تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
برگزاری دومین جلسه دستمزد در هفته آینده؛

دستمزد کارگران درشلوغی پایان سال مسئولان گم شد

دومین جلسه رسمی شورای عالی کار برای بررسی دستمزد ۹۸ روز سه شنبه ۲۱ اسفند ماه برگزار می‌شود.
دستمزد کارگران درشلوغی پایان سال مسئولان گم شد
رویداد۲۴ هر ساله بهمن ماه و اسفند ماه، دوران پرکاری برای نمایندگان کارگران و کارفرمایان بود. پرکاری از این جهت که موضوع تعیین دستمزد بیش از ۱۴ میلیون کارگر در میان بود. اما امسال بر خلاف سال‌های بیش با گذشت بیش از نیمی از اسفند ماه تنها یک جلسه به صورت رسمی با حضور شرکای اجتماعی برای بررسی این موضوع حساس برگزار شده است.

اولین جلسه رسمی شورای عالی کار که ۵ اسفند ماه برای بررسی دستمزد ۹۸ کارگران با حضور شرکای اجتماعی بدون رسیدن به عدد و رقم دستمزد پایان یافت.

نمایندگان دولت و کارفرمایی در این جلسه نظرات خود مبنی بر افزایش دستمزد را مطرح نکردند و مقرر شد در جلسه بعدی شورای عالی کار در هفته آینده نظرات ۳ گروه شرکای اجتماعی برای افزایش دستمزد سال ۹۸ کارگران مورد بررسی قرار گیرد.

علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار درباره جلسات شورای عالی کار گفته است: وزارت کار جلسه را به تعویق می‌اندازد و این اصلاً اتفاق قابل قبول و خوشایندی نیست. برخلاف سال‌های گذشته، تا ۱۶ اسفند هنوز هیچ مذاکره جدی و رودررو با کارفرمایان و دولت نداشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه نباید در برگزاری جلسات تا این اندازه اهمال بورزند، ادامه داد: برگزار نشدن جلسات، عملاً فضای چانه‌زنی کارگران را محدود کرده؛ ما علی‌القاعده باید تا امروز چندین جلسه برگزار می‌کردیم که متأسفانه فقط یک جلسه با موضوع تعیین دستمزد ۹۸ برگزار شده که در آن جلسه نیز وزیر کار و دو وزیر دیگر حضور نداشتند.

خدایی درباره زمان برگزاری نشست شورای عالی کار افزود: بنابراخبار رسیده جلسه دویست و هشتاد و یکم شورایعالی‌کار در روز سه شنبه

۲۱اسفندماه ۹۷ ساعت۱۵با موضوع «تعیین دستمزد کارگران» تشکیل خواهد شد.

با توجه به اینکه چانه‌زنی نمایندگان کارگری و کارفرمایی مهمترین چالش هر ساله تعیین مذاکرات مزدی است، بنابراین تأخیر در جلسات هفتگی دستمزد می‌تواند مذاکرات نهایی را به دلیل فشردگی سخت‌تر کند.

با توجه به عقب ماندگی‌های مزدی، کارگران به دنبال این هستند که قدرت خرید جامعه کارگری حفظ شود. با توجه به اینکه سبد هزینه‌های جامعه کارگری یک میلیون و ۸۰ هزار تومان گران شده است. مطالبه کارگران جبران این مبلغ در دستمزد سال آینده است.
منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حقوق کارگران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان