تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
ترخیص مشروط خودرو‌ها با اصلاحیه‌های جدید؛

بلاتکلیفی واردکنندگان در ترخیص خودرو‌های در گمرک مانده

علی‌رغم ابلاغ دستورالعمل‌های صریح برای ترخیص خودرو،واردکنندگان خودرو برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده خود هنوز بلاتکلیف مانده اند و نتوانسته اند خودروهای خود را ترخیص کنند اما طبق اخبار اعلام شده تنها کمتر از ۲ درصد خودروهای وارداتی پس از ۹ ماه اجازه ترخیص یافته که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مشخص نیست برای کدام شرکت بوده است.

بلاتکلیفی واردکنندگان در ترخیص خودرو‌های در گمرک مانده

رویداد۲۴ در حالی که به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم همجنان شرکت‌های واردکننده و واردکنندگان علی رغم آنکه دستورالعمل‌های صریح برای ترخیص خودرو از سوی هیات وزیران و دولت اعلام شده در بلاتکلیفی به سر می‌برند و موفق نشده اند خودرو‌های در گمرک مانده خود را ترخیص کنند. کمتر از ۲ درصد از خودرو‌های در گمرک مانده اجازه ترخیص گرفته است.

مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران در این مورد عنوان کرده است که تا هفته گذشته حدود ۲۰۰ دستگاه ترخیص شده که عدد بسیار کمی است و انتظار می‌رود طی روز‌های پیش رو خودرو‌های بیشتری ترخیص شود.

او همچنین در رابطه با متروکه شدن خودرو‌ها عنوان کرده که هیچ مسأله‌ای مانع از متروکه شدن کالا‌ها نمی‌شود و در صورت طولانی شدن روند ترخیص، خودرو‌های مانده در گمرک نیز وارد پروسه متروکه می‌شوند.

این در حالی است که طبق آمار موجود، از ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک، ۶۴۸۱ خودرو طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ با ثبت سفارش فاقد اعتبار وارد کشور و حدود ۱۹۰۰ دستگاه بعد از اظهار از گمرک ترخیص شده اند. به همین سبب باید ۴۵۰۰ دستگاه خودرو با ثبت سفارش جعلی در گمرک و محوطه گمرکی و بندری وجود داشته باشد که ۳ هزار و ۷۲۲ دستگاه خودرو طی سال جاری تحت عنوان کالای مظنون به قاچاق ثبت شده اند و مشخص نیست ۷۷۸ دستگاه خودروی ثبت سفارش جعلی چه سرنوشتی پیدا کرده و یا چه اتفاقی برای آن‌ها خواهد افتاد.

ماه گذشته بود که گمرک ایران نیز با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد خودرو‌هایی که با ثبت سفارش جعلی در گمرک دپو شده اند، تحت عنوان «کالای قاچاق» و نه «کالای متروکه» به سازمان اموال تملیکی تحویل خواهند شد.

به هرترتیب سرنوشت خودرو‌های در گمرک مانده مجاز و قاچاق همجنان نامشخص است و در حالی که از ترخیص این ۲۰۰ دستگاه تحت عنوان آغاز ترخیص خودرو‌های وارداتی سخن گفته می‌شود مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این باره نظر دیگری دارد. او در همین رابطه می‌گوید: «تا جایی که بنده اطلاع دارم این ۲۰۰ دستگاه به هیچ کدام از شرکت‌های انجمن واردکنندگان خودرو تعلق ندارد؛ و هنوز هیچ یک از شرکت‌های واردکننده و اعضای انجمن موفق به ترخیص خودرو‌های وارداتی خود نشده اند. بهتر است وقتی عنوان می‌شود ۲۰۰ دستگاه خودرو ترخیص شده نام شرکت واردکننده آن ذکر شود تا در این امر شفاف سازی صورت بگیرد.»

او می‌افزاید: «ما به عنوان انجمن تمایل داریم بدانیم کدام یک از اعضای ما موفق به ترخیص خودروهایش شده است. از نظر ما این ترخیص‌های صورت گرفته هیچ ارتباطی با مصوبه اخیر دولت ندارد و یک دستور قضایی بوده است.»

دادفر در مورد تاثیر ترخیص این ۲۰۰ دستگاه بر بازار خودرو‌های وارداتی عنوان می‌کند: «فعلا شاهد اتفاق خاصی در بازار خودرو‌های وارداتی نبوده ایم. زمانی ترخیص‌ها اثر گذار می‌شود که تعداد زیادی از خودرو‌های در گمرک مانده ترخیص شود و مردم متوجه شوند که خودروی پیش خرید کرده آن‌ها وارد شده و می‌توانند بروند آن را تحویل بگیرند.»

 در بخش خودرو‌های وارداتی روز گذشته نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی اعلام کرد آن دسته از خودرو‌های متوقف در گمرک که با انتقال ارز و به صورت گشایش ال‌سی وارد شده‌اند در صورتی که تا شانزدهم دی ماه امسال قبض انبار دریافت کرده باشند، اجازه ترخیص خواهند داشت.

براساس این بخشنامه خودرو‌های متوقف در گمرک به دو دسته خودرو‌هایی که با انتقال ارز و گشایش ال‌سی وارد شده‌اند و خودرو‌هایی که بدون انتقال ارز وارد شده‌اند، تقسیم شده‌اند.

طبق تصمیم وزارت صنعت خودرو‌های دسته اول (وارد شده با انتقال ارز) در صورتی که تا شانزدهم دی ماه قبض انبار دریافت کرده باشند اجازه ترخیص از گمرک را خواهند داشت.
اما در خودرو‌های دسته دوم (وارد شده بدون انتقال ارز) تنها آن‌هایی مجاز به ترخیص هستند که قبض انبار آن‌ها تا شانزدهم مرداد ماه صادر شده باشد.

باید منتظر ماند و دید تا این اصلاحیه‌های پی در پی که هیچ کدام تا به امروز منجر به ترخیص عمده خودو‌های وارداتی نشده است کی اثر گذار می‌شود و شرکت‌ها می‌توانند خودرو‌های خود را ترخیص و به تعهدات خود عمل کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واردکننده ، آمار ، خودرو ، دپو ، گمرک ، بندر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان