تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
کاخ سفید؛ تهدید امنیت ملی آمریکاست!

دموکرات‌های آمریکا در مقابل ترامپ/ چرا لایحه «منع حمله آمریکا به ایران» به سنا تقدیم شد؟

دو نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا از ارائه لایحه منع حمله غیرقانونی به ایران خبر دادند و گفته‌اند، اقدامات آمریکا در جهت حمله به ایران است و کنگره موظف است جلوی چنین اقدام غیر قانونی‌ای را بگیرد.
ترامپ در صدد حمله به ایران است!/ تقدیم لایحه «منع حمله غیرقانونی به ایران» به مجلس سنا
رویداد۲۴ تام اودال و ریچارد دوربین نمایندگان عضو سنای آمریکا در یادداشتی که در واشنگتن پست منتشر شده از تلاششان برای تقدیم لایحه «جلوگیری از حمله غیرقانونی به ایران» که از حمایت هر دو حزب برخوردار است، به مجلس سنا خبر دادند.

در این یادداشت آمده ۱۶ سال بعد از حمله آمریکا به عراق ما بار دیگر داریم یک درگیری غیر لازم دیگر در خاورمیانه را بر اساس منطق‌های غلط و منحرف کننده آغاز می‌کنیم.
 
سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران، بر پایه خاکستر‌های استراتژی شکست خورده عراق بنا شده است و ما را به سمت اقدام نظامی با هدف تغییر نظام در ایران سوق می‌دهد. ما نباید اشتباه‌های گذشته را تکرار کنیم و کنگره باید از این بابت در اسرع وقت اطمینان حاصل کند.
 
مانند بهانه‌تراشی‌های دولت جرج بوش برای جنگ با عراق، دولت ترامپ نیز روایت غلطی را درباره ایران مطرح می‌کند و مدعی است ایران به تعهداتش در برجام پایبند نیست و به نوعی مسئول ایجاد داعش در سوریه است.
 
این درست است که برخی رفتارهای ایران مشکل‌آفرین هستند، اما اگر این برای آغاز یک جنگ کافی باشد پس دیگر رژیم‌های منطقه به جای اینکه از آمریکا کمک‌های نظامی دریافت کنند، باید در صف حمله آمریکا به آن‌ها قرار بگیرند!
 
در نشست اخیر ورشو درباره معضلات خاورمیانه، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هیچ تلاشی برای پنهان کردن تمایلاتشان نداشتند.
 
پمپئو رسما اعلام کرد که کسی نمیتواند بدون مقابله با ایران در خاورمیانه صلح ایجاد کنید زیرا این ممکن نیست. نتانیاهو نیز اعلام کرد کشور‌های حاضر در نشست در کنار اسرائیل قرار گرفته‌اند تا منافع مشترکشان را در جنگ با ایران هم‌افزایی کنند.
 
به گزارش رویداد۲۴ دولت ترامپ سعی دارد ارتباط مستقیم و محکمی میان القاعده و ایران ایجاد کند. این در حالی است که ادعای آن‌ها بر پایه مستندات مبهمی است و هیچ سند محکمی ندارند.
 
برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد مقام‌های دولت آمریکا می‌خواهند به سرزمین ایران یا به گروه‌های نیابتی‌اش حمله کنند و از روایت القاعده برای مشروع جلوه دادن اقدامات نظامی‌شان استفاده کنند. آن‌ها می‌خواهند با این بهانه اقدامشان را تحت قانون مجوز استفاده از نیرو‌های نظامی که در ۱۸ سال پیش نیز در جنگ افغانستان به آن استناد کردند، قانونی جلوه دهند.
 
قبل از اینکه ما وارد یک جنگ غیر مسئولانه و هزینه‌بر دیگر شویم باید از ادراکمان کمک بگیریم. ما باید از تاریخ درس بگیریم و کنگره باید از قدرت قانونی خود برای مقابله با تحرکات جسورانه رییس جمهور به سمت جنگ با ایران استفاده کند.
 
تنها کنگره قادر سات اعلان جنگ کند، نه رییس جمهور. کنگره باید برای رییس جمهور روشن کند که آمریکا قرار نیست بدون مجوز آن‌ها وارد یک جنگ در خاورمیانه شود. این به کنگره بستگی دارد که چطور تهدیدهای رو به رشد امنیت ملی را خاتمه دهد و کشور را به مسیر دیپلماسی و بازسازی اعتماد بین المللی به سیاست‌های خارجی آمریکا برگرداند.
 
به گزارش رویداد۲۴ نمایندگان عضو سنای آمریکا در بخشی از مقاله‌شان نوشته‌اند با اینکه ایران یک بازیگر بی گناه نیست، اما سیاست‌های دولت ترامپ و ادعاهایش تنها تنش‌ها در منطقه را افزایش داده است و از زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، رییس جمهور درگیر لفاظی‌های بی سر و تهی بوده که اثری جز تسریع دشمنی‌ها نداشته است. امروز آمریکا به تنهایی به توافق صدمه زده و برای دوستان و دشمنانش با تهدید و تحریم قلدری می‌کند. نتیجه این رفتار چیزی جز آسیب زدن به مواضع جهانی ما و انزوای آمریکا نیست.
 
هیچ کجا این واقعیت بیشتر از نشست ورشو خودش را نشان نداد. این نشست به جوهره آنچه قرار بود باشد، نزدیک نشد و در عوض چندگانگی را در مقابل رویکرد یک‌جانبه گرایانه دولت ترامپ در جامعه بین‌المللی به نمایش گذاشت.

یک نشانه از سقوط نفوذ ترامپ در خارج از کشور، اعضای کلیدی توافق هسته‌ای ایران از جمله فرانسه و آلمان و اتحادیه اروپا و روسیه و چین بودند که یا دیپلمات‌های درجه چند خود را برای شرکت در این نشست فرستادند یا اصلا شرکت نکردند.
 
این در حالی بود که در این نشست هم وزیر خارجه و هم معاون رییس جمهور آمریکا حضور داشتند. دستگاه سیاست خارجی دولت توسط طرفداران مداخله‌گرایی بدون کنترل اداره می‌شود.
 
از یکسو مایک پمپئو نیز بعد از خروج آمریکا از برجام، سخنرانی‌ای ایراد کرد که پرده نازکی بر تلاش آن‌ها برای اقدام نظامی علیه ایران کشیده بود، از سوی دیگر توسط جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ که یک راست افراطی و طرفدار تغییر نظام در ایران است و سال‌هاست که بر کوس جنگ با ایران می‌کوبد.
 
به گزارش رویداد۲۴ تام اودال و ریچارد دوربین نوشته‌اند رویکرد آن‌ها (پمپئو و نتانیاهو) غرایز خطرناک ترامپ را با وجود اینکه واقعا قصد خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان و سوریه را داشت تحریک کرده است. در سال ۲۰۰۲ جرج بوش تایید کنگره را برای جنگ با عراق گرفت، اما ترامپ و کادر مشاورانش هر روز ما را به یک جنگ غیر قانونی بدون مجوز کنگره و حمایت شورای امنیت سازمان ملل نزدیک‌تر می‌کنند.
 
آنها نوشته‌اند به همین دلیل تصمیم داریم به زودی پیش‌نویس لایحه‌ای را با کمک سناتور‌های هر دو حزب برای ایجاد مانع جهت تامین مالی هر گونه حمله غیر قانونی علیه ایران را به سنا تقدیم کنیم. قانون جلوگیری از جنگ غیر قانونی علیه ایران، در حالی که ایران را مورد سرزنش قرار می‌دهد، اما قدرت اعلان جنگ توسط کنگره را تقویت کرده و جلوی هرگونه اقدام از سوی رییس جمهور برای ورود به یک جنگ غیر ضروری را خواهد گرفت.
 
علاوه بر اینکه از کنگره می‌خواهیم هرچه سریعتر اقدام کند و قاطعانه مسیر رییس جمهور به سمت جنگ را سد کند، هرگونه تکرار اشتباه‌های گذشته را تقبیح می‌کنیم. در غیر این صورت همه باید بار دیگر هزینه آن را بپردازیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان