به کشاورزان کمک کرده بود.

حجت الاسلام غبیشاوی امام جمعه ماهشهر در روز اول مهر در مدرسه، خوراکی‌هایی که برای مسئولان روی میز چیده شده بود را بین دانش آموزان تقسیم کرده بود.

حجت الاسلام سیدجلیل مرتضوی امام جمعه آمل فرزند یک قصاب است که اکنون تیم فوتبال تشکیل داده و بیش از آنکه در بیتش باشد، میان مردم حضور دارد. او چهره‌ای محبوب در آمل است.

اتفاقات دیگری هم در شهرستان‌ها رخ داده بود که روی دیگر ماجرا بود:

ماجرای عجیب اختلاف امام جمعه الوار و بخشدار و فرماندار بر سر گرفتن میکروفن از اتفاقات عجیبی بود که برای ائمه جمعه رخ می‌داد.

حجت‌الاسلام سيد ابراهيم حسيني امام جمعه ساوه بخاطر این جمله عجیب حاشیه‌ساز شده بود: «نماد شال سفيد مانند نماد سبز و بنفش جريان فتنه و مانند پرچم روسپي‌گري بر در خانه‌هاي روسپي‌هاي دوران جاهليت است.»

درخواست حجت الاسلام کاظم حافظ نیا امام جمعه آستارا برای برخورد با فروشندگان کاج کریسمس و بابانوئل نیز از حاشیه‌هایی بود که اخیرا پیش آمده بود.

در بدو ورود امام جمعه جدید شهرستان گراش، قالی‌ها از زیر پای بانوان نمازگزار جمع شد. در پاسخ به این موضوع گفته بودند «در وقفنامه نوشته شده هنگام حضور بانوان در سالن اصلی قالی جمع شود.»

جدول زیر مهمترین اتفاقاتی را نشان می‌دهد که ائمه جمعه شهرهای بزرگ کشور درباره آن صحبت کرده‌اند یا دیگران درباره آنها صحبت کرده‌اند.

امامان جمعه + جدول


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
0
0
اینها همه به دور .تکلیف ما چیست که ما در قائمشهر نمی تونیم به نماز جمعه بریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
0
0
خیلی ساده انگارانه بیان شده بود
در ضمن امام جمعه کرج احراز صلاخیت نشدن چون امتحان ندادند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
0
0
با این خبرا دنبال چی هستید؟
میخوای چی بگید ؟
یکم شرف و مردانگی داشته باشید اینقدر برای حسن فریدون خوش رقصی نکنید
نظرات شما
پیشخوان