تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
آیا دولت ساز و کار‌های لازم برای شفاف سازی سه دهک دارد؟

یارانه پُردرآمدها چگونه حذف می‌شود؟

گردش مالی حساب های بانکی، اظهارنامه های مالیاتی، میزان رقم ارزش خانه، واحد آپارتمانی و همچنین خودروهای لوکس از جمله مولفه‌های شناسایی حذف یارانه افراد پُر درآمد در سال آینده خواهد بود.

یارانه پُردرآمدها چگونه حذف می‌شود؟

رویداد۲۴  طرح هدفمندی یارانه‌ها آذر سال ۸۹ آغاز و به ازای هر نفر ماهیانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز شد. طرحی که قرار بود باعث افزایش قدرت خرید مردم شده و عدالت اجتماعی را برقرار کند، اما در این خصوص موفقیت چندانی بدست نیاورد.

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید همواره این دغدغه داشته ایم، کسانی که واقعا استحقاق دریافت یارانه ندارند، از دریافت یارانه نقدی حذف شوند و درآمد و منابعی که از این طریق استحصال می‌شود، صرف پرداخت یارانه بیشتر به افرادی شود که در دهک‌های پایین هستند.

نمایندگان در بودجه ۹۸ دولت را موظف کردند تا سه دهک بالای جامعه را از دریافت یارانه حذف کند. رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص می‌گوید: همواره این سوال برای ما مبهم بوده است که آیا دولت ساز و کار‌های لازم و درست برای شفاف سازی و مشخص کردن این سه دهک دارد یا نه؟

وی هدف از اجرای این طرح را شناسایی و حذف افراد ثروتمند عنوان کرد و گفت: برخی از موارد وجود داشته که یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) یا سازمان بهزیستی قطع شده و آن‌ها با نامه‌ای که برای آن‌ها ارسال شده، به ما مراجعه کرده اند.

حذف یارانه ثروتمندان ساز و کار ویژه‌ای را می‌طلبد تا این چند ده هزار تومان را از جیب افرادی که وضعیت مالی مناسبی برخوردارند بردارد و به سبد معیشتی افراد کم درآمد جامعه تزریق کند تا فاصله طبقاتی را هرچند اندک کاهش دهد.

علی اکبر کریمی در این خصوص افزود: دولت در لایحه بودجه سال آینده مکانیزمی پیش بینی کرده بود که این وظیفه را به استان‌ها واگذار کند، اما با توجه به اینکه این ساز و کار می‌توانست مشکلاتی را در استان‌ها و محیط‌های کوچک محلی ایجاد کند، کمیسیون تلفیق این مکانیزم را حذف کرد و براساس ساز و کار جایگزین مقرر شد در سطح ملی سه دهک بالای جامعه شناسایی شود.

رسول خضری در توضیح این موضوع اظهار داشت: برای تفکیک کردن و شناسایی افراد پردرآمد، حساب‌های بانکی، گردش مالی آن‌ها و در واقع پرینتی از حساب آن‌ها دریافت می‌شود. این موضوع خرید و فروش ساختمان و خودرو‌های گران قیمت را در بر می‌گیرد. حالا ممکن است دولت رقم مشخصی را در نظر بگیرد که هر رقمی بالاتر از آن مشمول حذف یارانه شود.

وی ادامه داد: وقتی فردی سالانه در اظهارنامه مالیاتی درآمد سالیانه بالایی را اظهار می‌کند خوب خود به خود نشان می‌دهد از درآمد بالایی در مقایسه با فردی که حقوق بگیر است و درآمد مشخصی دارد و این افراد قابل شناسایی هستند.

علی کاظمی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز در این خصوص اظهار داشت: مجلس نیز باید به سمت عملیاتی کردن حذف یارانه افراد پردرآمد برود و اجازه ندهیم یکی از مصوبات بودجه ای، اجرا نشده به سال بعد از آن موکول شود.

منبع: خانه ملت
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان