تاریخ انتشار: ۰۶:۱۶ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

هفته خوب برای بورس/ تاثیر افزایش جهشی خودرو در تغییر شاخص‌ها

کارشناسان اقتصادی دو عامل جهش قیمت خودرو و سفر رییس مجلس و رییس کل بانک مرکزی به چین را از عوامل موثر بر رشد شاخص های بورس طی هفته گذشته عنوان کرده‌اند.

چرا بورس در هفته گذشته سبزپوش شد؟

رویداد۲۴ در حالی که ابتدای هفته گذشته و در ۲۷ بهمن ماه شاخص بورس ۱۹۶ واحد افت کرد و در ارتفاع ۱۵۷ هزار و ۱۱۳ واحدی قرار گرفت در انتهای هفته با رشد ۲۱۰۲ واحدی به ارتفاع ۱۵۹ هزار و ۴۸۹ واحدی رسید.

روز چهارشنبه اول اسفندماه معامله یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون سهم به‌ارزش ۴۳۵ میلیارد تومان در ۱۳۱ هزار نوبت توسط سهامداران در بازار سرمایه رقم خورد که نماد‌های فملی، فخوز و شاراک نقش پررنگی را در این زمینه ایفا کردند، اما در مقابل نماد‌های «ومعادن»، «جم» و «شبهرن» با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند، اما در نهایت شاخص بورس با رشد ۶۸۲ واحدی در ارتفاع ۱۵۷ هزار و ۳۸۷ واحد قرار گرفت.

شاخص بورس در جریان معاملات روز شنبه چهارم اسفند ماه نیز ۴۷۸۵ واحد رشد کرد و به ارتفاع ۱۶۴ هزار واحدی رسید و در روز یکشنبه پنجم اسفند ماه نیز شاخص بورس ۱۷۶۲ واحد افزایش در ارتفاع ۱۶۶ هزار و ۳۰ واحدی قرار گرفت.

به گفته کارشناسان اقتصادی، بازار سرمایه به سفر رییس بانک مرکزی و رییس مجلس به چین واکنش نشان داد و بازار مثبت شد زیرا احتمال بازگشت دارایی و سرمایه به صورت نقدی یا تهاتر و دیدگاه‌های خوش بینانه نسبت به میزان دارایی‌ها و اموال ایران از چین وجود دارد. ضمن آنکه افزایش جهشی قیمت خودرو و میزان تورم نیز در زمینه رشد شاخص بازار سرمایه بی تاثیر نبوده است و رشد نرخ ارز در بازار آزاد و رونق قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی و بورس کالاعامل اصلی رشد شاخص ها در مسیر صعودی بودند.

همچنین نرخ دلار باعث شد رشد سهام در بازار سرعت گیرد، اما نمی‌توان از رشد نرخ فلزات و نفت غافل شد. از سوی دیگر زمانی که سود بانکی به وضعیت ماه‌شمار تبدیل می‌شود طبیعتا خروج پول از بازارمالی به سمت بازار سرمایه رقم خواهد خورد.

به گفته کارشناسان بورس؛ هنگامی که دلار در جاده صعودی قرار می‌گیرد، بالطبع سرمایه به سمت شرکت‌های صادراتی تغییر می‌کند و نگاه آن‌ها بخاطر رشد قیمت و تفاوت نرخ در سال ۹۸ طبیعتا جذب شرکت‌های دلاری می‌شود که EPS بیشتری را دارند و بازار نیز به سمت قیمت‌های توافقی پیش می‌رود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان