تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

وقتی داروغه، معاون وزیر بهداشت می‌شود/ طنز مالیات پزشکان وارد مرحله تازه‌تری شد

روز گذشته خبری در خصوص انتصاب مدیرعامل سابق سازمان امور مالیاتی به سمت معاون وزیر بهداشت منتشر شد؛ مساله‌ای که شاید طنز این روز‌های سازمان مالیاتی و داستان فرار مالیاتی پزشکان باشد.
وقتی داروغه، معاون وزیر بهداشت می‌شود/ طنز مالیات پزشکان وارد مرحله تازه‌تری شد
رویداد۲۴ داستان مالیات و پزشکان در یک سال اخیر بیشتر از قبل محل بحث و نقد بوده است. بسیاری از گزارش‌ها تایید می‌کند که مساله نبود کارتخوان در مطب برخی پزشکان هم به دلیل فرار مالیاتی است؛ چیزی که برخی معتقدند حتی تا باز کردن حسابی به نام منشی این پزشکان هم کشیده می‌شود.

پیش از این در گزارشی به بررسی سهم هر یک از پزشکان از کل فرار مالیاتی این صنف پرداخته بود. در آن گزارش نیز عنوان شد که هر پزشک، باید رقمی معادل ۹۶.۷ میلیون تومان به عنوان مالیات پرداخت کند در حالی که این رقم در شرایط فعلی و طبق عدد ۷۰۰ میلیارد تومانی مالیات اخذ شده از پزشکان، معادل ۸.۴ میلیون تومان برای هر پزشک است؛ یعنی یک اختلاف ۸۸.۳ میلیون تومانی.

در این میان به نظر می‌رسد که پزشکان با یک شانس بزرگ روبرو شده‌اند؛ رفتن مدیرعامل سابق سازمان مالیاتی به وزارت بهداشت! روز گذشته بود که خبر انتصاب رئیس پیشین سازمان مالیاتی به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت منتشر شد.

سید کامل تقوی نژاد رئیس کل پیشین سازمان امور مالیاتی حالا به عنوان معاون جدید سعید نمکی، وزیر بهداشت منصوب شده است. نمکی معاون پیشین رئیس سازمان برنامه و بودجه، چندی قبل با استعفای هاشمی وزیر پیشین بهداشت از سوی رئیس جمهور به عنوان سرپرست وزارت بهداشت منصوب و سپس با دریافت رای اعتماد از مجلس، به عنوان وزیر جدید بهداشت منصوب شد.

هرچند که شاید جابه‌جایی‌هایی از این دست در سیستم مدیریتی ایران چندان عجیب نباشد، اما در عین حال می‌توان به طنز هم که شده می‌توان گفت: با ورود رئیس پیشین سازمان مالیاتی به وزارت بهداشت، پزشکان با خیال راحت‌تری از مالیات فرار کنند و یک نفس آسوده بکشند. کسی که تا چند ماه قبل در نقش مقابل پزشکان حاضر شده بود، حالا وارد تیم مجموعه وزارت بهداشت شده است.

مساله شفاف نبودن پرداخت مالیاتی پزشکان تا جایی پیش رفته که کمی قبل جعفرزاده نماینده مجلس عنوان کرده بود: «اکنون ما ۱۳۳ هزار پزشک داریم که از آن‌ها ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات گرفته می‌شود، یعنی هر پزشکی درآمدش دو میلیون و دویست هزار تومان است، آیا این رقم قابل باور است؟ متاسفانه سیستم‌های اخذ مالیاتی ایران مشکل دارد و معافیت‌های مالیاتی بسیار بیش از حد است و همین امر باعث شده روی به خام‌فروشی بیاوریم و با پول حاصل از آن، کشور را اداره کنیم. اگر سیستم مالیاتی کشور درست و منطقی بود آنگاه فرهنگ صرفه‌جویی در تمام بخش‌ها سرعت پیدا می‌کرد.»

برخی گزارش‌ها نشان می‌داد که گروهی از پزشکان برای فرار از مالیات کلانی که باید بر اساس درآمدهایشان بپردازند، اقدام به باز کردن حسابی به نام منشی‌های خود می‌کنند تا حساب درآمدهایشان چندان هم روشن نباشد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان